ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Xenodoxeia, Hotels, Ellada
Φώτο: Unsplash

Διεθνείς φίρμες και funds μπαίνουν δυναμικά στον κλάδο των ξενοδοχείων

Κεφάλαια από μεγάλα διεθνή ονόματα του κλάδου και επενδυτικές εταιρείες αλλάζουν το τοπίο. Πολύ κοντά στα μεγέθη ρεκόρ του 2019 έφτασε πέρυσι ο κλάδος. Προβληματίζει η έλλειψη στήριξης των μικρότερων μονάδων.

Την ιδιαίτερη ανθεκτικότητα αλλά και το ισχυρότατο momentum του ελληνικού τουρισμού, που παρά τους τεράστιους κλυδωνισμούς λόγω της πανδημίας του Covid-19 τη διετία 2020-2021 το 2022 επέστρεψε σε τζίρους και πληρότητες που ακουμπούν ή και ξεπερνούν τη χρονιά – ρεκόρ του 2019, επιβεβαιώνουν τα στοιχεία για τις επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων για την περυσινή χρονιά.

Ο ελληνικός ξενοδοχειακός κλάδος έχει γίνει πόλος έλξης για κορυφαία διεθνή brands, αλλά και ξένα επενδυτικά funds που για πρώτη φορά επενδύουν και σε ξενοδοχεία. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει «παρέλαση» στη χώρα μας από μεγάλα διεθνή ξενοδοχειακά brands που έχουν επενδύσει αρκετά δισ. ευρώ (μαζί με τις εξαγορές εταιρειών όπως η IKOS), με τις κορυφαίες φίρμες πλέον να έχουν παρουσία στην Ελλάδα, συνεχίζοντας παράλληλα να αυξάνουν τις επενδύσεις τους.

Όπως τόνισε χθες ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Ξ.Ε.Ε) κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) για τις επιδόσεις του 2022, «είναι πολύ σημαντικό ότι ξένα brands έρχονται στην Ελλάδα, ενώ δεν θα πρέπει να υποτιμηθούν οι κινήσεις που κάνουν τα ξένα funds που μπαίνουν σε πακέτα αναδιάρθρωσης ξενοδοχείων».

Ο κ. Βασιλικός, που από τον Οκτώβριο του 2022 είναι πλέον και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ξενοδοχίας, Εστίασης και Αναψυχής (HOTREC), τόνισε πως «το γεγονός ότι αυτά τα funds επενδύουν πολλά εκατομμύρια ευρώ και εισέρχονται στο ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι ψήφος εμπιστοσύνης προς τη χώρα και στις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού. Είναι κάτι καινούριο αυτό για τα funds, που πριν μερικά χρόνια δεν εστίαζαν σε επενδύσεις στον τουρισμό».

Παράλληλα, αναφερόμενος στα μεγάλα ξενοδοχειακά brands παγκόσμιου βεληνεκούς που τα τελευταία χρόνια επενδύουν στη χώρα μας αγοράζοντας απευθείας τουριστικές μονάδες, ή μετατρέποντας κτίρια άλλων χρήσεων σε ξενοδοχεία, τόνισε πως «δεν πρέπει να ξεχνάμε πού ήμασταν πριν μερικά χρόνια. Όταν κανένας δεν επένδυε στον ελληνικό τουρισμό. Αυτές οι επενδύσεις επίσης είναι πολύ θετικές εξελίξεις και μαρτυρούν τις προοπτικές που υπάρχουν».

Εκτενή αναφορά έκανε ο κ. Βασιλικός στο γεγονός ότι πολλά από τα μικρότερα ξενοδοχεία, μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις και μονάδες ενός, δύο ή τριών αστέρων, μένουν έξω από τα πακέτα βοήθειας και τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, για διάφορους λόγους.

Τόνισε πως η Ελλάδα δεν μπορεί ούτε πρέπει να γίνει ένας αποκλειστικά πεντάστερος προορισμός, ούτε πρέπει να πάμε σε ένα μοντέλο ελιτίστικου προορισμού. «Τα μικρά ξενοδοχεία θα πρέπει να βοηθηθούν καθώς αυτά έχουν πολύ μεγάλη ελληνικότητα, είναι διάσπαρτα στην ελληνική επαρχία και στα νησιά και στην ουσία αποτελούν τα μισά ξενοδοχεία της χώρας. Πρέπει να βοηθηθούν και αυτά στην πράσινη μετάβαση, στις ανακαινίσεις και στον εκσυγχρονισμό τους».

Επενδύσεις 621 εκατ. ευρώ το 2022

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΤΕΠ που παρουσίασε ο καθηγητής κ. Γιώργος Πετράκος, το 2022 τα ελληνικά ξενοδοχεία, έκαναν νέες επενδύσεις 621,2 εκατ. ευρώ. Πρόκειται καθαρά για επενδύσεις ανακαινίσεων και εκσυγχρονισμού υφιστάμενων μονάδων και στο ποσό αυτό δεν περιλαμβάνονται οι νέες μονάδες, οι εξαγορές κ.λπ.

Το 2021 είχαν γίνει 830 εκατ. τέτοιες επενδύσεις, το 2020 ήταν στα 219 εκατ. και το 2019 στα 986,6 εκατ. ευρώ. Θυμίζουμε πως αυτές οι επενδύσεις έχουν ιδιαίτερα πολλαπλασιαστικό όφελος για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς περιλαμβάνουν μια σειρά από επαγγέλματα στις επισκευές, στις ανακαινίσεις, στη συντήρηση, στην κηπουρική κ.λπ.

