ΓΔ: 1458.14 0.18% Τζίρος: 2.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:35:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Τα κέρδη ρεκόρ των τραπεζών, ξεδιψώντας με σαμπάνια και η ντρίπλα της Coca Cola HBC

Η αμηχανία των τραπεζών με την εκτόξευση της κερδοφορίας τους, οι πωλήσεις Coca Cola HBC στη Ρωσία, οι διεργασίες για νέο φορέα των σούπερ μάρκετ, σε ποια περιοχή της χώρας πίνουν την περισσότερη σαμπάνια και η νέα εξαγορά της Autohellas.

Σε αρκετά αμήχανη θέση βρίσκονται οι τραπεζικές διοικήσεις σε ό,τι αφορά την κερδοφορία τους. Το 2022 ήταν έτος κερδοφορίας ρεκόρ για τον κλάδο, αποτέλεσμα κατά βάση του εξαιρετικά ευνοϊκού επιτοκιακού περιβάλλοντος αλλά και με αυξημένη τη συμβολή των μη επαναλαμβανόμενων κερδών. Το ρεκόρ του 2022 θα καταρριφθεί και μάλιστα με εντυπωσιακό τρόπο στο πρώτο τρίμηνο του 2023 και αυτή τη φορά η κερδοφορία θα βασίζεται σε οργανικές πηγές: επιτοκιακά έσοδα, έσοδα από προμήθειες και πιστωτική επέκταση. Την πρώτη γεύση θα δώσει η Τράπεζα Πειραιώς που θα δημοσιοποιήσει τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου αύριο Παρασκευή ενώ τη σκυτάλη παίρνει τη Δευτέρα 8 Μαϊου η Alpha Bank.

-- Καιρός ήταν και άργησε η επιστροφή των τραπεζών σε κερδοφορία. Μετά από ατελείωτες ζημιές δισεκατομμυρίων τις προηγούμενες δέκα, και πλέον, χρήσεις, με τους μετόχους των τραπεζών να βλέπουν τις περιουσίες τους να μηδενίζουν δύο και τρεις φορές στο πλαίσιο των ανακεφαλαιοποιήσεων, η επιστροφή στην κερδοφορία δεν είναι και για πανηγυρισμούς. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, ή πιο σωστά δεν το βλέπουν όλοι έτσι, καθώς αυτή η υψηλή κερδοφορία προκαλεί φθόνο. Η κυβέρνηση θεωρεί ότι ο χορός των δισεκατομμυρίων οφείλεται στην ίδια και την εκκαθάριση των τραπεζικών ισολογισμών από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια με το σχέδιο Ηρακλής. Επιπλέον θεωρεί ότι οι τράπεζες φέρθηκαν με αχαριστία και δεν έβαλαν πλάτες όταν έπρεπε, εξού και τα δημόσια… μπινελικώματα. Παράλληλα. πολλές είναι οι φωνές για την επιβολή έκτακτου φόρου με επιχείρημα ότι η κερδοφορία δεν προέρχεται τόσο από την ανάπτυξη των εργασιών των τραπεζών, δηλαδή τις χορηγήσεις δανείων, αλλά από την μεγάλη διαφορά επιτοκίων μεταξύ καταθέσεων – δανείων.

-- Το 2022, οι τράπεζες απέφυγαν το φάσμα επιβολής έκτακτου φόρου και σε αυτό βοήθησε η μη διανομή μερίσματος: ο επόπτης έκρινε ότι τα κέρδη ήταν σε μεγάλο βαθμό έκτακτα και δεν επέτρεψε τη διανομή μερίσματος. Αυτό, άλλωστε, σημείωσε και η Τράπεζα της Ελλάδος υπενθυμίζοντας και το θέμα της αναβαλλόμενης φορολογίας. Για τη χρήση του 2023 ωστόσο οι πιθανότητες για τη διανομή μερίσματος είναι συντριπτικά υπέρ των τραπεζών, καθώς η υψηλή κερδοφορία τροφοδοτείται κατά βάση από οργανικές πηγές.

-- Πάντως, για να γίνει αντιληπτή η καταστροφή που προηγήθηκε στις τράπεζες, αρκεί να αναφέρουμε ότι παρά την κερδοφορία ρεκόρ του 2022 η συμμετοχή του DTC στα κεφάλαια των τραπεζών περιορίστηκε από το 64% στο 62%! Τουτέστιν θα απαιτηθούν δεκαετίες υψηλής κερδοφορίας προκειμένου να επανέλθουμε στην προ κρίσης κανονικότητα.

-- Έφυγε η Coca-Cola, έμεινε η 3Ε: με αυτόν τον εκ πρώτης όψεως παράδοξο τρόπο θα μπορούσε να περιγράψει κανείς αυτό που έγινε μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Μετά τον Μάρτιο, η αμερικανική Coca-Cola σταμάτησε τη διακίνηση των αναψυκτικών της στη ρώσικη αγορά, όμως ο τοπικός εμφιαλωτής, η Coca Cola HBC, έμεινε στη Ρωσία, συνέχισε να λειτουργεί τα εργοστάσια της και να διακινεί αναψυκτικά με τοπικά σήματα. Το οικονομικό αποτέλεσμα, όπως μας πληροφορεί η χθεσινή ανακοίνωση αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου της Coca Cola HBC, ήταν ότι φέτος είχε μία απώλεια τζίρου της τάξεως του 30% από τη Ρωσία, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022, όταν η εταιρεία διακινούσε κανονικά τα αναψυκτικά της Coca-Cola. Αν το διαβάσουμε ανάποδα, μέσα από τον πόλεμο και την απώλεια των πανίσχυρων αμερικανικών σημάτων, η 3Ε διατήρησε το 70% των πωλήσεών της. Υπάρχει πάντα και η δυσάρεστη πλευρά βέβαια, δηλαδή ότι εξακολουθεί να παράγει και να πληρώνει φόρους στη Ρωσία, χρηματοδοτώντας την πολεμική μηχανή του Πούτιν. Αλλά αυτό είναι μία άλλη υπόθεση...

-- Ενδιαφέρουσες εξελίξεις επίκεινται στον κλάδο του λιανεμπορίου, ο οποίος από το 2005 που διαλύθηκε η Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΣΕΣΜΕ) δεν έχει οργανωμένη συλλογική έκφραση. Κι έχει αναγκαστεί το ΙΕΛΚΑ, το οποίο είναι ερευνητικός οργανισμός χρηματοδοτούμενος από μία ισχυρή ομάδα αλυσίδων σούπερ μάρκετ, να λειτουργεί με ένα υβριδικό τρόπο: και ως ινστιτούτο, αλλά και να αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση ως συνδικαλιστική συλλογικότητα του κλάδου.

-- Συζητήσεις, λοιπόν, γίνονταν εδώ και κάμποσο καιρό, αλλά μεταξύ τυρού και αχλαδιού και ενώ όλοι «μεγάλοι» του λιανεμπορίου διαπίστωναν το έλλειμμα, ωστόσο δίσταζαν να πάρουν και τις σχετικές πρωτοβουλίες -βάραινε πολύ η διάλυση του ΣΕΣΜΕ. Το 2022, με ώθηση από όσα συνέβησαν στην αγορά, αλλά και οι συζητήσεις μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, έθεσε το ζήτημα επί τάπητος. Οι συζητήσεις πύκνωσαν, έγιναν πιο ουσιαστικές, καταγράφηκαν τα «μαθήματα του ΣΕΣΜΕ» και δρομολογήθηκαν οι σχετικές εξελίξεις. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, ο νέος οργανισμός θα είναι έτοιμος νομικά -και κατά τα λοιπά- πριν από τις καλοκαιρινές άδειες. Δηλαδή, ως το τέλος του Ιουλίου. Συμμετέχουν όσες αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι μέλη του ΙΕΛΚΑ. Δηλαδή, κατά σειρά μεγέθους: Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη ΑΕ, Lidl, ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ, Μετρό ΑΕ, Μασούτης ΑΕ, Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας), Κρητικός ΑΕ. Επίσης συμμετέχουν η ΣΥΝΚΑ, που είναι συνδεδεμένη με τη Μασούτης και η Χαλκιαδάκης ΑΕ που ανήκει στον όμιλο Σκλαβενίτη. Αυτά θα είναι και τα πρώτα μέλη του νέου συνδέσμου, στον οποίο βεβαίως θα μπορούν να εγγραφούν και άλλες αλυσίδες μικρότερου μεγέθους - πχ Market In, Bazaar κλπ. 

-- Πού καταναλώνεται το 80% της Dom Perignon στην χώρα μας; Πού αλλού; Στη Μύκονο, τα ζεστά καλοκαιρινά βράδια, ξεδιψώντας τα λαρύγγια των επισκεπτών κυρίως από τον αραβικό κόσμο, που είναι σχεδόν οι μόνοι που δεν έχουν πρόβλημα να διαθέσουν ακόμη και τετραψήφια ποσά για μία φιάλη της περίφημης γαλλικής σαμπάνιας. Και μίας και πιάσαμε τα της σαμπάνιας, καθησυχαστική ήταν η αντίδραση της διοίκησης της ΑΜΒΥΞ στην πρόσφατη ίδρυση από τη μητρική της Moet Hennessy Hellas Μονοπρόσωπη Α.Ε.. Ο Έλληνας αντιπρόσωπος του γαλλικού οίκου, για πάνω από 100 χρόνια, είχε ενημερωθεί για την κίνηση ενώ η σχέση μεταξύ των δύο εταιρειών ενδυναμώθηκε περαιτέρω με την πολυεθνική να της παρέχει μερικά ισχυρά σήματα (μεταξύ των οποίων και της βότκα Belvedere) που έως πρόσφατα βρίσκονταν στο χαρτοφυλάκιο της DIAGEO.

-- Ενισχύει περαιτέρω τη θέση της στην εμπορία αυτοκινήτων και ανταλλακτικών η Autoellas με την απόκτηση του 100% της εταιρείας FCA Greece, που αποτελεί τον εισαγωγέα και γενικό διανομέα των μαρκών Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional και Jeep  στην ελληνική αγορά,  H εξαγορά έγινε από την εταιρεία Ornos στην οποία μετέχουν με 51% η Autohellas και με 49% η ισραηλινή Samelet Motors. To τίμημα ανήλθε στα 65,15 εκατ. ευρώ και η συμμετοχή της Autohellas στα 33,2 εκατ. ευρώ. Η εμπορία αυτοκινήτων (Hyunday, SEAT, ΚΙΑ)  συνέβαλε το 2022 με ποσοστό άνω του 50% στον συνολικό κύκλο εργασιών της Autohellas και με ποσοστό άνω του 26% στα καθαρά κέρδη. Η FCA Greece  το 2021 είχε τζίρο 115 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τη διοίκηση  της Autohellas, θα χρειαστεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα για την ενσωμάτωση της FCA Greece και εκτιμάται πως η επένδυση αυτή θα αρχίσει να αποδίδει από το 2025.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

businessdaily-Peiraiws-Xrimatistirio
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο Μεγάλου και η εμπιστοσύνη των αγορών, οι χρεώσεις στις τράπεζες και το νερό

Πώς κέρδισε η Πειραιώς την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών με συνέπεια λόγων και έργων, το πρέσινγκ του υπουργείου Οικονομικών για χαμηλότερες χρεώσεις στις συναλλαγές και οι αυξήσεις στα τιμολόγια του νερού.
Trapeza thw Ellados, Stoyrnaras, Stournaras
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Μάχη τραπεζών για μερίσματα, «ευχαριστώ» Στουρνάρα σε Αλβανούς και ο Πατέλης

Ποια ποιοτικά στοιχεία των τραπεζών κοιτάζει ο SSM, ο διοικητής της ΤτΕ υπογραμμίζει τη συμβολή των μεταναστών στην ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ, τι είπε ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού για την Τρ. Πειραιώς και τα χαμόγελα στον ΟΠΑΠ για το Eurojackpot.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τα βήματα του ΤΧΣ, το ψέμα που κόστισε 30 χιλ. ευρώ και η ευχή Στουρνάρα

Πορεία χωρίς παρεκκλίσεις χαράζει το ΤΧΣ για τα placements, η παραίνεση Στουρνάρα για μακροπρόθεσμους επενδυτές στις τράπεζες, η επίσκεψη Β. Ψάλτη στην Κρήτη, η νέα εθελουσία της Τρ. Πειραιώς και οι υψηλές επιδόσεις του τουρισμού.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το Τατόι ως συνέχεια του κράτους, η ώρα των mezz και το «άλμα» της Τρ. Πειραιώς

Η εγκατάλειψη του Κτήματος Τατοΐου από όλες τις κυβερνήσεις, η υποχρεωτική ανανέωση της θητείας Φλώρου, η άνοδος της Τρ. Πειραιώς και οι φήμες περί MSCI, τα mezz και οι προσδοκίες για τον Άρειο Πάγο, η εύλογη αξία της Ideal και η Intracom Properties.
Ελλάκτωρ, Δημήτρης Μπάκος
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το διπλό ταμπλό Μπάκου - Καϋμενάκη στα media, το θαύμα των καταθέσεων και το ΦΑ

Πώς ωφελούνται οι εγχώριες τράπεζες από την άνοδο των επιτοκίων, οι κινήσεις των εφοπλιστών στα media, τα νέα δάνεια 200 εκατ. στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης από την Τρ. Πειραιώς, πού οφείλεται η νέα άνοδος των καταθέσεων και η μαγική εικόνα στο φυσικό αέριο.
Pagkritia Trapeza
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Γιατί ανησυχούν οι τράπεζες, η αλεξίσφαιρη ΕΤΕ και τα χαμόγελα στην Παγκρήτια

Οι φόβοι των τραπεζών για τις επιπτώσεις της αύξησης των επιτοκίων στα νοικοκυριά, γιατί η αγορά δεν τρόμαξε από τις εξαγγελίες Τσίπρα για κρατικοποιήσεις, το σίριαλ της Επ. Κεφαλαιαγοράς, οι επιδόσεις της Παπαστράτος και το σταυρόλεξο για το ρεύμα.