ΓΔ: 1422.35 0.34% Τζίρος: 108.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ο μεγάλος κερδισμένος από το τουριστικό «τσουνάμι»

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, κερδισμένοι από το φετινό τουριστικό τσουνάμι αναδεικνύονται οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οργανωμένο λιανεμπόριο. Απορροφούν το 15% με 20% της τουριστικής δαπάνης τα μικρά εμπορικά καταστήματα.

Αντιφατικά μηνύματα εκπέμπει προς το λιανεμπόριο το τουριστικό «μπούμ» του φετινού καλοκαιριού κι η αγωνία κορυφώνεται δεδομένου ότι σε μερικές εβδομάδες μικροί και μεγάλοι λιανέμποροι θα κληθούν να «κάνουν ταμείο» και να διαπιστώσουν τι τελικώς αποκόμισαν από τον Ιούνιο και εντεύθεν.

Βέβαια ενώ οι προβλέψεις κάνουν λόγο για περισσότερες από 33 εκατομμύρια αφίξεις τουριστών, χωρίς τις κρουαζιέρες, και τουριστικά έσοδα περί τα 20 δισ. ευρώ, ωστόσο πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι με εξαίρεση τους Αμερικανούς οι άλλες εθνικότητες τουριστών παρουσιάζουν μικρότερο κατά κεφαλή αριθμό διανυκτερεύσεων και χαμηλότερο ποσό δαπάνης σε σχέση με το 2019 – τότε οι αφίξεις μαζί με τις κρουαζιέρες ήταν 33 εκατομμύρια και τουριστικά έσοδα 17,5 δισ. ευρώ.

Πηγές της αγοράς που είναι σε θέση να γνωρίζουν μιλώντας προς το Business Daily έλεγαν πως τα πράγματα είναι πιο σύνθετα απ΄αυτό που αρχικά είναι εμφανές. Έλεγαν συγκεκριμένα πως οι μεγάλοι κερδισμένοι από το ανέλπιστο αρχικά τουριστικό «τσουνάμι» που κατέκλυσε την Ελλάδα τις τελευταίες εβδομάδες, είναι το οργανωμένο λιανεμπόριο και κυρίως οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που έχουν παρουσία όχι μόνο στην Μύκονο ή την Σαντορίνη, που βουλιάζουν από τουρίστες, αλλά γενικότερα στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου και φυσικά την Κρήτη – ειδικά στην τελευταία πρωτίστως κερδισμένοι είναι οι όμιλοι Σκλαβενίτη και Μασούτη, αλλά και οι αλυσίδες Μετρό ΑΕ και ΑΒ Βασιλόπουλος. Δηλαδή όλες οι εκείνες οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που διαθέτουν μεγάλο δίκτυο καταστημάτων – δεν εξαιρείται η Αττική η οποία έχει γίνει τουριστικός προορισμός. Είτε επειδή δραστηριοποιούνται στην αγορά του Horeca είτε επειδή «σερβίρουν» τους τουρίστες που του rbnb, δηλαδή αυτούς που μαγειρεύουν στο σπίτι.

Αλλά ενώ οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ εκμεταλλευόμενες την τουριστική «έκρηξη» θα μπορέσουν να αντισταθμίσουν ενδεχόμενες απώλειες που εκτιμάται ότι θα έχουν στη διάρκεια των τελευταίων μηνών του χρόνου, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα στο μικρό εμπόριο.

Πηγές της αγοράς έλεγαν συγκεκριμένα ότι σύμφωνα με τους υπάρχοντες υπολογισμούς το 15% με 20% της τουριστικής δαπάνης απορροφάται από τα μικρά εμπορικά καταστήματα. Αυτό όμως που δεν είναι σαφές εν προκειμένω είναι τι ποσοστό θα μείνει εφέτος, δεδομένου ότι από την μία πλευρά ο πληθωρισμός κινείται σε υψηλά μεγέθη, ενώ από την άλλη έχουν αυξηθεί και οι τιμές της εστίασης – υπάρχουν μάλιστα περιοχές στις οποίες στα καταστήματα εστίασης έχουν μειωθεί οι ποσότητες του προσφερόμενου φαγητού, κάτι αντίστοιχο δηλαδή που παρατηρήθηκε προ μηνών με την μείωση των ποσοτήτων σε αρκετά συσκευασμένα τρόφιμα χωρίς την αλλαγή των ονομαστικών τιμών.

Σε ορισμένες μάλιστα περιοχές όπως πχ της Βορείου Ελλάδος κι όχι μόνο, η απουσία των Ρώσων τουριστών έχει γίνει αρκετά εμφανής όχι τόσο για τις τουριστικές επιχειρήσεις - οι οποίες ενδεχομένως τους αντικατέστησαν με άλλες εθνικότητες – όσο στις τοπικές αγορές και κυρίως σε ορισμένες κατηγορίες καταστημάτων, όπως πχ κοσμηματοπωλεία και γουναράδικα. Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά το θέμα είναι τι θα αφήσει από τον τουριστικό τζίρο στο μικρό εμπόριο ο πληθωρισμός και η εστίαση.

Πάντως οι πρώτες ενδείξεις δεν είναι ενθαρρυντικές ή εν πάση περιπτώσει δεν είναι τόσο ενθαρρυντικές όπως ανέμεναν οι επιχειρηματίες. Σε λίγες εβδομάδες πάντως θα γνωρίζουν. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι μετά από μία πολύ δύσκολη διετία για τον κλάδο της εστίασης, οι επιχειρήσεις έχουν αρχίσει πλέον να ανακάμπτουν εκμεταλλευόμενες την ευκαιρία του τουρισμού, αν και όχι όπως θα επιθυμούσαν. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.
Kalathi-Noikokyrioy-Super-Market-Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιες αγορές «ψαλίδισαν» οι καταναλωτές εν μέσω του υψηλού πληθωρισμού

Έτοιμα γεύματα, κρασιά, μπύρα - οινοπνευματώδη και σνακ ήταν οι κύριες κατηγορίες όπου μειώθηκε η κατανάλωση. Αλλάζουν οι συνήθειες, στροφή σε φθηνότερα προϊόντα και προσφορές, σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα «ανώνυμα» προϊόντα νικούν τα brands στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Σχεδόν 5% η αύξηση όγκου πωλήσεων στα προϊόντα private label το 2022, εν μέσω της εκτίναξης του πληθωρισμού, ενώ τα επώνυμα έχασαν 0,7%. Το μερίδιό τους αυξήθηκε στο 17,5%, ενώ στο «καλάθι του νοικοκυριού» πλησιάζει το 20%.