ΓΔ: 1033.44 0.37% Τζίρος: 106.43 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Συγκρατημένη αισιοδοξία της αγοράς για την κατανάλωση στα Χριστούγεννα

Το 80% των Ελλήνων έχει ακυρώσεις δαπάνες διασκέδασης την τελευταία τριετία υπό την πίεση της οικονομικής αβεβαιότητας και του πληθωρισμού, ενώ το 25% των αγορών που πραγματοποιούνται τροφοδοτούνται από τον δανεισμό.

Οι καταναλωτές σκέφτονται να αντιδράσουν στον πληθωρισμό με αλλαγή διατροφικών συνηθειών, με περισσότερες αγορές προσφορών, με μείωση της κατανάλωσης και με αναβολή ή αποφυγή ορισμένων αγορών. Αυτό προκύπτει από έρευνα που παρουσιάστηκε στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ.

Όπως ανέφερε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, και Επιστημονικός Σύμβουλος ΙΕΛΚΑ Γεώργιος Δουκίδης, αν και διατυπώνεται, γενικά, μια συγκρατημένη αισιοδοξία για τα Χριστούγεννα στην κατανάλωση, ωστόσο, οι καταναλωτές υπολογίζουν πολύ το κόστος για να προχωρήσουν σε αγορές και τα στοιχεία δείχνουν ότι ξοδεύουμε 25% παραπάνω από το εισόδημα μας κι αυτό το επιπλέον 25% τροφοδοτείται από δανεισμό, κάρτες ή από αποταμίευση. Ο κ. Δουκίδης υπογράμμισε ότι αυτή η τάση δειχνει την πορεία της κατανάλωσης για την τριετία.

Από τις απαντήσεις της έρευνας, προκύπτει ότι το 81% του κοινού έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά. Ποσοστό 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, ενώ 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο. Το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του. Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.

Ποσοστό 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του, ενώ το 10% έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του. Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει απολύτως κανένα μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Σε ό,τι αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο διαγράφεται σταθεροποίηση σε αυτό τον τρόπο αγορών γύρω στο 35% του συνόλου των αγορών και για τις αγορές τροφίμων η ηλεκτρονική αγορά σταθεροποιείται στο 10%. Για τα αιτία της ακρίβειας οι καταναλωτές την αποδίδουν σε εξωγενείς παράγοντες αλλά και στην κερδοσκοπία και στον υψηλό ΦΠΑ.

Σχετικά με το καλάθι του νοικοκυριού το 50% αγοράζει από το καλάθι με μεγάλο μέρος των καταναλωτών να θεωρεί θετική την πρωτοβουλία και 1 στους 3 να θεωρεί ότι πρέπει να αυξήσουν τις δράσεις και να ενταχθούν κι άλλοι κλάδοι. Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Νίκος Βέττας, σημείωσε ότι προκύπτει μικρή βελτίωση του οικονομικού κλίματος τον Νοέμβριο.

Αναφερόμενος στις τιμές, ο κ. Βέττας είπε «δεν φαίνεται καμία τάση μετριασμού στις τιμές προς το παρόν» επισημαίνοντας παράλληλα ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει μια διάσταση ανάμεσα στις τιμές στο ράφι και στις τιμές παραγωγού, με τις τιμές παραγωγού να αυξάνονται λιγότερο έντονα από τις τιμές λιανικής.

Ο ίδιος σημείωσε ότι στην Ελλάδα είχαμε μικρότερη πτώση κατανάλωσης από το μέσο όρο της Ευρώπης, κατά το διάστημα των μέτρων για την πανδημία, κι αυτό σχετίζεται με τα μέτρα στήριξης ενώ τόνισε ότι λόγω υπογεννητικότητας αλλάζουν και τα στοιχεία της κατανάλωσης.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο πόσο ευάλωτα είναι τα ελληνικά νοικοκυριά στις αυξήσεις τιμών και είπε ότι στη χώρα το τελευταίο διάστημα έχουμε εξαιρετικά υψηλό πληθωρισμό, το 1/3 εκ του οποίου προέρχεται από τις αυξήσεις στην ενέργεια και το υπόλοιπο από τις ευρύτερες αυξήσεις.

«Αυτό πρέπει να προβληματίσει γιατί τα ελληνικά νοικοκυριά είναι ευάλωτα», ανέφερε σημειώνοντας πως «το ποσοστό των νοικοκυριών που δεν έχει τη δυνατότητα να θερμανθεί επαρκώς στα χρόνια της κρίσης ήταν 1 στα 3, ποσοστό το οποίο έχει πέσει κάτω 1 στα 5 αλλά είναι πολύ μεγαλύτερο απ' ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη». Ανέφερε δε ότι η κατανάλωση δεν έχει πολλές οδούς διαφυγής όταν τα νοικοκυριά είναι πιεσμένα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γεωργιάδης: Οι τιμές στο καλάθι θα οδηγήσουν και τα επώνυμα προϊόντα σε μείωση

Σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων επισκέφθηκε δύο καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ Market In και Γαλαξίας καθώς κατέγραψαν τη μεγαλύτερη μείωση στις τιμές των προϊόντων του «Καλαθιού του Νοικοκυριού».
supermarket, trofima, proionta
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Crash test στις τιμές σούπερ μάρκετ, τι δείχνει η σύγκριση με την Ευρώπη

Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα συνεχώς έχει φθηνότερο καλάθι από τις συγκρινόμενες χώρες. Όμως, ο υψηλός ΦΠΑ στα τρόφιμα μειώνει τη διαφορά με τις ευρωπαϊκές αγορές. Έρευνα του ΙΕΛΚΑ, δηλώσεις Άδ. Γεωργιάδη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κυνηγούν εκπτώσεις οι Έλληνες, μειώνουν την κατανάλωση ρεύματος

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 60% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει πως έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος το τελευταίο διάστημα και το 75% έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, ρούχα και είδη σπιτιού.
Trofima, Times, Food, Prices, Super Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, λόγω ακρίβειας, στρέφονται οι καταναλωτές

Σύμφωνα με έρευνα της Ierax Analytix το 46% αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με 2 χρόνια πριν και το 33% θεωρεί πως θα συνεχίζει να αγοράζει περισσότερα στο μέλλον.