ΓΔ: 1422.35 0.34% Τζίρος: 108.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: ΑΠΕ

Ξέσπασε... πόλεμος για τον νέο νόμο για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς

Σκληρή κριτική στις προτάσεις της νομοπαρασκευστικής επιτροπής από το προσωπικό της Επιτροπής, επισημαίνεται κίνδυνος αποδιοργάνωσης και κατάλυσης ανεξαρτησίας.

Ισχυρούς κραδασμούς προκαλεί το σχέδιο διατάξεων για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς που υπέβαλε στα μέλη ο καθηγητής Παναγιώτης Τριδήμας, πρόεδρος της ειδικής νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, την οποία συγκρότησε στις αρχές του χρόνου ο υφυπουργός Οικονομικών, Γιώργος Ζαββός.

Το προσωπικό της Επιτροπής κάνει λόγο για «πρόχειρη, αποσπασματική, αναιτιολόγητη και ανεφάρμοστη παράθεση διατάξεων, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν προσεγγίζουν τα τεράστια και χρόνια προβλήματα λειτουργίας της Ε.Κ., ενώ αντιθέτως, θα δημιουργήσουν άμεσα κίνδυνο πλήρους αποδιοργάνωσης της λειτουργίας μας». Υπογραμμίζει, επίσης, ότι το σχέδιο οδηγεί στην κατάλυση της ανεξαρτησίας της Επιτροπής.

Όμως, το σχέδιο δεν προκαλεί έντονες αντιδράσεις μόνο του προσωπικού της Επιτροπής, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, πολλά σημεία του βρίσκουν αντίθετη και τη διοίκησή της, η οποία έχει υποβάλει πλήθος παρατηρήσεων -από ορισμένες πηγές γίνεται λόγος για 350 παρατηρήσεις. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι την τελευταία στιγμή της οριστικοποίησης του σχεδίου θα γίνει μια «μάχη» για να γίνουν ουσιαστικές αλλαγές πριν φθάσει στη Βουλή.

O υφυπουργός Οικονομικών, Γιώργος Ζαββός έχει αναδείξει τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για την Επ. Κεφαλαιαγοράς ως μία από τις εμβληματικές μεταρρυθμίσεις που προωθεί στον ευρύτερο χρηματοπιστωτικό χώρο. Όπως έχει τονίσει, «οι μεταρρυθμίσεις που προωθούμε περιλαμβάνουν και την ενίσχυση του πλαισίου διακυβέρνησης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, με στόχο τον εκσυγχρονισμό της και την ενδυνάμωση της ανεξαρτησίας και της αξιοπιστίας της, ώστε η ελληνική κεφαλαιαγορά να κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη των επενδυτών».

Εξηγώντας το πνεύμα των προωθούμενων αλλαγών, ο κ. Ζαββός έχει υπογραμμίσει πρόσφατα ότι:«Θα πρέπει και ο επόπτης να διαθέτει ένα σύγχρονο πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης που θα αποτυπώνεται σε ένα νέο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας αλλά και σε ένα πλήρως αναθεωρημένο πλαίσιο ρύθμισης και λειτουργίας της ίδιας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Μια Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή αποτελούμενη από διακεκριμένους επιστήμονες διεθνούς εμβέλειας έχει αναλάβει να εκπονήσει την πρόταση της μεταρρύθμισης του νόμου, την οποία και θα υποβάλει στο υπουργείο εντός των ημερών. Η μεταρρύθμιση αυτή αποτελεί μια από τις δεσμεύσεις της Ελληνικής Κυβέρνησης στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης που πρέπει να υλοποιηθεί μέχρι το τέλος αυτής της χρονιάς».

