ΓΔ: 1448.7 0.06% Τζίρος: 152.33 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Γαλακτοκομικά: Μόνο ένα προϊόν σώθηκε από τη μείωση της κατανάλωσης

Σοβαρή κάμψη της ζήτησης προκάλεσαν οι αυξήσεις των τιμών. Μόνο στο ξινόγαλο καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων. Οι ανατιμήσεις οδήγησαν σε αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 23%, στα 1,6 δισ. ευρώ.

Η εγχώρια αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων υποχώρησε σε όγκο το 2022, καθώς η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών επηρεάστηκε από τις πληθωριστικές πιέσεις και το αυξημένο ενεργειακό κόστος. Σε αξία όμως (τιμές χονδρικής) ο κλάδος των γαλακτοκομικών εμφάνισε αύξηση κατά 23% σε σχέση με το 2021 και ανήλθε σε 1,6 δισ. ευρώ, από 1,3 δισ. ευρώ το 2021. Τα παραπάνω ευρήματα περιέχονται σε μελέτη της Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων για τον κλάδο.

Όπως αναφέρει ο κ. Βασίλης Ρεγκούζας πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος της Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων, η αύξηση σε αξία του κλάδου των γαλακτοκομικών πέρυσι, παρότι η κατανάλωση μειώθηκε, αποδίδεται στις αυξήσεις της μέσης τιμής των προϊόντων.

Σημειώνεται πως οι γαλακτοκομικές επιχειρήσεις υποχρεώθηκαν να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις ώστε να μετακυλίσουν την άνοδο στα κόστη παραγωγής (πρώτες ύλες, μεταφορικά, ενέργεια) στο τελικό προϊόν και τον καταναλωτή.

Σύμφωνα με τη Στόχασις, ο κλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων, με σημαντική αξία εξαγωγών 247 εκατ. ευρώ το 2021 και Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) εξαγωγών 14,4% τη χρονική περίοδο 2013-2021, καθώς και ο «συγγενής» κλάδος των τυροκομικών, αποτελούν ιδιαίτερα δυναμικούς κλάδους, οι οποίοι μπορούν να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη της οικονομίας και την ενίσχυση της περιφέρειας.

Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των προϊόντων το 2022

Η εγχώρια αγορά γαλακτοκομικών, σε όγκο, εξελίσσεται με διαφορετικούς ρυθμούς μεταξύ των προϊόντων. Το 2022 μόνο οι πωλήσεις σε όγκο του ξινόγαλου ενισχύθηκαν κατά 15% σε σχέση με το 2021, ενώ τα υπόλοιπα προϊόντα κατέγραψαν απώλειες που κυμάνθηκαν από 2% έως 6%. Ειδικότερα:

  • Η εγχώρια αγορά παστεριωμένου και υψηλής παστερίωσης γάλακτος υποχώρησε κατά  3% σε σχέση με το 2021, καθώς η αύξηση της μέσης τιμής οδήγησε σε μείωση της ζήτησης.
  • Η εγχώρια αγορά συμπυκνωμένου γάλακτος το 2022 παρουσίασε μείωση της τάξης του 3%, μετά τη σημαντική αύξηση της διετίας 2020-2021 (2021/2020: 3,5%, 2020/2019: 12,3%), εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19 που οδήγησε σε αποθεματοποίηση λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας συντήρησής του.
  • Η εγχώρια αγορά ξινόγαλου εκτιμάται ότι παρουσίασε αύξηση 15%  το 2022 σε σχέση με το 2021 (2021/2020: 15,3%, 2020/2019: 13,4%). Οι αυξήσεις αυτές δικαιολογούνται λόγω της υψηλής διατροφικής του αξίας.
  • Η εγχώρια αγορά ροφημάτων μειώθηκε κατά 6% το 2022 σε σχέση με το 2021.
  • Η εγχώρια αγορά γιαουρτιού υποχώρησε κατά 4%, λόγω της σημαντικής αύξησης της μέσης τιμής των προϊόντων. Σημειώνεται ότι σημαντικό ποσοστό της παραγωγής εξάγεται, με αυξητική τάση (από 25,1% επί της παραγωγής το 2012 σε 46,4% το 2021).
  • Η εγχώρια αγορά επιδορπίων το 2022 εκτιμάται ότι παρουσίασε μείωση της τάξης του 6% περίπου σε σχέση με το 2021.
  • Η εγχώρια αγορά κρέμας γάλακτος υποχώρησε κατά 2% σε σχέση με το 2021.
  • Η εγχώρια αγορά βουτύρου επίσης μειώθηκε κατά 2% σε σχέση με το 2021.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συνθήκες κραχ στην αγορά γάλακτος, πίεση σε εταιρείες και παραγωγούς

Στο 7% έφτασε η πτώση του όγκου πωλήσεων το πεντάμηνο του 2022. Μειώνεται ο τζίρος των γαλακτοκομικών επιχειρήσεων παρά τις ανατιμήσεις. Αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τις αυξήσεις στο κόστος οι κτηνοτρόφοι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

To... έτσουξαν οι Έλληνες πέρυσι: Αύξηση 41% στην κατανάλωση κρασιού

Επανήλθε στα προ της πανδημίας επίπεδα μετά τη μείωση των αποθεμάτων. Στο 50% η συμμετοχή του χύμα κρασιού στην εγχώρια κατανάλωση. Στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη η Ελλάδα στα κρασιά Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια είναι τα πραγματικά ποσά που ποντάρουν οι Έλληνες στον τζόγο

Αναμορφωμένα στοιχεία χωρίς την ανακύκλωση κερδών έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΕΠΠ. Τα ποσά που πόνταραν οι Έλληνες το δίμηνο Ιανουαρίου -Φεβρουαρίου ήταν 2,6 δισ. ευρώ. Η μανία για τον τζόγο όμως παραμένει αφού και τα αναμορφωμένα μεγέθη είναι μεγαλύτερα από πέρυσι.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Προσγειώνεται» ο πληθωρισμός τροφίμων, ποια προϊόντα «αντιστέκονται»

Από 2,70% τον Φεβρουάριο σε 0,28% τον Μάρτιο έπεσε ο τιμάριθμος των τροφίμων. Κακάο, χυμός πορτοκαλιού και ελαιόλαδο συντηρούν τις ανοδικές πιέσεις. Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες μειώσεις.