ΓΔ: 1832.94 -0.16% Τζίρος: 49.65 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:10:34
Φωτο: Shutterstock

Ποιοι θα απολύονται από τον «νέο» ΟΣΕ: Στρατιωτικά τεστ στο προσωπικό

Ανοίγει το παράθυρο των απολύσεων στον σιδηρόδρομο, αρχίζουν ειδικά τεστ στον ΟΣΕ σε συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας. Παραμένουν 600 κενές θέσεις εργασίας, ενώ ο Κανονισμός Κυκλοφορίας έχει μείνει στο 1960.

Νέα… ήθη και «στρατιωτικού» τύπου δοκιμασίες, με φόντο ακόμα και απολύσεις, έρχονται στον ελληνικό σιδηρόδρομο, που έχει σήμερα ένα οργανόγραμμα ξεχασμένο σε περασμένες δεκαετίες. Κι ενώ το αρμόδιο υπουργείο, οραματίζεται τη δημιουργία ενός σύγχρονου κέντρου εκπαίδευσης με προσομοιωτές, στα πρότυπα των πιλότων και των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, η κίνηση στο δίκτυο γίνεται ακόμη με τηλεγραφήματα και υπάρχουν 600 «κενά» στον ΟΣΕ.

Καθώς τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας δεν έχουν ακόμα εγκατασταθεί πλήρως και η αποκατάσταση του δικτύου στα τμήματα που κατέστρεψε ο Daniel θα χρειαστεί 15 μήνες, ο νέος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, εστιάζει στην «ελαχιστοποίση του ανθρώπινου παράγοντα». Η επαναξιολόγηση εργαζόμενων σε κρίσιμες ειδικότητες έχει ήδη ξεκινήσει. 

Περί τα μέσα Μαρτίου, με σειρά αναθέσεων, ο ΟΣΕ ξεκίνησε την επανεκπαίδευση σταθμαρχών, ψυχομετρικά τεστ σε 59 σταθμάρχες, ιατρικές εξετάσεις και ελέγχους, σε συνεργασία με διαγνωστικά κέντρα ανά την Ελλάδα, για 250 απασχολούμενους και εκπαιδευόμενους σταθμάρχες και κλειδούχους. 

Νέα πρωτόκολλα

Προκειμένου να εμπεδωθεί μια νέα κουλτούρα στον νέο οργανισμό, που θα ενώσει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και το τροχαίο υλικό από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, υπό την ομπρέλα των Σιδηρόδρομων Ελλάδος, ως το τέλος του έτους, ο οργανισμός θα προχωρήσει σε συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, που διαθέτει ειδική δομή ψυχομετρικών τεστ, προκειμένου οι εργαζόμενοι να είναι σε θέση να λειτουργούν υπό πίεση και με άμεσα αντανακλαστικά. 

«Οι διάλογοι της ντροπής, αυτά που ακούσαμε στα ηχητικά μετά τις ημέρες των Τεμπών, πρέπει να αποτελέσουν παρελθόν. Να υπάρχει πειθαρχία, αντίληψη και συναίσθηση καθήκοντος σε όποιους έχουν κρίσιμο ρόλο και διαχειρίζονται ανθρώπινες ζωές», είπε εχθές στη Βουλή ο κ. Κυρανάκης, ανοίγοντας τον δρόμο ακόμα και σε απολύσεις.

Η κατεύθυνση του υπουργείου είναι, εφόσον ένας εργαζόμενος είτε του δημόσιου φορέα, είτε και της Hellenic Train υποπέσει σε μια σειρά λαθών σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, τότε να απομακρύνεται. 

Προκειμένου πάντως ο ελληνικός σιδηρόδρομος σιγά – σιγά να εξευρωπαϊστεί, παρότι τα βήματα που έχουν γίνει δυο χρόνια μετά τα Τέμπη είναι λίγα, έχει ξεκινήσει η αναθεώρηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, δηλαδή του σιδηροδρομικού ΚΟΚ, που παραμένει στο 1960! Αυτός θα πρέπει να κουμπώσει με τα ψηφιακά εργαλεία που θα επιτρέπουν στον ΟΣΕ, τη ΡΑΣ, στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, το υπουργείο και τον ERA, να παίρνουν real time στοιχεία. 

Όπως προανήγγειλε, δε, ο κ. Κυρανάκης, το επόμενο διάστημα θα παρουσιαστεί η τεχνική λύση μίας πλατφόρμας παρακολούθησης της πορείας των τρένων σε πραγματικό χρόνο. Σε αυτή θα έχουν πρόσβαση, εκτός από το νέο ενιαίο κέντρο κυκλοφορίας, που θα φτιαχτεί στον ΟΣΕ και οι πολίτες. Στόχος είναι να είναι έτοιμη τους επόμενους μήνες. 

Τεράστια κενά, 90 νέες συνταξιοδοτήσεις μέσα στο έτος

Στο σχέδιο νόμου που θα φέρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το επόμενο διάστημα θα ανοίγει ο δρόμος και για προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ. Στη λίστα που καταρτίζει ήδη για να μπουν νέα στελέχη από την αγορά στον νέο ΟΣΕ, έχουν ήδη ενταχθεί περί τους 70 Έλληνες του εξωτερικού, που κατέχουν σήμερα θέσεις ευθύνης, ως μεσαία ή και υψηλά στελέχη σε σιδηροδρομικές εταιρείες ή δίκτυα σε Ευρώπη, Ασία και αραβικές χώρες.

