ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Aris Oikonomou / SOOC

Ο Μητσοτάκης πάει για ρεκόρ, η μεταμόρφωση της Attica Bank και η Αττική Οδός

Εκλογική νίκη Μητσοτάκη που παραπέμπει σε εποχές Κωνσταντίνου Καραμανλή δείχνουν τα γκάλοπ, η θεαματική βελτίωση κεφαλαιακής επάρκειας και κερδών της Attica Bank και η παράταση στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό.

Ένα θρίαμβο ιστορικών διαστάσεων θα έχει πετύχει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εάν επιβεβαιωθούν τα αποτελέσματα σειράς τελευταίων δημοσκοπήσεων, που έχουν ένα κοινό παρονομαστή: δείχνουν ότι είναι πολύ πιθανό να μπουν επτά κόμματα στη Βουλή, ενώ η διαφορά ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ διατηρείται πολύ μεγάλη, πάνω από τις 20 μονάδες. Με αυτά τα αποτελέσματα και το νέο σύστημα ενισχυμένης αναλογικής, που πριμοδοτεί με έδρες το πρώτο κόμμα, η ΝΔ εκτιμάται ότι θα έχει μια άνετη κοινοβουλευτική πλειοψηφία 160 – 161 εδρών, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ θα είναι μια εξαιρετικά ασθενής αξιωματική αντιπολίτευση με 54 – 55 έδρες. Όσοι έχουν εντρυφήσει στην εκλογική ιστορία της χώρας, επισημαίνουν ότι για να βρει κανείς περιπτώσεις τόσο μεγάλης διαφοράς του κυβερνώντος κόμματος από την αξιωματική αντιπολίτευση θα πρέπει να γυρίσει τον χρόνο στις εποχές όπου μεσουρανούσε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής: στις εκλογές του 1974, η ΝΔ του Καραμανλή είχε πάρει 220 έδρες, έναντι μόλις 60 της Ένωσης Κέντρου, ενώ στις εκλογές του 1977 είχε πάρει 171 έδρες, έναντι 93 του ΠΑΣΟΚ. Τα επόμενα χρόνια, υπήρχε πάντα μια σχετική ισορροπία κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης στη Βουλή. Ακόμη και το 1981, με την επιβλητική νίκη του ΠΑΣΟΚ, στα κυβερνητικά έδρανα κάθισαν 172 βουλευτές, έχοντας απέναντί τους 115 βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης (ΝΔ). Αν επιβεβαιωθούν οι δημοσκοπήσεις, λοιπόν, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα γίνει ένας από τους ισχυρότερους κοινοβουλευτικά πρωθυπουργούς της μεταπολίτευσης, με πολύ ισχυρή εντολή να εφαρμόσει το πρόγραμμά του χωρίς υποχωρήσεις και καθυστερήσεις.

Η Attica Bank μεταμορφώθηκε

Ολική… μεταμόρφωση στους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας της Attica Bank μετά την ολοκλήρωση της πρόσφατης αύξησης κεφαλαίου καταγράφεται στις οικονομικές καταστάσεις πρώτου τριμήνου, που δημοσιεύτηκαν χθες. Χωρίς να υπολογίζεται η αύξηση κεφαλαίου, η τράπεζα είχε βαθιά αρνητικούς δείκτες: -9,2% ο CET1 και -4,7% ο συνολικός δείκτης. Μετά την αύξηση κεφαλαίου, τα ποσοστά εκτινάσσονται σε 13,4% και 17,7%, αντίστοιχα. Μάλιστα, οι οικονομικές υπηρεσίες της τράπεζας έκαναν και stress test, για να διαπιστώσουν τι θα μπορούσε να συμβεί μέσα στο επόμενο 12μηνο, στην περίπτωση που δεν επιβεβαιώνονταν οι προβλέψεις του επιχειρησιακού σχεδίου που έχει υποβληθεί στην εποπτική αρχή. Το συμπέρασμα είναι θετικό: «Μετά την ενσωμάτωση του δυσμενούς σεναρίου, οι Δείκτες Κεφαλαιακής Επάρκειας της Τράπεζας παραμένουν πάνω από τα ελάχιστα εποπτικά όρια για περίοδο ενός έτους από τη δημοσίευση της ενδιάμεσης συνοπτικής ενοποιημένης χρηματοοικονομικής πληροφόρησης». Σημειωτέον ότι, για την πρόοδο της εξυγίανσης του χαρτοφυλακίου, η τράπεζα ενέγραψε το 2022 τεράστιες πρόσθετες προβλέψεις, ύψους 307 εκατ. ευρώ, ενώ η εξυγίανση δεν έχει ολοκληρωθεί, αφού σχέδιο προβλέπει την πώληση άλλων δύο χαρτοφυλακίων «κόκκινων» δανείων μέσα στο 2023.

-- Σαφώς βελτιωμένη είναι η εικόνα και για τους μετόχους: η τράπεζα δεν πέρασε από ζημιές σε κέρδη μόνο σε επίπεδο λειτουργικών αποτελεσμάτων χωρίς τις προβλέψεις, αλλά είχε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα μετά τις προβλέψεις, αφού προχώρησε σε μια αρκετά σημαντική αντιστροφή προβλέψεων, ύψους 3,588 εκατ. ευρώ. Έτσι, στην τελευταία γραμμή της κατάστασης αποτελεσμάτων, δηλαδή στα κέρδη/ζημιές που αναλογούν στους μετόχους, η εικόνα είναι εντελώς διαφοροποιημένη σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2022: από ζημιές 8.5 εκατ. ευρώ, η τράπεζα πέρασε σε κέρδη 1,047 εκατ. ευρώ.

Στην παράταση για την Αττική Οδό

Επίσημη απόφαση για παράταση στην υποβολή των οικονομικών δεσμευτικών προσφορών για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού πέραν της 10ης Ιουλίου δεν ελήφθη χθες από το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά πληροφορίες αναφέρουν ότι πολύ σύντομα οι ενδιαφερόμενοι -ίσως και σήμερα- θα ενημερωθούν ότι θα πρέπει να καταθέσουν τις προσφορές τους έως τα τέλη Ιουλίου. Υπάρχουν αιτήματα, κυρίως από Έλληνες εργολάβους, ακόμη και για παράταση κάποιων μηνών, αλλά από το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι αν γίνει κάτι τέτοιο πολύ δύσκολα θα υπάρξει ανάδοχος έως τον Οκτώβριο του 2024 που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση. Όπως υποστηρίζουν από το ταμείο, μπορεί κάποια αιτήματα για παράταση να έχουν βάση, αλλά υπενθυμίζουν πως έκλεισε ακριβώς ένας χρόνος από την πρώτη φάση του διαγωνισμού, της εκδήλωσης δηλαδή ενδιαφέροντος και θα πρέπει ο διαγωνισμός να προχωρήσει. Τα ξένα σχήματα στην αρχή δεν ήθελαν να δοθεί παράταση αλλά πλέον καλοβλέπουν την παράταση λίγων ημερών γιατί θέλουν να διευκρινίσουν κάποιες ασάφειες που προέκυψαν από τη δυνατότητα επιβολής μεταβλητών διοδίων. Σχετικά με το διαγωνισμό, αποφασίστηκε ότι μετά το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών θα υπάρξει και δεύτερος γύρος βελτιωμένων προσφορών. Όσον αφορά στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για το λιμάνι του Ηρακλείου, θα γίνει εκτός απροόπτου την ερχόμενη Δευτέρα.

Η Aegean πάει Σλοβενία

Τακτικές πτήσεις, έστω για τους καλοκαιρινούς μήνες, ξεκίνησε η Aegean αυτή την εβδομάδα από τη Λιουμπλιάνα προς την Αθήνα και αντιστρόφως. Ο άτυπος εθνικός αερομεταφορέας επιστρέφει στην Σλοβενία μετά από επτά χρόνια, καθώς η τελευταία πτήση είχε πραγματοποιηθεί το «προβληματικό» 2016. Με την κίνηση αυτή, η Aegean έχει παρουσία σχεδόν σε όλες τις πρωτεύουσες και σε αρκετές από τις μεγάλες πόλεις των Βαλκανίων. Σύμφωνα με τους ανθρώπους του αεροδρομίου της Λιουμπλιάνα, η γραμμή Αθήνα – Λιουμπλιάνα ήταν ανάμεσα στις κορυφαίες, η οποία έως τώρα δεν είχε απευθείας σύνδεση. Το 47% των ταξιδιωτών ανάμεσα στις δύο πρωτεύουσες χρησιμοποιούσε την Air Serbia και ένα 14% ταξίδευε μέσω Κωνσταντινούπολης με την Turkish Airlines.

Ο Ισραηλινός δισεκατομμυριούχος στην Κύπρο

Οι ρωσικές επενδύσεις μπορεί να έχουν παγώσει στην Κύπρο, όμως στην Μεγαλόνησο δεν το βάζουν κάτω. Το κενό που αφήνουν οι Ρώσοι σε ένα μεγάλο βαθμό έρχονται να το καλύψουν οι Ισραηλινοί. Αυτές τις μέρες στο νησί συζητείται έντονα η νέα μεγάλη επένδυση που έχει βάλει μπροστά ο Ισραηλινός, με κυπριακή υπηκοότητα Yakir Gabay (Νο 766 δισεκατομμυριούχος στη λίστα Forbes για το 2023). Ο επιχειρηματίας διαθέτει μερίδιο 40% της Grand City Properties, η οποία κατέχει περίπου 65.000 διαμερίσματα στη Γερμανία και το Λονδίνο και είναι θυγατρική της Aroundtown S.A. Στην Κύπρο, η Aroundtown Ltd απέκτησε μετοχικό κεφάλαιο της REM International (Cyprus) Ltd, η οποία, όπως πρόσφατα ανακοίνωσε η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού (ΕΠΑ), απέκτησε μετοχική συμμετοχή στην κοινοπραξία Kition Ocean Holdings, εταιρεία η οποία ανέλαβε και υλοποιεί το έργο της ενιαίας ανάπτυξης της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας. Σημειώνεται, επίσης, ότι ο κ. Yakir Gabay βρίσκεται μέσω της Rofeno Properties Limited, πίσω από την τεραστίων διαστάσεων επένδυση, συνολικού ύψους 856 εκατ. ευρώ, στη Αγία Φύλα της Λεμεσού. Το καλοκαίρι του 2021 ο κ. Yakir Gabay προχώρησε στην απόκτηση μεγάλων εκτάσεων γης, 949.916 τ.μ., από την Διεύθυνση Διαχείρισης Ακινήτων της Τράπεζας Κύπρου (REMU) έναντι του ποσού των 28 εκατ. ευρώ. Στα εν λόγω τεμάχια γης, και μέσω της εταιρείας Rofeno Properties Limited, ο κ. Yakir Gabay προγραμματίζει μια σύνθετη ανάπτυξη, για την οποία κατέθεσε στην Περιβαλλοντική Αρχή, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. H κατασκευή του έργου αναμένεται να γίνει σταδιακά. Οι στρατηγικές χρήσεις πιθανότατα θα κατασκευαστούν σε δύο διαδοχικά στάδια, ενώ τα υπόλοιπα κτίρια θα ακολουθήσουν σε πέντε στάδια. Η κατασκευή αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2030.

Ανατροπές στην ενέργεια

Οι διμερείς συμβάσεις παροχής ενέργειας σε βιομηχανίας, PPA's επί το... ελληνικότερο, φαίνεται ότι θα είναι ο κύριος συντελεστής των επερχόμενων αλλαγών στα μερίδια των παρόχων, τα οποία ουσιαστικά έμεναν για πολύ καιρό σε ακινησία, αφού στη χαμηλή και μέση τάση υπήρχε στασιμότητα. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που συνέβη τον Μάιο: ο ΗΡΩΝ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είδε το μερίδιό του να εκτινάσσεται μέσα σε ένα μήνα στο 10,82%, δηλαδή περισσότερο από 3%, και βρέθηκε στη δεύτερη θέση των παρόχων, ενώ μειώθηκε σημαντικά το μερίδιο της ΔΕΗ, από 59,49% σε 55,68%. Όλες αυτές οι ανακατατάξεις ήταν αποτέλεσμα μόνο μίας, αλλά μεγάλης, σύμβασης που έκλεισε ο ΗΡΩΝ, παίρνοντας από τη ΔΕΗ τη θέση του παρόχου ρεύματος στη Βιοχάλκο. Τα PPA's δίνουν μεγάλες ευκαιρίες στους ανταγωνιστές της ΔΕΗ, που δεν μπορεί πλέον να επαναπαύεται στα πρωτεία της.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το ΥΠΕΣ και οι πολιτικές ευθύνες, η ερμηνεία για Moody's και το κενό στον τουρισμό

Τα ερωτήματα για τις ευθύνες του υπ. Εσωτερικών στην υπόθεση των e-mails, γιατί δεν ήταν έκπληξη η «ακινησία» του οίκου Moody's, ποιο δομικό πρόβλημα στον τουρισμό επισημαίνει ο Ευτ. Βασιλάκης και το πλεονέκτημα της Attica Bank.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το δημιουργικό καλοκαίρι της Mytilineos, το «τζάμπα» νερό και οι στόχοι Χατζηδάκη

Η ανάγκη μεταρρυθμιστικής αντεπίθεσης από τον Κ. Μητσοτάκη, το αυγουστιάτικο deal του Ευ. Μυτιληναίου, ο στόχος Χατζηδάκη για τις τράπεζες, η κοινωνική πολιτική της ΕΥΔΑΠ και τι ψάχνει η Aegean στα Βαλκάνια.
:
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Κόφτης Μητσοτάκη για ΔΕΘ, το deal του Θέματος, η Αττική Οδός και τα λαϊκά ομόλογα

Γιατί ο πρωθυπουργός ζήτησε περιορισμένες συμμετοχές στη ΔΕΘ, η εξαγορά με... δόσεις, το έντοκο και οι τράπεζες, η αντίστροφη μέτρηση για την Αττική Οδό, τι είπε ο Σταϊκούρας για τις αυξήσεις διοδίων και οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ.
Stefanos Kasselakis, SYRIZA
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το τσουνάμι Κασσελάκη, η απόκρουση των αυξήσεων στα διόδια και η Αττική Οδός

Ο αυτοδημιούργητος της... Εκάλης που σαρώνει επικοινωνιακά τα πάντα, η μετάθεση των αυξήσεων στα διόδια για το 2023, αντίστροφη μέτρηση για την Αττική Οδό, η αντεπίθεση του e-fresh.gr και οι οικονομικές σχέσεις με την Παλαιστίνη.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το καλύτερο deal του Ε. Βασιλάκη, ένα ασυνήθιστο αίτημα, η ΜΥΤΙΛ και τα Leopard

Τα 120 εκατ. από το Δημόσιο στην Aegean, τι ζήτησε ο εφοπλιστής Ηλιόπουλος στη συνέλευση της MIG, η κορύφωση της ζήτησης για άρματα Leopard και η Mytilineos και οι έλεγχοι της Κεφαλαιαγοράς για το ράλι της Attica Bank.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το μήνυμα Μητσοτάκη σε επιχειρηματίες, η νέα σελίδα των τραπεζών και η Παγκρήτια

Το ξεκαθάρισμα των σχέσεων κυβέρνησης - επιχειρηματιών από τον πρωθυπουργό, η σημασία των θεσμών, η έξοδος των τραπεζών από την «τρίτη κατηγορία» της Moody's, η φημολογία μετά το γεύμα Εξάρχου - Βρεττού και τα μαθήματα ESG από τον ΟΤΕ στην Telekom.