ΓΔ: 1464.47 -0.03% Τζίρος: 8.97 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:57:34 DATA
Φώτο: Shutterstock

Αντίδοτο στα αναιμικά κέρδη ψάχνουν οι αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών

Παρά τους μεγάλους τζίρους, οι αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών καταγράφουν εξαιρετικά χαμηλή κερδοφορία. Στρέφονται στα megastores και στην παροχή υπηρεσιών για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.

Σε λιγότερα και μεγαλύτερα καταστήματα οδηγούνται οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών, καθώς τα περιθώρια κερδοφορίας τους πιέζονται από τον έντονο ανταγωνισμό του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Παρά τους εντυπωσιακούς τζίρους, που το 2023 ξεπέρασαν τα 1,7 δισ. για τις τρεις μεγάλες αλυσίδες (Κωτσόβολος, Πλαίσιο, Public) οι εταιρείες καταγράφουν πολύ χαμηλή ή και αρνητική καθαρή κερδοφορία. Οι αλυσίδες καταστημάτων δείχνουν να έχουν μπει σε μία περίοδο επαναπροσδιορισμού της εμπορικής συνταγής, με τα μικρότερα καταστήματα του δικτύου να αποδεικνύονται «βαρίδια», καθώς λειτουργούν με χαμηλότερη κερδοφορία από τα μεγάλα.

Τα megastores φαίνεται να αποτελούν την απάντηση στο ερώτημα για το πώς αναμορφώνονται τα δίκτυα καταστημάτων, με την Public, που έχει μπει από την περασμένη χρονιά σε διαδικασία αναμόρφωσης του δικτύου της, να ετοιμάζει να εγκαινιάσει δύο ακόμα μεγάλα καταστήματα εντός του 2024 σε Αθήνα και Κρήτη.

«Τα δίκτυα καταστημάτων είναι ζωντανοί οργανισμοί. Σήμερα μπορεί να υπάρχει ένα κατάστημα σε μια περιοχή και να μεταφερθεί κοντινά γιατί βρέθηκε καλύτερο ενοίκιο, ή είναι μεγαλύτερο και προσφέρει περισσότερες δυνατότητες», σημειώνουν πηγές της αγοράς στο BD, τονίζοντας ότι όλες οι μεγάλες αλυσίδες αναδιαρθρώνουν τα δίκτυα τους επενδύοντας σε μεγάλα καταστήματα τύπου megastores.

Υψηλοί τζίροι, χαμηλά κέρδη (ποσά σε εκατ. ευρώ)

 ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΚΕΡΔΟΥΣ
ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ735,4510,51,36%
PUBLIC514,82-29,96-5,80%
ΠΛΑΙΣΙΟ468,774,450,95%

Η Κωτσόβολος διαθέτει  σήμερα 97 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο εκ των οποίων τα 27 megastores. Επίσης, κατέχει πλέον και ένα πολυκαναλικό  δίκτυο πωλήσεων που, εκτός από τα φυσικά καταστήματα, περιλαμβάνει call center και ένα επιτυχημένο e-shop.

Την περίοδο 2022-2023 η αλυσίδα καταστημάτων είχε καταγράψει κύκλο εργασιών ύψους 735,45 εκατ. ευρώ με τα καθαρά κέρδη να διαμορφώνονται στα 10,5 εκατ. ευρώ, ενώ την προηγούμενη χρονιά τα καθαρά κέρδη είχαν ανέλθει στα 13,06 εκατ. ευρώ με τον τζίρο να έχει διαμορφωθεί στα 664,42 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους έπεσε από το ήδη χαμηλό ποσοστό του 2% σε 1,4%.

Η αλυσίδα Πλαίσιο, αν και είδε τα έσοδα της το 2023 να αυξάνονται κατά 7,8% στα 468,77 εκατ. ευρώ έναντι του 2022 που είχαν διαμορφωθεί στα 434,68 εκατ. ευρώ, εμφάνισε για δεύτερη χρήση μείωση κερδοφορίας, μετά το «άλμα» 171,4% που σημείωσε το 2021, όταν τα κέρδη είχαν διαμορφωθεί στα 8,46 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, τα καθαρά κέρδη της Πλαίσιο το 2023 διαμορφώθηκαν στα 4,45 εκατ. ευρώ υποχωρώντας κατά 12% έναντι του 2022, ενώ και την περασμένη χρονιά η καθαρή κερδοφορία είχε μειωθεί κατά 40,2%.

Η αλυσίδα διαθέτει 22 καταστήματα στην Ελλάδα, και άνοιξε ένα νέο μεγάλο κατάστημα στο Ηράκλειο της Κρήτης που προσφέρει από προϊόντα τεχνολογίας μέχρι μικρές και μεγάλες οικιακές συσκευές, ενώ πρόσθεσε επίσης λευκές συσκευές σε δυο νέα καταστήματα (Μαρούσι, Λάρισα)

Η Public αν και αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς, δεν έχει καταφέρει να βρει τον δρόμο προς την κερδοφορία. Η πρώτη χρονιά πλήρους ενσωμάτωσης της MediaMarkt μπορεί να οδήγησε σε ρεκόρ τζίρου και σε τετραπλασιασμό της λειτουργικής κερδοφορίας, ωστόσο η Public με 61 καταστήματα έκλεισε και το 2023 με ζημιές συνεχίζοντας το αρνητικό σερί. Και το 2024 εκτιμάται ότι δύσκολα θα περάσει σε κερδοφορία, παρά τις αισιόδοξες εκτιμήσεις του διευθύνοντα συμβούλου τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Ειδικότερα, τα Public αν και στον τζίρο έσπασαν το φράγμα των 500 εκατ.  ευρώ το 2023 (514,82 εκατ. ευρώ), έκλεισαν με ζημιές ύψους 29,96 εκατ. ευρώ, με τα νούμερα να είναι βελτιωμένα έναντι του 2022 όπου με τζίρο 481,39 εκατ. ευρώ, είχε κλείσει με ζημιές που είχαν ξεπεράσει τα 43 εκατ. ευρώ.

