Άρχισε σιγά σιγά η αποκλιμάκωση των τιμών στα σούπερ μάρκετ, κάτι που αντικατοπτρίζεται και στην πρόθεση του υπουργείου Ανάπτυξης να παρατείνει τα μέτρα όπως το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους μόνο μέχρι τον Απρίλιο του 2025. Όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος «τα μέτρα αποδείχθηκε ότι αποδίδουν και γι’ αυτό πήραν παράταση για τέσσερις μήνες».
Την αντίθεσή τους ειδικά στο μέτρο για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους έχουν εκφράσει πάρα πολλές φορές τα σούπερ μάρκετ, καθώς θεωρούν ότι με αυτό το μέτρο όχι μόνο δεν είναι ανταγωνιστική η αγορά, αλλά περιορίζεται ο ανταγωνισμός και τελικά το μέτρο δεν βοηθάει να πέσουν οι τιμές, όπως τονίστηκε σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ).
Σε ερώτηση του BD, ο γενικός διευθυντής της (ΕΣΕ) κ. Απόστολος Πεταλάς τόνισε: «Ελπίζω και εύχομαι ότι θα ολοκληρωθούν αυτά τα μέτρα στις 30/4. Νομίζω επίσης ότι το έχουν καταλάβει και στο υπουργείο και στην κυβέρνηση ότι αυτά τα μέτρα που έγιναν πριν από τέσσερα χρόνια δεν έχουν κανένα νόημα τώρα. Η αποκλιμάκωση συμβαίνει σε όλο τον κόσμο καθώς η εφοδιαστική αλυσίδα έχει ομαλοποιηθεί και τα μακροοικονομικά μεγέθη δεν φαίνονται να γίνονται χειρότερα.
Ούτε τα γεωπολιτικά ούτε τα ενεργειακά, όσον αφορά την τιμή του πετρελαίου και δεν φαίνεται ότι αυτό θα ανατραπεί. Άλλωστε από 1/1/2025 αρχίζει η εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας που είναι ευρωπαϊκός κανονισμός και θα εφαρμοστεί σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση στα σούπερ μάρκετ. Ο κώδικας έρχεται σε αντίθεση με πολλά από τα μέτρα στην Ελλάδα και με το μεικτό περιθώριο και με το να μην γίνονται ανατιμήσεις και προωθητικές ενέργειες όλα έρχονται σε αντίθεση. Πιστεύω ότι θα αποσυρθούν σταδιακά».
Μείωση τιμών το 2024
Μετά από δύο δύσκολα χρόνια μεγάλων αυξήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, το 2024 καταγράφεται η πρώτη, έστω και οριακή, μείωση των τιμών. Από 6,9% το 2022 και 6,6% το 2023, στο δεκάμηνο του 2024 οι τιμές ανά μονάδα παρουσιάζουν μείωση κατά 0,1%, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana. Παράλληλα, αυξήθηκαν οι πωλήσεις σε τεμάχια κατά 3,7%. Έτσι, ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) διαμορφώθηκε στα 9,957 δισ. ευρώ, από 9,623 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σημειώνοντας αύξηση 3,5%.
Παράλληλα όπως αναφέρεται στην ίδια έρευνα όλη η αύξηση στις πωλήσεις οφείλεται ουσιαστικά στα τρόφιμα, των οποίων η αξία πωλήσεων αυξήθηκε 4,5% (9,3% το 2023), στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 0,3% (9,5%), ενώ στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς παρέμειναν στα ίδια επίπεδα πωλήσεων, σε αντίθεση με το 2023 που είχαν αύξηση 8,5%.
Αν μάλιστα συγκριθούν με το 2023 οι μεταβολές στις τρεις κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών διαπιστώνεται ότι πέρυσι είχαν καταγραφεί αυξήσεις γύρω στο 9% και στις τρεις, ενώ φέτος μόνο στα τρόφιμα παρατηρείται ουσιαστική αύξηση.
Αυτό φαίνεται ότι οφείλεται στην υποχώρηση των τιμών στις κατηγορίες των ειδών ατομικής υγιεινής και απορρυπαντικών και καθαριστικών, καθώς οι όγκοι πωλήσεων εμφανίζουν αύξηση και στις τρεις κατηγορίες: Στα συσκευασμένα τρόφιμα ενισχύθηκαν 3,7%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 3,8% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 2,5%.
Σημαντικό επίσης είναι ότι συνεχίζεται η άνοδος, στις πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Αναλυτικά, το μερίδιο τους σε αξία το δεκάμηνο του 2024, μαζί με την Lidl Hellas, διαμορφώθηκε στο 26,7% από 25,2% το 2023, με τον ρυθμό ανάπτυξης να είναι 5,5%, όταν στα επώνυμα προϊόντα ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 2,8%. Ιδιαίτερα στα τρόφιμα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι λίγο υψηλότερο στο 27,4% από 26,7% το 2023. Στα είδη ομορφιάς και ατομικής υγιεινής το μερίδιο των PL είναι 19,9%, ενώ στην κατηγορία απορρυπαντικά/καθαριστικά φτάνει το 25,7%.