Πάντως, ακόμα και μετά την απόφαση να ανανεωθούν οι συμβάσεις των εργαζόμενων με μπλοκάκια, που αποτελούν εδώ και δύο χρόνια περίπου κανονικότητα για τον ΟΣΕ, τα κενά στο κουτσουρεμένο οργανόγραμμα είναι μεγάλα. Σύμφωνα με έγγραφο του οργανισμού, που υπογράφει ο διευθύνων σύμβουλος Παναγιώτης Τερεζάκης, μέσα στο 2024 συνταξιοδοτήθηκαν συνολικά 79 άτομα, εκ των οποίων 7 μηχανικοί, 9 κλειδούχοι, 11 σταθμάρχες, 10 τεχνίτες κοκ.

Όσο για το 2025, αναμένονται ακόμη 90 συνταξιοδοτήσεις από όλες τις ειδικότητες, ενώ όπως σημειώνεται ενώ υπάρχουν και περιορισμοί στο υφιστάμενο μόνιμο προσωπικό των 429 ατόμων (πχ. ευπαθείς ομάδες), που συμπιέζουν έτι περαιτέρω τις δυνατότητες.  Κι όλο αυτό όταν το προβλέπονται 1.657 εργαζόμενοι, λιγότεροι πάντως από τις 2.098 θέσεις που προέβλεπε το θεσμοθετημένο οργανόγραμμα του 2010. 

Ως αποτέλεσμα, σήμερα, ακόμη και με τα 631 «μπλοκάκια», τα κενά στον παλιό ΟΣΕ παραμένουν 597. Και δεν είναι μόνο αυτό, αφού παρά τα νέα συστήματα που από το 2010, ακόμα και ελλιπώς, έχουν ενταχθεί στο δίκτυο, την άφιξη των Ιταλών της Hellenic Train, των νέων ψηφιακών απαιτήσεων, το οργανόγραμμα δεν έχει επικαιροποιηθεί. 

Αυτό σημαίνει ότι λείπουν άνθρωποι από σημαντικά πόστα, όπως 26 πληροφορικοί, 181 σταθμάρχες, 163 κλειδούχοι, 9 τεχνικοί ασφάλειας κ.ά. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΣΕ, στο τμήμα Παρακολούθησης Συμβάσεων, υπάρχει μόνο ένα άτομο. Στο τμήμα Διαγωνισμών και Συμβάσεων, απασχολούνται 4 άτομα, δύο ως χειριστές ηλεκτρονικών διαγωνισμών, με τον έναν να χειρίζεται και το σύνολο των συμβάσεων σε φύλαξη και καθαριότητα. 

Επίσης, ένα άτομο απασχολείται στην διενέργεια μεγάλου μεγέθους διαδικασιών για συμβάσεις αξίας κάτω των 30.000 ευρώ. Κι αυτά, όταν κατ’ έτος υπογράφονται περί τις 300 συμβάσεις συνολικά, ενώ σταθερά υπάρχουν περί τις 65 συνάψεις με οικονομικό αντικείμενο μικρότερο των 30.000 ευρώ. Σε αυτές δεν περιλαμβάνονται οι συμβάσεις φύλαξης και καθαριότητας και περί τις 30 ενεργές διακηρύξεις που απαιτούν παρακολούθηση και χειρισμό.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέος ΟΣΕ με... άρωμα ΔΕΗ και ώρα για ξεκαθάρισμα με τους Ιταλούς

«Μοντέλο ΔΕΗ» για τον νέο ΟΣΕ μόνο σε ευελιξία προσλήψεων και συμβάσεων, όχι και σε οικονομικά μεγέθη. Όλα ανοικτά στη δύσκολη διαπραγμάτευση με τους Ιταλούς της Hellenic Train. Τι θα γίνει με τα συστήματα ασφάλειας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ασφάλεια στον σιδηρόδρομο: Έρχεται νέο νομοσχέδιο για να μπει τάξη

Το νέο νομοσχέδιο για την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο ετοιμάζει ο Κ. Κυρανάκης. Θα γίνουν και αλλαγές στη διοίκηση της ΡΑΣ. Επιδιώκεται να σταματήσει το γαϊτανάκι ευθυνών με νέο τμήμα στη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δύο «παγίδες» στα ελληνικά τρένα: Αφύλακτες γραμμές, ισόπεδες διαβάσεις

Τα στοιχεία για τα σοβαρά συμβάντα που καταγράφηκαν στις ελληνικές ράγες τα έτη 2013-2024 δείχνουν μείωση κατά την τελευταία τριετία, ενώ φωτογραφίζουν τα κενά ασφαλείας που θα αντιμετωπίσει ο «νέος» ΟΣΕ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις ράγες μπαίνει ο νέος ΟΣΕ: Ιδιώτες θα κλείσουν τα κενά ασφάλειας

Με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να αλλάξει,μέσα σε δώδεκα μήνες, νοοτροπίες και παθογένειες που έχουν οδηγήσει στην απαξίωση του ελληνικού σιδηροδρόμου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέοι φάκελοι στον εισαγγελέα για συμβάντα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο

Υπό ποινική διερεύνηση τα πρόσφατα συμβάντα. «Πληγές» οι ισόπεδες διαβάσεις, λείπουν οι ταχογράφοι. Σε εξέλιξη η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, εφαρμόζεται σχέδιο δράσης για την ασφάλεια στο δίκτυο.