Ο στρατηγικός σχεδιασμός της Ελλάδας στον τομέα των υποδομών, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας και την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, αποτέλεσε βασικό σημείο της συζήτησης μεταξύ του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστου Δήμα, και του Ινδού Business Chairman - Energy & International Airports του Ομίλου GMR, Shrinivas Bommindala.
Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ετήσιου Συνεδρίου «Capital Link Invest in Greece Forum» στη Νέα Υόρκη, στις 8 Δεκεμβρίου 2025.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο κ. Δήμας ανέφερε ότι η Ελλάδα εισέρχεται στο 2026 «πιο ισχυρή, πιο σταθερή και πιο σίγουρη από οποιαδήποτε άλλη στιγμή την τελευταία εικοσαετία».
Επισήμανε επίσης ότι ο δημοσιονομικός, οικονομικός και θεσμικός μετασχηματισμός της χώρας αντικατοπτρίζεται τόσο στα στοιχεία όσο και στο διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον των διεθνών επενδυτών. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, «σήμερα, η Ελλάδα ταυτίζεται με την αξιοπιστία και παράγει ευκαιρίες».
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι η Ελλάδα αξιοποιεί το θετικό περιβάλλον για να υλοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών στη σύγχρονη ιστορία της, συνδυάζοντας εθνικούς πόρους, ευρωπαϊκά κονδύλια, χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) και ιδιωτικά κεφάλαια μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Στόχος, όπως ανέφερε, είναι ο εκσυγχρονισμός, η ενίσχυση της συνδεσιμότητας και η ανάδειξη της Ελλάδας ως κόμβου logistics και ενέργειας στην ευρύτερη περιοχή.
Κρίσιμα έργα και προτεραιότητες
Ο κ. Δήμας αναφέρθηκε σε σειρά σημαντικών έργων που εντάσσονται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T), τα οποία ενισχύουν τη διασυνδεσιμότητα με τα Δυτικά Βαλκάνια, τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται μεγάλα οδικά έργα, όπως ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος, ο Ε65 και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, τα οποία προχωρούν με σταθερό ρυθμό.
Παράλληλα, υλοποιούνται σημαντικές παρεμβάσεις στην αστική κινητικότητα, με επεκτάσεις του Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης καθώς και την υπερυψωμένη λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη.
Ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου συνεχίζεται με εγκατάσταση συστημάτων ETCS, ψηφιακή παρακολούθηση και νέες εμπορευματικές συνδέσεις μεταξύ λιμανιών και βιομηχανικών ζωνών.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στο νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου, ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επεσήμανε ότι η βιωσιμότητα και η ανθεκτικότητα των υποδομών, ιδίως των κρίσιμων, αποτελούν βασική προτεραιότητα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και τη θωράκιση της χώρας απέναντι σε μελλοντικές προκλήσεις.
Σταθερότητα, διαφάνεια και πρόσκληση σε επενδυτές
Ολοκληρώνοντας, ο κ. Δήμας τόνισε ότι το φιλόδοξο στρατηγικό σχέδιο υποδομών προχωρά σε ένα περιβάλλον πολιτικής και θεσμικής σταθερότητας, παρά τις περιφερειακές αναταράξεις.
Υπογράμμισε τη δέσμευση του υπουργείου για διαφάνεια, αποτελεσματική αδειοδότηση και αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων, πλήρως ευθυγραμμισμένων με τις ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές.
Όπως ανέφερε, «η Ελλάδα δεν είναι πλέον μια ιστορία δυνατοτήτων. Είναι μια ιστορία επιδόσεων», καλώντας τη διεθνή επενδυτική κοινότητα να συμμετάσχει στο επόμενο κεφάλαιο ανάπτυξης της χώρας.