Όμως, το σχέδιο που παρουσιάσθηκε από τον πρόεδρο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής επικρίνεται με σφοδρότητα από το προσωπικό της, που υπογραμμίζει ότι υιοθετείται μια προβληματική και καινοφανής για τα ευρωπαϊκά δεδομένα δομή και καταλύεται η ανεξαρτησία της Επιτροπής. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν στο Business Daily εκπρόσωποι των εργαζομένων,

  • Ο προτεινόμενος διαχωρισμός των ρυθμιστικών και κατασταλτικών αρμοδιοτήτων, με τη δημιουργία δύο ξεχωριστών δομών μέσα στην Επιτροπή, δεν υπάρχει σε καμία άλλη αντίστοιχη αρχή στην Ευρώπη και θα δημιουργήσει στην πράξη τεράστια προβλήματα, αποδιοργανώνοντας τη λειτουργία της Επιτροπή και προκαλώντας σοβαρές εμπλοκές στους ελέγχους. Όπως εκτιμάται, η ελεγκτική δραστηριότητα θα παραλύσει, κάτι που γεννά σοβαρά ερωτήματα για τη σκοπιμότητα των μεταρρυθμίσεων αυτών, όταν όλοι αντιλαμβάνονται ότι στόχος θα έπρεπε να είναι η βελτίωση των ελεγκτικών λειτουργιών, ιδιαίτερα μετά το σκάνδαλο της Folli Follie που τραυμάτισε σοβαρά την αξιοπιστία του Χρηματιστηρίου και της εποπτικής αρχής.
  • Το σχέδιο περιλαμβάνει πολλές προτεινόμενες ρυθμίσεις που κατατείνουν στη μετατροπή της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς από ανεξάρτητη εποπτική αρχή σε υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δυνατότητα του υπουργού Οικονομικών να «υποβάλει στρατηγικές προτάσεις και να παρέχει οδηγίες στην Αρχή σχετικά με το στρατηγικό σχεδιασμό για την υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής σε ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της Αρχής ως και σε εξαιρετικές περιστάσεις». Εκπρόσωποι των εργαζομένων τονίζουν ότι δεν υπάρχει προηγούμενο νομοθετικής ρύθμισης που να προβλέπει ότι ανεξάρτητη εποπτική αρχή θα εφαρμόζει κυβερνητική πολιτική, ενώ η διατύπωση περί «εξαιρετικών περιστάσεων» αφήνει πολλά περιθώρια ερμηνείας, σχετικά με το αν αποτελεί νομιμοποιητικό πλαίσιο υπουργικών παρεμβάσεων ακόμη και σε ελέγχους για παραβιάσεις της χρηματιστηριακής νομοθεσίας.

Η επιστολή του Συλλόγου Εργαζομένων

Σε επιστολή του Συλλόγου Εργαζομένων της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς προς τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, τον υφυπουργό, Γιώργο Ζαββό, την πρόεδρο της Επιτροπής, Β. Λαζαράκου με κοινοποίηση και στο Μέγαρο Μαξίμου, τονίζονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

