ΓΔ: 1455.48 0.03% Τζίρος: 100.39 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Μεγάλες ανατιμήσεις και μείωση πωλήσεων σε γάλα και γαλακτοκομικά

Οι τιμές παραγωγού του αγελαδινού γάλακτος διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα, στην περιοχή των 50 λεπτών το λίτρο, ενώ έχουν μειωθεί σημαντικά οι τιμές του πρόβειου.

Η βιομηχανική αγορά του γάλακτος συνεχίζει να παραμένει προβληματική, έχοντας αρνητικό πρόσημο στις επιδόσεις της, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τα οικονομικά αποτελέσματα μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου. Οι τιμές παραγωγού του αγελαδινού γάλακτος διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα –προφανώς υψηλότερα από αυτά των χωρών της Βόρειας Ευρώπης– στην περιοχή των 50 λεπτών το λίτρο, ενώ οι τιμές παραγωγού πρόβειου φαίνεται πως μάλλον έχουν εξομαλυνθεί, με χαμηλότερες απ΄όλη την Ελλάδα τις τιμές παραγωγού των τεσσάρων νομών της Κρήτης.

Ο υψηλότερες τιμές της Κρήτης παρατηρούνται στον νομό Χανίων και μόλις που υπερβαίνουν τα 1,3 ευρώ το κιλό –όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι περίπου 1,60 ευρώ το κιλό- γεγονός που εξηγεί γιατί η λιανική τιμή της κρητικής γραβιέρας, που παραδοσιακά ήταν από τα ακριβότερα τυροκομικά προϊόντα είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με αυτά της φέτας! Δηλαδή, διατηρείται σε –σχετικά– χαμηλά επίπεδα το κόστος παραγωγής.

Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία της Circana (πρωην Iri), και τον Οκτώβριο η κατανάλωση όλων των γαλακτοκομικών προϊόντων, με εξαίρεση το γιαούρτι, συνεχίζει να διατηρεί αρνητικό πρόσημο μεταβολής. Αναλυτικότερα, η συνολική κατανάλωση της κατηγορίας του λευκού γάλακτος μειώθηκε κατά 2,1% στη διάρκεια των τελευταίων δέκα μηνών, ενώ αντιθέτως η ο τζίρος της αυξήθηκε κατά 7%. Αυτό σημαίνει ότι ανατιμήσεις αυτού του διαστήματος υπερέβησαν το 9%

Ειδικότερα, το παστεριωμένο γάλα έχει χάσει το 1,3% του όγκου του, αλλά η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 5,7%, το γάλα υψηλής παστερίωσης έχασε το 2,1% του όγκου του, αλλά αύξησε τις πωλήσεις του κατά 6,6%. Τις μεγαλύτερες όμως απώλειες καταγράφει στο δεκάμηνο του 2023 το γάλα εβαπορέ, το οποίο έχασε το 3,4% του όγκου του, αλλά αύξησε τις πωλήσεις του κατά 11,1% -γεγονός που σημαίνει ότι οι ανατιμήσεις του ήταν μεγαλύτερες από 14%.

Στην ίδια κλίμακα απωλειών κινήθηκε και η συνολική αγορά των τυροκομικών προϊόντων, η οποία απώλεσε το 1,3% του όγκου της, αλλά βελτίωσε τις πωλήσεις της κατά 9,8% - τούτο πρακτικά σημαίνει ότι οι ανατιμήσεις στην συγκεκριμένη κατηγορία ξεπέρασαν το 11% στη διάρκεια του δεκαμήνου. Πιο αναλυτικά, η κατηγορία των κίτρινων τυριών, που περιλαμβάνει και τα πιο φθηνά προϊόντα, έχασε μόλις το 0,8% του όγκου της, αλλά αύξησε τις πωλήσεις της κατά 5,2%.

Η κατηγορία των λευκών τυριών (φέτα κλπ) έχασε το 2,1% της κατανάλωσης της, αλλά αύξησε τις πωλήσεις της κατά 15,4%. Αυτό σημαίνει πως τα προϊόντα της συγκεκριμένης κατηγορίας ανατιμήθηκαν περισσότερο από 17%. Οι εξελίξεις είναι σαφώς καλύτερες στην κατηγορία του γιαουρτιού, όπου ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 2,4% -είναι το μοναδικό θετικό πρόσημο μεταξύ όλων των κατηγοριών των γαλακτοκομικών προϊόντων– και ο τζίρος της αυξήθηκε κατά 10,2%. Δηλαδή οι ανατιμήσεις που έγιναν είναι μικρότερες από 6%. Βεβαίως το στραγγιστό γιαούρτι αύξησε την κατανάλωση του κατά 3,2% και οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 11,5%.

Η κρέμα γάλακτος καταγράφει κι αυτή άνοδο, αλλά είναι ανεπαίσθητη –μόλις 0,1%-, όμως οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 12,5% και η συνολική αγορά του βουτύρου έχασε το 3,7% του όγκου της, αλλά οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 5,6%.

Γενικότερα, πάντως, η αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων συνεχίζει να ταλανίζεται από την μείωση του όγκου των πωλήσεων, από την μία πλευρά, και από υψηλό επίπεδο ανατιμήσεων, συγκριτικά με το μέγεθος του πληθωρισμού, λόγω της εγγενούς αδυναμίας των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου να διαχειριστούν ένα εξαιρετικά αντιφατικό περιβάλλον. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελπίδες για αύξηση παραγωγής ελαιολάδου και πτώση τιμής στα 8 ευρώ/κιλό

Σημαντική αύξηση παραγωγής στην Ελλάδα και την Ισπανία περιμένει η αγορά για να αρχίσει η αποκλιμάκωση των τιμών. Δραματική μείωση τα τελευταία χρόνια στην κατανάλωση τυποποιημένου ελαιολάδου στην Ελλάδα.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτριο πρώτο δίμηνο στα σούπερ μάρκετ με μείωση αξίας και όγκου πωλήσεων

Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,6% και η αξία τους κατά 0,2%. Η κατηγορία των τροφίμων απώλεσε το 0,8% του όγκου των πωλήσεων της, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς το 0,5% και τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού το 1,2%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπό πίεση οι ελληνικές εξαγωγές, ανθεκτικός ο τομέας των τροφίμων

Απώλειες εξαγωγών 5 δισ. το 2023, πτώση και τον Ιανουάριο. Διασώζεται ο τομέας των τροφίμων με αύξηση 9,5%. Συγκρατημένα αισιόδοξος για θετικό πρόσημο φέτος δηλώνει στο BD ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Συμεών Διαμαντίδης.