ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
ANEK
Φωτο: ΑΝΕΚ

Attica - ANEK: Οι προκλήσεις για το νέο σχήμα μετά την έγκριση της συγχώνευσης

Πώς θα επηρεάσει τα μεγέθη της Attica η χρεοκοπημένη ΑΝΕΚ; Η λειτουργική συγχώνευση το μεγάλο «στοίχημα» για το μάνατζμεντ. Δεν θα χρειαστεί να πουλήσει πλοία ή να μειώσει δρομολόγια το νέο σχήμα.

Μετά από τρεις ακροάσεις και τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων της ακτοπλοΐας που ανέπτυξαν τα επιχειρήματά τους, η Eπιτροπή Ανταγωνισμού άναψε «πράσινο» στη συγχώνευση των εταιρειών Attica Group με ΑΝΕΚ.

Η πρόταση της Αttica ήταν να χαρακτηριστεί η ΑΝΕΚ ως failing firm (εταιρεία προς πτώχευση) οπότε η σωτηρία της μέσω της συγχώνευσης δεν θα νόθευε τον ανταγωνισμό. Δηλαδή δεν θα ενώνονταν δύο εύρωστες εταιρείες όπως είχε γίνει στο παρελθόν όταν η Attica είχε απορροφήσει τη Hellenic Seaways και η Επιτροπή για να εγκρίνει τη συγχώνευση είχε απαιτήσει διορθωτικά μέτρα. 

O ανταγωνισμός -ο Μάριος Ηλιόπουλος της Sea Jets και ο όμιλος Grimaldi- είχε αντιδράσει σε αυτή την πρωτοβουλία και προσπάθησαν με τις προτάσεις τους να αντικρούσουν κυρίως το επιχείρημα του failing firm. Τα οικονομικά στοιχεία της ΑΝΕΚ όμως δεν επιδέχονταν αμφισβήτηση και η αρχική εισήγηση προς την ολομέλεια της Επιτροπής ήταν θετική για τη συγχώνευση. Ακολούθησε άλλος ένας γύρος ακροάσεων και τελικά με τη χθεσινή τη ανακοίνωση η Επιτροπή έκανε γνωστό ότι ομόφωνα εγκρίνει τη συγχώνευση.

«Η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε Ολομέλεια, εγκρίνει ομόφωνα, κατ’ άρθρο 8 παράγραφο 6 του ν. 3959/2011, την υπ’αριθ. πρωτ. 9484/25.10.2022 γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση, η οποία συνίσταται στη συγχώνευση με απορρόφηση της εταιρείας με την επωνυμία ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε (ΑΝΕΚ) από την εταιρεία με την επωνυμία ATTICA ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ, δεδομένου ότι η εν λόγω συγκέντρωση, παρ’ ότι εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 1 του άρθρου 6 ν. 3959/2011, δεν προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές στις οποίες αφορά. Η ανωτέρω απόφαση καταχωρήθηκε στο βιβλίο των αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού που τηρείται στην Υπηρεσία μας την 3η Αυγούστου 2023 και έλαβε τον αριθμό 827/2023», ανέφερε χαρακτηριστικά η απόφαση της Επιτροπής.

Ο χαρακτηρισμός της ΑΝΕΚ ως Failing Firm  απαλλάσσει την Attica από το να λάβει διορθωτικά μέτρα (remedies) όπως πώληση πλοίων, ή να μειώσει συχνότητες στα δρομολόγια. Βεβαίως, το νέο σχήμα θα διαθέτει 41 πλοία σε 62 προορισμούς με 13.000 δρομολόγια, οπότε η Επιτροπή μπορεί ενδεχομένως να λάβει τις απαραίτητες πρόνοιες ώστε να εξασφαλίσει ότι οι επιβάτες δεν θα έρθουν αντιμέτωποι με πρακτικές μονοπωλίου και να ζητήσει για παράδειγμα από την Αttica να δεσμευτεί για «πάγωμα» αυξήσεων στα ναύλα. 

Υπενθυμίζεται πως η πρόταση της Αttica περιλαμβάνει την καταβολή 80 εκατ. ευρώ στις πιστώτριες τράπεζες της ΑΝΕΚ ώστε να σβηστεί δανεισμός 269 εκατ. ευρώ, πληρωμές 50 εκατ. ευρώ προς τους προμηθευτές και ταυτόχρονα συγχώνευση των δύο εταιρειών με σχέση ανταλλαγής μια μετοχή της ΑΝΕΚ για 0,1217 μετοχές της Attica.

Η πρόταση της Attica έχει υποβληθεί από τον Σεπτέμβριο του 2022 και λαμβάνει πρόνοια τόσο για τους εργαζόμενους και τη συνέχιση της λειτουργίας της ΑΝΕΚ, όσο και για τον τραπεζικό δανεισμό της εταιρείας αλλά και τις οφειλές των προμηθευτών. Μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης, οι μέτοχοι της ΑΝΕΚ θα ελέγχουν περίπου το 11,5% του νέου σχήματος.

Σημειώνεται πως οι δύο εταιρείας λειτουργούν ως κοινοπραξία από τον Ιούνιο του 2011 αρχικά στην Ανκόνα και στο Ηράκλειο και αργότερα στις γραμμές Μπάρι-Βενετία και Χανιά.

Ο όμιλος Attica δραστηριοποιείται στις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τον Αργοσαρωνικό, το Βόρειο Αιγαίο, τις Σποράδες, στην Αδριατική και στη γραμμή Ισπανία-Μαρόκο.

H διαδικασία της συγχώνευσης αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Πρώτα θα πρέπει να πραγματοποιηθούν οι Γενικές Συνελεύσεις των δύο εταιρειών για να εγκρίνουν την απόφαση της συγχώνευσης και τη σχέση ανταλλαγής και μετά να ακολουθήσει η  έγκριση του ενημερωτικού από την Κεφαλαιαγορά.

Βεβαίως, το πιο δύσκολο κομμάτι είναι η διαδικασία της λειτουργικής συγχώνευσης. Και το ερωτηματικό που προκύπτει είναι αν η ΑΝΕΚ, με τις κακές τις επιδόσεις της, μπορεί να «παρασύρει» την Attica, καθώς ο κλάδος είναι εντάσεως κεφαλαίου και χρειάζεται μεγάλες επενδύσεις τόσο για το «πρασίνισμα» του στόλου, όσο και για την ανανέωσή του.

Πηγές της Attica ισχυρίζονται πως η απορρόφηση θα γίνει ομαλά, αφού ήδη οι δύο εταιρείες έχουν συνεργασία μέσω κοινοπραξιών στις γραμμές της Κρήτης και της Ιταλίας. Όπως υποστηρίζουν, υπάρχει το καλό προηγούμενο της απορρόφησης της Hellenic Seaways, ενώ η εμπειρία δείχνει ότι οι συνέργειες οδηγούν σε βελτίωση των αποτελεσμάτων.


Σημειώνεται πως είναι σε εξέλιξη δημόσια πρόταση της Strix holdings (Blantyre Group) για το 100% της Attica Συμμετοχών με τιμή 2,64 ευρώ ανά μετοχή. Η Strix κατείχε το 91,3% της Αttica μετά την απόκτηση του ποσοστού της MIG και υπέβαλε δημόσια πρόταση για το υπόλοιπο 8,7%. Μέσα από αγορές στο ΧΑ το ποσοστό αυτό έχει ήδη ανέλθει στο 94%. Η δημόσια πρόταση λήγει στις 28 Αυγούστου. 

H Strix επισημαίνει ότι μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας πρότασης δεν θα ασκήσει το δικαίωμα εξαγοράς ενώ δεν προτίθεται να προχωρήσει στο άμεσο μέλλον -ήτοι για διάστημα τουλάχιστον ενός έτους από την υποβολή της ΔΠ- σε διαγραφή των μετοχών από το Χρηματιστήριο.

Το προφίλ των δύο εταιρειών

Attica Group

Το 2022 ο κύκλος εργασιών έφτασε της Attica Group έφτασε τα 530,24 εκατ. ευρώ έναντι των 347,91 εκατ. ευρώ το 2021.  Τα ενοποιημένα Κέρδη προ Φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στα 57,75 εκατ. ευρώ έναντι των 41,96 εκατ. ευρώ στη χρήση 2021 και τα ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 17,05 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 13,19 εκατ. ευρώ στη χρήση 2021.

Τα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου ανήλθαν σε 87,87 εκατ. ευρώ έναντι 97,36 εκατ. ευρώ  το 2021. Ο συνολικός δανεισμός του ομίλου ανήλθε σε 497,70 εκατ. ευρώ έναντι 481,59 εκατ. ευρώ στις 31.12.2021 και ο καθαρός δανεισμός στα 409 εκατ. ευρώ. Τα ίδια κεφάλαια του ομίλου διαμορφώθηκαν στο τέλος του 2022 στα σε 357,75 εκατ. ευρώ.

Η Attica Group δρομολογεί 33 πλοία τα οποία δραστηριοποιούνται με τα εμπορικά σήματα "Superfast Ferries", "Blue Star Ferries" και "Hellenic Seaways". Από τα πλοία αυτά, τα 20 είναι συμβατικά επιβατηγά - οχηματαγωγά, τα 12 είναι ταχύπλοα και 1 πλοίο είναι φορτηγό – οχηματαγωγό.

Τα πλοία του ομίλου πραγματοποιούν δρομολόγια στην Ελλάδα (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη, Β.Α. Αιγαίο, Σαρωνικό και Σποράδες) και στη Διεθνή γραμμή Ελλάδας - Ιταλίας (Ανκόνα, Μπάρι, Βενετία). Το μεταφορικό έργο του ομίλου, σε σχέση με τη χρήση 2021, αυξήθηκε κατά 38% στους επιβάτες, κατά 16% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 11% στα φορτηγά οχήματα. Ο αριθμός των δρομολογίων σε σχέση με τη χρήση 2021 αυξήθηκε κατά 28,6%. Στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης τα πλοία του ομίλου λειτουργούν κοινοπρακτικά με πλοία της ΑΝΕΚ LINES.