  • Ο τρόπος λειτουργίας της επιτροπής, της οποίας ο αριθμός συνεδριάσεων ήταν ελάχιστος για τη σημαντικότητα του υπό επεξεργασία εγχειρήματος, έθετε ερωτηματικά ως προς την επάρκεια επεξεργασίας των δεδομένων, προκειμένου μετά την προσεκτική αξιολόγησή τους να προχωρήσει ο διάλογος αναφορικά με τον πλέον κατάλληλο τρόπο αντιμετώπισης τους.
  • Η ίδια η σύνθεση της επιτροπής σε καμία περίπτωση δεν αποτελούσε εχέγγυο ύπαρξης εξειδικευμένων γνώσεων εποπτείας από τα μέλη της, καθώς, πλην των τριών μόνο μελών από την Ε.Κ., τα υπόλοιπα μέλη δε διέθεταν καμία εμπειρία σχετική με τον τρόπο εποπτείας που εφαρμόζεται σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο στον άκρως εξειδικευμένο χώρο της κεφαλαιαγοράς.
  • Από το τελικό σχέδιο διατάξεων που υποβλήθηκε προς έγκριση στα μέλη της επιτροπής από τον Πρόεδρό της, με ελάχιστη προθεσμία υποβολής παρατηρήσεων, διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για πρόχειρη, αποσπασματική, αναιτιολόγητη και ανεφάρμοστη παράθεση διατάξεων, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν προσεγγίζουν τα τεράστια και χρόνια προβλήματα λειτουργίας της Ε.Κ., ενώ, αντιθέτως, θα δημιουργήσουν άμεσα κίνδυνο πλήρους αποδιοργάνωσης της λειτουργίας μας.
  • Η προσέγγιση του σχεδίου των διατάξεων αυτών σε καμία περίπτωση δεν τροποποιεί το υφιστάμενο μοντέλο εποπτείας, παρά τις πολύ καίριες και σχετικές παρατηρήσεις της έκθεσης Πισσαρίδη περί των πλέον σύγχρονων μοντέλων εποπτείας, αλλά δημιουργεί ένα καινοφανές σύστημα δύο διοικητικών οργάνων που πλαισιώνονται από πολυάριθμες επιτροπές εμπειρογνωμόνων, μέσα από ένα περίπλοκο σύστημα λειτουργίας, χωρίς προφανή στόχευση και αιτιολόγηση, που όμοιό του δεν υφίσταται σε καμία άλλη ευρωπαϊκή εποπτική αρχή.
  • Η λειτουργία των ομόλογων ευρωπαϊκών αρχών δεν περιλαμβάνει διαφορετικά όργανα διοίκησης, αλλά επιτροπές που λειτουργούν συμπληρωματικά με το όργανο διοίκησής τους, με στόχο την πρόληψη σύγκρουσης συμφερόντων κατά το στάδιο της επιβολής κυρώσεων.
  • Για την εφαρμογή του νέου οργανωτικού συστήματος θα απαιτηθεί η δημιουργία επιπλέον οργάνων και θέσεων συμβούλων, στους οποίους θα ανατεθούν απευθείας μάλιστα καθήκοντα. Η προσέγγιση αυτή δεν θα συμβάλλει στην αποτελεσματική λειτουργία της Ε.Κ., τουναντίον θα δημιουργήσει αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, λόγω της αύξησης του διοικητικού φόρτου, ενώ θα επιφέρει επιπλέον οικονομικό κόστος, δυσανάλογο της ελληνικής πραγματικότητας.
  • Η πλέον βασική επισήμανση αφορά στην απροκάλυπτη κατάλυση της ανεξαρτησίας που πρέπει να διέπει την Ε.Κ., η οποία αν και συστήνεται, σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, ως Αρχή που απολαύει λειτουργικής ανεξαρτησίας, τούτο αποδομείται παντελώς σε πολυάριθμα σημεία του σχεδίου διατάξεων. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε ότι προβλέπεται η δυνατότητα του Υπουργού Οικονομικών να «υποβάλει στρατηγικές προτάσεις και να παρέχει οδηγίες στην Αρχή σχετικά με το στρατηγικό σχεδιασμό για την υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής σε ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της Αρχής ως και σε εξαιρετικές περιστάσεις»!
  • Οι προβλεπόμενες δε περιπτώσεις άρσης του απορρήτου, της έγκρισης των κανονισμών λειτουργίας και του ελέγχου του εν γένει τρόπου λειτουργίας άμεσα ή έμμεσα από τον εκάστοτε Υπουργό Οικονομικών, συντείνουν στην πλήρη εξάρτηση της λειτουργίας της Ε.Κ. από τα κυβερνητικά όργανα.
  • Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές αρχές που διέπουν τη λειτουργία των αρχών εποπτείας κεφαλαιαγορών είναι απολύτως ασύμβατη κάθε δυνατότητα επέμβασης των κυβερνητικών στελεχών στο έργο τους, ενώ η λογοδοσία υφίσταται μόνο στο αρμόδιο όργανο, δηλαδή το Κοινοβούλιο. Στο πλαίσιο αυτό υφίσταται άμεσος κίνδυνος για την ελληνική οικονομία, καθώς οι σχετικές αξιολογήσεις που διενεργούνται από τους αρμόδιους προς τούτο φορείς θα είναι στο εξής αρνητικές, με τις όποιες συνέπειες για τη χώρα.
  • Με τις διατάξεις αυτές αγνοείται και απαξιώνεται η εξειδικευμένη και πολυετής εμπειρία του υφιστάμενου προσωπικού της Ε.Κ., η οποία ήταν προαπαιτούμενη για την πρόσληψή του, δεδομένου ότι ανατίθεται επί της ουσίας σε τρίτους, υποδεικνυόμενους από τον Υπουργό Οικονομικών, η αξιολόγηση της επιστημονικής επάρκειας του υφιστάμενου προσωπικού της Ε.Κ., το οποίο στηρίζει σθεναρά την τελευταία δύσκολη δεκαετία την ελληνική οικονομία, χωρίς τους αναγκαίους εποπτικούς πόρους, μέσα και εργαλεία, αναφορικά με το αν θα παραμείνει ή όχι στην Ε.Κ. Η εν λόγω δε αξιολόγηση προβλέπεται να διενεργηθεί κατά παρέκκλιση κάθε γενικών και ειδικών διατάξεων, χωρίς να προβλέπονται σχετικά κριτήρια και εφαρμοστέες διαδικασίες, δημιουργώντας σωρεία αντικινήτρων για την εφεξής άσκηση των καθηκόντων του υφιστάμενου προσωπικού της Ε.Κ. και γεννώντας επιπλέον ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα τελικά των εκπονούμενων διατάξεων.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΓΟΡΕΣ

Άλλαξε η διάταξη για την 5ετή παραγραφή χρηματιστηριακών αδικημάτων

Μετά τις προειδοποιήσεις για ατιμωρησία των χρηματιστηριακών αδικημάτων, το υπ. Οικονομικών αναθεώρησε διάταξη, ώστε να προβλέπεται παραγραφή μόνο στην επιβολή κυρώσεων από την Επ. Κεφαλαιαγοράς.
ΑΓΟΡΕΣ

«Κλείδωσε» στα 4 ευρώ η τιμή της Πειραιώς, υψηλή ζήτηση και από Ελλάδα

Με προσφορές που πλησίασαν τα 10 δισ. ευρώ έκλεισε το βιβλίο του placement, ενώ από την Ελλάδα οι προσφορές ήταν της τάξεως των 1 δισ. ευρώ. Πώς θα κατανεμηθούν οι μετοχές στους Έλληνες με προτεραιότητα στους ιδιώτες.
ΑΓΟΡΕΣ

Στην εκκίνηση το placement της Πειραιώς: Η τιμή και οι Έλληνες επενδυτές

Μεγάλο εύρος, μεταξύ 3,7 και 4 ευρώ, επέλεξε το ΤΧΣ για την τιμή διάθεσης, την οποία θα καθορίσουν οι ξένοι επενδυτές με τις προσφορές τους. Πώς θα κατανεμηθούν μετοχές σε Έλληνες ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές.
trapezes-banks
ΑΓΟΡΕΣ

Πώς οι ελληνικές τράπεζες «κλειδώνουν» διπλάσιες αποτιμήσεις από το 2019

Η τεράστια διαδρομή που έχουν διανύσει οι ελληνικές τραπεζικές μετοχές από το 2019: Τι δείχνει η σχέση τιμής προς τη λογιστική αξία. Πώς οι διεθνείς επενδυτές θα επιβεβαιώσουν με τα κεφάλαιά τους την αλλαγή επενδυτικής «πίστας».
ΑΓΟΡΕΣ

Crash test στα μετοχικά αμοιβαία: Ποια «νίκησαν» τον Γενικό Δείκτη

Έξι στα δέκα μετοχικά αμοιβαία κεφάλαια είχαν το 2023 μεγαλύτερη απόδοση από τον Γενικό Δείκτη. Ποιο ήταν το κορυφαίο που ξεπέρασε το 50%, ποια υστέρησαν. Τι θα πρέπει να γνωρίζουν και να προσέχουν οι επενδυτές.
Χρηματιστήριο Αθηνών
ΑΓΟΡΕΣ

Στην τελική ευθεία ο νέος κανονισμός του ΧΑ: Ποιες εισηγμένες θα... ξεβολέψει

Πυρετώδεις διαβουλεύσεις με την Κεφαλαιαγορά για το τελικό κείμενο. Οι νέοι κανόνες για διασπορά και κεφαλαιοποίηση. Ποια τεχνικά ζητήματα απασχολούν τις αρχές. Τι θα γίνει με τις ΑΕΕΑΠ.