Σημαντική εξοικονόμηση άνω των 700 εκατ. ευρώ έχει επιτευχθεί για τους καταναλωτές από το 2021 έως σήμερα, χάρη στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, σύμφωνα με ενημέρωση του ΑΔΜΗΕ.
Η πρώτη αυτή διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο, που ηλεκτρίστηκε τον Ιούλιο του 2021, επέτρεψε τη δραστική μείωση της τοπικής ηλεκτροπαραγωγής από θερμικές μονάδες diesel. Οι μονάδες αυτές χαρακτηρίζονταν από χαμηλή απόδοση, υψηλό λειτουργικό κόστος και αυξημένες εκπομπές ρύπων.
Με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία, το συνολικό όφελος των 700 εκατ. ευρώ υποδεικνύει ότι το έργο της διασύνδεσης, το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο υποβρύχιο καλωδιακό έργο υψηλής τάσης με τεχνολογία εναλλασσόμενου ρεύματος παγκοσμίως, έχει αποσβεστεί σχεδόν δύο φορές σε διάστημα μόλις τεσσεράμισι ετών.
Η ηλεκτροδότηση της Κρήτης από το ηπειρωτικό σύστημα συνέβαλε καθοριστικά και στη μείωση του κόστους για τον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ (ΕΛΥΚΩ), ιδιαίτερα κατά την πρόσφατη ενεργειακή κρίση.
Η αντικατάσταση των τοπικών μονάδων diesel εξοικονόμησε τουλάχιστον 120 εκατ. ευρώ για τον ΕΛΥΚΩ, σε μια περίοδο όπου οι τιμές φυσικού αερίου και πετρελαίου είχαν εκτοξευθεί, συμπαρασύροντας και τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας.
Από τις αρχές του 2026, με την πλήρη τροφοδότηση της Κρήτης μέσω των διασυνδέσεων με Αττική και Πελοπόννησο, καθώς και με τη συμμετοχή μονάδων ΑΠΕ, η τοπική συμβατική ηλεκτροπαραγωγή θα περιοριστεί στο ελάχιστο, λειτουργώντας μόνο σε περιόδους πολύ υψηλής ζήτησης.
Η ταυτόχρονη λειτουργία των δύο διασυνδέσεων αναμένεται να αυξήσει το ετήσιο οικονομικό όφελος στα 400-600 εκατ. ευρώ έως το 2035. Σε αυτό το ποσό συνυπολογίζεται το κόστος διατήρησης τοπικών μονάδων σε «ψυχρή εφεδρεία» για την κάλυψη έκτακτων αναγκών, που εκτιμάται στα 40-60 εκατ. ευρώ.
Το καθαρό όφελος για τους καταναλωτές θα ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ ετησίως, ακόμα και αν ληφθούν υπόψη οι επιβαρύνσεις από την απόσβεση των έργων διασύνδεσης μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος στους λογαριασμούς ρεύματος.