ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Κανένα σούπερ μάρκετ δεν βγάζει κέρδος από το ηλεκτρονικό εμπόριο

Πλήγμα στα κέρδη φοβούνται οι αλυσίδες αν αυξηθεί σημαντικά ο τομέας του ηλεκτρονικού εμπορίου. Εξετάζεται το μοντέλο ξένων αγορών, όπου η μεταφορά επιβαρύνεται με ξεχωριστή χρέωση.

Ο τομέας του ηλεκτρονικού εμπορίου, τον οποίο ανέπτυξαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατ΄ ανάγκη στη διάρκεια της πανδημίας, παραμένει ζημιογόνος και ήταν μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν χθες σε κλειστή συνάντηση, την οποία διοργάνωσε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) στη Θεσσαλονίκη, την Τετάρτη.

Πρόκειται για τακτική εκδήλωση που αφορά στην ενημέρωση των στελεχών των δικτύων των αλυσίδων στη Βόρεια Ελλάδα. Στο πάνελ της συζήτησης συμμετείχαν οι κ.κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης (Μετρό ΑΕΒΕ), Λάμπρος Παπακοσμάς (ΕΥ Σκλαβενίτη ΑΕΕ), Νίκος Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ) και Θεόδωρος Γεροστεργιούδης (Μασούτης ΑΕ), καθώς και η κ. Αθηνά Κατσίπη από την εταιρεία IRI. Το πάνελ συντόνιζε ο επιστημονικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ κ. Γιώργος Δουκίδης.

Από τα κεντρικά θέματα που εθίγησαν κορυφαία θέση είχε η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο πλέον καταλαμβάνει το 3% του τζίρου της αγοράς του λιανεμπορίου και οι ρυθμοί ανάπτυξης, με το τέλος της πανδημίας, έχουν πλέον  συρρικνωθεί, ωστόσο προοπτικά αναμένεται να επιταχυνθούν.

Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι ότι η εν λόγω δραστηριότητα παραμένει ζημιογόνος. «Κανείς δεν βγάζει λεφτά από αυτό», σημειώνει κορυφαίο στέλεχος της αγοράς, μιλώντας προς το BD. Και βέβαια στην παρούσα φάση το ύψος των ζημιών είναι διαχειρίσιμο, αλλά μία γρήγορη ανάπτυξη του με τις σημερινές προδιαγραφές «θα χτυπήσει την κερδοφορία των αλυσίδων».

Αναφέρθηκε χαρακτηριστικά ότι στις ξένες, ώριμες αγορές χρεώνουν το μεταφορικό κόστος και αυτό συμπεριλαμβάνεται στον λογαριασμό. Στην Ελλάδα, αυτό επί της ουσίας δεν συμβαίνει, δηλαδή τα προϊόντα πωλούνται μέσω διαδικτύου στις ίδιες τιμές που έχουν στα ράφια, κι αυτό είναι ο κυριότερες παράγοντες της ζημιογόνου λειτουργίας του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Επίσης, έγινε λόγος για το θέμα του λεγόμενου «πληθωρισμού των τροφίμων». Εκφράστηκε η αισιόδοξη εκτίμηση πως από τον επόμενο μήνα θα αρχίσει η αποκλιμάκωση του και τούτο οφείλεται στο γεγονός πως πέρυσι το κύμα των ανατιμήσεων άρχισε να περνά στην κατανάλωση μετά τον Απρίλιο. Στους πρώτους τρεις μήνες υπήρχε σχετική ομαλότητα στην αγορά.

Αναφορικά με την εξέλιξη της αγοράς στο πρώτο δίμηνο του 2023 παρατηρήθηκε άνοδος του όγκου των πωλήσεων, που οφείλεται αποκλειστικά στο γεγονός ότι η ημέρα της Καθαρής Δευτέρας ήταν εντός του Φεβρουαρίου, ενώ πέρυσι ήταν στον Μάρτιο. Όπως σημειώθηκε χαρακτηριστικά, για να αποκομίσει κανείς μία καλή εικόνα για την αγορά πρέπει να συμπεριληφθεί και ο Μάρτιος. Πάντως οι υπάρχουσες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μείωση του όγκου των πωλήσεων στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους.

Εν τω μεταξύ, σε άλλο συνέδριο, της Nielsen αυτή τη φορά, που διοργανώθηκε χθες στην Αθήνα, αναφέρθηκε πως σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας η ανάπτυξη του λιανεμπορίου εφέτος υπολογίζεται στο 5,4%. Το ποσοστό αυτό οφείλεται αποκλειστικά στον προβλεπόμενο πληθωρισμό, δεδομένου ότι η εταιρεία εκτιμά πως θα υπάρχει οριακή μείωση του όγκου των πωλήσεων.

Αυτές οι εκτιμήσεις λαμβάνουν υπόψη τους μία καλή τουριστική περίοδο, στη διάρκεια της οποίας η άνοδος των πωλήσεων που θα υπάρξει θα αντισταθμίσει τις απώλειες των άλλων μηνών του έτους. Επίσης, σύμφωνα με τα ευρήματα ερευνών της εταιρείας επιβεβαιώθηκε, μεταξύ των άλλων, για μία ακόμη φορά πως οι καταναλωτές χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο 2,5 καταστήματα για να κάνουν τις αγορές τους και φυσικά αναζητούν επιμόνως τις προσφορές. Δηλαδή έχει αμβλυνθεί η πιστότητα του καταναλωτή προς το κατάστημα της επιλογής του.  

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.
Kalathi-Noikokyrioy-Super-Market-Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιες αγορές «ψαλίδισαν» οι καταναλωτές εν μέσω του υψηλού πληθωρισμού

Έτοιμα γεύματα, κρασιά, μπύρα - οινοπνευματώδη και σνακ ήταν οι κύριες κατηγορίες όπου μειώθηκε η κατανάλωση. Αλλάζουν οι συνήθειες, στροφή σε φθηνότερα προϊόντα και προσφορές, σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα «ανώνυμα» προϊόντα νικούν τα brands στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Σχεδόν 5% η αύξηση όγκου πωλήσεων στα προϊόντα private label το 2022, εν μέσω της εκτίναξης του πληθωρισμού, ενώ τα επώνυμα έχασαν 0,7%. Το μερίδιό τους αυξήθηκε στο 17,5%, ενώ στο «καλάθι του νοικοκυριού» πλησιάζει το 20%.