ΓΔ: 1490.46 -0.08% Τζίρος: 119.96 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Plithorismos, Inflation, Times, Prices
Φωτο: Shutterstock

Με αμείωτη ένταση συνεχίζεται το «ράλι» τιμών σε βασικά είδη διατροφής

Εκτίναξη για αρκετά προϊόντα, με το υπ. Ανάπτυξης να βρίσκεται αντιμέτωπο με ένα δύσκολο έργο, καθώς εκτιμάται ότι σε αρκετά είδη οι αυξήσεις θα συνεχιστούν λόγω και διεθνών παραγόντων.

«Ενώπιο Ενωπίω» με το διευρυνόμενο φάσμα των ανατιμήσεων βρίσκεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και το Μέγαρο Μαξίμου. Πρόκειται για «γόρδιο δεσμό», που είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπιστεί με τον μηχανισμό της ΔΙΜΕΑ και τη ρύθμιση για τον καθορισμό των περιθωρίων κέρδους στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2021.

Ενώ στη διάρκεια του καλοκαιριού πλέον οι βιομηχανικές και εισαγωγικές επιχειρήσεις ανατιμώντας τα προϊόντα τους βελτίωναν έτι περαιτέρω την κερδοφορία τους, τα πράγματα όμως έχουν ήδη αρχίζουν να διαφοροποιούνται. Πρωτίστως υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στη διεθνή αγορά με το ρύζι. Η Ινδία που είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ρυζιού στο κόσμο – ελέγχει το 40% των παγκόσμιων εξαγωγών - απαγόρευσε τις εξαγωγές. Και προφανώς η τιμή του προϊόντος έχει αυξηθεί.

Τα προβλήματα που παρατηρούνται στην εξαγωγή των δημητριακών από την Ουκρανία, πιέζουν ανοδικά τις διεθνείς τιμές. Πρόβλημα υπάρχει, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, και με την διεθνή τιμή της ζάχαρης. Τελευταίο πρόβλημα – αλλά όχι έσχατο φυσικά – είναι οι θηριώδεις ανατιμήσεις του ελαιολάδου. Η συγκεκριμένη περίπτωση είναι προφανές ότι πρόκειται για κερδοσκοπικό παιχνίδι, δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις έχουν ρίξει στην αγορά στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων τα αποθέματα τους. Και η εξέλιξη της τιμής του σίγουρα στους επόμενους μήνες θα κάνει το προϊόν δυσπρόσιτο για πολλούς καταναλωτές.

Αυτές είναι μόνο μερικές από τις περιπτώσεις που προκαλούν ίλιγγο στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Κι αν ο έλεγχος των επιχειρήσεων με βάση το υπερβολικό κέρδος είναι μία μάλλον εύκολη περίπτωση για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αντιθέτως πρόκειται για λαβύρινθο για τις πολυεθνικές. Μάλιστα πηγές της αγοράς θεωρούν ότι στην προκειμένη περίπτωση οι ελληνικές επιχειρήσεις θα είναι το εύκολο θύμα των ελέγχων.

Ετσι λοιπόν με το τέλος του καλοκαιριού το υπουργείο Ανάπτυξης θα βρεθεί αντιμέτωπο με μία κατάσταση στο μέτωπο της ακρίβειας εξαιρετικά διογκωμένη και πολύ δύσκολα αντιμετωπίσιμη. Εξ αυτού μάλιστα του λόγου έχει ληφθεί η απόφαση να υπάρξει «καλάθι» για τα σχολικά είδη και να παραταθεί το market pass, παράλληλα με τους ελέγχους. Δεν είναι όμως βέβαιο ότι θα περιορίσει την κοινωνική δυσαρέσκεια. Εν τω μεταξύ πηγές της αγοράς μιλώντας προς το BD έλεγαν ότι τα αποτελέσματα του τουριστικού κύματος δεν είναι αντίστοιχα του αριθμού των επισκεπτών.

Και εξηγούσαν ότι το «θερμόμετρο» στην προκειμένη περίπτωση είναι οι πωλήσεις των cash and carry. Ενώ ο πληθωρισμός των τροφίμων στα σούπερ μάρκετ είναι 13%, στα cash and carry είναι 4% - 5%. Στο ίδιο ποσοστό είναι και η αύξηση των πωλήσεων τους, πράγμα που σημαίνει ότι στις τουριστικές περιοχές η υπόλοιπη αγορά εκτός των ξενοδοχείων, αν και είχε υψηλές προσδοκίες, τελικώς δεν απόλαυσε τα οφέλη της τουριστικής κίνησης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα πέσει «ψαλίδι» 30% στις παροχές προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ

Την υπουργική απόφαση Σκρέκα που θα ρυθμίζει τις κρίσιμες λεπτομέρειες για την περικοπή παροχών στα σούπερ μάρκετ περιμένει η αγορά. Οι λιανέμποροι αντιδρούν σε οποιαδήποτε περικοπή περιθωρίου κέρδους.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.
Meiosi_timis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγορά δύο ταχυτήτων στα σούπερ μάρκετ, σε δυσμενή θέση οι «μικροί»

Οι αλυσίδες με τζίρο κάτω από 90 εκατ. ευρώ είναι αμφίβολο αν θα δουν στα ράφια τους τις μειώσεις 5% για έξι μήνες, που προβλέπονται για μεγάλες αλυσίδες. Τι σχολιάζει η Coca Cola HBC για τις ανατιμήσεις στα προϊόντα της.