ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Trofima, Times, Food, Prices, Super Market
Φωτο: Shutterstock

ΙΕΛΚΑ: «Έκρηξη» τιμών λόγω της ρωσικής εισβολής αναμένουν οι καταναλωτές

Το 80% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία θα επηρεάσει αρνητικά την οικονομία, ενώ το 87% αναμένει αυξήσεις τιμών σε αρκετά είδη, λόγω της ρωσικής εισβολής.

Υπέρ της άποψης ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία επηρεάζει αρνητικά την Ελλάδα τάσσεται το 80% των καταναλωτών, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα, με το μεγαλύτερο ποσοτό εξ αυτών να θεωρεί ότι αυτή η αρνητική επίδραση θα διαρκέσει πέραν του τρέχοντος έτους. 

Η έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανικού Εμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιήθηκε μεταξύ 1.000 καταναλωτών στο διάστημα 5 - 10 Απριλίου και  αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

 

Η πλειοψηφία του κοινού καταλαμβάνεται από συναισθήματα θυμού 30% και φόβου 26% για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τα αντίστοιχα ποσοστά για την πανδημία COVID-19 είναι σαφώς χαμηλότερα, αλλά υπαρκτά με 14% και 19% αντίστοιχα. Το 19% του κοινού νιώθει ανασφάλεια, το 13% ανησυχία και το 15% άγχος. Μόλις το 8% νιώθει αδιαφορία. Και πάλι τα ποσοστά για την πανδημία COVID-19 είναι χαμηλότερα, με το 19% μάλιστα να δηλώνει πλέον αδιάφορο για την ύπαρξη του κορονοϊού.

Στα θετικά καταγράφεται ότι μόλις το 2% του κοινού νιώθει πανικό. Άλλωστε όπως καταγράφεται στο σχήμα 4, το 39% δηλώνει ότι η κρίση στην Ουκρανία είναι σημαντικότερη της πανδημίας COVID-19, ενώ μόλις το 17% δηλώνει το αντίθετο.

Τα ευρήματα της έρευνας είναι ενδεικτικά της ανασφάλειας που νιώθει το κοινό. Συγκεκριμένα:

  • Το 85% του κοινού θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο να αυξηθεί το κόστος ενέργειας και μεταφορών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
  • Το 87% θεωρεί ότι υπάρχει ενδεχόμενο να αυξηθούν οι τιμές σε συγκεκριμένα είδη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
  • Το 72% θεωρεί πιθανό να υπάρξουν ελλείψεις σε συγκεκριμένα είδη διατροφής λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

 

 

Παρόλα αυτά φαίνεται ότι η μέχρι σήμερα επίδοση των καταστημάτων σουπερμάρκετ δημιουργεί αισθήματα ασφάλεια για τους καταναλωτές. Η πλειοψηφία σε ποσοστό 46% δηλώνει ότι τα σουπερμάρκετ φροντίζουν να μην υπάρχουν ελλείψεις στα ράφια – μόλις το 13% διαφωνεί, ενώ σε σχέση με την πανδημία, το 29% δηλώνει ότι λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη δημόσια υγεία.

Γενικό συμπέρασμα αποτελεί ότι η κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, επηρεάζει και θα επηρεάζει την ελληνική αγορά για αρκετό καιρό. Μόλις 6% του κοινού δηλώνει ότι ο πόλεμος δεν επηρεάζει την Ελληνική αγορά. Μάλιστα η εκτιμώμενη χρονική διάρκεια είναι ιδιαίτερα υψηλή. Η συντριπτική πλειοψηφία μάλιστα σε ποσοστό 67% εκτιμά ότι η διάρκεια επίδρασης του θα είναι μετά το 2022, το 22% εκτιμά ως το τέλος του 2022, το 5% για 2-3 μήνες και μόλις 5% ότι δεν υπάρχει επίδραση.

 

 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

trofima, pota, supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο πόλεμος στην Ουκρανία «ξεφουσκώνει» τις εισπράξεις των σούπερ μάρκετ

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 64% των στελεχών του κλάδου περιμένει πως θα μειωθούν οι πωλήσεις στο επόμενο εξάμηνο ενώ την ίδια στιγμή καταγράφεται έντονα η αρνητική επίδραση από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΕΛΚΑ: Στο 2,75% ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Φεβρουάριο

Μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες: τροφές και είδη για κατοικίδια (+11,2%), νερά και αναψυκτικά (+11,2%), φρέσκα φρούτα και λαχανικά (+7,46%), μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+6,78%), ξηροί καρποί και σνακ (+6,67%).