Το Ελληνικό Δημόσιο ορισμένες φορές μοιάζει με εκείνους τους ξεχασιάρηδες οι οποίοι ενώ νομίζουν ότι έχουν ξοδέψει μέχρι και το τελευταίο τους ευρώ, ψάχνοντας τις τσέπες στους όλο και ανακαλύπτουν κανένα στραπατσαρισμένο χαρτονόμισμα.
Την εικόνα αυτή μας θύμισε η αποστροφή του Μιχάλη Σάλλα σε άρθρο του για τα «ξεχασμένα» 4 δισ. ευρώ του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Ομολογουμένως η μικρή αυτή λεπτομέρεια είχε διαφύγει από τους περισσότερους όταν διαλύθηκε (πριν την ώρα του) το ΤΧΣ και τα assets του μεταφέρθηκαν στο Υπερταμείο (Growthfund).
Ο επίτιμος πρόεδρος της Πειραιώς μας θύμισε λοιπόν ότι αυτά τα 4 δις. ευρώ του ΤΧΣ παραμένουν αναξιοποίητα.
Ο ίδιος μάλιστα προτείνει τα κεφάλαια αυτή (μαζί με μέρος των ταμειακών διαθεσίμων του Δημοσίου) να αξιοποιηθούν για τη δημιουργία σύγχρονων επενδυτικών σχημάτων τα οποία θα διοχετεύουν πόρους σε εξαγωγικές επιχειρήσεις με υψηλή τεχνολογική αξία.
Δεν γνωρίζουμε τι θα γίνουν τελικά με τα διαθέσιμα του ΤΧΣ τα οποία προδήλως δεν έχουν καμία χρησιμότητα, αλλά μάλλον είναι απίθανο να χρειαστούν για να ενισχύουν κεφαλαιακά τις ελληνικές τράπεζες. Να θυμίσουμε ότι το Υπερταμείο πλέον διαθέτει το 36,2% των μετοχών της Credia Bank, και το 8,39% της Εθνικής Τράπεζας.
Πως η Ισπανική CAF εκτροχίασε το έργο του Ηλεκτρικού
Kαι με τη βούλα της ΣΤΑΣΥ είναι επίσημο πλέον πως το έργο της ανακαίνισης των συρμών της γραμμής 1 του Μετρό Αθήνας, δηλαδή του Ηλεκτρικού, εκτροχιάζεται δύο χρόνια από τον αρχικό σχεδιασμό του, με απόφαση που υπογράφει ο πρόεδρος του Φορέα και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος.
Σε αυτή αναφέρεται ότι η καταληκτική ημερομηνία παράδοσης δύο από τα υπό-εργα είναι ο Μάιος από το 2027, ενώ για τα άλλα τρία θα έχουμε παραδόσεις από το καλοκαίρι έως και το Νοέμβριο του 2026.
Αναφερόμαστε στο έργο που είχε αναλάβει η ισπανική CAF για το «ρετούς» 14 συρμών με στόχο να τους προστεθούν άλλα 25 χρόνια ζωής. Η αρχική διάρκεια της σύμβασης που είχε υπογραφεί, πριν από περίπου τρία χρόνια, δηλαδή στα μέσα Δεκεμβρίου του 2022, είχε ως ημερομηνία παράδοσης όλων των συρμών τους 34 μήνες και την πρώτη τμηματική παράδοση τους 19 μήνες.
Ωστόσο, στο έργο αυτό έχουν σημειωθεί σημαντικές καθυστερήσεις παρά το γεγονός ότι έχει γίνει αναπροσαρμογή του τιμήματος προς τα επάνω κατά 9,5% και το τελικό ποσό να διαμορφώνεται στα 72 εκατ. ευρω.
Εν τούτοις, το μόνο που έχει η ΣΤΑΣΥ στη διάθεσή της είναι ο πρώτος πιλοτικός συρμός, ο οποίος όμως δεν έχει μπει ακόμα στις ράγες. Την ίδια στιγμή η CAF έχει δεχθεί βαρύ πρόστιμο από τη ΣΤΑΣΥ και το οποίο ανέρχεται στα 3,8 εκατ. € λόγω των καθυστερήσεων, αλλά είναι μικρότερο της αύξησης που θα λάβει.
Ξοδεύουμε περισσότερα σε τόκους παρά για την Άμυνα
Παρά την αποκλιμάκωση του Δημοσίου Χρέους και τους ευνοϊκούς όρους αναχρηματοδότησης του., το κόστος που καταβάλει κάθε χρόνο ο Κρατικός Προϋπολογισμός δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο.
Ας πούμε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, δεν μπορεί να αισθάνεται και πολύ ευτυχισμένος από το δημοσιονομικό συμμάζεμα που έχει επιτύχει η Κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια, καθώς συνεχίζουμε να πληρώνουμε περισσότερα σε τόκους απ΄ ότι για την Αμυνα της χώρας.
Όπως προκύπτει από την τελευταία έκθεση του Δημοσιονομιού Συμβουλίου το 2024 η Ελλάδα διέθεσε το 3,5% του ΑΕΠ της για την πληρωμή τόκων ενώ κατά μέσο όρο το ποσοστό αυτό στην ευρωζώνη ήταν μόλις 1,9%.
Για τη νέα χρονιά (2025) η σχετική δαπάνη στην Ελλάδα θα υποχωρήσει ελαφρώς στο 3,3%, ενώ στην ευρωζώνη θα διαμορφωθεί στο 2%. Τη διετία 2026 -2027 οι πληρωμές για τόκους στην Ελλάδα θα κυμανθούν μεταξύ 3,1% -3,2%, έναντι 2,1% - 2,2% στην ευρωζώνη.
Από την άλλη πλευρά, οι αμυντικές δαπάνες ανήλθαν στο 2,7% του ΑΕΠ το 2021, στο 2,6% του ΑΕΠ το 2022 και στο 2,2 % του ΑΕΠ το 2023 Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΥΠΕΘΟ, οι αμυντικές δαπάνες προβλέπεται να ανέλθουν στο 2,2% του ΑΕΠ το 2024.
Ποιοι θα παραλάβουν την φρεγάτα Κίμων
Μια που αναφερθήκαμε στις Αμυντικές δαπάνες να επισημάνουμε ότι αυτή την εβδομάδα και συγκεκριμένα την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου το Πολεμικό Ναυτικό ετοιμάζεται να υποδεχθεί την πρώτη από τις τέσσερις φρεγάτες Belhara.
Η τελετή έπαρσης της ελληνικής σημαίας στο κατάστρωμα της F601 «Κίμων» θα γίνει στη Λοριάν της Γαλλίας, εκεί όπου ολοκληρώθηκε η ναυπήγησή του.
Στην πανηγυρική τελετή, ανάλογη του υψηλού συμβολισμού και της σημασίας που έχει η απόκτηση του συγκεκριμένου πολεμικού πλοίου θα παρευρεθεί ο Υπουργός Εθνιής Αμυνηας Νίκος Δένδιας καθώς η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων.
Το πλοίο δεν πρόκειται να βάλει κατευθείαν πλώρη για τον ναύσταθμό της Σαλαμίνας.Αμέσως μετά την επίσημη απόδοση στην Ελλάδα, ο «Κίμων» θα αναχωρήσει για το γαλλικό λιμάνι της Βρέστης, όπου θα ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση του οπλισμού του, καθώς επίσης και των τελευταίων επιχειρησιακών υποσυστημάτων.
Στη διάρκεια του ταξιδιού αυτού θα γίνουν οι κρίσιμες τελικές τεχνικές δοκιμές των οπλικών συστημάτων που θα καθορίσουν τον τρόπο λειτουργίας του πλοίου σε πραγματικές συνθήκες.
Σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό, η άφιξη του «Κίμων» στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις πρώτες ημέρες του νέου έτους, ενώ για την υποδοχή της θα διοργανωθεί μια μεγαλοπρεπής τελετή.
Η στόχευση της Εθνικής Τράπεζας στην Ανατολή
Την φιλοδοξία της Εθνικής Τράπεζας να διευρύνει τις εργασίες και δραστηριότητές της προς ανατολάς και περιοχές όπου αναπτύσσονται μεγάλες επενδυτικές ροές υπογράμμισε σε συνέντευξή του στην Καθημερινή, ο γενικός διευθυντής του Corporate & Investment Banking της ΕΘνικής Τράπεζας Βασίλης Καραµούζης.
Όπως σημείωσε ο κ. Καραμούζης στόχος της Εθνικής είναι «να αποκτήσει σταθερή παρουσία σε αγορές που αναµένεται να διαµορφώσουν τις επενδυτικές ροές της επόµενης δεκαετίας, ενώ παράλληλα να λειτουργήσει ως καταλύτης επενδύσεων µε άµεσο όφελος για την Ελλάδα».
Η Κύπρος, σημείωσε, αποτελεί τον κεντρικό κόµβο της Εθνικής για όλες τις εταιρικές σχέσεις εκτός Ελλάδας, λειτουργώντας ως φυσική γέφυρα µε τη Μέση Ανατολή ενώ το επόμενο βήμα είναι η αγορά της Σαουδικής Αραβίας, όπου η Εθνική ιδρύει θυγατρική µε άδεια advisory & arranging, γνωστή ως CMA license.
Με την διεθνοποίηση αυτή η Εθνική στοχεύει να συμμετέχει στη χρηματοδότηση μεγάλων projects και επενδύσεων στους κρίσιµους τοµείς της ενέργειας, του τουρισµού, της τεχνολογίας, της βιοµηχανίας, των logistics και της ναυτιλίας, δραστηριότητες που θα αναβαθµίσουν και τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας.
Στις Βρυξέλλες η «καυτή πατάτα» για βιομηχανικό ρεύμα - GSI
Μπορεί να περιμέναμε τις ανακοινώσεις για τα μέτρα στήριξης της ενεργοβόρου βιομηχανίας την Παρασκευή, μετά τη σύσκεψη στο Μαξίμου, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη, και ο αρμόδιος υπουργός Σταύρος Παπασταύρου μας είχε προιδεάσει .
Το νέο ραντεβού έχει δοθεί για σήμερα, αυτή τη φορά στις Βρυξέλλες, όπου ο Ευρωπαίος Επίτροπος για την Ενέργεια και τη Στέγαση, Νταν Γιόργκενσεν, θα υποδεχθεί τους Υπουργούς Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, Σταύρο Παπασταύρου και Μιχάλη Δαμιανό αντίστοιχα, στο περιθώριο του Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ.
Θα συζητηθούν, μεταξύ άλλων, το πακέτο της Κομισιόν για τα δίκτυα που παρουσιάστηκε την προηγούμενη εβδομάδα, το ρεύμα γενικά και ειδικά το βιομηχανικό, καθώς και το καυτό θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας–Κύπρου.
Και ενώ για το ρεύμα υπάρχουν πολλές προσδοκίες για τελικές αποφάσεις –και ίσως και ανακοινώσεις–, δε θα λέγαμε το ίδιο για τον GSI, καθώς το μόνο που πιθανόν να ζητηθεί από τον Γιόργκενσεν είναι ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το πότε και από ποιον θα γίνει η επικαιροποίηση των οικονομοτεχνικών δεδομένων που ζητούν Ελλάδα και Κύπρος, με στόχο την προσέλκυση ισχυρών επενδυτών.
Πάντως, η Κομισιόν έχει καταστήσει απολύτως σαφές ότι δεν απαιτείται νέα μελέτη για το έργο, καθώς η ανάλυση κόστους–οφέλους και η σχετική διαδικασία έχουν ήδη ολοκληρωθεί στο πλαίσιο της ένταξης του έργου στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI).
Επίσης, είναι γνωστό ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη παρουσιάσει, περίπου έναν χρόνο πριν, μια τέτοια μελέτη έπειτα από σχετικό αίτημα της Κύπρου. Άρα, όλα αυτά μάλλον μοιάζουν με προφάσεις για καθυστέρηση.
Άλλωστε, αυτό που απασχολεί τους υποψήφιους «μνηστήρες» σίγουρα δεν είναι η μελέτη κόστους–οφέλους, αλλά το αν η Κύπρος επιθυμεί πραγματικά να προχωρήσει το έργο και κατά πόσο η Τουρκία θα επιτρέψει τη διενέργεια ερευνών ή αν τελικά αυτές θα γίνουν χωρίς τη συναίνεσή της.
Η οδύσσεια της οπτικής ίνας
Σε «Οδύσσεια» εξελίχθηκε η φαινομενικά απλή απόφαση να τοποθετήσω οπτική ίνα στο νέο (πριν κάτι μήνες) σπίτι που νοίκιασα, χωρίς να έχω προηγουμένως κάποια σύνδεση στο όνομά μου.
Πάω λοιπόν να κάνω την αίτηση στις 14 Αυγούστου (!), στον μεγαλύτερο πάροχο της χώρας, με τη λογική ότι θα χρειαστεί μερικές εβδομάδες να ολοκληρωθεί και στο μεσοδιάστημα θα χρησιμοποιώ hotspot από το κινητό.
Γίνεται η αυτοψία, στέλνουμε την αίτηση. Περνάνε οι εβδομάδες, πουθενά το συνεργείο! Πρώτη επίσκεψη σε κατάστημα, μας είπαν πως κάπως «κόλλησε» η αίτηση, χωρίς διευκρινήσεις, αλλά τώρα διορθώθηκε. Και άλλες εβδομάδες περνάνε. Δεύτερη επίσκεψη, κανείς δεν ξέρει τι γίνεται, υπεύθυνοι να κλείνουν το τηλέφωνο στα μούτρα (!) υπαλλήλου που προσπαθούσε να μας εξυπηρετήσει.
Ταξίδι στο άγνωστο και χωρίς ίντερνετ. Τρίτη επίσκεψη σε κατάστημα, πλέον το προσωπικό μάς γνωρίζει και συμπάσχει με το πρόβλημά μας. Τελικά η λύση στην οποία καταφύγαμε ήταν ολική διαγραφή της αίτησης και εκκίνηση της διαδικασίας από την αρχή!
Ξανά λοιπόν αυτοψία και υπογραφές, ευτυχώς αυτή την φορά χωρίς προβλήματα. Ήρθε το συνεργείο μετά από μερικές εβδομάδες, εγώ όμως κρατούσα μικρό καλάθι και καλά έκανα, καθώς έγιναν ναι μεν οι εργασίες, αλλά η τοποθέτηση του ρούτερ γίνεται από διαφορετικό συνεργείο. Άλλη μια εβδομάδα λοιπόν αναμονή για να φτάσει τελικά 11 Δεκεμβρίου και να μπορούμε να πούμε ότι έχουμε ίντερνετ.
Ποιος θα περίμενε ότι η σύνδεση στο δίκτυο οπτικής ίνας θα ήταν η πιο χρονοβόρα και ψυχοφθόρα διαδικασία της μετακόμισης σε νέο σπίτι. Μάλλον εκτός από έλλειψη προσωπικού έχουν και μη επαρκή συστήματα, τα οποία μπλοκάρουν εργασίες και δημιουργούν επιπρόσθετες καθυστερήσεις.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.