ΓΔ: 1393.56 0.90% Τζίρος: 82.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:00:31 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: ΤΑΙΠΕΔ

Αποθήκη αερίου Καβάλας: Σχεδιασμός ΤΑΙΠΕΔ και για υδρογόνο

Ολοκληρώθηκε χωρίς υποβολή προσφορών ο διαγωνισμός, με το ΤΑΙΠΕΔ να αναφέρει ότι θα εξετάσει το ενδεχόμενο για δυνατότητα αποθήκευσης υδρογόνου στοχεύοντας στη δυνατότητα χρηματοδότησης επενδύσεων από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα REPowerEU.

Νέο διαγωνισμό θα προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ μετά την αποτυχία στον διαγωνισμό για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Νότιας Καβάλας που «έτρεξε» έως τώρα εισάγοντας αυτή την φορά, την παράμετρο της αποθήκευσης υδρογόνου, ώστε να υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης επενδύσεων από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα REPowerEU και να αυξηθεί η ελκυστικότητα της επένδυσης για τους ιδιώτες ενδιαφερόμενους.

Σε ανακοίνωση του, το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει «ότι ολοκληρώθηκε δίχως υποβολή προσφορών η Β φάση του διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση της χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του υπόγειου φυσικού χώρου που προκύπτει από το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα», με σκοπό τη μετατροπή του σε υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ)»

Σημειώνει επίσης πως «το ΤΑΙΠΕΔ θα αξιολογήσει τις συνθήκες στις διεθνείς αγορές φυσικού αερίου, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα που έχουν δημιουργήσει η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο του σχεδίου REPowerEU, προκειμένου να εξετάσει το ενδεχόμενο προκήρυξης νέου διαγωνισμού στο άμεσο μέλλον για την αξιοποίηση του υπόγειου χώρου του κοιτάσματος φυσικού αερίου ως ΥΑΦΑ. Μεταξύ των παραμέτρων που θα εξεταστούν θα είναι η δυνατότητα αποθήκευσης υδρογόνου, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο σχέδιο REPowerEUγια την ταχύτερη απεξάρτηση από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων και την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας των κρατών μελών». 

Γιατί κόλλησε η σημαντική επένδυση

«Αγκάθι» για τους επενδυτές είχε αποτελέσει το ποσοστό κοινωνικοποίησης του έργου. Υπενθυμίζεται πως, παρά τις διαφωνίες που είχαν εκφράσει τόσο οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean, αλλά και το ΤΑΙΠΕΔ, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ είχε αποφασίσει να μην υπάρξουν αλλαγές στην απόφαση το ποσοστό της κοινωνικοποίησης του έργου να τεθεί στο 50%.

Όπως είχε αναφερθεί στην απόφασή της 453-2022 Πλαίσιο Κανονισμού Τιμολόγησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Νοτίου Καβάλας: «Σε κάθε περίπτωση, χωρίς να παραγνωρίζονται τα λοιπά οφέλη ύπαρξης αποθήκης στις αγορές φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας, η ΥΑΦΑ εκτιμάται ότι θα συμβάλει σημαντικά στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας στην πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση. Για το λόγο αυτό, η ΡΑΕ θεωρεί εύλογη –υπό την προϋπόθεση κοινοποίησης από την ελληνική Πολιτεία και τελικής έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή– την ανάκτηση μέσω της εσωτερικής αγοράς ΦΑ (κοινωνικοποίηση) μέρους του Απαιτούμενου Εσόδου κάθε Ρυθμιστικής Περιόδου σε ποσοστό έως και 50% με ανώτατο όριο ανάκτησης επί του εγκεκριμένου από τη ΡΑΕ κόστους κατασκευής της ΥΑΦΑ. Το ανωτέρω ποσοστό θα προσεγγίζει σε σωρευτική αξία, όπως αυτή διαμορφώνεται μεταξύ των Ρυθμιστικών Περιόδων, το τμήμα του κόστους του έργου που συναρτάται με το όφελος της ασφάλειας του εφοδιασμού (160 εκατ.€), το οποίο δεν δύναται να αποτιμηθεί με ακρίβεια από τους συμμετέχοντες στην αγορά φυσικού αερίου και τους χρήστες φυσικού αερίου».

Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διαβούλευση, τόσο οι πλευρές των επενδυτών, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ επισήμαναν πως το ποσοστό αυτό απέχει πολύ από εκείνο που θεωρούν πως θα έκανε βιώσιμη την υλοποίηση του έργου. Όπως σημείωνε το Ταμείο στη διαβούλευση, «κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί μια ευελιξία αναφορικά με τη διαμόρφωση του άνω ορίου του ποσοστού κοινωνικοποίησης (50%) σε υψηλότερα επίπεδα και κατ’ επέκταση του ανώτατου ορίου ανάκτησης επί του εγκεκριμένου από τη ΡΑΕ κόστους κατασκευής της ΥΑΦΑ. Σημειώνεται ότι σε μεταγενέστερα έτη, οπότε και σημαντικό μέρος της επένδυσης της ΥΑΦΑ θα έχει αποσβεστεί, το Απαιτούμενο έσοδο θα είναι αρκετά χαμηλό ώστε ποσοστό κοινωνικοποίησης άνω του 50% να δύναται να ανακτάται από τους χρήστες χωρίς να προκύπτουν υπέρογκες επιβαρύνσεις. Αντιθέτως κρίνεται εύλογο όπως κατά τα πρώτα έτη να δύναται να ανακτηθεί μέσω κοινωνικοποίησης ποσοστό άνω του 50%, όπως και στην περίπτωση της υποδομής της Ρεβυθούσας».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κινδυνεύει να χάσει την ευρωπαϊκή στήριξη η Αποθήκη Αερίου της Καβάλας

Το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να περιληφθεί και η αποθήκευση υδρογόνου στον σχεδιασμό, αλλά είναι αμφίβολο αν θα περιληφθεί το έργο στη λίστα ευρωπαϊκών έργων κοινού ενδιαφέροντος. Υπό αμφισβήτηση και η οικονομική βιωσιμότητα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σδούκου: Να ληφθούν μέτρα για την προέλευση του φυσικού αερίου από την ΕΕ

Η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρατήρησε ότι η Κομισιόν έχει «ευήκοα ώτα» για τη σημασία πρωτοβουλιών όπως ο κάθετος άξονας και παρόμοιες υποδομές και υποστηρίζει τέτοιου είδους projects όπως οι ΗΠΑ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Alpha Bank: Πώς οι ενεργειακές κρίσεις επηρέασαν την οικονομία

Σε ειδική μελέτη η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της τράπεζας εξετάζει πώς η Ελλάδα αντέδρασε στις ενεργειακές κρίσεις από το 1970 έως και σήμερα και στις συνέπειες που είχαν για πληθωρισμό αλλά και δημοσιονομικά μεγέθη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλ. Σδούκου: Ναι στην εθελοντική μείωση ζήτησης φυσικού αερίου

Η υφυπουργός έθεσε επίσης, το ζήτημα της μεγάλης μείωσης και της αστάθειας των τιμών CO2, που περιπλέκουν τις προσπάθειες για απαλλαγή από τον άνθρακα, θέτοντας σε κίνδυνο τις σχετικές επενδύσεις.