ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

«Πακέτο» 657 εκατ. από τις Βρυξέλλες για τη διασύνδεση με την Κύπρο

Με ταχύτητα προχωρούν οι μεγάλες διασυνδέσεις που θα διευκολύνουν και την απεξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια. Η επένδυση για τη διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ και το σχέδιο για την Αίγυπτο.

«Γκάζι» στην αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτρικού ρεύματος και στις επενδύσεις ηλεκτρικών διασυνδέσεων πατάει η Ευρώπη προκειμένου να καταφέρει να πιάσει τους φιλόδοξους στόχους της για τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο δίκτυο και την απεξάρτησή της από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Τον επόμενο μήνα αναμένεται η υπογραφή από την ΕΕ της συμφωνίας που θα απελευθερώνει τα 657 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση της διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με το πρόγραμμα REPowerEU, η ΕΕ ανεβάζει τον στόχο για διείσδυση των ΑΠΕ στο 45% έως το 2030 από το 40% που προέβλεπε πριν, εκφράζοντας ορισμένες αισιόδοξες προβλέψεις για την προώθηση ενός πλαισίου ταχύτερων αδειοδοτήσεων, ισχυροποίηση του των αλυσίδων εφοδιασμού και εκτεταμένη επέκταση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας.

Ανάλυση του S&P Global Commodity Insights δείχνει, ωστόσο, ότι, για να επιτευχθούν οι στόχοι του REPowerEU, η ετήσια αύξηση της ενέργειας από φωτοβολταϊκά πρέπει να κυμανθεί  κατά μέσο όρο στις 47 GW μεταξύ 2022 και 2030. Όπως σημειώνει, τα γηρασμένα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης χρειάζονται επενδύσεις έως 425 δισ. ευρώ έως το 2030, προκειμένου να μπορέσουν να «σηκώσουν» τις νέες συνδέσεις ΑΠΕ. Επενδύσεις, δηλαδή, αυξημένες κατά 70% συγκριτικά με την περασμένη δεκαετία, σύμφωνα με την Eurelectric.

Στο πλαίσιο αυτής της ανάγκης αναβάθμισης των ηλεκτρικών δικτύων ήταν και οι χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφορικά με το έργο EuroAsia Interconnector για την ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με την Κύπρο και το Ισραήλ. Ειδικότερα, χθες πραγματοποιήθηκε συνάντηση της ελληνικής πλευράς υπό τον υπουργό ΠΕΝ Κώστα Σκρέκα, με αντιπροσωπεία από το Ισραήλ για την καλώδιο του EuroAsia Interconnector θα έχει συνολικό μήκος 1.214 χλμ. και ισχύ 1 GW σε πρώτη φάση. Ο προϋπολογισμός για την υλοποίηση του έργου φθάνει στα 2,5 δισ. ευρώ και υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο στο τέλος του 2025.

Πληροφορίες θέλουν μέσα στον επόμενο μήνα να υπογράφεται η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την εκταμίευση της χρηματοδότησης 657 εκατ. ευρώ για το σκέλος της διασύνδεσης της Ελλάδας με την Κύπρο που είχε εγκρίνει η Επιτροπή τον περασμένο Ιανουάριο. Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ φέρεται να προτίθεται να καταθέσει πρόταση ώστε να λάβει μέρος στο μετοχικό κεφάλαιο του EuroAsia Interconnector. Την ίδια ώρα, και προκειμένου να επιταχυνθούν οι σχετικές διαδικασίες για την ολοκλήρωση του έργου, αυτή την περίοδο διεξάγεται μελέτη κόστους -  οφέλους για το κομμάτι της διασύνδεσης Κύπρου – Ισραήλ.

Επιπρόσθετα προχωράει η κατασκευή της νέας διασύνδεσης με τη Βουλγαρία, ενώ ταυτόχρονα πραγματοποιείται μελέτη σκοπιμότητας για τη δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία και σε εξέλιξη βρίσκονται συζητήσεις με την ιταλική πλευρά για τη δυναμικότητας της σύνδεσης, αν θα είναι 1.000 ή 500 MW. Παράλληλα ωριμάζουν νέες διασυνδέσεις με Τουρκία και Αλβανία, ενώ προβλέπεται να αναβαθμιστεί η υφιστάμενη διασύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία.

