ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: ΑΝΕΚ

Ώρα μηδέν για την επιβίωση της ΑΝΕΚ, σκληρές μάχες στην ακτοπλοΐα

Ολοκληρώθηκαν οι ακροάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και εκδίδεται απόφαση στις 4 Αυγούστου. Η Attica Group προσβλέπει σε έγκριση της συγχώνευσης χωρίς όρους, οι ανταγωνιστές επιδιώκουν να απορριφθεί.

Την Παρασκευή, 4 Αυγούστου θα ανακοινωθεί η απόφαση της Ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την τύχη της ΑΝΕΚ, δηλαδή αν θα εγκρίνει ή όχι την απορρόφησή της από την Attica Group.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού χρειάστηκε να κάνει τρεις ακροάσεις -η τελευταία χθες- ώστε να ακούσει όλα τα επιχειρήματα των δύο εταιρειών, Αttica Group και ΑΝΕΚ, που υποστηρίζουν τη συγχώνευση, τα επιχειρήματα του ανταγωνισμού (Μινωϊκές στη γραμμή της Κρήτης, Grimaldi στις γραμμές της Ιταλίας, SeaJets και Golden Ferries στις Κυκλάδες κ.α.) αλλά και όλους όσοι επηρεάζονται από τη συναλλαγή, όπως πράκτορες, μεταφορείς, επιμελητήρια κ.α.

Για πρώτη φορά, όπως έχει γράψει το BD, η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού θα κληθεί να αποφασίσει για μία συγχώνευση όχι δύο εύρωστων οικονομικά εταιρειών που η σύμπραξή τους απειλεί τον ανταγωνισμό, αλλά για μια περίπτωση διάσωσης, δεδομένου ότι η ΑΝΕΚ, αν δεν απορροφηθεί από την Attica, κινδυνεύει άμεσα με χρεοκοπία.

Αντίστοιχη περίπτωση διάσωσης ήταν η συγχώνευση Aegean -Olympic AIr το 2013, αλλά λόγω μεγέθους η σύμπραξη αυτή είχε εξεταστεί απευθείας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και είχε λάβει το «πράσινο φως» όταν εξετάσθηκε για δεύτερη φορά, ενώ την πρώτη είχε απορριφθεί.

Η πρόταση της Attica είναι να χαρακτηριστεί η ΑΝΕΚ ως failing firm, δηλαδή μια εταιρεία που βρίσκεται ένα βήμα από τη χρεοκοπία και πως η προτεινόμενη συγχώνευση αποτελεί σανίδα σωτηρίας για την ΑΝΕΚ.

Το καθεστώς της Failing Firm και τα διορθωτικά μέτρα

Σε μια τέτοια περίπτωση η Attica δεν θα είναι υποχρεωμένη να λάβει διορθωτικά μέτρα (remedies), όπως πώληση πλοίων, ή να μειώσει συχνότητες στα δρομολόγια. Και αυτό γιατί, όπως υποστηρίζουν από την Αttica, με τη συγχώνευση αποκτούν ένα «πρόβλημα» από το οποίο αν αφαιρεθούν ορισμένα assets η προοπτική της ανάκαμψης για το νέο σχήμα δυσκολεύει πολύ.

Σημειώνεται πως η αρχική εισήγηση των μελών της Επιτροπής προς την Ολομέλεια είναι θετική για τη συγχώνευση αλλά δεν δεσμεύει την ολομέλεια, η οποία  πρέπει να εξετάσει όλες τις παραμέτρους αφού το νέο σχήμα θα έχει κυρίαρχο ρόλο στην ακτοπλοϊκή συγκοινωνία της χώρας που είναι εξαιρετικά ευαίσθητη λόγω του μεγάλου αριθμού νησιών που δεν διαθέτουν αεροδρόμιο αλλά και των άγονων γραμμών.

Η Επιτροπή για παράδειγμα, ακόμη και αν εγκρίνει τη συγχώνευση με το σκεπτικό της failing firm μπορεί να αξιώσει από την Αttica να δεσμευτεί για «πάγωμα» αυξήσεων στα ναύλα και στις προμήθειες των πρακτόρων.

Άλλωστε, το νέο σχήμα θα διαθέτει 42 πλοία σε 62 προορισμούς με 13.000 δρομολόγια, οπότε η Επιτροπή θα πρέπει να λάβει τις απαραίτητες πρόνοιες ώστε να εξασφαλίσει ότι οι επιβάτες δεν θα έρθουν αντιμέτωποι με πρακτικές μονοπωλίου και πως δεν θα νοθευτεί ο ανταγωνισμός.

Υπενθυμίζεται πως η πρόταση της Αttica περιλαμβάνει την καταβολή 80 εκατ. ευρώ στις πιστώτριες τράπεζες της ΑΝΕΚ ώστε να σβηστεί δανεισμός 269 εκατ. ευρώ, πληρωμές άνω των 45 εκατ. ευρώ προς τους προμηθευτές που ενδεχομένως θα έχουν αυξηθεί έως τώρα και ταυτόχρονα συγχώνευση των δύο εταιρειών με σχέση ανταλλαγής μια μετοχή της ΑΝΕΚ για 0,1217 μετοχές της Attica.

Η πρόταση της Attica έχει υποβληθεί από τον Σεπτέμβριο του 2022 και λαμβάνει πρόνοια τόσο για τους εργαζόμενους και τη συνέχιση της λειτουργίας της ΑΝΕΚ, όσο και για τον τραπεζικό δανεισμό της εταιρείας αλλά και τις οφειλές των προμηθευτών.

Οι προτάσεις Grimaldi και Ηλιόπουλου

Ο ανταγωνισμός, ενόψει της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού κινητοποιήθηκε υποβάλλοντας τις δικές του προτάσεις.

O Μάριος Ηλιόπουλος της SeaJets υπέβαλε οικονομική πρόταση με στόχο να υπάρχουν δύο προσφορές για την ΑΝΕΚ έτσι ώστε να μη χαρακτηριστεί ως failing firm, αλλά η πρότασή του απορρίφθηκε από τις πιστώτριες τράπεζες της ΑΝΕΚ ως μη ανταγωνιστική.

Eιδικότερα, η πρόταση του Μάριου Ηλιόπουλου προέβλεπε καταβολή 83 εκατ. ευρώ στις τράπεζες ώστε να σβηστεί ο συνολικός δανεισμός της ΑΝΕΚ και πρόταση εξαγοράς του 57% της ΑΝΕΚ (Πειραιώς, Αlpha, Attica Bank, Cross Ocean και Varmin του Γιάννη Βαρδινογάννη) προσφέροντας 0,22 ευρώ ανά μετοχή. Όλα αυτά με την προϋπόθεση να λάβει δάνειο από την Πειραιώς και να διενεργήσει due diligence στην ΑΝΕΚ.

Η πρόταση απορρίφθηκε από τις πιστώτριες τράπεζες της ΑΝΕΚ γιατί προσφέρει 0,22 ευρώ όταν η σχέση ανταλλαγής Attica - ANEK αντιστοιχεί σε αξία 0,31 ευρώ για τους μετόχους της ΑΝΕΚ, δηλαδή 29% χαμηλότερα. Βεβαίως είναι σε μετρητά το τίμημα αλλά και εδώ υπήρξαν επιφυλάξεις από τις τράπεζες: με 83 εκατ. για τα δάνεια, 28 εκατ. ευρώ για το 57% και 21 εκατ. ευρώ από την υποχρεωτική δημόσια πρόταση για το 100% της ΑΝΕΚ ο λογαριασμός ανεβαίνει στα 132 εκατ. ευρώ για τη SeaJet, τη στιγμή που ο ίδιος ο Ηλιόπουλος παραπονείται ότι βρίσκεται εκτός τραπεζικού συστήματος. Επίσης, η πρόταση δεν προέβλεπε πληρωμές προμηθευτών.

Πρόταση κατέθεσε και ο Emanuele Grimaldi, ιδιοκτήτης του Grimaldi Group  και των Μινωϊκών Γραμμών, ο οποίος με επιστολή του διαβεβαιώνει την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ότι σε περίπτωση που δεν εγκρίνει την συγχώνευση δια απορροφήσεως της ΑΝΕΚ από την Attica Group και η εταιρεία οδηγηθεί σε χρεοκοπία, ο όμιλος του, θα καλύψει σε πλοία τις γραμμές που εξυπηρετεί η ΑΝΕΚ και δεσμεύεται ότι θα απορροφήσει το σύνολο των ναυτικών της.

Και αυτή η πρόταση, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς πάσχει, αφού εμμέσως ο Grimaldi παραδέχεται ότι αν δεν γίνει συγχώνευση η ΑΝΕΚ θα χρεοκοπήσει, άρα είναι failing firm. Επίσης, αν υποτεθεί ότι προκρίνεται η πρόταση Grimaldi, τότε τα ποσοστά του ομίλου του σε Αδριατική και Κρήτη θα ξεπεράσουν σε μερίδια αγοράς το 80%. Για αυτό και δεν έκανε απευθείας οικονομική πρόταση γιατί ήξερε ότι θα απορριφθεί από την Επιτροπή.

Επίσης, ένα ακόμη αδύναμο σημείο της πρότασης Grimaldi είναι ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τον τραπεζικό δανεισμό της ΑΝΕΚ αλλά και για τα φέσια προς τους προμηθευτές. Όπως αναφέρουν παράγοντες της ακτοπλοΐας, ένα θετικό σενάριο για Grimaldi και Ηλιόπουλο θα ήταν η απόρριψη της συγχώνευσης και το «σπάσιμο» της ΑΝΕΚ σε κομμάτια. Σε μια τέτοια περίπτωση  η Attica δεν θα συμμετείχε, αφού ήδη συνεργάζεται με την ΑΝΕΚ κοινοπρακτικά σε Αδριατική και Χανιά.

Αυτά είναι λίγο-πολύ τα δεδομένα που έχει να εξετάσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία όλο αυτό το διάστημα έχει συγκεντρώσει πληθώρα στοιχείων για την υπόθεση και θα κληθεί να αποφασίσει έως τις 4 Αυγούστου.

Μέχρι τότε θα παραταθεί η αγωνία των εταιρειών που διεκδικούν το καλύτερο δυνατό η κάθε μια για τα συμφέροντά της. Τη μεγαλύτερη βεβαίως αγωνία έχουν οι εργαζόμενοι που ανησυχούν για τις δουλειές τους, οι προμηθευτές για την πληρωμή των υπηρεσιών τους, αλλά και οι χιλιάδες Κρητικοί που μετά από 56 χρόνια ζωής βλέπουν την πρώτη εταιρεία λαϊκής βάσης του νησιού να απειλείται με λουκέτο.

Το προφίλ των δύο εταιρειών

Attica Group

Το 2022 ο κύκλος εργασιών της Attica Group έφτασε τα 530,24 εκατ. ευρώ έναντι των 347,91 εκατ. ευρώ το 2021.  Τα ενοποιημένα Κέρδη προ Φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στα 57,75 εκατ. ευρώ έναντι των 41,96 εκατ. ευρώ στη χρήση 2021 και τα ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 17,05 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 13,19 εκατ. ευρώ στη χρήση 2021.

Τα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου ανήλθαν σε 87,87 εκατ. ευρώ έναντι 97,36 εκατ. ευρώ  το 2021. Ο συνολικός δανεισμός του ομίλου ανήλθε σε 497,70 εκατ. ευρώ έναντι 481,59 εκατ. ευρώ στις 31.12.2021 και ο καθαρός δανεισμός στα 409 εκατ. ευρώ. Τα ίδια κεφάλαια του ομίλου διαμορφώθηκαν στο τέλος του 2022 στα σε 357,75 εκατ. ευρώ.

Η Attica Group δρομολογεί 33 πλοία τα οποία δραστηριοποιούνται με τα εμπορικά σήματα "Superfast Ferries", "Blue Star Ferries" και "Hellenic Seaways". Από τα πλοία αυτά, τα 20 είναι συμβατικά επιβατηγά - οχηματαγωγά, τα 12 είναι ταχύπλοα και 1 πλοίο είναι φορτηγό – οχηματαγωγό.

Τα πλοία του ομίλου πραγματοποιούν δρομολόγια στην Ελλάδα (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη, Β.Α. Αιγαίο, Σαρωνικό και Σποράδες) και στη Διεθνή γραμμή Ελλάδας - Ιταλίας (Ανκόνα, Μπάρι, Βενετία). Το μεταφορικό έργο του ομίλου, σε σχέση με τη χρήση 2021, αυξήθηκε κατά 38% στους επιβάτες, κατά 16% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 11% στα φορτηγά οχήματα. Ο αριθμός των δρομολογίων σε σχέση με τη χρήση 2021 αυξήθηκε κατά 28,6%. Στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης τα πλοία του ομίλου λειτουργούν κοινοπρακτικά με πλοία της ΑΝΕΚ LINES.

ANEK

Η ΑΝΕΚ παρά το γεγονός ότι το 2022 ήταν μια καλή χρονιά για την ακτοπλοΐα δεν κατάφερε να εμφανίσει θετικό αποτέλεσμα, έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια και την «πνίγουν» τα δάνεια.

To 2022 ο όμιλος της ΑΝΕΚ δραστηριοποιήθηκε με οκτώ πλοία στις γραμμές της Αδριατικής (Ανκόνα, Βενετία), της Κρήτης (Χανιά, Ηράκλειο) και στη γραμμή δημόσιας υπηρεσίας Κάσου - Καρπάθου. Στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής τα δρομολόγια εκτελούνται κοινοπρακτικά με πλοία της Attica Group, ενώ συνεχίστηκε η εκναύλωση ενός πλοίου στο εξωτερικό.

Εκτελώντας 13% λιγότερα δρομολόγια σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ο όμιλος της ΑΝΕΚ το 2022 σε όλες τις γραμμές που δραστηριοποιήθηκε, διακίνησε συνολικά 809 χιλιάδες επιβάτες έναντι 652 χιλ. το 2021 (αύξηση 24%), 186 χιλ. Ι.Χ. αυτοκίνητα έναντι 183 χιλ. (αύξηση 2%) και 115 χιλ. φορτηγά έναντι 133 χιλ. (μείωση 14%). 

Ωστόσο, η ΑΝΕΚ βρίσκεται σε δεινή οικονομική κατάσταση, δεδομένου ότι οι βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις του ομίλου της ΑΝΕΚ στις 31 Δεκεμβρίου 2022 είχαν διαμορφωθεί σε 269,5 εκατ. ευρώ, έναντι 260,1 εκατ. ευρώ, που ήταν στις 31 Δεκεμβρίου 2021 και είναι προσαυξημένες με τους ανεξόφλητους τόκους της χρήσης 2022, ενώ οι υποχρεώσεις σε προμηθευτές στις 31.12.2022 ανήλθαν σε 34,5 εκατ. ευρώ, έναντι 30,1 εκατ. ευρώ, που ήταν τον αμέσως προηγούμενο χρόνο. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 180 εκατ. ευρώ, έναντι 150 εκατ. ευρώ στη χρήση 2021, το ebitda ήταν οριακό στα 800.000 ευρώ, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε ζημιές 21,4 εκατ. έναντι ζημιών 41,7 εκατ.το 2021.

Όπως αναφέρεται στην ετήσια έκθεση: «Λόγω των ζημιών της χρήσης 2022 συνεχίστηκε η επιδείνωση της κεφαλαιακής επάρκειας του ομίλου, η οποία είχε επιβαρυνθεί το 2021 με σημαντικού ύψους έκτακτες και μη επαναλαμβανόμενες ζημιές και προβλέψεις. Ως εκ τούτου, τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου στις 31.12.2022 ήταν αρνητικά κατά 61,4 εκατ. Αντίστοιχα, έχουν επιδεινωθεί σημαντικά τόσο η κεφαλαιακή επάρκεια, όσο και η ρευστότητα της Εταιρείας, με αποτέλεσμα τη μη εξυπηρέτηση των δανείων και τη δυσχέρεια εξυπηρέτησης λοιπών τρεχουσών υποχρεώσεων».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ANEK
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica - ANEK: Οι προκλήσεις για το νέο σχήμα μετά την έγκριση της συγχώνευσης

Πώς θα επηρεάσει τα μεγέθη της Attica η χρεοκοπημένη ΑΝΕΚ; Η λειτουργική συγχώνευση το μεγάλο «στοίχημα» για το μάνατζμεντ. Δεν θα χρειαστεί να πουλήσει πλοία ή να μειώσει δρομολόγια το νέο σχήμα.
Attica-Group-Aero-Highspeed
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica - ΑΝΕΚ: Μια συγχώνευση που βάζει «δύσκολα» στην Επ. Ανταγωνισμού

Γιατί η Επιτροπή αποφάσισε να εξετάσει σε δεύτερο βαθμό τη σύμπραξη. Ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί μέχρι να βγει η απόφαση στις αρχές Αυγούστου. Τι θα σήμαινε για την ΑΝΕΚ ενδεχόμενο «μπλόκο» στο deal.
Trapeza, trapeza peiraios
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πήρε 88% - 90% της MIG η Τρ. Πειραιώς και εφαρμόζει το σχέδιό της

Στον ορίζοντα, η κεφαλαιακή ενίσχυση της MIG, ενώ αναμένεται έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη συγχώνευση Αttica Συμμετοχών και ΑΝΕΚ. Ακολουθεί η δημόσια πρόταση της Strix Holdings για την Αttica Συμμετοχών.
ANEK
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica - ΑΝΕΚ: Νέος γίγαντας της ακτοπλοΐας με κύκλο εργασιών 720 εκατ.

«Πράσινο φως» από τις γενικές συνελεύσεις για τη συγχώνευση. «Κουρεύονται» δάνεια 200 εκατ. της ΑΝΕΚ και εξοφλούνται στο ακέραιο με 30 εκατ. ευρώ οι προμηθευτές. Μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα 120 εκατ. + 1 δισ. ευρώ.