ΓΔ: 1447.82 1.93% Τζίρος: 137.17 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: ΑΠΕ

Κλείνουν «πληγές» 10ετιών στα δίκτυα ενέργειας μέσω Ταμείου Ανάκαμψης

Υπογειοποιήσεις καλωδίων, αναβάθμιση του συστήματος μεταφοράς ρεύματος και ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων μπαίνουν στο σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης. Πώς θα «ξεκλειδώσουν» οι έξυπνοι μετρητές.

Λύσεις σε προβλήματα του ενεργειακού δικτύου που εκκρεμούσαν επί σειρά ετών και αναδείχθηκαν με δραματικό τρόπο κατά την πρόσφατη κακοκαιρία επιχειρεί να δώσει η κυβέρνηση με τα έργα που εντάσσει στο σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης, τα οποία αφορούν, μεταξύ άλλων, στην υπογειοποίηση καλωδίων και στην ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών. 

Ειδικότερα, όπως έγινε χτες γνωστό, μέτρα συνολικού προϋπολογισμού 307 εκατ. ευρώ εντάσσονται στο ελληνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης ενώ μέσω του ΕΣΠΑ αναμένονται επιπλέον 400 εκατ. ευρώ ειδικά για τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής.

Όπως έγραφε το Business Daily, xρειάστηκε μία δυσλειτουργία στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Κουμουνδούρου και μία κακοκαιρία λίγων ημερών για να ταλαιπωρηθούν εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές από διακοπές ηλεκτροδότησης και να έλθουν στο προσκήνιο όλα τα προβλήματα του ενεργειακού δικτύου της χώρας, που έχει αφεθεί στην τύχη του εδώ και μια δεκαετία, με δραματική μείωση των επενδύσεων.

Η έλλειψη επενδύσεων καταρχάς για τη συντήρηση του δικτύου και σε επόμενο επίπεδο για την αναβάθμισή του καθώς και η έλλειψη προσωπικού δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα. Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΕΝΕ «O Ελληνικός Ενεργειακός Τομέας 2020», οι επενδύσεις στο δίκτυο μειώθηκαν το 2018 στα 148 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι κατά 75% μειωμένο σε σχέση με το 2009 οπότε ξεπέρασαν τα 550 εκατ. ευρώ. Ενδεικτικά, το κονδύλι για ενισχύσεις και βελτιώσεις του δικτύου μειώθηκε στα €54 εκατ., από €174 εκατ. μια δεκαετία πριν. Αξίζει να αναφερθεί ότι το ελάχιστο ύψος των επενδύσεων που απαιτούνται προκειμένου να μην υπάρχει απαξίωση του δικτύου υπολογίζεται στα 200 εκατ. ευρώ ετησίως.

Έτσι, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δρομολογεί μία σειρά από επενδύσεις ώστε να διασφαλίσει την σταθερότητα του δικτύου.

Ειδικότερα, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης αναμένεται η προώθηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών και η αναβάθμιση του συστήματος μεταφοράς, προϋπολογισμού 195 εκ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η διασύνδεση Κυκλάδων –Φάση Δ, και εναέρια γραμμή Κόρινθος–ΚΥΤ Κουμουνδούρου 400 KV και συνοδευτικά έργα. Τα έργα αυτά θα θωρακίσουν την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και θα αξιοποιήσουν τις μεγάλες δυνατότητες παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην θαλάσσια επικράτεια και στην Πελοπόννησο. Στόχος είναι επίσης να διευκολυνθεί η μείωση του κόστους ενέργειας οδηγώντας σε νέες επενδύσεις και θέσεις εργασίας στους ενεργειοβόρους κλάδους της οικονομίας.

Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί και η υπογειοποίηση και αναβάθμιση του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας του ΔΕΔΔΗΕ σε αστικές περιοχές για τη θωράκιση τους έναντι των ακραίων καιρικών φαινομένων με συνολικό προϋπολογισμό 60 εκατ. ευρώ. Ο στόχος είναι να βελτιωθεί η ανθεκτικότητα του δικτύου, η ποιότητα ζωής και η τουριστική ανάπτυξη. Επίσης θα υπάρξει αναβάθμιση του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας σε δασικές περιοχές για την αποτροπή πυρκαγιών με συνολικό budget 40 εκατ. ευρώ. Στόχος να βελτιωθεί η αξιοπιστία του δικτύου (δείκτες ποιότητας ενέργειας SAIDI, SAIFI) και να προστατευθούν καλύτερα τα δάση.

Στο πλαίσιο των χρηματοδοτήσεων του ευρωπαϊκού ταμείου προβλέπεται ακόμα η αύξηση ισχύος υποσταθμών διανομής ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να αρθούν τεχνικοί περιορισμοί για σύνδεση νέων μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές (800MVA). Ο προϋπολογισμός του έργου αναμένεται να φτάσει τα 12 εκ. ευρώ.

Εκτός Ταμείου η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής

Εκτός λίστας έργων του σχεδίου ανάκαμψης έμεινε η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής. Το έργο αυτό ωστόσο θα ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ με το ποσό των 400 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μ. Μανουσάκης, τα υπόλοιπα 400 εκατ. αντλούνται από δανεισμό (έχουμε ήδη υπογράψει δανειακές συμβάσεις με την ΕΤΕπ και τη Eurobank) και τα 200 εκατ. ευρώ προέρχονται από ιδία κεφάλαια της Αριάδνη Interconnection. «Θυμίζω ότι πρόκειται για ένα άκρως βιώσιμο οικονομικά έργο, αφού θα αποσβεστεί σε μόλις 2,5 έτη –χρόνος ρεκόρ για ένα έργο υποδομής με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ. Συνεπώς, όλοι μπορούν να είναι ήσυχοι για την ασφάλεια υλοποίησης του εμβληματικού έργου, καθώς έχει ούτως ή άλλως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση» τόνισε ο κ. Μανουσάκης.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη το καλοκαίρι η γραμμή Κρήτης – Πελοποννήσου θα είναι έτοιμη να πάρει φορτία από το ηπειρωτικό σύστημα. Όπως σημείωσε, ήδη από τον Δεκέμβριο, το πρώτο υποβρύχιο καλώδιο της «μικρής» διασύνδεσης έχει δοκιμαστεί και ολόκληρο το κύκλωμα της διασύνδεσης λειτουργεί με επιτυχία. Μετά από κάποιες καθυστερήσεις λόγω καιρού, το προηγούμενο διάστημα ποντίστηκε και το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο και αυτή τη στιγμή ολοκληρώνονται κάποιες επιμέρους εργασίες ώστε μέχρι το Πάσχα το έργο να έχει ολοκληρωθεί. Βέβαια, μία τόσο μεγάλη διασύνδεση σαν αυτή, και δεδομένου ότι για πρώτη φορά η Κρήτη θα ενταχθεί στην αγορά ενέργειας, προϋποθέτει ένα διάστημα δοκιμαστικής λειτουργίας.

Στο πρόγραμμα και οι έξυπνοι μετρητές

Μετά από ένα σίριαλ μακράς διαρκείας για το διαγωνισμό για τους πρώτους 200.000 έξυπνους μετρητές που έληξε άδοξα πριν από λίγες μέρες μετά από απόφαση του ΔΣ του ΔΕΔΔΗΕ να ματαιώσει το διαγωνισμό, οι έξυπνοι μετρητές φαίνεται πώς θα ακολουθήσουν άλλο δρόμο. Η προμήθεια και εγκατάσταση 7,5 εκατομμυρίων «έξυπνων» μετρητών με προϋπολογισμό 532,5 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί από το σκέλος των δανείων μηδενικού επιτοκίου του Ταμείου Ανάκαμψης (50% με δάνεια, 30% με τραπεζικό δανεισμό και 20% με ίδια κεφάλαια).

Σε αυτές τις εξελίξεις φτάσαμε μετά από τη διαδικαστική διαδικασία που κατέληξε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατόπιν της προσφυγής της κοινοπραξίας ΟΤΕ - Intrakat - Intrasoft International κατά του ΔΕΔΔΗΕ για την απόφαση να δεχτεί ως προτιμητέο μειοδότη την Intracom Telecom στον διαγωνισμό έξυπνους μετρητές. 

