ΓΔ: 1424.04 0.16% Τζίρος: 185.19 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Κρίσιμος διαγωνισμός τον Ιούνιο για την πρώτη μαρίνα των mega yachts

Κίνδυνος να βυθιστεί σε νομική αβεβαιότητα ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ για ιδιωτικές μαρίνες μετά την απόφαση του ΣτΕ που ακύρωσε τον διαγωνισμό για τη μαρίνα της Αρετσούς.

Η ακύρωση του διαγωνισμού για τη μαρίνα Αρετσούς, μετά από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) επί προσφυγής που είχε καταθέσει ο δήμος Καλαμαριάς, προκαλεί πονοκεφάλους στο ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει σε ακύρωση και του μεγάλου διαγωνισμού για τη μαρίνα mega yachts στην Κέρκυρα, η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον οποίο έχει μετατεθεί για τις 16 Ιουνίου.

Το ερώτημα είναι τι θα συμβεί στην περίπτωση που υπάρξει αντίστοιχη προσφυγή στο ΣτΕ που έκρινε, στην περίπτωση της Καλαμαριάς, ότι πριν ξεκινήσει ένας διαγωνισμός πρέπει να έχουν εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα και η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) με τους οποίους εξειδικεύονται οι όροι (χωροταξικοί, κ.λπ.).

Το πρόγραμμα ανάπτυξης τουριστικών λιμένων του ΤΑΙΠΕΔ που έχει ξεκινήσει από το 2012 καρκινοβατεί εν μέσω αντιδράσεων, προσφυγών, νομικών εκκρεμοτήτων και αλλαγών στρατηγικής ανάλογα με τις κυβερνήσεις. Έτσι, η χώρα μας δεν διαθέτει επαρκείς υποδομές για τουριστικά σκάφη, αν και η Μεσόγειος, μαζί με την Καραϊβική, είναι η προτιμώμενη περιοχή των ιδιοκτητών σκαφών τύπου mega yacht (θαλαμηγοί μήκους άνω των εξήντα μέτρων). 

Η Κέρκυρα θεωρείται ιδανική περιοχή καθώς μια τυπική διαδρομή ενός γιοτ αναψυχής στη Μεσόγειο, θα περνούσε από την περιοχή των Δαλματικών Ακτών, στην ανατολική ακτή της Αδριατικής Θάλασσας στην Κροατία, την Αδριατική Ακτή της Ιταλίας και τα Ιόνια Νησιά της Δυτικής Ελλάδας. Εκτιμάται ότι οι χώρες της βορειοδυτικής Μεσογείου (Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία) απορροφούν το 80% της συνολικής ζήτησης για τουρισμό με γιοτ στη Μεσόγειο, ενώ οι χώρες της βορειοανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα, Κροατία και Τουρκία) καλύπτουν το 14% της συνολικής μεσογειακής ζήτησης. Αυτό προσφέρει δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς mega yacht στην Ελλάδα.

Η Ελλάδα «έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή των μεσογειακών χωρών και τη χαμηλότερη αναλογία αγκύρωσης 0,84 ανά χιλιόμετρο. Ήδη καταγράφεται στη χώρα μας αύξηση της δραστηριότητας του τουρισμού μέσω γιοτ. Η Boat International, το περιοδικό για super yacht, εντόπισε 834 super yacht (γιοτ άνω των 120 ποδιών ή 37 μέτρων) στα ελληνικά ύδατα τον Ιούλιο του 2021, ακριβώς πίσω από τη Γαλλία με 945 και τα 1.353 της Ιταλίας».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων EY, μεταξύ των ανταγωνιστών της Ελλάδας στον τομέα της υποδοχής mega yachts, η επαρχία Λέτσε, το «ψηλό τακούνι» της μπότας της Ιταλίας, διαθέτει μια σειρά από αξιοπρεπείς,  μεσαίου μεγέθους μαρίνες, καμία από τις οποίες  ωστόσο δεν εξυπηρετεί την αγορά των super και  των mega yachts. Πιο βόρεια, το Μπρίντιζι και το Τάραντο έχουν μεγάλα εσωτερικά λιμάνια με δυνατότητες για  μεγάλες υποδομές γιοτ, αλλά είναι επίσης  πολυσύχναστα εμπορικά λιμάνια και σίγουρα όχι  τουριστικοί προορισμοί υψηλής ποιότητας. Οι νότιες περιοχές πιθανότητα δε διαθέτουν το  αντίστοιχο τουριστικό προφίλ και ελκυστικές  παράκτιες πόλεις για να αναπτύξουν με επιτυχία  μαρίνες super ή mega yacht.

Στην Κροατία, το Ντουμπρόβνικ, ο κατακλυζόμενος προορισμός κρουαζιέρας  και τουριστικός μαγνήτης της νότιας Κροατίας, έχει δύο μεγάλες  μαρίνες που απευθύνονται κυρίως σε μικρότερα ιστιοπλοϊκά γιοτ.  Υπάρχουν επίσης θέσεις για σούπερ και μεγάλα γιοτ, αλλά  αυτά ανταγωνίζονται κρουαζιερόπλοια και ferries. Στο Μαυροβούνιο λειτουργεί το Porto Montenegro, μια μαρίνα mega yacht, που βρίσκεται στον κόλπο του Κότορ και χτίστηκε στις εγκαταστάσεις ενός εγκαταλειμμένου ναυπηγείου.  Διαθέτει 450 θέσεις ελλιμενισμού συνολικά,  συμπεριλαμβανομένων 128 για super yacht.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, «η Λευκάδα και το Φισκάρδο είναι οι κύριες τοποθεσίες γιοτ στη Βορειοδυτική Ελλάδα, αλλά εξυπηρετούν κυρίως θέσεις ιστιοπλοΐας και αγκυροβόλια, με λίγες εγκαταστάσεις για μεγαλύτερα γιοτ. Στα νησιά του Ιονίου υπάρχουν σχετικά λίγες και μικρές  μαρίνες, ενώ τα μεγάλα γιοτ είναι ως επί το πλείστων υποχρεωμένα να αγκυροβολούν αρόδο. Δεν υπάρχουν  γνωστά σχέδια για μαρίνες mega yacht εκτός από την  Κέρκυρα».

Το Σχέδιο Ανάπτυξης (Master Plan) του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός τουριστικού λιμένα μεγάλων σκαφών (megayacht marina), δυτικά του τερματικού κρουαζιέρας. Η θέση του τουριστικού λιμένα βρίσκεται στο δυτικό άκρο του λιμένα Κέρκυρας (περιοχή «Κεφαλομάντουκο»), στη δυτική πλευρά του προσήνεμου μώλου κοντά στο νέο επιβατικό σταθμό

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση Χωροθέτησης της μαρίνας, η δυναμικότητά του είναι 98 θέσεις ελλιμενισμού θαλαμηγών. Η συνολική χερσαία ζώνη καλύπτει 39.400 τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.), με 19.750 τ.μ. προσχώσεων. Ο σημερινός σχεδιασμός για την χερσαία ζώνη περιλαμβάνει ξενοδοχείο, εστιατόριο, καφέ-μπαρ, καταστήματα, γήπεδα τένις, ένα σούπερ μάρκετ και εγκαταστάσεις στάθμευσης, μεταξύ άλλων.

Πριν από λίγες ημέρες, πάντως, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε αλλαγές σε σχέση με την τεχνική ικανότητα των υποψηφίων για τη μαρίνα mega yachts της Κέρκυρας. Προβλέπεται πως «η απαιτούμενη τεχνική ικανότητα συνίσταται στην απόδειξη ανάπτυξης και λειτουργίας μιας τουλάχιστον μαρίνας, συνεχούς λειτουργίας τουλάχιστον τριών ετών, εντός της χρονικής περιόδου των τελευταίων πέντε ετών από την υποβολή της δεσμευτικής προσφοράς, με την ακόλουθη (ή μεγαλύτερη) δυναμικότητα και χαρακτηριστικά: Δυναμικότητα μεγαλύτερη των 150 θέσεων ελλιμενισμού, τουλάχιστον 50 θέσεις ελλιμενισμού για yachts μεγαλύτερα των 25 μέτρων και ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων εντός μαρίνας, δομημένης επιφάνειας τουλάχιστον 5.000 τετραγωνικών μέτρων».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

marina
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στη Lamda Marinas Investment η μαρίνα μεγάλων σκαφών στην Κέρκυρα

Η μαρίνα θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί 98 σκάφη μήκους έως 140 μέτρων και έχει χερσαία ζώνη που μπορεί να επεκταθεί στα 100.000 τμ. Θα ξεπεράσουν τα 50 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις που θα γίνουν στη μαρίνα.
Politis, taiped
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την Μαρίνα Αργοστολίου

Έξι επενδυτικά σχήματα προεπιλέγηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ για τον διαγωνισμό της μαρίνας στην Κεφαλλονιά που έχει δυναμικότητα 174 θέσεις με την έκταση της χερσαίας ζώνης να ανέρχεται σε περίπου 46.000 τ.μ.
marina
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την μαρίνα στην Κέρκυρα

Η ανάπτυξη της μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής στην Κέρκυρα έρχεται σε συνέχεια της συντονισμένης προσπάθειας του ΤΑΙΠΕΔ για αξιοποίηση των μαρινών και τουριστικών λιμένων του χαρτοφυλακίου του.