ΓΔ: 894.74 0.69% Τζίρος: 60.66 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Έχασε ο Πειραιάς τη μεγάλη ευκαιρία για αύξηση στη διακίνηση κοντέινερ

Δυναμικά ανακάμπτει η διεθνής διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων με την αύξηση των κινεζικών εξαγωγών, αλλά ο Πειραιάς έμεινε πίσω επειδή δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα κοντέινερ.

Στην έλλειψη επαρκούς αριθμού διαθέσιμων προς χρήση εμπορευματοκιβωτίων, φαίνεται να «σκοντάφτει» επί του παρόντος, η ανάκαμψη της διακίνησης κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά. Θα περίμενε κανείς ότι η ταχεία ανάκαμψη των κινεζικών εξαγωγών, ιδίως ενόψει της εορταστικής περιόδου, θα οδηγούσε σε ανάλογη άνοδο και στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά, όπου κατευθύνεται ένα αξιοσημείωτο ποσοστό, αλλά φευ.

Όπως σημειώνουν φορείς της αγοράς, αυτήν την στιγμή, σε παγκόσμιο επίπεδο, καταγράφεται μια μεγάλη έλλειψη κοντέινερ για φόρτωμα, με αποτέλεσμα να έχουν εκτοξευτεί και τα μεταφορικά κόστη μέσω πλοίων μεταφοράς κοντέινερ, προκαλώντας εν τέλει νέα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Μόνο τον Νοέμβριο, οι εξαγωγές από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 21%, καθώς η βιομηχανία της χώρας δέχθηκε τεράστιο όγκο παραγγελιών για πλειάδα αγαθών, από παιχνίδια και στολίδια, μέχρι ηλεκτρονικές συσκευές, ρούχα, προστατευτικό εξοπλισμό κατά του κορωνοϊού και άλλα αντικείμενα. Ωστόσο, η ανισοκατανομή του εμπορικού ισοζυγίου της Κίνας, έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα, καθώς για κάθε τρία κοντέινερ που εξάγονται, εισάγεται μόλις ένα. Αυτό μάλιστα φτάνει με σημαντική καθυστέρηση στα κινεζικά εξαγωγικά λιμάνια, λόγω των προβλημάτων που σημειώνονται καθ' όλη την διάρκεια του έτους, ελέω πανδημίας.

Οι ελλείψεις είναι πλέον δεδομένες, καθώς τα κοντέινερ χρησιμοποιούνται για το 60% του παγκόσμιου εξαγωγικού εμπορίου και δεν είναι σε υψηλή ζήτηση, μόνο στην Κίνα, αλλά παντού. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ, υπάρχουν περί τα 180 εκατ. κοντέινερ παγκοσμίως. Η μεγάλη έλλειψή τους έχει οδηγήσει και σε πλειοδοσίες μεταξύ των βιομηχανιών, προκειμένου να μπορέσουν να μεταφέρουν τα προϊόντα τους και να ολοκληρώσουν τις παραγγελίες που έχουν λάβει.

Κάπως έτσι, τον φετινό Νοέμβριο, από το λιμάνι του Πειραιά (Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ) διακινήθηκαν 1,7% λιγότερα κοντέινερ από τον αντίστοιχο περσινό μήνα και συγκεκριμένα 383,8 χιλιάδες. Το νούμερο αυτό θα μπορούσε να ήταν μεγαλύτερο, αν δεν υπήρχε το παραπάνω πρόβλημα, καθώς πλέον η κινεζική βιομηχανία λειτουργεί σε πλήρεις ρυθμούς και δεν παρατηρούνται τα προβλήματα που είχαν προκύψει κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας την προηγούμενη άνοιξη. Από τις αρχές του έτους, η ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), θυγατρική της Cosco Shipping Ports στην ελληνική αγορά, αναφέρει ότι έχουν διακινηθεί 4,48 εκατ. κοντέινερ, αριθμός που υπολείπεται κατά 5,8% σε σχέση με το περσινό αντίστοιχο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μέσος χρόνος που χρειάζεται ένα κοντέινερ για να ολοκληρώσει ένα ταξίδι και να επιστρέψει εκεί απ’ όπου ξεκίνησε έχει πλέον εκτοξευτεί σε 100 ημέρες, έναντι 60 ημερών προηγουμένως, ως αποτέλεσμα των περικοπών που έχουν γίνει σε σειρά λιμανιών, για λόγους προστασίας από την πανδημία. Άλλωστε, προβλήματα με την έλλειψη κοντέινερ έχουν αναφέρει και οι εισαγωγείς στις ΗΠΑ. Ένας ακόμα λόγος που έχει αυξήσει την ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, είναι και η έλλειψη της επιλογής της μεταφοράς από αέρος, λόγω του ότι τα περισσότερα αεροπλάνα είναι παροπλισμένα και καθηλωμένα στο έδαφος. Εκτός από επιβάτες, τα αεροπλάνα αυτά μετέφεραν συνήθως και φορτία, κάτι που πλέον δεν συμβαίνει.