Στον αέρα ακόμα ο Δυτικός Διάδρομος

Έτοιμος να προσπαθήσει να ανατρέψει τη δικαστική απόφαση για το Δυτικό Διάδρομο αξιοποιώντας όλα τα νόμιμα μέσα που διαθέτει εμφανίζεται ο ΑΔΜΗΕ ενώ παράλληλα εξετάζει και εναλλακτικές οδεύσεις ώστε να μην χαθεί επιπλέον χρόνος στο ενδεχόμενο που ο Διαχειριστής δεν δικαιωθεί στο δικαστήριο κατά της Μονής Καλαβρύτων.

Υπενθυμίζοντας το ιστορικό αυτής της «πικρής» αυτής υπόθεσης όπως τη χαρακτήρισε ο κ. Μανουσάκης, ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ τόνισε ότι η ενεργειακή αναβάθμιση της Πελοποννήσου στην Υπερυψηλή Τάση (400 kV), από τα 150 kV που είναι σήμερα, έχει ενταχθεί στον σχεδιασμό ήδη από το 2006, από την τότε Γενική Διεύθυνση Μεταφοράς της ΔΕΗ. Μετά από σειρά καθυστερήσεων –γιατί οι αντιδράσεις της Μονής στα Καλάβρυτα δεν είναι το μόνο εμπόδιο που συνάντησε τοπικά το έργο– η κατασκευή της γραμμής ξεκίνησε το 2018 για να φτάσει το 2020 να ολοκληρωθεί σε βαθμό 98%. Πέραν των εναέριων γραμμών υπενθυμίζεται ότι έχει κατασκευαστεί και το υποβρύχιο καλώδιο των 400 kV μεταξύ Ρίου-Αντιρρίου.

Μετά από προσφυγές κατοίκων και φορέων στην Πελοπόννησο σχετικά με την όδευση του έργου, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε νόμιμο τον Δυτικό Διάδρομο, καθώς είχε εξασφαλίσει όλες τις νόμιμες αδειοδοτήσεις από τους αρμόδιους φορείς. Δυστυχώς, πριν λίγο καιρό το Πρωτοδικείο Καλαβρύτων αποδέχθηκε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν οι πέντε μοναχές της Μονής Αγίων Θεοδώρων, κρίνοντας ότι το έργο δεν πρέπει να κατασκευαστεί..

«Στόχος μας είναι η Πελοπόννησος να ενταχθεί στο Σύστημα Υπερυψηλής Τάσης –όπως θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και πολλά χρόνια– το συντομότερο δυνατό και με αυτόν τον γνώμονα θα προχωρήσουμε. Ένας λόγος είναι η βλάβη στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου στις 7 Φεβρουαρίου, κατά την οποία κανένας καταναλωτής στην Πελοπόννησο δεν θα είχε επηρεαστεί εάν είχε ολοκληρωθεί η νέα γραμμή. Επιπλέον, είναι γνωστός ο ενεργειακός κορεσμός του δικτύου της Πελοποννήσου που δεν επιτρέπει τη διείσδυση περισσότερων ΑΠΕ στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Ένας τρίτος βασικός λόγος είναι η διασύνδεση της Κρήτης μέσω της Πελοποννήσου τους επόμενους μήνες, η οποία θέτει επιπλέον προκλήσεις στο κορεσμένο Σύστημα της περιοχής», σημείωσε ο κ. Μανουσάκης.

Με το βλέμμα στις διεθνείς διασυνδέσεις

Για τη δεύτερη διεθνή διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας, μέσα στο 2021 ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για το εγχώριο τμήμα της διασύνδεσης Νέα Σάντα - Maritsa. Αυτή την περίοδο, διερευνώνται επίσης σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη και νέες διασυνδέσεις με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία. Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται πολύ κοντά σε υπογραφή Συμφώνου Συνεργασίας με τον Ιταλό Διαχειριστή TERNA και για την κατασκευή δεύτερης ενισχυτικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών. Τέλος, ωριμάζουν τα σχέδια για αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας-Τουρκίας, της διασύνδεσης δηλαδή του ευρωπαϊκού με το τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.