Ωστόσο, μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Αιγύπτου και Ελλάδας, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 3,5 δισ. ευρώ για το οποίο αυτή τη στιγμή τρέχουν μελέτες βιωσιμότητας με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους 10 έως 12 μήνες.

Πρόκειται για ένα έργο που υπολογίζεται ότι θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία έως τις αρχές του 2026 και θα διαθέτει ισχύ 3.000 MW σύμφωνα με τη θυγατρική εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου, ELICA που θα «τρέξει» την «πράσινη» αυτή διασύνδεση των δύο χωρών. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να παρθεί σε ένα χρόνο από τώρα, ενώ το έργο θα χρειαστεί περί τα 3,5 χρόνια για την κατασκευή του.

Στο πλαίσιο αυτό, υπολογίζεται να μπορεί να τεθεί σε λειτουργία έως τις αρχές του 2026. Το έργο πρόκειται να διασυνδέει τα συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας Αιγύπτου και Ευρώπης μέσω Ελλάδας για τη μεταφορά 100% πράσινης ενέργειας που θα μπορεί να διατεθεί για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, ενώ μεγάλο μέρος του φορτίου θα διατίθεται απευθείας στη βιομηχανία μέσω διμερών συμφωνιών (πράσινα PPAs). Σύμφωνα με τις προβλέψεις, οι δυνατότητες για τη μεταφορά ενέργειας από ΑΠΕ από την Αίγυπτο είναι μεγάλες, καθώς η συνολική εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ της Αιγύπτου θα αυξηθεί κατά 61.000 MW έως το 2035 από 5.800 MW σήμερα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

viomixania-ebiken-dei
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην Κομισιόν το σχέδιο για την επιδότηση ρεύματος στη βαριά βιομηχανία

Το σχέδιο υποβλήθηκε λίγο πριν τις εκλογές, αλλά τα κριτήρια που προβλέπει προκαλούν αντιδράσεις στον χώρο της βαριάς βιομηχανίας. Βασικός όρος, να σημειωθεί φέτος μεγάλη μείωση λειτουργικής κερδοφορίας.
energeia_revma
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ρεύμα: Οι τέσσερις «καυτές πατάτες» για την επόμενη κυβέρνηση

Το μοντέλο λειτουργίας της αγοράς και οι επιδοτήσεις θα αποτελέσουν τον κύριο «πονοκέφαλο» για την επόμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας. Ποια είναι τα άλλα τρία «καυτά» σημεία.
Revma
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βουτιά» 80% στις τιμές του ρεύματος, έρχεται το τέλος των επιδοτήσεων

Εικόνα κανονικότητας στην αγορά τον Μάιο, με τις τιμές να έχουν υποχωρήσει κάτω από 16 λεπτά/κιλοβατώρα και σε μεγάλη απόσταση από το ρεκόρ του περασμένου Σεπτεμβρίου. Θέμα χρόνου η κατάργηση των επιδοτήσεων.
Revma, Times, Ilektriko, Electricity, Energeia, Energy
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υποτονικός ο ανταγωνισμός στο ρεύμα, δεν απέδωσε το νέο μοντέλο

Μόνο 33.000 περισσότεροι καταναλωτές από το 2021 αποφάσισαν να αλλάξουν πάροχο το 2022, παρότι το ΥΠΕΝ έδωσε τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών κάθε μήνα και ελεύθερης μετακίνησης. «Μπετόν αρμέ» το μερίδιο της ΔΕΗ, πάνω από το 60%.
fotovoltaika
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα μυστικά του προγράμματος για επιδότηση έως 16.000 ευρώ σε φωτοβολταϊκά

Με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στέγης με συστήματα αποθήκευσης, η εξοικονόμηση στο ρεύμα μπορεί να φτάσει τα 3.000 ευρώ ετησίως. Η κλίμακα των ενισχύσεων και ο αγώνας δρόμου που πρέπει να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι.