ΓΔ: 1701.28 -0.23% Τζίρος: 226.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:05 DATA
Blue-Horizon-Attica-Group
Φωτο: Attica Group

Attica Συμμετοχών: Τα καθαρά καύσιμα φέρνουν αυξήσεις στα εισιτήρια

Οι συνέργειες με την ΑΝΕΚ, η πορεία του τουρισμού και το κόστος των καυσίμων θα καθορίσουν την πορεία του ακτοπλοϊκού ομίλου το 2025. Γιατί αναμένονται αυξήσεις στα εισιτήρια τον Μάιο. Τι θα γίνει με το placement.

Η περαιτέρω αξιοποίηση των συνεργειών με την ΑΝΕΚ, η προσαρμογή στις νόρμες της ΕΕ για καθαρότερα καύσιμα, η συνέχιση των επενδύσεων για την αναβάθμιση του στόλου και το placement για την ενίσχυση της διασποράς της μετοχής είναι οι προτεραιότητες της διοίκησης της Attica Συμμετοχών για το 2025.

Η μεγαλύτερη εταιρεία συμβατικών επιβατηγών - οχηματαγωγών  πλοίων στον κόσμο, βάσει της χωρητικότητας των επιβατών, έκλεισε το 2024 με τζίρο 747,81 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 27% σε σχέση με το 2023. Η απορρόφηση της ΑΝΕΚ συνέβαλε στην αύξηση αυτή για τον όμιλο, ο οποίος δραστηριοποιείται με τα εμπορικά σήματα Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways και Anek Lines. Ο στόλος της Attica Συμμετοχών αριθμεί σήμερα 42 πλοία.

Τα αποτελέσματα της χρήσης 2024 επιβαρύνθηκαν με μη επαναλαμβανόμενα έξοδα που σχετίζονται με τη συγχώνευση και τη λειτουργική ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ, όπως το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, το κόστος αναβάθμισης των πλοίων, το κόστος εκπαίδευσης και ενσωμάτωσης των πληρωμάτων και του προσωπικού ξηράς, καθώς και λοιπά κόστη συγχώνευσης συνολικού ύψους  28,2 εκατ. ευρώ.

Τα κέρδη EBITDA υποχώρησαν στα 96,29 εκατ. έναντι κερδών 126,38 εκατ. τη χρήση 2023 και τα καθαρά κέρδη από 61,22 εκατ. ευρώ κατήλθαν στα 17,5 εκατ. ευρώ το 2024. Η εταιρεία θα μοιράσει «καθαρό» μέρισμα 0,07 ευρώ ανά μετοχή.

Ο καθαρός δανεισμός έφτασε τα 540 εκατ. ευρώ και η σχέση καθαρός δανεισμός προς ebitda διαμορφώθηκε στο 5,6x. Tη χρήση που πέρασε ο όμιλος προχώρησε σε συνολικές επενδύσεις 161,29 εκατ. μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν η προκαταβολή για την μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα αγοράς 2 πλοίων τύπου Ε-Flexer υπό ναυπήγηση, η απόκτηση του επιβατηγού – οχηματαγωγο ταχυπλόου πλοίου «Highspeed 3»,  εκτεταμένα έργα ψηφιοποίησης, καθώς και περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις και συντηρήσεις πλοίων. Για το 2025 οι επενδύσεις εκτιμώνται στα 140 εκατ. ευρώ. 

Γιατί θα αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από τον Μάιο

Εν τω μεταξύ, όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες από 1η Μαΐου θα πρέπει να εφαρμόσουν τον νέο κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βάσει του οποίου τα πλοία που ταξιδεύουν στη Μεσόγειο υποχρεούνται να αλλάξουν τύπο καυσίμου, να φύγουν δηλαδή από τον σημερινό τύπο και να πάνε σε έναν τύπο που έχει χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης. 

Τα καύσιμα αυτά είναι κατά 15% ακριβότερα από τα σημερινά, ενώ χρειάζονται και μεγαλύτερες ποσότητες για να διανύσουν τις ίδιες αποστάσεις. Οι αυξήσεις αυτές θα περάσουν σε μεγάλο ποσοστό στους καταναλωτές και θα υπάρξει αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από το Μάιο τουλάχιστον 12%-13%.

