ΓΔ: 1439.81 -0.61% Τζίρος: 58.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:54:11 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Δανεισμός με ίδιους όρους για όλους τους διεκδικητές της Αττικής Οδού

Χρηματοδότηση σε όλους τους διεκδικητές της Αττικής Οδού με τους ίδιους όρους επιθυμούν κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να διευκολυνθεί ο ανταγωνισμός και να μεγιστοποιηθεί το τίμημα για το Δημόσιο.

Το μεγαλύτερο έσοδο μέχρι σήμερα που έχει εισπραχθεί από το Ταμείο από την αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας είναι το 1,5 δισ. για την Εγνατία Οδό. Οι προσδοκίες για το τίμημα που θα καταβάλει ο πλειοδότης για την Αττική Οδό είναι υψηλές και πολλοί κάνουν λόγο για προσφορές που θα ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ.

Προς αυτή την κατεύθυνση κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ επιχειρούν να κάνουν πιο «ανοικτό» το διαγωνισμό και προωθούν το staple financing, ή αλλιώς βασική χρηματοδότηση για όλα τα σχήματα. Ειδικότερα, ο σχεδιασμός προβλέπει να εξασφαλιστεί τραπεζικός δανεισμός με τους ίδιους όρους για όλες τις κοινοπραξίες που θα διεκδικήσουν τη νέα 25ετη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Δηλαδή, για παράδειγμα, να υπάρχει πρόσβαση από όλα τα σχήματα  σε ένα δανεισμό της τάξης των 2 δισ. ευρώ με τους ίδιους όρους και η διαφορά μέχρι το τελικό τίμημα να γίνει από τα ίδια κεφάλαια που θα καταβάλουν οι κοινοπραξίες. Αυτή την περίοδο διεξάγονται συζητήσεις με τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες ώστε να συμφωνήσουν να χρηματοδοτήσουν το project.

Σημειώνεται πως ακριβώς επειδή η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμη επενδυτική βαθμίδα, η χρηματοδότηση θα γίνει από τις ελληνικές τράπεζες. Είναι μια win-win συμφωνία, δεδομένου ότι και οι τράπεζες αναζητούν να χρηματοδοτήσουν αξιόχρεους πελάτες και βιώσιμα έργα. Αν συμφωνηθεί ο διαγωνισμός να χρηματοδοτηθεί μέσω staple financing θα συμμετάσχει και η Τράπεζα Πειραιώς που σήμερα λειτουργεί ως σύμβουλος του Ταμείου, καθώς δεν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων. Mε τη μέθοδο του staple financing χρηματοδοτήθηκε και το project της Εγνατίας Οδού, αλλά από μία τράπεζα, την Alpha Bank.

Βεβαίως, ορισμένοι διεκδικητές δεν βλέπουν με καλό μάτι την ίδια αφετηρία εκκίνησης για όλους τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό που προσφέρει η μέθοδος της βασικής χρηματοδότησης. Πρόκειται για εύρωστα σχήματα που ποντάριζαν στην κεφαλαιακή δύναμη πυρός που διαθέτουν ώστε να καταθέσουν προσφορές που ενδεχομένως δεν θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν κάποιοι άλλοι.

Σχετικά με το το ύψος του τιμήματος –οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές θα υποβληθούν τέλος του χρόνου-αυτό θα εξαρτηθεί και από το κόστος του χρήματος τη συγκεκριμένη περίοδο. Άλλωστε, έχουμε εισέλθει σε μια φάση ανόδου των επιτοκίων που τροφοδοτούνται από τα πληθωριστικές πιέσεις και επηρεάζουν και τον δανεισμό των επιχειρήσεων. Ήδη, η απόδοση του δεκαετούς ελληνικού ομολόγου ξεπέρασε το 3%.