Το αποτέλεσμα είναι ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να βιώνει «χρυσές εποχές». Οι ναύλοι για ταξίδια από την Κίνα προς την Β. Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά 142% από τον Ιούνιο μέχρι σήμερα και κατά 103%, προς την Μεσόγειο μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Βέβαια, οι παραγωγοί κοντέινερ δεν έχουν μείνει «με σταυρωμένα τα χέρια». Αντιθέτως, στην Κίνα, όπου εδράζεται το 96% της παγκόσμιας παραγωγής, έχουν αυξηθεί οι βάρδιες και έχει επεκταθεί η παραγωγική δυνατότητα, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις. Τον Σεπτέμβριο η παραγωγή έφτασε τα 300.000 κοντέινερ, το υψηλότερο μηνιαίο μέγεθος των τελευταίων πέντε ετών.

Ωστόσο, περαιτέρω αύξηση είναι δύσκολη, λόγω ελλείψεων σε χάλυβα και εξειδικευμένους συγκολλητές, όπως ανέφερε πρόσφατα η Κινεζική Ένωση Κατασκευαστών Εμπορευματοκιβωτίων (CCIA). Στο σημείο αυτό, σημειώνεται ότι κάθε παραγόμενο κοντέινερ χρειάζεται να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές ακρίβειας και αντοχής. Σε αντίθετη περίπτωση, αυξάνεται το ρίσκο να διαλυθεί κατά την διαδικασία της φόρτωσής του στο πλοίο.

Όσο διαρκεί η ανισορροπία στο παγκόσμιο εμπόριο, τόσο θα επιμένει και το ζήτημα της έλλειψης κοντέινερ. Λόγω της πανδημίας, αρκετές μεγάλες αγορές εισάγουν περισσότερα αγαθά κι εξάγουν λιγότερα από το σύνηθες. Για παράδειγμα, στο λιμάνι του Λος Άντζελες, το μεγαλύτερο των ΗΠΑ, τον Οκτώβριο εισήχθησαν 3,5 κοντέινερ για κάθε ένα που εξήχθη. Έτσι, πολλές βιομηχανικές χώρες, ιδίως στην Ασία, δεν μπορούν να εξάγουν με τους ρυθμούς που απαιτούνται, ενώ και το κόστος έχει πολλαπλασιαστεί, κάτι που θα μεταφερθεί σύντομα και στην αγορά, με τις τιμές των προϊόντων να αυξάνονται. 

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Απ. Βακάκης, η Jumbo και η εκτόξευση στα κόστη μεταφοράς container

Έντονη ανησυχία ακόμη και για αθέμιτες πρακτικές στις θαλάσσιες μεταφορές εκφράζει ο επικεφαλής της Jumbo, καθώς τα κόστη αυξάνονται ακόμη και κατά 800%. Διεθνής προβληματισμός, δυσμενείς προβλέψεις των αναλυτών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγουν το επόμενο καλοκαίρι οι τρεις νέοι σταθμοί μετρό στον Πειραιά

Ξεπερνιούναι οι καθυστέρησεις στο έργο και η κοινοπραξία υπό την ΑΒΑΞ προγραμματίζει την ολοκλήρωσή τους σε ένα χρόνο. Αναμένονται εξαγγελίες του Κ. Καραμανλή για τη «στοιχειωμένη» γραμμή του τραμ προς Φάληρο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόταση για νέο φόρο - σοκ στη ναυτιλία από τον κολοσσό της Maersk

Βαρύ περιβαλλοντικό φόρο στα καύσιμα προτείνει η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρεία, ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές «παίζουν άμυνα» στις προτάσεις της Κομισιόν για ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα δικαιωμάτων Co2.