Εκτός από τις χερσαίες διεθνείς διασυνδέσεις, στο μικροσκόπιο του ΑΔΜΗΕ βρίσκονται και οι θαλάσσιες διασυνδέσεις στη Μεσόγειο.  Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο από τον Euroasia Interconnector. Ο ρόλος του ΑΔΜΗΕ είναι να διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα των δύο διασυνδέσεων (Αττική-Κρήτη και Κρήτη-Κύπρος), όπως άλλωστε είναι η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης ήδη από τον Οκτώβριο του 2019. «Σε συζητήσεις που έχουμε με την Κομισιόν, η οποία επικοινωνεί μαζί μας προκειμένου να κατανοήσει την τεχνική ωριμότητα του έργου και κυρίως τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των δύο συστημάτων, μας έχει αναφερθεί ότι υπάρχει διάθεση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμμετέχει Ευρωπαϊκός TSO στο μετοχικό σχήμα της διασύνδεσης. Ως εκ τούτου, αυτό είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε να εξεταστεί επί της αρχής χωρίς όμως να έχει ληφθεί κάποια απόφαση, καθώς αυτή η απόφαση είναι των μετόχων μας, δηλαδή της ελληνικής κυβέρνησης και της State Grid», τόνισε ο κ. Μανουσάκης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΕΣΜΑ: Οι ευκαιρίες αξιοποίησης των εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων

Πραγματοποιήθηκε ανοιχτή συνεδρίαση της Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) όπου συμμετείχε και ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας.
Nikos Papathanasis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξεπέρασε το 100% η απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2014 - 2020

Έως τις 31/12/2023 η λογιστική καταχώρηση ήταν στο 87% και θα υπερβεί το 100%. Οι συνολικές δαπάνες έως τις τελευταίες υποβολές αιτήσεων ανήλθαν σε 20,9 δισ. ευρώ ή 112%. Τι είπε ο Ν. Παπαθανάσης για το Ταμείο Ανάκαμψης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο επίκεντρο των χρηματοδοτήσεων η πράσινη μετάβαση της χώρας

Όπως τόνισε ο ΓΓ Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δ. Σκάλκος το μεγαλύτερο μέρος του νέου ΕΣΠΑ θα χρηματοδοτήσει πράσινες επενδύσεις και τις επόμενες μέρες θα οριστικοποιηθεί η τροποποίηση του ΕΣΕΚ.
Recovery Fund, Tameio Anakampsis, EU, Evropaiki Enosi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγαλώνει το Ταμείο Ανάκαμψης κατά 5 δισ., έργα 686 εκατ. για τις ζημιές

Τον Δεκέμβριο η έγκριση για αύξηση κονδυλίων από Ecofin, συνολικά θα έλθουν στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια πόροι 55 δισ. από Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ. Ποια είναι τα έργα που χρηματοδοτούνται σε Θεσσαλία και Έβρο. Οι νέες δράσεις.
Fotovoltaika, Ananeosimes Phges Energeias, APE
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαθιές περικοπές στην ενέργεια από ΑΠΕ, ανησυχία στους παραγωγούς

Για την αποφυγή μπλακάουτ κόβεται παραγωγή ακόμη και από μονάδες που δημιουργήθηκαν πριν από το 2019. Ήδη μεγάλες εταιρείες πλησιάζουν το ετήσιο όριο μείωσης 5% πριν κλείσει το εξάμηνο. Πιθανή διεκδίκηση αποζημιώσεων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ψάχνουν δανεισμό δισεκατομμυρίων για μεγάλα έργα οι κατασκευαστικές

Σε νέα περίοδο ανάπτυξης μπαίνουν οι κατασκευές, με έργα της τάξεως των 27 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια. Το ΙΟΒΕ επισημαίνει, όμως, ότι η αύξηση των εργασιών θα αυξήσει σημαντικά και τις ανάγκες χρηματοδότησης.