ΓΔ: 2104.21 -0.08% Τζίρος: 165.04 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Έξυπνοι μετρητές
Φώτο: Έξυπνοι μετρητές ρεύματος, Credit: Shutterstock

«Καμπανάκι» παρόχων για λάθη και ελλείψεις στους «έξυπνους» μετρητές

Σημαντικά τεχνικά κενά, έλλειψη διαφάνειας και λάθη στους «έξυπνους» μετρητές ενόψει των δυναμικών τιμολογίων επισημαίνει ο ΕΣΠΕΝ στις παρεμβάσεις του προς τη ΡΑΑΕΥ.

Αναλυτικές παρεμβάσεις στις δύο δημόσιες διαβουλεύσεις της ΡΑΑΕΥ που αφορούν τις τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στους «έξυπνους» μετρητές ενόψει της έλευσης των δυναμικών τιμολογίων, καθώς και το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου Διανομής 2026-2030, κατέθεσε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ).

Στις επιστολές που απέστειλε προς την Αρχή, ο ΕΣΠΕΝ επισημαίνει ότι η επιτυχής εφαρμογή των συμβάσεων δυναμικής τιμολόγησης και η ουσιαστική ενεργοποίηση των καταναλωτών προϋποθέτουν έγκαιρη και σταθερή παροχή ημερήσιων 15λεπτων πιστοποιημένων μετρητικών δεδομένων, σαφή ορισμό και πλήρη αξιοποίηση των «έξυπνων» μετρητών, δυνατότητα πρόσβασης προμηθευτών και χρηστών σε δεδομένα σε σχεδόν πραγματικό χρόνο, καθώς και άρση των τεχνικών περιορισμών που μειώνουν σήμερα τα οφέλη της τηλεμέτρησης.

Παράλληλα, ο Σύνδεσμος ζητά αποσαφήνιση του κόστους του πρόσθετου εξοπλισμού και του ποιος το επωμίζεται, ένταξη όλων των παροχών Χαμηλής Τάσης με έξυπνους μετρητές στο Κεντρικό Σύστημα Τηλεμέτρησης, σαφές χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης ανά περιοχή, καθώς και μεγαλύτερη διαφάνεια ως προς την πρόοδο εγκατάστασης έξυπνων μετρητών, την επέκταση της τηλεμέτρησης και την αντιμετώπιση των απωλειών Δικτύου, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις.

«Η αξιοποίηση των ήδη εγκατεστημένων και των προς εγκατάσταση έξυπνων μετρητών υπόκειται σε σημαντικούς τεχνικούς περιορισμούς, οι οποίοι ενδέχεται να μειώσουν τόσο την αποτελεσματικότητα και τα δυνητικά οφέλη του πλαισίου δυναμικής τιμολόγησης, όσο και την εν γένει χρησιμότητα των έξυπνων μετρητών για την ενημέρωση των καταναλωτών και την ενεργό συμμετοχή τους στην αγορά. 

Η πρόσβαση των χρηστών στα μετρητικά δεδομένα τους σε σχεδόν πραγματικό χρόνο αποτελεί κρίσιμη προϋπόθεση για τη δυναμική τιμολόγηση και τη δυνατότητα των καταναλωτών να παρακολουθούν και να προσαρμόζουν την κατανάλωσή τους ανταποκρινόμενοι στα σήματα της αγοράς, κατά τρόπο που θα προσφέρει την απαιτούμενη ευελιξία στην αγορά και στο σύστημα», αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στη μια από τις δύο επιστολές προς τη ΡΑΑΕΥ, που υπογράφει ο Γενικός Διευθυντής του ΕΣΠΕΝ, Μίλτος Ασλάνογλου.

Θυμίζουμε ότι ο ΕΣΠΕΝ είχε αποστείλει τον Σεπτέμβριο επιστολή, με αφορμή σημαντικά προβλήματα στην αποστολή των μετρητικών δεδομένων τηλεμετρούμενων παροχών προς τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, χτυπώντας «καμπανάκι» για τις σοβαρές και διαρκώς εντεινόμενες δυσλειτουργίες.

Ζητούμενο η διαφάνεια και ο εκσυγχρονισμός

Σύμφωνα με όσα μεταφέρει στο BD ο ΕΣΠΕΝ, η πλειοψηφία των μετρητών που έχουν εγκατασταθεί δεν έχουν δυνατότητα να δίνουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο.

Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν περιορίζεται μόνο στους παλαιότερους μετρητές, καθώς ακόμη και όσοι εγκαθίστανται σήμερα δεν διαθέτουν αυτόματα αυτή τη δυνατότητα και απαιτούν πρόσθετο εξοπλισμό.

Μάλιστα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν έχει θέσει ως προϋπόθεση για τα δυναμικά τιμολόγια την παροχή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, παρά το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκές οδηγίες προβλέπουν πως ο καταναλωτής πρέπει να έχει τη δυνατότητα να βλέπει την κατανάλωσή του.

Παράλληλα, σύμφωνα με όσα είναι γνωστά έως τώρα, τα δεδομένα που θα δίνονται σε πραγματικό χρόνο θα πηγαίνουν μόνο στους καταναλωτές (τα λεγόμενα μη πιστοποιημένα) και όχι στους παρόχους (πιστοποιημένα), τα οποία τους είναι απαραίτητα για την τιμολόγηση.

Όπως αναφέρει ο ΕΣΠΕΝ, «όλη αυτή η κουβέντα για τα δεδομένα σε σχεδόν πραγματικό χρόνο αφορά τα μη πιστοποιημένα».

