ΓΔ: 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:30:51
Οικογενειακή ασφάλιση προστασία
Φώτο: Shutterstock

Νέες χρεώσεις στα ασφάλιστρα ζωής φέρνει η Οδηγία 2023/2225

Η επιλογή πληρωμής ασφαλίστρων ζωής σε δόσεις συνοδεύεται από «κρυφό» κόστος, καθώς αρκετές ασφαλιστικές βάζουν επιβάρυνση έως 3% ετησίως, που συχνά αντιστοιχεί σε υψηλό επιτόκιο, επισημαίνει ο Δημήτρης Σπυράκος.

Σημαντικές επιβαρύνσεις ενδέχεται να προκύψουν για τους καταναλωτές που επιλέγουν την πληρωμή ασφαλίστρων ζωής σε δόσεις, σύμφωνα με τον Δημήτρη Σπυράκο, δικηγόρο και διδάκτορα νομικής, πρώην γενικό γραμματέα Καταναλωτή και γενικό γραμματέα της «Ένωσης Δικαίου Προστασίας Καταναλωτή». Ο κ. Σπυράκος, με εμπειρία σε ποινικό, ιδιωτικό και καταναλωτικό δίκαιο, αναφέρει ότι το κόστος αυτό συχνά δεν γίνεται ξεκάθαρο στους ασφαλισμένους.

Όπως επισημαίνει, αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες εφαρμόζουν προσαύξηση έως 3% στο ετήσιο ασφάλιστρο όταν αυτό δεν καταβάλλεται εφάπαξ. Ωστόσο, η πραγματική οικονομική επιβάρυνση, που συχνά αντιστοιχεί σε υψηλό επιτόκιο, παραμένει αδιευκρίνιστη προς τον καταναλωτή.

Η επιβάρυνση αυτή συνήθως αναγράφεται στους γενικούς όρους της ασφάλισης, χωρίς όμως να αποκαλύπτεται το πραγματικό κόστος πίστωσης. Για παράδειγμα, μια προσαύξηση 3% εφαρμόζεται ακόμη και όταν το ασφάλιστρο καταβάλλεται σε δύο εξαμηνιαίες δόσεις.

Στην πράξη, πίστωση παρέχεται μόνο για τη δεύτερη δόση και για έξι μήνες, ενώ η προσαύξηση υπολογίζεται στο σύνολο του ασφαλίστρου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το πραγματικό επιτόκιο να ανέρχεται στο 12% ή και περισσότερο, αν ληφθεί υπόψη η προκαταβολή του «τόκου».

Ο κ. Σπυράκος τονίζει ότι αυτή η πρακτική εγείρει σοβαρά ζητήματα νομιμότητας και δεοντολογίας. Οι ασφαλιστικές εταιρείες εκμεταλλεύονται τη σχέση εμπιστοσύνης με τους ασφαλισμένους, χωρίς να αναλαμβάνουν ουσιαστικό πιστωτικό κίνδυνο, καθώς διατηρούν το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης σε περίπτωση καθυστέρησης πληρωμής.

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι ο καταναλωτής δεν ενημερώνεται για το πραγματικό κόστος της πίστωσης. Αυτό έρχεται σε αντίθεση τόσο με τις αρχές της καλής πίστης όσο και με τη σχετική νομοθεσία για την καταναλωτική πίστωση, όπως προβλέπεται από την Οδηγία 2008/48 και τη νέα Οδηγία 2023/2225, η οποία ενισχύει τις απαιτήσεις διαφάνειας και υπεύθυνης παροχής πίστωσης.

Συνεπώς, οι καταναλωτές προχωρούν στην επιλογή πληρωμής σε δόσεις, χωρίς να γνωρίζουν το πραγματικό κόστος, το οποίο πιθανότατα θα απέφευγαν αν υπήρχε διαφάνεια. Με αυτόν τον τρόπο, οι ασφαλιστικές εταιρείες ουσιαστικά χορηγούν πίστωση, αποκρύπτοντας τόσο το ποσό όσο και το επιτόκιο.

Ανάγκη για διαφάνεια στις ασφαλιστικές υπηρεσίες

Ο κ. Σπυράκος σημειώνει ότι η συγκεκριμένη πρακτική αποτελεί κατάλοιπο προηγούμενων εποχών και πρέπει να εγκαταλειφθεί. Η νέα Οδηγία 2023/2225 προβλέπει πως οι εταιρείες που παρέχουν πίστωση οφείλουν να ενημερώνουν σαφώς τον καταναλωτή για τον χαρακτήρα της πίστωσης, να αποκαλύπτουν πλήρως το ύψος της και να δημοσιοποιούν το συνολικό πραγματικό επιτόκιο (APR).

«Η συμμόρφωση με αυτές τις απαιτήσεις διαφάνειας δεν προστατεύει μόνο τον καταναλωτή, αλλά συμβάλλει και στη μείωση του κόστους της πίστωσης για όσους την έχουν πραγματικά ανάγκη, ενισχύοντας παράλληλα την εμπιστοσύνη στην αγορά ασφαλίσεων» καταλήγει ο κ. Σπυράκος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τηλεργασία σε εξωτερικό χώρο
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

Καμπάνια του Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης για στήριξη της τοπικής αγοράς

Το Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης «τρέχει» νέα ραδιοφωνική καμπάνια για στήριξη της τοπικής αγοράς, με τη συμμετοχή του Γρηγόρη Αρναούτογλου, που καλεί τους πολίτες να ψωνίζουν στη γειτονιά.
ψηφιακή καινοτομία τεχνολογία
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

AWS re:Invent 2025: Απλοποίηση, αυτοματοποίηση, ασφάλεια και AI

Κάθε Δεκέμβριο, το Λας Βέγκας φιλοξενεί το AWS re:Invent, το μεγαλύτερο συνέδριο cloud τεχνολογίας της Amazon, όπου χιλιάδες επαγγελματίες γνωρίζουν τις σημαντικότερες εξελίξεις σε cloud, AI και ψηφιακές υποδομές.
Συνέντευξη εργασίας χέρια
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συνάντηση για ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη

Την ανάγκη ενίσχυσης της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων και της αξιοποίησης συνεργειών τόνισαν ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ Γιάννης Μασούτης και ο επικεφαλής της ΔΕΘ Α.Ε. Χρήστος Τσεντεμεΐδης, με έμφαση στη στήριξη των μικρομεσαίων μέσω εκθέσεων.