Ethniki Odos-Attiki-apagoreysi fortigon
Shutterstock

Η πανδημία «ξηλώνει» τις συμβάσεις για οδικούς άξονες και αεροδρόμια

Αναπόφευκτη η έναρξη δύσκολων διαπραγματεύσεων με τους παραχωρησιούχους των εθνικών οδών και τις εταιρείες που ελέγχουν τα αεροδρόμια, καθώς καταγράφεται μεγάλη πτώση της κίνησης και τίθεται θέμα αποζημιώσεων.

Κανένας δεν θέλει να το ομολογήσει, αφού βρισκόμαστε σε μια περίοδο που όλοι μετρούν τις ζημιές από την πανδημία, αλλά το Ελληνικό Δημόσιο σύντομα θα χρειαστεί να διαπραγματευτεί, για τρίτη φορά, τις συμβάσεις με τους παραχωρησιούχους που διαχειρίζονται τις εθνικές οδούς.

Ταυτόχρονα, για πρώτη φορά, θα αρχίσουν σκληρές διαπραγματεύσεις και με τις δύο εταιρείες που διαχειρίζονται τα 15 μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, την Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που ελέγχει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και την Fraport Greece που ελέγχει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

Το ζήτημα της αναθεώρησης των συμβάσεων παραχώρησης, είτε με τη μορφή κάποιας πρόσθετης αποζημίωσης, είτε με τη μορφή της χρονικής παράτασης, έχει ήδη τεθεί. Όμως και οι δύο πλευρές πρέπει να περιμένουν ώστε να δουν το μέγεθος της ζημιάς που έχουν υποστεί οι εταιρείες διαχείρισης των εθνικών οδών από τα μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας. Οι επιπτώσεις συνεχίζονται και μετά την προσεχή Δευτέρα 4 Μαΐου, αφού θα συνεχιστεί η απαγόρευση μετάβασης σε άλλον νομό εκτός του τόπου κατοικίας κάθε πολίτη.

Οι παραχωρησιούχοι μετρούν πτώση της κυκλοφορίας που ξεκινά από το 65% και φτάνει μέχρι το 80% σε ορισμένα τμήματα και ήδη ο ΣΤΕΑΤ, στον οποίο συμμετέχουν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, έχει θέσει το θέμα των αποζημιώσεων. Αλλά και η πλευρά του υπουργείου Υποδομών περιμένει να τελειώσει η καραντίνα, ώστε να αρχίσει την κουβέντα που δεν θα είναι εύκολη, όπως δείχνει και η προϊστορία των δύο προηγούμενων αναθεωρήσεων της τελευταίας δεκαετίας.

Η εμπειρία του πρόσφατου παρελθόντος, σε συνδυασμό με την πρόθεση της κυβέρνησης να εντάξει πρόσθετα έργα στις συμβάσεις παραχώρησης, όπως η σύνδεση Ιωαννίνων – Κακαβιάς, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, κ.α., αναμένεται να περιπλέξει την κατάσταση. Πολύπλοκη υπόθεση θα αποδειχθεί και η επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, αλλά και του «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Ειδικά για το τελευταίο, η κυβέρνηση επιθυμεί να το θωρακίσει, αφού είναι σε εξέλιξη διαγωνισμός για την πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών από το ΤΑΙΠΕΔ. Όμως, ο απολογισμός της ζημιάς θα γίνει αφού ξεκαθαριστεί πανευρωπαϊκά η εικόνα με τα αεροπορικά ταξίδια, αλλά και το πως θα διαχειριστεί κάθε χώρα το όποιο τουριστικό ρεύμα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιοι θα «κονταροχτυπηθούν» για τα τρία περιφερειακά λιμάνια

Οι προσφορές για την πώληση των οργανισμών λιμένων Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας καθώς και για την 40ετή παραχώρηση του εμπορευματικού προβλήτα του λιμανιού της Καβάλας θα κατατεθούν στις 2 Οκτωβρίου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το σχέδιο «Β» στις ιδιωτικοποιήσεις: Ποιες «παγώνουν», ποιες συνεχίζουν

Αναβάλλονται επ' αόριστον όσες αποκρατικοποιήσεις σχετίζονται με τις αερομεταφορές και τον τουρισμό, ενώ θα γίνει προσπάθεια να προχωρήσουν όσες εντάσσονται στον τομέα ενεργειακών δικτύων και υποδομών.