ΓΔ: 1453.71 0.41% Τζίρος: 19.72 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:21:11 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Βούλιαξε» κατά 26% τον Ιούλιο η κίνηση στην ακτοπλοΐα

Εξαιρετικά δύσκολο το πρώτο 15θήμερο του Ιουλίου με λιγότερα δρομολόγια και μικρότερη πληρότητα. Νέα μέτρα στήριξης του κλάδου ετοιμάζει το υπουργείο Ναυτιλίας.

Σημαντική πτώση κατά 26,3% κατέγραψαν κατά το πρώτο 15ήμερο του Ιουλίου οι αναχωρήσεις επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων από το λιμάνι του Πειραιά, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ακόμα δηλαδή και μετά το μερικό άνοιγμα των συνόρων, αλλά και την είσοδο στην «υψηλή» τουριστική σεζόν, φαίνεται ότι η ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές, τουλάχιστον σε επίπεδο επισκεπτών, εγχώριων, ή ξένων, υπολείπεται σημαντικά του 2019 κι αυτό χωρίς να ληφθούν υπόψη οι πληρότητες των δρομολογίων των πλοίων, οι οποίες είναι σαφώς μικρότερες λόγω των υγειονομικών μέτρων.

Τα στοιχεία προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε η ελληνική εταιρεία MarineTraffic, αξιοποιώντας την τεχνολογία στιγμάτων AIS και το σχετικό δίκτυο που έχει αναπτύξει, σε συνδυασμό βέβαια και με δορυφορικούς δέκτες. Σύμφωνα με την MarineTraffic, συνολικά από τις αρχές του έτους, οι αναχωρήσεις πλοίων της ακτοπλοΐας από το λιμάνι του Πειραιά έχουν μειωθεί κατά 30,2%, εξέλιξη που ασφαλώς προσφέρει μια σαφή ένδειξη για το μέγεθος της πτώσης της αγοράς των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών κατά την διάρκεια του 2020.

Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι κατά την διάρκεια του πλήρους αποκλεισμού των μετακινήσεων, όταν απαγορεύτηκαν και οι ακτοπλοϊκές μετακινήσεις για τους επιβάτες, δηλαδή την περίοδο από τις 23 Μαρτίου έως τις 3 Μαΐου, η πτώση των αναχωρήσεων άγγιξε το 61% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Σύμφωνα με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, το φετινό καλοκαίρι δεν προβλέπεται να σημειωθεί κάποια ουσιώδης ανάκαμψη της τουριστικής κι επιβατικής κίνησης, καθώς μάλιστα ένας αυξημένος αριθμός τουριστών, τόσο Ελλήνων, όσο και ξένων μοιάζει να προτιμά ηπειρωτικούς προορισμούς για τις φετινές του διακοπές. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, η πτώση της ζήτησης αγγίζει το 50 - 60% σε σχέση με το περσινό καλοκαίρι.

Στον αντίποδα, θετικά για τις εταιρείες του κλάδου, λειτουργεί το χαμηλό κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων, που αποτελεί πάνω από το 55 - 65% των συνολικών λειτουργικών εξόδων των πλοίων. Μαζί με την ύφεση από την πανδημία, έχει μειωθεί σημαντικά και η ζήτηση πετρελαίου, γεγονός που έχει επιδράσει αρνητικά και στις τιμές του «μαύρου χρυσού», κάτι που αντανακλάται και στα ναυτιλιακά καύσιμα.

Ωστόσο, πρόκειται για μια εξέλιξη που λειτουργεί μόνο ως μερικό αντιστάθμισμα στις συνολικές απώλειες που υφίστανται οι εταιρείες της ακτοπλοΐας αυτήν την περίοδο.

Σύμφωνα με σχετική εκτίμηση του ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας) οι απώλειες τζίρου κατά την φετινή χρήση θα προσεγγίσουν τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημίες σε ετήσια βάση είναι πιθανό να ξεπεράσουν ακόμα και τα 100 εκατ. ευρώ.

Νέα μέτρα στήριξης

Στο πλαίσιο αυτό κι εν όψει του νέου κύκλου ζημιών που αναμένεται για την τρέχουσα χρήση, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επεξεργάζονται λύσεις για την ενίσχυση του κλάδου, εν όψει και πιθανών προβλημάτων ρευστότητας που θα αντιμετωπίσουν οι εταιρείες. Το πρόβλημα έγκειται στην απουσία τζίρου, η οποία με την σειρά της οδηγεί σε αδυναμία κάλυψης υποχρεώσεων προς τράπεζες, εργαζόμενους και προμηθευτές, δημιουργώντας αλυσιδωτές επιδράσεις στην αγορά. Έτσι, στα σκαριά φαίνεται να είναι ένα πρόσθετο πακέτο ενίσχυσης της τάξεως των 15 εκατ. ευρώ, το οποίο θα αφορά την κάλυψη μέρους των λειτουργικών εξόδων των πλοίων, ενώ παράλληλα ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας, κ. Γ. Πλακιωτάκης έχει εισηγηθεί και τη μείωση του ΦΠΑ.

Υπενθυμίζεται ότι τον προηγούμενο Απρίλιο παρασχέθηκε η πρώτη δέσμη μέτρων, σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης. Ειδικότερα προσφέρθηκε χρηματοδότηση 15 εκατ. ευρώ για την διασφάλιση της θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης.

Παράλληλα, χορηγήθηκε προκαταβολή ίση με το 50% των μισθωμάτων για τις συμβάσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας στην ακτοπλοΐα για του μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο. Το ποσό αυτό εκτιμάται ότι προσέγγισε τα 7,5 εκατ. ευρώ. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Π. Τσώνης: Σημαντική η ανάπτυξη της λιμενικής βιομηχανίας στην Ελλάδα

Ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΠ επισήμανε ότι αξιοποιείται η σημαντική γεωστρατηγική θέση των ελληνικών λιμανιών με σημαντικές επενδύσεις και στρατηγικές συνεργασίες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί έγινε... χρυσό το λιμάνι Ηγουμενίτσας: Τι πληρώνει ο όμιλος Grimaldi

Ο ιταλικός όμιλος αποτιμά το λιμάνι στα 126 εκατ. ευρώ, στο 1/3 δηλαδή της αξίας του ΟΛΠ, που έχει 27 φορές μεγαλύτερο τζίρο. Πηγές κοντά στον πλειοδότη αναφέρουν στο BD ότι ο σημερινός τζίρος του λιμανιού δεν αντικατοπτρίζει τα μελλοντικά μεγέθη.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί έχει μπει σε πτωτική πορεία η κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά

Πτώση 4,1% στο 9μηνο και 25,4% τον Δεκέμβριο -λόγω απεργιακών κινητοποιήσεων- καταγράφεται στους προβλήτες που διαχειρίζεται η ΣΕΠ, ενώ το ανταγωνιστικό λιμάνι της Βαλένθιας βρίσκεται σε άνοδο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η μάχη ισχυρών για το λιμάνι Ηρακλείου και το παιχνίδι των παρατάσεων

Στις 17 Σεπτεμβρίου αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος και η διαδικασία παίρνει χαρακτήρα τεστ για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Κρίνεται αν θα σταματήσουν οι συνεχείς παρατάσεις σε διαγωνισμούς.