Όσον αφορά  εκείνα που χρησιμοποιούνται στις χρεώσεις, ο ΔΕΔΔΗΕ είχε δεσμευτεί στο παρελθόν ότι θα τα αποστέλλει την πέμπτη μέρα μετά την ημέρα κατανάλωσης, ωστόσο, πλέον φαίνεται ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή τη δέσμευση.

Επιπλέον, δεν προσδιορίζεται με σαφήνεια το πότε θα αποστέλλονται τα δεδομένα, κάτι που, όπως τονίζει ο ΕΣΠΕΝ, πρέπει να οριστεί ξεκάθαρα στα εγχειρίδια.

Εξίσου σοβαρό θεωρείται το ζήτημα της διαφάνειας, καθώς ο ΔΕΔΔΗΕ δε δίνει καμία πληροφορία για το πού έχουν εγκατασταθεί οι έξυπνοι μετρητές, πώς προχωράει το πρόγραμμα, ποιες δυνατότητες έχουν κλ.π, ενώ θα θα έπρεπε να υπάρχει πλήρης ενημέρωση προς την αγορά σχετικά με το πόσοι μετρητές μπορούν να δίνουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, πόσοι δεν υποστηρίζουν καθόλου τέτοιες λειτουργίες και ποιες είναι οι δυνατότητες των μετρητών που εγκαθίστανται σήμερα, ώστε οι προμηθευτές να μπορούν να σχεδιάζουν εγκαίρως τις υπηρεσίες τους.

«Τρέχει» η εγκατάσταση των μετρητών

Ο ρυθμός με τον οποίο τοποθετούνται σήμερα οι «έξυπνοι» μετρητές αγγίζει τους 50.000 κάθε μήνα. Με την έλευση της νέας χρονιάς ο ρυθμός θα διπλασιαστεί στους 100.000, με στόχο να έχουν εγκατασταθεί 1,87 εκατομμύρια μετρητές μέχρι τα τέλη του 2026, καλύπτοντας το ένα τρίτο των καταναλωτών της χώρας. Ο απώτερος στόχος είναι οι 7,638 εκατομμύρια «έξυπνοι» μετρητές έως το 2030.

Αξίζει να ειπωθεί ότι οι «έξυπνοι» μετρητές- εφόσον λειτουργούν σωστά- προσφέρουν στους καταναλωτές καλύτερο έλεγχο μέσω της παρακολούθησης της κατανάλωσής τους σε πραγματικό χρόνο, αυτόματη αναφορά (χωρίς αναμονή), αλλά και προληπτική ανίχνευση σπατάλης, βοηθώντας τόσο στη διαχείριση του προϋπολογισμού όσο και στην ενεργειακή αποδοτικότητα του σπιτιού.

Ο ΕΣΠΕΝ επισημαίνει ότι το ζήτημα της διαφάνειας παραμένει ανοιχτό και θέτει το κρίσιμο ερώτημα κατά πόσο ο ΔΕΔΔΗΕ είναι έτοιμος να υποστηρίξει τη μετάβαση στη νέα εποχή ψηφιοποίησης της αγοράς ενέργειας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, απαιτείται εκσυγχρονισμός τόσο του δικτύου όσο και των διαδικασιών, προκειμένου η ενεργειακή μετάβαση και η δυναμική τιμολόγηση να υλοποιηθούν με αποτελεσματικότητα και αξιοπιστία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λογαριασμός ρεύματος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βροχή» καταγγελιών για αδικαιολόγητες χρεώσεις σε λογαριασμούς ρεύματος

Πάνω από 1.500 καταγγελίες για υπέρογκες και λανθασμένες χρεώσεις ρεύματος καταγράφει η ΕΚΠΟΙΖΩ. Οι πολίτες κάνουν λόγο για αθέμιτες πρακτικές, και σφάλματα του ΔΕΔΔΗΕ. Τι ζητά η ΕΚΠΟΙΖΩ για την προστασία των πολιτών.
reyma-energeia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο «περίμενε» οι πάροχοι για το έλλειμμα των 400 εκατ. ευρώ από τις ΥΚΩ

Νέος ενεργειακός πονοκέφαλος για κυβέρνηση και παρόχους. Ελλειμμα 400 εκατ. ευρώ στον ΕΛΥΚΩ απειλεί να οδηγήσει σε αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος. Στα 26 εκατ. η ετήσια επιβάρυνση των προμηθευτών ενέργειας.
Λογαριασμός ρεύματος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ηλεκτροσόκ» με «πράσινα» τιμολόγια, ρελέ ασφαλείας τα «μπλε» για τους καταναλωτές

Οι υψηλές τιμές στα πράσινα τιμολόγια και η μη μετακύλιση των μειώσεων της χονδρικής οδηγούν χιλιάδες καταναλωτές στα σταθερά «μπλε» τιμολόγια. Τι λέει στο BD η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. για τα παράπονα των καταναλωτών.
timologia_reumatos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χωρίς μεγάλες αλλαγές τα «πράσινα» τιμολόγια παρά την πτώση στη χονδρική

Σχεδόν αμετάβλητα τα τιμολόγια Δεκεμβρίου παρά το περιθώριο των παρόχων μετά τις μειώσεις στη χονδρική. Στα 18,5 λεπτά ανά κιλοβατώρα η μέση χρέωση. Χάνουν έδαφος τα «πράσινα» τιμολόγια ενώ ενισχύονται τα σταθερά «μπλε».