ΓΔ: 1473.53 1.47% Τζίρος: 179.59 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Pixabay

Ηλεκτρικά ΙΧ: Δόθηκαν κίνητρα, ψάχνουμε για... πρίζες

Η κυβέρνηση έκανε ένα σημαντικό πρώτο βήμα για την παροχή οικονομικών κινήτρων, όμως λείπουν τα σημεία φόρτισης. Φιλόδοξο σχέδιο της ΔΕΗ για 10.000 σημεία. Πουλήθηκαν 429 αυτοκίνητα στο 11μηνο.

Ένα πρώτο, μεγάλο βήμα για να ενισχυθεί από το κράτος το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ώστε να πάψει να αποτελεί μια πολυτέλεια για οδηγούς με υψηλά εισοδήματα, κάνει η κυβέρνηση με τα οικονομικά κίνητρα που προβλέπονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), όμως οι επιστήμονες που παρακολουθούν στενά το θέμα υπογραμμίζουν ότι υπάρχουν και άλλα, σημαντικά εμπόδια που πρέπει να ξεπερασθούν, με πρώτο την έλλειψη σημείων φόρτισης.

Αυτό είναι το κυρίαρχο σημείο προβληματισμού για το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα και δεν είναι τυχαίο ότι η διοίκηση της ΔΕΗ έχει εντάξει στο νέο της επιχειρησιακό σχέδιο ένα εξαιρετικά φιλόδοξο πρόγραμμα για τη δημιουργία σημείων φόρτισης αυτοκινήτων σε όλη τη χώρα.

Αναφερόμενος στα κίνητρα που προβλέπονται στο ΕΣΕΚ, ο Άγγελος Αμδίτης, διευθυντής έρευνας στο ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ, σε άρθρο που δημοσιεύθηκε από την διαΝΕΟσις σημειώνει ότι «το ΕΣΕΚ διαχωρίζει πέντε κατευθύνσεις εθνικής πολιτικής για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, που στοχεύουν στη διεύρυνση της αγοραστικής βάσης, την αντικατάσταση οχημάτων παλαιότερης τεχνολογίας, την αύξηση του υφιστάμενου μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων, την ανάπτυξη υποδομών και παροχών (κινήτρων) και την ενημέρωση του κοινού μέσω επικοινωνιακών προγραμμάτων».

Τα οικονομικά κίνητρα

Ειδικότερα, όπως αναφέρει, «τα προβλεπόμενα κίνητρα διακρίνονται σε αμιγώς οικονομικά και κίνητρα χρήσης, και θα διαμορφώνονται ανάλογα με το αν πρόκειται για ιδιωτικής χρήσεως, δημόσιας χρήσεως, ταξί ή κρατικά οχήματα:

  • Το σχέδιο νόμου φορολογικής μεταρρύθμισης δίνει κίνητρα στις επιχειρήσεις για την αγορά ή μίσθωση αυτοκινήτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τη χορήγησή τους στους εργαζομένους τους, όπως πρόσθετη έκπτωση 30% της αξίας του οχήματος από τα ακαθάριστα έσοδα, αυξημένους συντελεστές απόσβεσης και εξαίρεση της αξίας αγοράς του οχήματος από τον υπολογισμό εισοδήματος.
  • Επίσης δίνεται η δυνατότητα έκπτωσης 30% από τα έσοδα της επιχείρησης για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
  • Ακόμη το ΕΣΕΚ θεσπίζει το Μέτρο Πολιτικής Μ32 για την προώθηση ηλεκτροκίνησης στις τουριστικές περιοχές και προβλέπει πιλοτικές δράσεις σε μέσα μαζικής μεταφοράς και ηλεκτρικά ποδήλατα και την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης στις περιοχές αυτές».

Μια καλή πρώτη βάση

Σχολιάζοντας αυτά τα κίνητρα, ο κ. Αμδίτης υπογραμμίζει ότι «είναι μια πάρα πολύ καλή πρώτη βάση που στοχεύουν κυρίως στην αντιμετώπιση του προβλήματος του υψηλού αρχικού κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων για να διευρυνθεί η αγοραστική βάση και να αυξηθεί το μερίδιο ηλεκτρικών οχημάτων στον στόλο.