Για τη χρήση του 2025 ο όμιλος στοχεύει στην περαιτέρω αξιοποίηση των συνεργειών από την ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ, τόσο σε οικονομικό όσο και λειτουργικό επίπεδο. «Η πλήρης ενσωμάτωση του στόλου στον τρόπο λειτουργίας του ομίλου σε συνδυασμό με την αναδιοργάνωση δρομολογίων έχει ήδη αρχίσει να αποφέρει εξοικονομήσεις μέσω κοινών λειτουργικών υποδομών και μείωσης των γενικών εξόδων», αναφέρει η εταιρεία. 

Δύο βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τα μεγέθη του ομίλου είναι η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου και οι τιμές των καυσίμων που είναι και αλληλένδετοι μεταξύ τους, καθώς ένα ισχυρό δολάριο δεν ευνοεί την τιμολόγηση των καυσίμων. Επισημαίνεται ότι το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων και λιπαντικών είναι με μεγάλη διαφορά το σημαντικότερο λειτουργικό κόστος και αντιπροσώπευσε για το έτος 2024 το 42% περίπου του κόστους πωληθέντων του ομίλου. Ενδεικτικά, μια μεταβολή των τιμών των καυσίμων κατά 10% σε ετήσια βάση έχει επίδραση στα αποτελέσματα και τη καθαρή θέση του ομίλου κατά 25,57 εκατ. ευρώ. Επίσης, η πορεία του τουρισμού είναι καταλυτική για τις επιδόσεις της ακτοπλοϊκής εταιρείας

Το χρονοδιάγραμμα για το placement

Με τη δημοσιοποίηση των μεγεθών του 2024 δρομολογούνται και οι διαδικασίες για το placement της εταιρείας, καθώς θα πρέπει να συμπληρωθεί ενημερωτικό δελτίο και να κατατεθεί προς έγκριση στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Στόχος να διατεθεί τουλάχιστον το 20% του μετοχικού κεφαλαίου. 

Σήμερα η Strix Holdings ελέγχει το 86,7% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica και 13,3% είναι η διασπορά. Για να πληροί τις προϋποθέσεις του νέου κανονισμού του ΧΑ η διασπορά θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 15%. Το placement όμως δεν θα αφορά σε ένα ποσοστό 2%-3% αλλά τουλάχιστον 20%.

Η Strix Holdings ανήκει στην Blantyre Capital, η οποία λειτουργεί με την υποστήριξη της Τράπεζας Πειραιώς. Σύμφωνα με την πρώτη παρουσίαση που έγινε στους αναλυτές στο Λονδίνο ενόψει του palcement, το guidance της διοίκησης για το 2030 αναφέρει έσοδα μεταξύ 915 - 925 εκατ. ευρώ, EBITDA μεταξύ 238-262 εκατ. ευρώ και καθαρό δανεισμό προς EBITDA στο 2,1x.

Ο όμιλος σχεδιάζει επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του στόλου του στον δρόμο για την «πράσινη» μετάβαση.  

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Attica-Group-Aero-Highspeed
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica Group: Ισχυρά μεγέθη το 2023, τομές μετά την τραγωδία στον Πειραιά

Αλλαγές στη λειτουργία του ομίλου με βάση τις προτάσεις που θα υποβάλουν ειδικοί σύμβουλοι. Φθηνότερα καύσιμα και μεγαλύτερη επιβατική κίνηση το 2023 σε σχέση με το 2022. Τέλος Νοεμβρίου η συγχώνευση με την ΑΝΕΚ.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Νέο deal από Alpha, οι έφοδοι ΑΑΔΕ σε βενζινάδικα και οι «τρελές» τιμές καφέ

Η νέα κίνηση για ενίσχυση της Alpha Bank, πώς κυνηγάει τώρα η ΑΑΔΕ τους επιτήδειους των καυσίμων, γιατί δεν μειώνεται ο ΦΠΑ, το πρόβλημα με τις επενδύσεις, ο καφές σε τιμή σαμπάνιας, ο Θεοδωρικάκος και τα σούπερ μάρκετ και τα smartphones θα ακριβύνουν.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κοντά στο μηδέν τα περιθώρια κέρδους για τον κλάδο εμπορίας καυσίμων

Υπερκέρδη μόνο στη διύλιση, ενώ η εμπορία πλήττεται από μείωση όγκων και τιμών και αθέμιτο ανταγωνισμό από παραβατικούς πρατηριούχους. Σε καλύτερη μοίρα οι εταιρείες με αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις.