Φώτο: Shutterstock

Η ναυτιλία μένει από... καύσιμα: Ελλείψεις και αυξήσεις τιμών 40%

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Σοβαρούς κραδασμούς προκαλεί η μετάβαση σε καύσιμα φιλικότερα προς το περιβάλλον, καθώς τα διυλιστήρια περιορίζουν την παραγωγή καυσίμων υψηλής περιεκτικότητας σε θείο και καταγράφονται σοβαρές ελλείψεις.

Εμφανείς είναι και στην ελληνική αγορά ναυτιλιακών καυσίμων οι πρώτες αναταράξεις από την επικείμενη στροφή του κλάδου στην χρήση καυσίμων φιλικότερων προς το περιβάλλον, καθώς όπως έχουν αρχίσει να αναφέρουν ορισμένοι προμηθευτές, την προηγούμενη εβδομάδα άρχισαν να καταγράφονται οι πρώτες ελλείψεις, οδηγώντας και σε κατακόρυφη αύξηση των τιμών. Συγκεκριμένα, κυρίως στον Πειραιά, κάποιοι προμηθευτές ανέφεραν έλλειψη των υφιστάμενων καυσίμων, δηλαδή των πιο ρυπογόνων, που χρησιμοποιούνται ακόμα από το σύνολο των εταιρειών.

Αιτία για τις ελλείψεις αυτές είναι το γεγονός ότι τόσο τα Ελληνικά Πετρέλαια, όσο και η Motor Oil ενημέρωσαν ότι έχουν αρχίσει πλέον να περιορίζουν την παραγωγή των εν λόγω καυσίμων υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, προκειμένου να προετοιμαστούν για την μετάβαση στην παραγωγή των οικολογικότερων καυσίμων.

Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του 2020, όλα τα πλοία θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμα χαμηλότερης περιεκτικότητας σε θείο και συγκεκριμένα από 3,5% που είναι η σημερινή περιεκτικότητα, σε μόλις 0,5%. Πρόκειται για σχετικό κανονισμό που ψήφισε ο Παγκόσμιος Ναυτιλιακός Οργανισμός του ΟΗΕ και θα εφαρμοστεί παγκοσμίως και χωρίς εξαιρέσεις, πλην όσων πλοίων έχουν εγκατεστημένα συστήματα πλυντηρίδων (scrubber), τα οποία σχεδιασμένα για να καθαρίζουν μέσω πλύσης, τους εκπεμπόνους ρύπους, ώστε αυτοί να μην απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα.

Στο πλαίσιο αυτό, κατά την διάρκεια του προηγούμενου δεκαημέρου, τα τοπικά διυλιστήρια ανέστειλαν προσωρινά τις παραδόσεις των πιο ρυπογόνων ναυτιλιακών καυσίμων, με τις εταιρείες προμήθειας να ενημερώνουν τους πλοιοκτήτες ότι η διαθεσιμότητα θα ξεκινήσει να αποκαθίσταται σταδιακά εντός της τρέχουσας εβδομάδας. Ανάλογα προβλήματα έχουν παρατηρηθεί και σε άλλα μεσογειακά λιμάνια, πέραν του Πειραιά, ήδη από τις αρχές Σεπτεμβρίου, με αποτέλεσμα να διατηρούνται και οι τιμές πώλησης των καυσίμων σε υψηλό επίπεδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον Πειραιά, η τιμή πώλησης του καυσίμου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HS380) αυξήθηκε σχεδόν κατά 40% από τις 3 Σεπτεμβρίου μέχρι και προχθές Δευτέρα, 30 Σεπτεμβρίου, καθώς από τα 281,5 δολάρια/τόνο, άγγιξε σε 393,25 δολάρια/τόνο. Την ίδια περίοδο, οι τιμές του αργού πετρελαίου αυξήθηκαν κατά μόλις 7%…

Με βάση την μέχρι στιγμής πληροφόρηση, τα Ελληνικά Πετρέλαια θα ξεκινήσουν την πλήρη παραγωγή των ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, κατά την διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του έτους, εκτιμώντας ότι θα είναι σε θέση να καλύψουν την ελληνική αγορά και με τις δύο μορφές καυσίμων. Αντίστοιχα, η Motor Oil πριν από λίγες ημέρες παρέλαβε (για πρώτη φορά από το 2011) το πρώτο φορτίο αργού πετρελαίου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, στο διυλιστήριο της Κορίνθου. Στόχος είναι η έναρξη της παραγωγής τις επόμενες εβδομάδες.

Εν τω μεταξύ, η κατηγορία καυσίμων με υψηλότερη περιεκτικότητα θείου παραμένει σε έλλειψη σε όλη την Μεσόγειο, μη αφήνοντας και πολλές διεξόδους στους πλοιοκτήτες. Όπως άλλωστε πράττουν και τα ελληνικά διυλιστήρια, έτσι και άλλες μονάδες όπως π.χ. της Tupras στην Τουρκία, αλλά και της ORL στο Ισραήλ έχουν αρχίσει να περιορίζουν την παραγωγή των πιο ρυπογόνων καυσίμων, ώστε να προετοιμαστούν για την μετάβαση στο νέο τύπο καθαρότερων καυσίμων.   

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