Από τα 621 εκατ. ευρώ, τα 219,7 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν από 5άστερα, τα 184,7 εκατ. ευρώ από 4άστερα, τα 127,7 εκατ. από τριών αστέρων, τα 70,1 από δύο αστέρων και 18,8 εκατ. ευρώ δόθηκαν από μονάδες της μικρότερης κατηγορίας.

Τι έδειξε η μελέτη

Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την ετήσια έρευνα του ΙΤΕΠ είναι τα ακόλουθα:

  1. Η μέση πληρότητα τον Αύγουστο του 2022 ξεπέρασε οριακά αυτήν του αντίστοιχου μήνα του 2019, με 88% και 86,8% αντίστοιχα.

  2. Τον Αύγουστο του 22, το 25% των δίκλινων δωματίων διατέθηκε σε τιμή μέχρι 70 ευρώ, το 50% των ξενοδοχείων είχε τιμή ανάμεσα στα 70 ευρώ και τα 178 ευρώ και το υπόλοιπο 25% διατέθηκε σε τιμή πάνω από 178 ευρώ.

  3. Η μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο του 22 ήταν τα 150 ευρώ.

  4. Ο συνολικός τζίρος των ξενοδοχείων το 2022 ήταν οριακά αυξημένος σε σχέση με το 2019.

  5. Τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας κατέγραψαν χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας σε όλους τους βασικούς δείκτες (πληρότητα, τιμές κλπ) με αποτέλεσμα μια πτώση του τζίρου -21,2% σε σχέση με το 2019.

  6. Το 18% των συνολικών επενδύσεων των ξενοδοχείων το 2022 αφορούσε επενδύσεις βιωσιμότητας.

  7. Το 1/3 περίπου των πελατών των ξενοδοχείων προέρχεται από τους Online Travel Agents (OTAs).

  8. Από τα ξενοδοχεία που έχουν υπογράψει συμβόλαια με tour operators για το 2023, το 85% έχει υπογράψει συμβόλαια με τιμές αυξημένες κατά 11,4% κατά μέσο όρο.

  9. Η σημαντικότερη δυσκολία που αντιμετώπισαν οι ξενοδόχοι κατά το 2022 ήταν η εξεύρεση προσωπικού και το κόστος της ενέργειας.

  10. Μεγάλη ανησυχία στον κλάδο εξακολουθεί να προκαλεί ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και η ρευστότητα.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΤΕΠ, ο κ. Αλέξανδρος Βασιλικός τόνισε:

«Τα ξενοδοχεία απέδειξαν την προσαρμοστικότητα και τη δυναμική τους. Αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος το 2022, όπως αναγνωρίζουν όλοι, συνεισέφερε τα μέγιστα για την ελληνική οικονομία και για τη στήριξη της κοινωνίας. Βεβαίως σε μια παγκόσμια αγορά που αλλάζει, υπάρχουν μείζονα ζητούμενα, όπως η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η προστασία από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ο θεματικός εμπλουτισμός και η διαφοροποίηση των προορισμών, για τα οποία απαιτείται ειδική προσοχή και μέριμνα στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής μακράς πνοής. 

Θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για τη νέα κυβέρνηση της χώρας που θα προκύψει από τις προσεχείς εκλογές, ώστε να θωρακιστεί και να ενισχυθεί αυτή η δυναμική του ελληνικού ξενοδοχείου, η οποία μπορεί να δώσει ακόμη μεγαλύτερες αξίες στη χώρα. Μέσα σε μια παγκόσμια οικονομική καταιγίδα είναι κάτι παραπάνω από καθοριστική η συμβολή του ξενοδοχείου και του τουρισμού για να δέσουμε σε ασφαλές λιμάνι το καράβι της ελληνικής οικονομίας».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέες μεγάλες επενδύσεις σε ξενοδοχεία από τη Zeus International

Στις εξαιρετικές προοπτικές του τουρισμού στην Ελλάδα αλλά και στις υπόλοιπες χώρες που δραστηριοποιείται εξακολουθεί να ποντάρει η ελληνικών συμφερόντων Zeus International υλοποιώντας σημαντικές επενδύσεις εξαγορών ξενοδοχείων και ανακαινίσεων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Zeus: Επενδύει 150 εκατ. σε ξενοδοχεία από την Κάνιγγος ως την Κρήτη

Χαρτοφυλάκιο από 21 πολυτελή ξενοδοχεία έχει στην ιδιοκτησία της ή διαχειρίζεται η ZEUS International Hotels & Resorts. Ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική της Αθήνας στον τουρισμό βλέπει ο επικεφαλής της εταιρείας, Χ. Σιγανός.
Xenodoxeia, Hotels, Ellada
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Leader στον υπερπολυτελή τουρισμό θέλει να γίνει η Grivalia Hospitality

Επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων και επιλογή της Ελλάδας για την έδρα των δραστηριοτήτων της εταιρείας. Η νέα μεγάλη επένδυση αξίας 280 εκατ. ευρώ στην «Καραϊβική της Ελλάδας» και το χαρτοφυλάκιο των ξενοδοχείων.