ΓΔ: 1422.32 1.30% Τζίρος: 88.50 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Κόντρα σούπερ μάρκετ με τον τουρισμό για την προσέλκυση εργαζομένων

Οι αλυσίδες δίνουν εποχικό μπόνους στο προσωπικό για έξι μήνες για να σταματήσουν τη φυγή προς ξενοδοχεία και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις. Κύμα φυγής εργαζομένων από τα σούπερ μάρκετ.

Το έλλειμμα εργατικού δυναμικού που έχει διαπιστωθεί στην τουριστική βιομηχανία στο διάστημα των τελευταίων χρόνων – λείπουν περίπου 80.000 εργαζόμενοι – έχει προκαλέσει έναν ιδιότυπο ανταγωνισμό μεταξύ των τουριστικών επιχειρήσεων και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ!

Αντικείμενο αυτού του ανταγωνισμού είναι οι διαθέσιμοι εργαζόμενοι στις τουριστικές περιοχές. Μιλώντας προς το BD πηγές της αγοράς έλεγαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προκειμένου να διατηρήσουν τους εργαζομένους τους για περίπου έξι μήνες - όσο δηλαδή διαρκεί η τουριστική περίοδος – στις κρίσιμες περιοχές παρέχουν αμοιβές υψηλότερες από τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας.

Φυσικά πρόκειται για έκτακτες αμοιβές, οι οποίες δεν είναι ενσωματωμένες στο μισθό των εργαζομένων και περικόπτονται όταν τελειώσει η τουριστική περίοδος. Βέβαια, ενώ από την πλευρά του λιανεμπορίου αυξάνονται οι αμοιβές, δεν είναι εξασφαλισμένη η παραμονή των εργαζομένων στα καταστήματα. Και τούτο διότι από την άλλη πλευρά σημαντικό δέλεαρ για τη μετακίνηση ενός εργαζόμενου σε μία τουριστική επιχείρηση είναι και τα φιλοδωρήματα, εφόσον φυσικά πρόκειται για θέση η οποία έχει να κάνει με εξυπηρέτηση πελατών.

Ωστόσο αυτή η ιδιότυπη εργατική κινητικότητα δεν αφορά μόνο – αν και σε μικρότερη ένταση – τις τουριστικές περιοχές. Αφορά στο σύνολο της χώρας. Πηγές από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ έλεγαν χαρακτηριστικά ότι ακόμη και στην Αττική υπάρχουν σούπερ μάρκετ, στα οποία οι εργαζόμενοι μεταφέρονται από άλλες περιοχές. Δεν είναι άσχετο, εξάλλου, το γεγονός ότι εδώ και αρκετά χρόνια οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ καταβάλλουν βασικό μισθό υψηλότερο από τον κατώτατο.

Προφανής στόχος είναι να περιορίσουν την κινητικότητα των εργαζομένων, κάτι το οποίο είχαν εξασφαλίσει στην περίοδο της ύφεσης, αλλά πλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές έχει επανέλθει. Σήμερα ένας στους τέσσερις εργαζόμενους στο λιανεμπόριο αλλάζει εργασία. Δηλαδή περίπου οι 30.000 εργαζόμενοι από τους 120.000 που απασχολεί το οργανωμένο λιανεμπόριο αποχωρούν. Η σταθερή παραμονή όμως των εργαζομένων σε μία λιανεμπορική επιχείρηση – η πιστότητα - είναι ένα κρίσιμο μέγεθος, διότι αναβαθμίζει την λειτουργική της αξιοπιστία. Κι ενισχύει την εύρυθμη λειτουργία της.

Η κατάσταση όμως αυτή σε ορισμένους κύκλου του λιανεμπορίου έχει προκαλέσει ιδιαίτερο προβληματισμό. Όπως εξηγούσαν, επί παραδείγματι, η Αθήνα είναι μία ακριβή πόλη κι ο εργαζόμενος παίρνει την ίδια αμοιβή με έναν εργαζόμενο που βρίσκεται πχ στη Κοζάνη, όπου το κόστος διαβίωσης είναι στο 50% της Αττικής.

Κι επ΄ αυτού έφεραν μάλιστα σαν παράδειγμα τη βρετανική Tesco, η οποία έχει τέσσερις κατηγορίες αμοιβών ανάλογα με την κάθε γεωγραφική περιοχή του Ηνωμένου Βασιλείου. Βέβαια όλοι αυτοί οι προβληματισμοί είναι ακόμη αρκετά πρώιμοι, αλλά φαίνεται πως δεν θα αργήσουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να αναθεωρήσουν το σύστημα των εργατικών αμοιβών. Όσο βέβαια θα μειώνεται η ανεργία, που είναι ουσιώδης παράγοντας για την αναμόρφωση της πολιτικής των αμοιβών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ο μεγάλος κερδισμένος από το τουριστικό «τσουνάμι»

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, κερδισμένοι από το φετινό τουριστικό τσουνάμι αναδεικνύονται οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οργανωμένο λιανεμπόριο. Απορροφούν το 15% με 20% της τουριστικής δαπάνης τα μικρά εμπορικά καταστήματα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.
Apasxolisi, Ergasia, Job, Employment
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κορυφαία πρόκληση για τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα η έλλειψη προσωπικού

Σύμφωνα με μελέτη του ΣΕΒ και της ΕΥ για τη βιομηχανία που πραγματοποιήθηκε εφέτος η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η μεταποίηση.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από τον Απρίλιο έγινε η πρώτη μείωση τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Το ποσοστό της μείωσης ήταν 0,1%, σύμφωνα με την έρευνα της Circana, ενώ αυξήθηκαν ο όγκος και η αξία των πωλήσεων. Αυξήθηκε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και διαμορφώθηκε στο 27,1%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα «χτυπήματα» από τη Lidl στις τιμές για να κερδίσει μερίδια αγοράς

Με «όπλο» τις συνεργασίες με Έλληνες παραγωγούς, στους οποίους η γερμανική αλυσίδα προσφέρει διέξοδο και για εξαγωγές, η Lidl μείωσε τον Μάιο τις τιμές περισσότερο από τον μέσο όρο της αγοράς.