Όμως, όπως το ΕΣΕΚ ορθά αναγνωρίζει, η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης και η ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών αποτελεί μια εξίσου σημαντική παράμετρο και πρόκληση για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Δεδομένου ότι το θέμα είναι σύνθετο, θα πρέπει για την ισόρροπη προώθηση όλων των συμβαλλόμενων συνιστωσών και κατ’ αναλογία, να θεσπιστούν συγκεκριμένα κίνητρα αλλά και ποσοτικοί στόχοι και για την ανάπτυξη της υποδομής δημοσίων σταθμών φόρτισης».

Κίνητρα για σταθμούς φόρτισης

Για να επεκταθεί γρήγορα το δίκτυο, σημειώνει ο κ. Αμδίτης, χρειάζονται κίνητρα που «θα πρέπει να απευθύνονται σε όλες τις επιχειρήσεις που μπορούν να τοποθετήσουν τέτοιους σταθμούς, είτε για την εξυπηρέτηση των εργαζομένων τους είτε για τους πελάτες τους, και να περιλαμβάνουν επιχειρήσεις και φορείς του δημοσίου τομέα με χώρους στάθμευσης, καθεαυτό χώρους στάθμευσης αλλά και πρατήρια καυσίμων. Ακόμη θα μπορούσε να συζητηθεί η υποχρέωση τοποθέτησης και λειτουργίας σταθμού φόρτισης ανάλογα με το μέγεθος του χώρου στάθμευσης, αρχικά τουλάχιστον για φορείς του δημοσίου τομέα».

Τα δίκτυα φόρτισης σε αυτοκινητοδρόμους

Τι γίνεται, όμως, με τον «πονοκέφαλο» όσων αγοράζουν ηλεκτρικά ΙΧ και θέλουν να κινηθούν σε ταξίδια εκτός πόλεων. Όπως τονίζει ο κ. Αμδίτης, «ένα άλλο θέμα που αποτρέπει τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων είναι τα πιθανά προβλήματα λόγω μη ύπαρξης ικανοποιητικού δικτύου σταθμών φόρτισης ειδικά για ταξίδια εκτός πόλεων, για παράδειγμα κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων. Θα πρέπει να θεσπιστούν ειδικά κίνητρα και συγκεκριμένοι στόχοι κάλυψης του εθνικού δικτύου, ώστε να εγκατασταθούν σταθμοί ταχείας φόρτισης σε πρατήρια καυσίμων ή σε σταθμούς εξυπηρέτησης κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων αλλά και στο λοιπό εθνικό και επαρχιακό δίκτυο.

Επίσης θα πρέπει να συζητηθεί και η πιθανή υποχρέωση εγκατάστασης σταθμού φόρτισης, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης και την απόσταση από το αστικό περιβάλλον. Ήδη το ΕΣΕΚ αναφέρει ότι σχεδιάζεται η ενίσχυση των πρατηρίων ώστε να εκσυγχρονιστούν και να προμηθεύουν στους καταναλωτές το σύνολο των εναλλακτικών καυσίμων, αλλά θα πρέπει να θεσπιστούν συγκεκριμένοι ποσοτικοί στόχοι για την χωροταξική κάλυψη της χώρας με σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων».

Πέραν του δημοσίου δικτύου σταθμών φόρτισης, σοβαρό τίθεται για τους σταθμούς που πρέπει να εγκατασταθούν σε συγκροτήματα κατοικιών. Στην προκειμένη περίπτωση, όπως αναφέρει ο κ. Αμδίτης, «το πλαίσιο θα πρέπει να ρυθμίζει θέματα αδειοδότησης, δικαιώματος χρήσης, χρεώσεων και ίσως να επιβάλλει επίσης υποχρέωση εγκατάστασης ανάλογα με το μέγεθος του συγκροτήματος και το ενδιαφέρον των κατοίκων».

