Φωτο: Shutterstock

Εκρηκτική αύξηση δανείων στην ελληνική ναυτιλία

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Οι ελληνικές τράπεζες αύξησαν κατά 14% τις χορηγήσεις τους στις ναυτιλιακές εταιρείες και η συνολική τους έκθεση ανήλθε στα 8 δισ. δολ. Οι ξένες τράπεζες κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση, κλείνοντας τις στρόφιγγες.

Στο ύψος των 8 δισ. δολαρίων ανέρχεται η «έκθεση» των ελληνικών τραπεζών στην ναυτιλία, όπως προκύπτει από την τελευταία ετήσια έκθεση της Petrofin Bank Research, που ειδικεύεται σε ζητήματα χρηματοδοτήσεων προς την ναυτιλία.

Μάλιστα, οι ελληνικές τράπεζες εμφανίζονται πιο ενεργές στον τομέα της ναυτιλίας σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, αλλά και σε σύγκριση με τους διεθνείς ανταγωνιστές τους, που ακολουθούν – ως επί το πλείστον- αντίστροφη πορεία, περιορίζοντας την έκθεσή τους στον κλάδο.

Σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin, στο τέλος του 2018, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα εμφάνισε αύξηση της τάξεως του 14% στην χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών (υπόλοιπο δανείων), με το σχετικό μέγεθος να αυξάνεται κατά 1 δισ. δολ., από τα 7 δισ. δολ. του τέλους του 2017, αλλά και του 2016.  Στο απώγειό της, το 2010, η εν λόγω αγορά είχε αγγίξει τα 13 δισ. δολ. για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Μεταξύ των εγχώριων τραπεζών, η Τράπεζα Πειραιώς βρίσκεται στην κορυφή με ένα χαρτοφυλάκιο χορηγήσεων 2,84 δισ. δολ. Ακολουθεί η Εθνική Τράπεζα με χαρτοφυλάκιο 2,46 δισ., ενώ η Alpha Bank συμπληρώνει την πρώτη τριάδα με 2,34 δισ. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι και οι τρεις ελληνικές τράπεζες συγκαταλέγονται μεταξύ των 40 κορυφαίων παγκοσμίως για την ναυτιλία, με την Πειραιώς να καταλαμβάνει την 32η θέση, την Εθνική την 36η και την Alpha Bank την 37η.

Κόντρα στο ρεύμα

Όπως προκύπτει από την ανάλυση της Petrofin Bank Research οι ελληνικές τράπεζες, όπως επίσης και οι γαλλικές, κινούνται κόντρα στο ρεύμα, που θέλει τις παραδοσιακές τράπεζες του κλάδου να αποεπενδύουν από την ναυτιλία, αφήνοντας πολύτιμο «ζωτικό χώρο» σε άλλες μορφές εναλλακτικής χρηματοδότησης, όπως για παράδειγμα το leasing, ένα προϊόν που προσφέρουν κατά κόρον τα τραπεζικά ιδρύματα της Άπω Ανατολής και δη εκείνα της Κίνας.

Σε κάθε περίπτωση, η τάση που θέλει τις ελληνικές τράπεζες να ενισχύουν την έκθεσή τους στη ναυτιλία αναμένεται να συνεχιστεί και στο μέλλον, χάρις στην σταδιακή μείωση του όγκου των μη εξυπηρετούμενων δανείων, αλλά και την βελτιωμένη εικόνα της ελληνικής οικονομίας και των προοπτικών της.

Οι ξένες τράπεζες

Αναφορικά με τις ξένες τράπεζες, οι περισσότερες εξ αυτών προχώρησαν σε μια διαδικασία μετασχηματισμού τα τελευταία χρόνια, εξετάζοντας, μεταξύ άλλων και τον τρόπο εμπλοκής τους στον ναυτιλιακό κλάδο και συγκεκριμένα το κατά πόσο θα έπρεπε να διατηρήσουν αυτόνομη παρουσία ή όχι.

Ορισμένες εξ αυτών, επέλεξαν να εντάξουν το ναυτιλιακό τμήμα κάτω από την «ομπρέλα» ενός ευρύτερου διοικητικού τομέα χορηγήσεων. Τέτοια παραδείγματα είναι η DNB, η ABN Amro και η BNP. Άλλες πάλι, όπως π.χ. η Societe Generale, προτίμησαν να συνάψουν στρατηγικές συμμαχίες με ασιατικά χρηματοπιστωτικά σχήματα, εξειδευμένα στο leasing, προκειμένου με τον τρόπο αυτό να αναπτύξουν το ναυτιλιακό τους τμήμα.

Η εν λόγω διαδικασία συνεχίζεται, με τις τράπεζες να προτιμούν να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις αμοιβές τους, τις υπηρεσίες και περιουσιακά στοιχεία χαμηλού κινδύνου και λιγότερη στην ανάπτυξη μέσω νέων χορηγήσεων δανείων. Ως εκ τούτου, δημιουργείται «πεδίον δόξης λαμπρόν» για τις ελληνικές τράπεζες, ιδίως λόγω της εγγύτητάς τους με την ισχυρότερη ναυτιλιακή βιομηχανία του κόσμου. 

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η ενέργεια κλέβει την παράσταση στο 21ο Capital Link της Ν. Υόρκης

Μεγάλο ενδιαφέρον των Αμερικανών για τις επενδυτικές ευκαιρίες από το νέο τοπίο στο φυσικό αέριο, την απανθρακοποίηση και τις αποκρατικοποιήσεις στα δίκτυα. Ομιλίες και επαφές κορυφαίων στελεχών του κλάδου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τρ. Πειραιώς: Τι λέει για τα Coco's, «βουτιά» έως 20% για τη μετοχή

Με ανακοίνωσή της, η Τρ. Πειραιώς διευκρινίζει ότι έχει την οικονομική δυνατότητα να πληρώσει το κουπόνι των Coco's, αλλά αυτό μπορεί να μην επιτραπεί από τον SSM. Δεν υπάρχει σχέδιο άμεσης αύξησης κεφαλαίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε κρατικό έλεγχο οδηγεί την Τρ. Πειραιώς η μετατροπή των CoCos σε μετοχές

Τι αποφασίσθηκε σε χθεσινοβραδινή σύσκεψη στο Μαξίμου για το μέλλον της Τρ. Πειραιώς. Πώς το Δημόσιο μέσω του ΤΧΣ θα ελέγξει το 61,3% των μετοχών των μετοχών της τράπεζας, τι θα γίνει με τη διοίκηση.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η αγωνία της Ελλάκτωρ για νέο δάνειο 50 εκατ. ευρώ

Δύσκολες διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες, αβέβαιο το αποτέλεσμα. Τα προβλήματα ρευστότητας επηρεάζουν τη λειτουργία της Άκτωρ. Αναπάντητο ερώτημα για την πρόθεση των βασικών μετόχων για κεφαλαιακή ενίσχυση του ομίλου.