Η επιτυχία που καταγράφουν οι λευκές συσκευές μετά και την ενσωμάτωση των MediaMarkt έχει οδηγήσει τα Public στην αναδιαμόρφωση του δικτύου καταστημάτων, και σήμερα 47 καταστήματα έχουν μικρές και μεγάλες οικιακές συσκευές, ενώ 27 ανήκουν στην κατηγορία των megastores. Ο στόχος είναι στην επόμενη τριετία όλα τα καταστήματα να έχουν οικιακές συσκευές, γι αυτό και το Public Group εξετάζει περιοχές της χώρας για τη δημιουργία νέων μεγάλων καταστημάτων επιφάνειας 2.000 τ.μ., τα οποία θα μπορούν να έχουν μεγάλη γκάμα λευκών συσκευών αλλά και ειδών τεχνολογίας και πολιτισμού.

Υπηρεσίες και ευκολίες πληρωμής

Ο ανταγωνισμός έχει γίνει πολύ σκληρός για τις μεγάλες αλυσίδες που επιλέγουν το πολυκαναλικό μοντέλο, καθώς απέναντι τους βρίσκονται μικρότερα καταστήματα που διαθέτουν τα προϊόντα τους ηλεκτρονικά μέσω marketplace και σε πολύ χαμηλότερες τιμές λόγω των ελάχιστων λειτουργικών εξόδων που έχουν.

Το πολυκαναλικό μοντέλο παραμένει αρκετά ρευστό, όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς στο BD. Μετά την εκτόξευση του ηλεκτρονικού εμπορίου την περίοδο της πανδημίας, ακολούθησε βραδύτερη ανάπτυξή του. Όπως τονίζουν στελέχη της αγοράς, «το ηλεκτρονικό εμπόριο θα παραμείνει στην κουλτούρα μας. Ωστόσο τα καταστήματα δείχνουν πως θα συγκεντρώνουν πάντα τους καταναλωτές». Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι ο πελάτης έχει ανάγκη την ανθρώπινη επαφή ώστε να ενημερωθεί για μια συσκευή και μπορεί να απολαύσει υπηρεσίες που δεν θα μπορούσε αλλιώς, όπως η απομάκρυνση μιας παλιάς συσκευής ή η επέκταση εγγύησης που του προσφέρει προστασία και του εξοικονομεί χρήματα.

Καθώς η ύπαρξη του φυσικού καταστήματος περιορίζει τη δυνατότητα μείωσης των τιμών, οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς προσπαθούν να καλύψουν το ντεζαβαντάζ με συνδυαστικές προσφορές που φέρνουν τον πελάτη στο κατάστημα και με την παροχή περισσότερων υπηρεσιών και ευκολίες πληρωμής.

Η αγορά παρακολουθεί με ενδιαφέρον το πείραμα της ΔΕΗ με την Κωτσόβολος, καθώς για πρώτη φορά ένας μεγάλος ενεργειακός πάροχος εντάσσει στο «οπλοστάσιό» του μια αλυσίδα ηλεκτρικών συσκευών.

Στόχος της κίνησης αυτής δεν αποτελούν μόνο τα έσοδα της αλυσίδας από τις πωλήσεις συσκευών, αλλά να υπάρξει ακόμα ένα σημείο που ο όμιλος ΔΕΗ μπορεί να οικοδομήσει μια μακροχρόνια σχέση με τους πελάτες της για να να προσφέρει υπηρεσίες. Τόσο στα καταστήματα Κωτσόβολος όσο και στο ηλεκτρονικό κανάλι θα παρέχονται ενεργειακά προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ ο καταναλωτής θα έχει πρόσβαση σε συσκευές όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμό ήχου, κινητά κ.λπ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

syskeyes-energeiaki katanalosi
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Μάχες» ισχυρών στις λευκές συσκευές: Τι σχεδιάζουν Πλαίσιο και Public

Η αγορά των λευκών συσκευών επιστρέφει σε ανοδική τροχιά. Μεγάλοι παίκτες επενδύουν σε νέο concept καταστημάτων με στόχο να κερδίσουν τους καταναλωτές στη μετά την πανδημία εποχή του εμπορίου.
businessdaily-Symfonia-Ergasia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όλοι οι μισθοί του ιδιωτικού τομέα: «Ρετιρέ» με 16.000€ και... ισόγεια

Επτά στις δέκα επιχειρήσεις σχεδιάζουν αύξηση μισθών, οι μισές θα κάνουν προσλήψεις. Τι δείχνει η ετήσια έρευνα της Randstand για τις αποδοχές των διευθυντικών στελεχών και των εργαζομένων το 2024. Αναλυτικοί πίνακες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπερδιπλάσιος τζίρος στο e-commerce, νέες προκλήσεις για τους εμπόρους

Με ρυθμό που προσέγγισε το 10% αυξήθηκαν το 2023 οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ οι επιχειρήσεις καλούνται να «τρέξουν» πιο γρήγορα τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η Τεχνητή Νοημοσύνη και το last mile.
public
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Public: Νέα κεφάλαια για κάλυψη ζημιών, ψάχνει για κέρδη στην ενέργεια

Συνδέσεις ρεύματος και φυσικού αερίου θα προωθήσει στην αγορά η αλυσίδα. Ολοκλήρωσε την 28η αύξηση κεφαλαίου από την ίδρυσή της, με εισφορά μετοχών και μετρητών από τη μητρική Olympia Group.