Επίσης, στο τίμημα που θα προσφέρουν οι διεκδικητές θα συνυπολογιστεί και το μέγιστο ύψος του διοδίου που θα αποφασίσει η κυβέρνηση. Μόνο έτσι θα υπολογίσουν οι διεκδικητές  τη σχέση κόστους-οφέλους της επένδυσης σε σχέση πάντα με την πορεία της κυκλοφορίας του δρόμου των 72 χιλιομέτρων. Εκτός από το εφάπαξ τίμημα θα προβλέπεται και annual fee (ετήσια συνδρομή) που θα καταβάλει ο νέος παραχωρησιούχος προς το Δημόσιο, το οποίο θα είναι ένα ποσοστό επί των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων του δρόμου.

Υπενθυμίζεται ότι οι οκτώ διεκδικητές της Αττικής Οδού, όπως ανακοίνωσε χθες το ΤΑΙΠΕΔ, είναι οι ακόλουθοι:

  1. ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A
  2. GRUPPO FININC – INC SpA
  3. Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
  4. Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
  5. Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE»
  6. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
  7. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
  8. Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS».
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αττική Οδός: Πώς φθάσαμε στο τίμημα - μαμούθ των 3,27 δισ. ευρώ

Η δεύτερη κόντρα Περιστέρη με Vinci και Μυτιληναίο για τους μεγάλους δρόμους και τα 500.000 ευρώ που έκριναν τον νικητή. Ο προβληματισμός για τα ανοίγματα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η απάντηση της εταιρείας που δεν ανησυχεί.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η ώρα της αλήθειας για την Αττική Οδό: Προσδοκίες για τίμημα - ρεκόρ

Ανοίγουν σήμερα οι προσφορές των έξι διεκδικητών. Ενδεχομένως και σήμερα να ανακηρυχθεί ο ανάδοχος της νέας 25ετούς σύμβασης παραχώρησης. Το τίμημα ενδέχεται να ξεπεράσει ακόμη και τα 2 δισ. ευρώ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Έξι ισχυροί όμιλοι διεκδικούν το... «ομόλογο» της Αττικής Οδού

Τον Σεπτέμβριο θα ανοίξουν οι προσφορές, με το ΤΑΙΠΕΔ να προσδοκά ένα τίμημα κοντά στα 2 δισ. Θα υπάρξει γύρος βελτιωμένων προσφορών, αν η καλύτερη προσφορά δεν είναι τουλάχιστον 5% μεγαλύτερη από τις άλλες.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα ψάρια, τα δάνεια των 350 εκατ. και ο «πονοκέφαλος» των τραπεζών

Νέα συμφωνία για τα επιτόκια και επιπλέον κεφάλαια κίνησης έχει ζητήσει από τις τράπεζες η Avramar, κορυφαία εταιρεία ιχθυοκαλλιεργειών στην Ελλάδα. Τα ερωτήματα των τραπεζών και ο ρόλος του fund από το Άμπου Ντάμπι.
ellaktor_office
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ελλάκτωρ: Η επόμενη ημέρα χωρίς την Άνεμος, από πού θα έλθουν τα κέρδη

Επιστροφή σε κέρδη ύστερα από 10 χρόνια... ανομβρίας για τον κατασκευαστικό όμιλο. Με την πώληση του τομέα ΑΠΕ μηδενίστηκε ο δανεισμός, αλλά θα λείψουν επαναλαμβανόμενα έσοδα. Τα στοιχήματα για κατασκευές, Αττική Οδό.
ellaktor_office
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Σβήνει» τα υψηλά χρέη η Ελλάκτωρ και αναζητά νέες πηγές εσόδων

Έπεσε στα 367 εκατ. ο καθαρός δανεισμός και θα μειωθεί δραστικά με την είσπραξη του τιμήματος από την πώληση της Άνεμος. Πώς θα αναπληρωθούν τα έσοδα που θα χαθούν με την έξοδο από τις ΑΠΕ. Κρίσιμη η διεκδίκηση της Αττικής Οδού.