ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 09:54:15 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Σχέδιο αποφυγής εκτροχιασμού των έργων από τις αυξήσεις στα υλικά

Τι δίνει το υπουργείο Υποδομών στις τεχνικές εταιρείες για να αποφευχθεί το «πάγωμα» στα εργοτάξια. Πώς θα πληρώνονται τα υλικά με τις «τρελές» ανατιμήσεις, τι θα ισχύσει για το πριμ έγκαιρης εκτέλεσης έργων.

Τα στενά δημοσιονομικά περιθώρια (και η κοινή λογική) δεν επιτρέπουν στο υπουργείο Υποδομών να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις εργοληπτικών οργανώσεων που ζητούσαν αναθεώρηση των προϋπολογισμών σε όλα τα έργα και ακύρωση όσων έργων «δεν βγαίνουν» λόγω της μεγάλης αύξησης στις τιμές των υλικών και πρώτων υλών. Ωστόσο δε μπορούσε και να ρισκάρει το πάγωμα πλήθους εργοταξίων και δικαστικές προσφυγές για ακύρωση συμβάσεων λόγω «ανωτέρας βίας», κινήσεις με τις οποίες απειλούσαν κυρίως οι μικρότερες τεχνικές εταιρείες.

Έτσι στη χθεσινή συνάντηση, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) και των εργοληπτικών οργανώσεων, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής τους ανακοίνωσε πέντε πρωτοβουλίες ώστε και τα έργα να μην σταματήσουν αφού θα καλυφθεί μέρος του αυξημένου κόστους υλικών και να δοθούν κίνητρα έγκαιρης ολοκλήρωσης. Τα μέτρα δεν ικανοποιούν το σύνολο των αιτημάτων αλλά αποτελούν ένα σημαντικό βήμα.

Με το πρώτο μέτρο, την εξάμηνη παράταση των συμβάσεων, δίνεται η δυνατότητα στις τεχνικές εταιρείες να παραγγείλουν αργότερα τα υλικά με την ελπίδα πως θα έχουν βελτιωθεί οι τιμές και θα έχουν αντιμετωπιστεί οι ελλείψεις που παρατηρούνται σε ορισμένα λόγω των προβλημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Ταυτόχρονα όμως, με το δεύτερο μέτρο, το υπουργείο δίνει και πριμ (το ύψος του οποίου δεν ανακοινώθηκε) σε όσους εργολάβους δεν κάνουν χρήση της εξάμηνης παράτασης και παραδώσουν εγκαίρως τα έργα που έχουν αναλάβει. 

Με το τρίτο μέτρο, οι τεχνικές εταιρείες θα πληρώνονται απολογιστικά, δηλαδή με βάση τα τιμολόγια αγορών που θα καταθέτουν για τρία συγκεκριμένα υλικά που παρουσιάζουν πολύ μεγάλες αυξήσεις, οι οποίες ξεπερνούν και το 200%. Πρόκειται για την άσφαλτο, το PVC και το πολυαιθυλένιο (τα δύο τελευταία υλικά εντοπίζονται κυρίως σε σωληνώσεις, κ.λπ.). Δηλαδή, για τα συγκεκριμένα υλικά οι ανάδοχοι στα δημόσια έργα θα πληρώνονται με τις σημερινές τιμές της αγοράς, ανεξάρτητα από το ποσό που προβλέπει η σύμβαση την οποία είχαν υπογράψει. Οι εργοληπτικές οργανώσεις είχαν βέβαια ζητήσει απολογιστικές πληρωμές για πληθώρα υλικών, κάτι που δεν έκανε δεκτό το υπουργείο, αφού θα απαιτούσε τεράστιες πρόσθετες δαπάνες.

Το τέταρτο μέτρο αποτελούσε επίσης αίτημα των εργοληπτών και αφορούσε την έκδοση συντελεστών αναθεώρησης για το τελευταίο τρίμηνο του 2021 κάτι που θα γίνει με υπουργική απόφαση μέσα στον Μάιο. Στο υπουργείο Υποδομών είχαν ήδη εκδώσει συντελεστές αναθεώρησης για 495 εργασίες αλλά μόνο για τα τρία τρίμηνα του προηγούμενου έτους. Οι εργοληπτικές οργανώσεις ζητούν αντίστοιχους συντελεστές κόστους για περισσότερες εργασίες και για το πρώτο τρίμηνο του 2022. Από τη χθεσινή συνάντηση δεν έγινε γνωστό πότε θα εκδοθεί η υπουργική απόφαση για τη φετινή χρονιά και ποιες εργασίες θα αφορά. 

Την επανενεργοποίηση της επιτροπής διαπίστωσης τιμών Δημοσίων έργων προβλέπει το πέμπτο μέτρο που ανακοινώθηκε χθες. Η συγκεκριμένη επιτροπή, που δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια, παρακολουθεί τις τιμές υλικών και εργασιών. Θα υποστηρίξει το υπουργείο μέχρι να αναπτυχθεί το Σύστημα Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών και Τεχνικών Προδιαγραφών που σχεδιάζεται.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Να «παγώσουν» για έξι μήνες τα έργα ζητούν κατασκευαστικές εταιρείες

Οι ακραίες ανατιμήσεις στα υλικά αναγκάζουν τις μεσαίες και μικρές τεχνικές εταιρείες να ζητούν από τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή να κλείσει για έξι μήνες τα εργοτάξια, ώστε να σταματήσουν τις παραγγελίες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θέμα λίγων μηνών ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης

Το αργότερο στις αρχές του 2022 προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία διαχωρίζεται από τις υπόλοιπες επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Θολό τοπίο για τη χρηματοδότηση.