Χρειάζεται χρόνος

Σε κάθε περίπτωση, το πιθανότερο είναι ότι θα απαιτηθεί αρκετός χρόνος ώστε να αναπτυχθεί ένα ικανοποιητικό δίκτυο δημόσιων σταθμών φόρτισης. «Το πιο πιθανό», εκτιμά ο κ. Αμδίτης, «είναι πως η ανάπτυξη του δικτύου δεν θα ακολουθήσει το πρώτο διάστημα τουλάχιστον την αύξηση των αναγκών, τόσο λόγω της αναμενόμενης αύξησης χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων από τους κατοίκους της Ελλάδας όσο και λόγω της ολοένα και αυξανόμενης ζήτησης που θα προκύψει από τις ανάγκες τουριστών αλλά και μεταφορικών εταιρειών που θα χρησιμοποιούν τη χώρα μας ως ενδιάμεσο σταθμό.

Τη μεταβατική αυτή περίοδο θα πρέπει να σκεφτούμε καινοτόμες ιδέες όπως την δυνατότητα χρήσης ιδιωτικών οικιακών σταθμών φόρτισης μέσω ενός μοντέλου ανάλογου με αυτό που χρησιμοποιούμε σήμερα για τις μεταφορικές ανάγκες μας (πχ UBER, BEAT και άλλες ανάλογες εφαρμογές). Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε φυσικά και ανάλογο ρυθμιστικό πλαίσιο».   

Το σχέδιο της ΔΕΗ

Στο πλαίσιο της «πράσινης» στροφής της, η ΔΕΗ ανακοίνωσε ένα φιλόδοξο σχέδιο για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε πρώτη φάση, δηλαδή τα επόμενα δύο - τρία χρόνια, θα δημιουργηθούν 1.000 σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μεσοπρόθεσμα, θα δημιουργηθούν 10.000 σταθμοί.

Πουλήθηκαν 429 ηλεκτρικά ΙΧ ως το τέλος Νοεμβρίου

Εν τω μεταξύ, στην αγορά αυτοκινήτου αναπτύσσεται αρκετά αξιοσημείωτη κινητικότητα γύρω από τα επαναφορτιζόμενα (rechargeable) αυτοκίνητα, καθώς οι αντιπροσωπείες προσφέρουν πλέον αρκετές επιλογές στους ενδιαφερόμενους και το αγοραστικό ενδιαφέρον αυξάνεται.

Ως το τέλος Νοεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων, είχαν πουληθεί 429 αυτοκίνητα της κατηγορίας, που αντιστοιχούν σε ένα μικρό, αλλά όχι ασήμαντο πλέον μερίδιο επί των συνολικών πωλήσεων (0,40%).

Τα τρία δημοφιλέστερα μοντέλα της ελληνικής αγοράς είναι το Range Rover της Land Rover, με πωλήσεις 76 οχημάτων, το XC60 της Volvo, με 64 οχήματα και το i3 της BMW. Αυτά τα τρία μοντέλα συγκεντρώνουν το 46% των πωλήσεων της κατηγορίας.

Οι πωλήσεις του 11μήνου

ecarSales
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

electric cars-ilektrika-autokinita
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Σημαντική μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να πετύχουν την περαιτέρω μείωση των εκπομπών ρύπων διοξειδίου του άνθρακα μέσα από την αύξηση της αυτονομίας των μπαταριών στα ηλεκτρονικά οχήματα.
businessdaily-DEI-PPC CDP
ESG

Αναβάθμιση κατά 4 βαθμίδες της αξιολόγησης της ΔΕΗ από τον Οργανισμό CDP

Η αναβάθμιση είναι αποτέλεσμα της υλοποίησης της στρατηγικής απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων και ανάπτυξης των ΑΠΕ του Ομίλου και των δεσμεύσεων για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2040.
revma
ΧΡΗΣΤΙΚΑ

Ποια είναι τα φθηνότερα τιμολόγια ρεύματος: «Βουτιά» τιμών για τον Μάρτιο

Γύρω στα 10 σεντς ανά κιλοβατώρα κινούνται οι τιμές των πράσινων τιμολογίων, ενώ το φθηνότερο της αγοράς πλησιάζει τα 8 σεντς. Η πτώση της τιμής χονδρικής κατά 21% τον Φεβρουάριο έφερε τις χαμηλότερες χρεώσεις.