ΓΔ: 1422.35 0.34% Τζίρος: 108.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Trofima, Times, Food, Prices, Super Market
Φωτο: Shutterstock

Παράταση μόνο για ένα μήνα εγκρίνει η Επ. Ανταγωνισμού για το «καλάθι»

Η Επιτροπή δεν συμφωνεί με την τρίμηνη παράταση που σχεδίαζε το υπ. Ανάπτυξης. Σχεδόν ένας στους πέντε καταναλωτές χρησιμοποιούν συστηματικά το «καλάθι», οι περισσότεροι θέλουν μείωση του ΦΠΑ.

Στο 17% των καταναλωτών αντιστοιχεί ο «σκληρός πυρήνας» αυτών που «κυνηγούν» το «καλάθι του νοικοκυριού» από κατάστημα σε κατάστημα, ενώ ο συντριπτική τους πλειοψηφία επιθυμεί την μείωση του ΦΠΑ αντί για το «καλάθι του νοικοκυριού», σύμφωνα με κυλιόμενη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε δείγμα 1.000 ερωτηθέντων από τις 28 έως 31 Ιανουαρίου 2023.

Παράλληλα είναι «επί θύραις» η παράταση της εφαρμογής του μέτρου για ένα μήνα. Σύμφωνα με πηγές της Επιτροπής Ανταγωνισμού με τις οποίες συνομίλησε το BD, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα για μια παράταση κατά ένα μήνα. Αντιθέτως, κατά τις ίδιες πηγές το ενδεχόμενο επιμήκυνσης του «καλαθιού»για τρεις μήνες, δηλαδή ως το τέλος του Ιουνίου, όπως ήταν η αρχική πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, θα ήταν ιδιαίτερα προβληματικό και εξαιρετικά αμφίβολο αν η ανεξάρτητη αρχή θα εξέδιδε θετική γνωμοδότηση.  

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ το 84% ερωτηθέντων δήλωσε πως θα προτιμούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα παρά να εφαρμοστεί «το καλάθι του νοικοκυριού». Το 70% θα προτιμούσε περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ αντί για το «καλάθι». Το 47% θα επιθυμούσε να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι, όπως κρεοπωλεία και αρτοποιεία. Το 60% δεν είναι ικανοποιημένο με τον αριθμό των προϊόντων και επομένως θα προτιμούσε να συμμετέχουν περισσότερα προϊόντα και το μόνο 35% θα προτιμούσε να στραφεί το «καλάθι» σε μόνο επώνυμα προϊόντα. Το τελευταίο στοιχείο επιβεβαιώνει τη διείσδυση που έχουν αποκτήσει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και τις πίεση την οποία υφίστανται οι κατηγορίες των επωνύμων προϊόντων.

Από την άλλη πλευρά σε σχετική ερώτηση διαπιστώθηκε ότι μόνο το 17% των καταναλωτών επισκέφθηκε κάποιο κατάστημα  σούπερ μάρκετ διαφορετικό από το συνηθισμένο του προκειμένου να βρει προϊόντα από «το καλάθι του νοικοκυριού». Το στοιχείο αυτό από την μία πλευρά επιβεβαιώνει ότι ο ανταγωνισμός των «καλαθιών» που παρατηρείται στην αγορά αναγκάζει τις αλυσίδες για να είναι φθηνότερη η μία από την άλλη να το «γεμίζουν» με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενισχύοντας την τάση προς αυτή την κατηγορία των προϊόντων και από την άλλη πλευρά προσδιορίζει τον «σκληρό πυρήνα» των καταναλωτών που αναζητούν το «καλάθι».

Επίσης στους τρεις μήνες εφαρμογής του μέτρου το 64% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αγοράζει προϊόντα από το «καλάθι». Αξίζει να σημειωθεί πως το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση μετά την πρώτη εβδομάδα της πρωτοβουλίας, οπότε και το ποσοστό του κοινού που αγόραζε από το «καλάθι» ανέρχεται στο 39%. Και όπως επισημαίνεται σχετικά μεσοσταθμικά οι καταναλωτές που αγοράζουν προϊόντα από το «καλάθι» δηλώνει ότι το 16,3% των αγορών του προέρχονται από προϊόντα του καλαθιού - περίπου 1 ευρώ ανά 7 ευρώ αγορών. Η πλειοψηφία του κοινού, το 39% πραγματοποιεί έως 10% αγορές από το «καλάθι», το 11% από 11% έως 20% και το υπόλοιπο 24% πάνω από 20%.

Επίσης το 23%, δηλώνει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία – με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται σε 35% όσων αγοράζουν από το «καλάθι» - το 53% αναγνωρίζει τη χρησιμότητα τέτοιων  πρωτοβουλιών, το 54% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του και το 85% δηλώνει ότι δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, κάτι που είναι αναμενόμενο. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επ. Ανταγωνισμού και Κομισιόν κρίνουν την τύχη της λίστας 50+ προϊόντων

Στο μικροσκόπιο των ελληνικών και ευρωπαϊκών αρχών για τον ανταγωνισμού η λίστα του υπ. Ανάπτυξης. Κύριο ζήτημα προς εξέταση η υποχρεωτικότητα της συμμετοχής των σούπερ μάρκετ. Προβληματίζει το γεγονός ότι το μέτρο δεν έχει εφαρμοστεί σε άλλη χώρα της Ε.Ε.
Trofima, Times, Food, Prices, Super Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλλησε στον... ανταγωνισμό η λίστα για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ

Καθυστερεί η κατάθεση της νομοθετικής ρύθμισης μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαβουλεύσεις με την Επ. Ανταγωνισμού. Πώς η κυβέρνηση προσπαθεί να δημιουργήσει έναν «τιμάριθμο της νοικοκυράς», που θα τρέχει πιο αργά από τον πληθωρισμό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετ' εμποδίων η λίστα 50 προϊόντων, κλειδί η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Προβληματισμός από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για τη συμβατότητα του νέου μέτρου με τον νόμο για τον ανταγωνισμό, η Επιτροπή καλείται να ξεκαθαρίσει το θέμα. Με ποιο κριτήριο έχουν επιλεγεί τα προϊόντα της λίστας.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι πρώτες μειώσεις τιμών στα ράφια σε 3.900 κωδικούς και έως 18%

Υποχωρούν οι τιμές στα είδη ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού μετά τα πρόσφατα μέτρα της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση επιδιώκει άμεση κάμψη του πληθωρισμού, οι εταιρείες σταθμίζουν την εμπορική τους πολιτική.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποσύρουν ανατιμήσεις προϊόντων για να μπορούν να κάνουν προσφορές

Τα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι κυβερνητικές ρυθμίσεις προσπαθούν να ερμηνεύσουν σούπερ μάρκετ και προμηθευτές. Θα επιτρέπονται προσφορές σε 44 κατηγορίες προϊόντων όταν πλησιάζει η ημερομηνία λήξης.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα πέσει «ψαλίδι» 30% στις παροχές προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ

Την υπουργική απόφαση Σκρέκα που θα ρυθμίζει τις κρίσιμες λεπτομέρειες για την περικοπή παροχών στα σούπερ μάρκετ περιμένει η αγορά. Οι λιανέμποροι αντιδρούν σε οποιαδήποτε περικοπή περιθωρίου κέρδους.