ΓΔ: 1454.39 -0.07% Τζίρος: 49.83 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:42:31 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
FSRU_Alexandroupolis
Το FSRU “ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ” της Gastrade. Πηγή: Gastrade

Σε εμπορική λειτουργία στο τέλος Απριλίου το FSRU της Αλεξανδρούπολης

Κεντρικό ρόλο στην προσπάθεια της Ευρώπης για την υποκατάσταση του ρωσικού αερίου λαμβάνει η Αλεξανδρούπολη. Η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG θα τροφοδοτεί την ευρύτερη περιοχή.

Μέχρι το τέλος του μηνός αναμένεται να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης, τη στιγμή που εισάγονται και αλλού στην Ευρώπη νέες πλωτές μονάδες σε χώρες όπως η Γερμανία και η Ιταλία με στόχο την υποκατάσταση του ρωσικού αερίου.

Η δοκιμαστική φάση για την έναρξη του πρώτου ελληνικού πλωτού σταθμού αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου προχωράει και αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα (ή αύριο), τονίζουν πηγές στο Business Daily. 

Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο που χρειάστηκαν 15 χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί. Αρχικά το οραματίστηκε ο Δημήτρης Κοπελούζος το 2010, ενώ η τελική επενδυτική απόφαση ελήφθη το 2022 και ακολούθησαν 2 χρόνια ακόμα μέχρι να τεθεί σε λειτουργία.

Το έργο, ύψους 380 εκατ. ευρώ, ισχυροποιεί σημαντικά τη θέση της χώρας ως ενεργειακού κόμβου στην ευρύτερη περιοχή, στέλνοντας φυσικό αέριο στα Βαλκάνια. Θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο τις αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης μέχρι την Ουκρανία, αλλά και της κεντρικής Ευρώπης μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, συνολικής κατανάλωσης πάνω από 65 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως.

Σύμφωνα με τον Κωστή Σιφναίο, Αντιπρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Gastrade, αυξημένο ενδιαφέρον εκφράζεται από την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, την Ουκρανία και άλλες χώρες της περιοχής για το έργο. «Αποτελεί μέρος μιας δυναμικής και στρατηγικής πρωτοβουλίας, του κάθετου διαδρόμου, που θα έχει γεωπολιτικά μεγάλη σημασία, καθώς θα βελτιώσει τη διάθεση LNG στην ΝΑ Ευρώπη», ανέφερε ο ίδιος.

«Η ζήτηση όλων αυτών των αγορών ξεπερνάει τα 65 bcm ετησίως. Αυτό δημιουργεί προϋποθέσεις να καταστεί η Αλεξανδρούπολη σημαντικός ενεργειακός κόμβος στην περιοχή», σημείωσε ο κ. Σιφναίος.

Υπενθυμίζεται ότι μέτοχοι του FSRU που ανήκει στην εταιρεία Gastrade είναι η Ελμίνα Κοπελούζου (20%), η  Gaslog (20%), η ΔΕΠΑ Εμπορίας (20%), ο ΔΕΣΦΑ (20%) και η Bulgartransgaz (Διαχειριστής Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) (20%).

Ανταγωνιστικό τοπίο

Αν και προστίθενται νέα FSRU στην Ευρώπη, ορισμένες χώρες αποσύρουν τα σχέδια τους για τις αντίστοιχες μονάδες.

Σε πρόσφατη ανάλυση της, η S&P Global υπογραμμίζει ότι το 2024 αναμένεται να λειτουργήσουν τρεις νέες μονάδες στη Γερμανία και δύο ακόμα προγραμματίζονται για την Ιταλία. Ωστόσο, η Πολωνία απέσυρε πέρυσι σχέδια για μια δεύτερη μονάδα, ενώ πριν από λίγους μήνες ο χειριστής τερματικού σταθμού της Λιθουανίας Klaipedos Nafta δήλωσε ότι αναβάλλει το έργο ανάπτυξης χωρητικότητας.

«Όπως σε πολλούς κύκλους υποδομής, υπάρχει κίνδυνος υπερκατασκευής καθώς τα σχέδια συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται, με ορισμένους φορείς εκμετάλλευσης να αναφέρουν ανεπαρκή ζήτηση για πρόσθετη μακροπρόθεσμη χωρητικότητα», διευκρινίζει η S&P Global, προσθέτοντας ότι στην κρίση που δημιούργησε η εισβολή στην Ουκρανία από την Ρωσία, τα FSRU έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη της ευρωπαϊκής αγοράς.

«Η ταχεία ανάπτυξη της υποδομής πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) στην περιοχή αποτελεί βασικό στοιχείο για τον μετριασμό της ενεργειακής κρίσης του 2022, συμβάλλοντας στην αύξηση των όγκων εισαγωγών LNG πέρυσι κατά 60%», επισημαίνει η S&P Global.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Τα βασικά μέρη του FSRU Αλεξανδρούπολης είναι:

  • Συστήματα πρόσδεσης δεξαμενοπλοίων και μετάγγισης ΥΦΑ.
  • Τέσσερις δεξαμενές αποθήκευσης ΥΦΑ συνολικής χωρητικότητας έως 153.500 κυβικά μέτρα.
  • Τρεις μονάδες αεριοποίησης δυναμικότητας 315.000 κυβικών μέτρων (267 mmscfd) ΦΑ / ώρα (έκαστη).
  • Μονάδες ηλεκτροπαραγωγής για την εξυπηρέτηση των αναγκών της πλωτής μονάδας σε ηλεκτρική ενέργεια
  • Μετρητική μονάδα για την μέτρηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που αεριοποιούνται.
  • Χώρους διαμονής, ενδιαίτησης πληρώματος.

Ο αγωγός προσαιγιαλώνεται στην περιοχή της ακτογραμμής Απαλού και συνεχίζει υπόγεια την πορεία του προς Βορρά για 4 χιλιόμετρα ακόμη, μέχρι να συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου στην περιοχή της Αμφιτρίτης σε νέο Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό που θα κατασκευασθεί και θα βρίσκεται σε λειτουργία από τον ΔΕΣΦΑ για τις ανάγκες του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην τελική ευθεία ο ευρωπαϊκός διάδρομος φυσικού αερίου Νότου-Βορρά

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΔΕΣΦΑ, η πλήρης ενεργοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου θα αναβαθμίσει σημαντικά τον ρόλο της Ελλάδας για την μακροπρόθεσμη ασφάλεια εφοδιασμού της ενεργειακής αγοράς της ΕΕ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΔΕΣΦΑ: Το 2024 ο νέος 100% συμβατός με υδρογόνο αγωγός αερίου

Με συνολικό προϋπολογισμό 163 εκατ, ευρώ και μήκος 160 χλμ ο νέος αγωγός που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ θα συνδέει τις Περιφέρειες της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας ενώ θα είναι ο πρώτος συμβατός για μεταφορά υδρογόνου.
desfa_revithousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πυρετός» εισαγωγών LNG το 2022, πάνω από 50% ήλθε από τις ΗΠΑ

Αλλαγή σκηνικού στο φυσικό αέριο μετά τον πόλεμο: Η Ρεβυθούσα κάλυψε το 44% των εισαγωγών με LNG και πάνω από 50% των προμηθειών υγροποιημένου αερίου προήλθε από τις ΗΠΑ. Μείωση 19% στην εγχώρια κατανάλωση.