ANEK

Η ΑΝΕΚ παρά το γεγονός ότι το 2022 ήταν μια καλή χρονιά για την ακτοπλοΐα δεν κατάφερε να εμφανίσει θετικό αποτέλεσμα, έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια και την «πνίγουν» τα δάνεια. To 2022 ο όμιλος της ΑΝΕΚ δραστηριοποιήθηκε με οκτώ πλοία στις γραμμές της Αδριατικής (Ανκόνα, Βενετία), της Κρήτης (Χανιά, Ηράκλειο) και στη γραμμή δημόσιας υπηρεσίας Κάσου - Καρπάθου.

Στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής τα δρομολόγια εκτελούνται κοινοπρακτικά με πλοία της Attica Group, ενώ συνεχίστηκε η εκναύλωση ενός πλοίου στο εξωτερικό.

Εκτελώντας 13% λιγότερα δρομολόγια σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ο όμιλος της ΑΝΕΚ το 2022 σε όλες τις γραμμές που δραστηριοποιήθηκε, διακίνησε συνολικά 809 χιλιάδες επιβάτες έναντι 652 χιλ. το 2021 (αύξηση 24%), 186 χιλ. Ι.Χ. αυτοκίνητα έναντι 183 χιλ. (αύξηση 2%) και 115 χιλ. φορτηγά έναντι 133 χιλ. (μείωση 14%). 

Ωστόσο, η ΑΝΕΚ βρίσκεται σε δεινή οικονομική κατάσταση, δεδομένου ότι οι βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις του ομίλου της ΑΝΕΚ στις 31 Δεκεμβρίου 2022 είχαν διαμορφωθεί σε 269,5 εκατ. ευρώ, έναντι 260,1 εκατ. ευρώ, που ήταν στις 31 Δεκεμβρίου 2021 και είναι προσαυξημένες με τους ανεξόφλητους τόκους της χρήσης 2022, ενώ οι υποχρεώσεις σε προμηθευτές στις 31.12.2022 ανήλθαν σε 34,5 εκατ. ευρώ, έναντι 30,1 εκατ. ευρώ, που ήταν τον αμέσως προηγούμενο χρόνο.

Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 180 εκατ. ευρώ, έναντι 150 εκατ. ευρώ στη χρήση 2021, το ebitda ήταν οριακό στα 800.000 ευρώ, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε ζημιές 21,4 εκατ. έναντι ζημιών 41,7 εκατ.το 2021.

Οπως αναφέρεται στην ετήσια έκθεση: «Λόγω των ζημιών της χρήσης 2022 συνεχίστηκε η επιδείνωση της κεφαλαιακής επάρκειας του ομίλου, η οποία είχε επιβαρυνθεί το 2021 με σημαντικού ύψους έκτακτες και μη επαναλαμβανόμενες ζημιές και προβλέψεις. Ως εκ τούτου, τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου στις 31.12.2022 ήταν αρνητικά κατά 61,4 εκατ. Αντίστοιχα, έχουν επιδεινωθεί σημαντικά τόσο η κεφαλαιακή επάρκεια, όσο και η ρευστότητα της Εταιρείας, με αποτέλεσμα τη μη εξυπηρέτηση των δανείων και τη δυσχέρεια εξυπηρέτησης λοιπών τρεχουσών υποχρεώσεων».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ώρα μηδέν για την επιβίωση της ΑΝΕΚ, σκληρές μάχες στην ακτοπλοΐα

Ολοκληρώθηκαν οι ακροάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και εκδίδεται απόφαση στις 4 Αυγούστου. Η Attica Group προσβλέπει σε έγκριση της συγχώνευσης χωρίς όρους, οι ανταγωνιστές επιδιώκουν να απορριφθεί.
Attica-Group-Aero-Highspeed
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica - ΑΝΕΚ: Μια συγχώνευση που βάζει «δύσκολα» στην Επ. Ανταγωνισμού

Γιατί η Επιτροπή αποφάσισε να εξετάσει σε δεύτερο βαθμό τη σύμπραξη. Ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί μέχρι να βγει η απόφαση στις αρχές Αυγούστου. Τι θα σήμαινε για την ΑΝΕΚ ενδεχόμενο «μπλόκο» στο deal.
Trapeza, trapeza peiraios
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πήρε 88% - 90% της MIG η Τρ. Πειραιώς και εφαρμόζει το σχέδιό της

Στον ορίζοντα, η κεφαλαιακή ενίσχυση της MIG, ενώ αναμένεται έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη συγχώνευση Αttica Συμμετοχών και ΑΝΕΚ. Ακολουθεί η δημόσια πρόταση της Strix Holdings για την Αttica Συμμετοχών.
ANEK
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica - ΑΝΕΚ: Νέος γίγαντας της ακτοπλοΐας με κύκλο εργασιών 720 εκατ.

«Πράσινο φως» από τις γενικές συνελεύσεις για τη συγχώνευση. «Κουρεύονται» δάνεια 200 εκατ. της ΑΝΕΚ και εξοφλούνται στο ακέραιο με 30 εκατ. ευρώ οι προμηθευτές. Μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα 120 εκατ. + 1 δισ. ευρώ.