ΓΔ: 825.02 0.95% Τζίρος: 57.47 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
ELPE
Πηγή: Shutterstock

Για ρεκόρ εσόδων πάει το ΤΑΙΠΕΔ με 4 μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις

Το ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει «άλμα» εισπράξεων στα 2,4 δισ. ευρώ το 2020, αν προχωρήσουν κανονικά οι πωλήσεις μετοχών του Αεροδρομίου, των ΕΛΠΕ και των δύο εταιρειών που «βγαίνουν» από την ΔΕΠΑ.

Έσοδα – ρεκόρ για το ΤΑΙΠΕΔ, που μπορεί να φτάσουν τα 2,4 δισ. ευρώ, προβλέπει πως θα έχει το 2020 η διοίκηση του Ταμείου, αν βέβαια προχωρήσουν τέσσερις σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις χωρίς προβλήματα. Όπως είπε χθες ο πρόεδρος του Ταμείου, Αρης Ξενόφος, τα 2,4 δισ. ευρώ μπορούν να αντληθούν από την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ποσοστού (από το περίπου 35% που κατέχει) των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) και του 100% των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Η εμπειρία δείχνει, πάντως, πως σπανίως επιβεβαιώνονται οι προβλέψεις του ΤΑΙΠΕΔ για τα έσοδα, καθώς η πορεία πολλών διαγωνισμών επηρεάζεται από πολιτικούς παράγοντες, όπως διαπιστώθηκε και το 2019, κατά το μεγαλύτερο τμήμα του οποίου το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων ήταν κλινικά νεκρό εξαιτίας της προεκλογικής περιόδου. Το σημείωσε και ο κ. Άρης Ξενόφος, πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, επισημαίνοντας τη δυσκολία του εγχειρήματος καθώς πρόκειται για «ειδικά περιουσιακά στοιχεία».

Η εκδήλωση ενδιαφέροντος για την ΔΕΠΑ Υποδομών έχει προγραμματιστεί για τις 14 Φεβρουαρίου, ενώ μέσα στο πρώτο τρίμηνο θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Και για τις δύο εταιρείες, που θα προκύψουν από διάσπαση της ΔΕΠΑ, έχει εκδηλωθεί σοβαρό αρχικό ενδιαφέρον από την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως είπαν οι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ.

Αντίθετα, «παράθυρο ευκαιρίας» αναζητείται για την αξιοποίηση του ποσοστού που ελέγχει το Ταμείο στα ΕΛΠΕ (κοντά στο 35%), με δεδομένο πως αυτή τη φορά δεν πωλείται ποσοστό και του ομίλου Λάτση, όπως στον προηγούμενο, άγονο, διαγωνισμό. «Πρόκειται για δύσκολη συναλλαγή», σημείωσε ο κ. Ξενόφος και πρόσθεσε πως «συνεχώς αξιολογούμε τα δεδομένα της αγοράς και τις διαθέσεις της επενδυτικής κοινότητας». Δεν επιβεβαίωσε, όμως, το ενδεχόμενο πώλησης πακέτου μέσω βιβλίου προσφορών, με την επισήμανση πως τα ΕΛΠΕ είναι εισηγμένη εταιρεία και πρέπει να «είμαστε προσεκτικοί».

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ και ο διευθύνων σύμβουλος, Ριχάρδος Λαμπίρης, είπαν χθες πως κατά πάσα πιθανότητα και οι δέκα υποψήφιοι για το 30% της ΔΑΑ θα περάσουν στο τελικό στάδιο στα μέσα Ιανουαρίου, ενώ οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται κοντά στο Πάσχα. Για την αξιοποίηση του Ελληνικού, ο κ. Ξενόφος υπενθύμισε τις κυβερνητικές δηλώσεις περί έναρξης των εργασιών μέσα στον Ιανουάριο, προσθέτοντας πως μπορούν να γίνουν κάποιες κατεδαφίσεις ή αναπλάσεις. Τόνισε, όμως, πως ακόμα και γι’ αυτό χρειάζονται ρυθμίσεις, ώστε να νομιμοποιηθούν πρώτα κάποιες από τις περίπου 400 κατασκευές στο ακίνητο των 6.000 στρεμμάτων που είναι αυθαίρετες.

Επιπλέον, εκκρεμούν τόσο η παραχώρηση της άδειας για το καζίνο, όσο και η κατανομή της κυριότητας του ακινήτου μεταξύ του Δημοσίου και του επενδυτή. Με βάση τη σύμβαση, η Lamda Development θα αποκτήσει πλήρη κυριότητα επί του 30% της έκτασης του Ελληνικού και της παραλιακής ζώνης του Αγίου Κοσμά. Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη λεπτή διαπραγμάτευση για τον προσδιορισμό των τμημάτων της έκτασης επί των οποίων θα έχει πλήρη κυριότητα ο επενδυτής.

Για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή των Ανωνύμων Εταιρειών η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ τόνισε πως βρίσκεται στο τελικό στάδιο η επεξεργασία, υπό την εποπτεία του υπουργείου Ναυτιλίας, της νέας νομοθετικής ρύθμισης που θα επιτρέπει διάφορα μοντέλα αξιοποίησης και όχι μόνο υποπαραχωρήσεις. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε προωθήσει ρύθμιση η οποία επέβαλλε μόνο την παραχώρηση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων των λιμανιών και όχι π.χ. την παραχώρηση ολόκληρου του λιμανιού. Ο κ. Ξενόφος είπε πως οι πρώτοι διαγωνισμοί μπορούν να προκηρυχθούν στα τέλη του πρώτου τριμήνου.

Στο παρελθόν, η διοίκηση του ταμείου είχε υποστηρίξει πως τα πρώτα λιμάνια που θα βγουν προς παραχώρηση θα είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας που συνδέονται με την Εγνατία Οδό.

Ειδικά για το διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού η διοίκηση του ταμείου επισήμανε τις μεγάλες δυσκολίες, χωρίς να μπει σε λεπτομέρειες για τα χρονοδιαγράμματα. Όπως ανακοινώθηκε χθες το βράδυ, μετά από συνεννόηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με το ΤΑΙΠΕΔ για το έργο παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών η 26η Ιουνίου 2020. Στο υπουργείο υποστηρίζουν πως «το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί κρίνεται ως απολύτως επαρκές προκειμένου να διευθετηθούν όλα τα εκκρεμή ζητήματα της σύμβασης παραχώρησης, με στόχο η σκοπούμενη συναλλαγή να είναι η πλέον επωφελής και προσοδοφόρα για το Ελληνικό Δημόσιο και να τύχει της μέγιστης αποδοχής από τους επενδυτές αλλά και το κοινωνικό σύνολο. Σημειώνεται επίσης ότι οι σταθμοί διοδίων θα είναι σχεδόν έτοιμοι στο σύνολό τους για λειτουργία τον Μάιο του 2020, ενώ έως τον Απρίλιο 2020 θα έχουν ολοκληρωθεί και οι απαραίτητες ενέργειες για την αξιολόγηση των παλαιών γεφυρών και την αδειοδότηση των σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου».

Όσο για την αξιοποίηση των ακινήτων, στο τελικό στάδιο βρίσκεται η διαδικασία παραχώρησης του Castelo Bibelli στην Κέρκυρα σε σχήμα που συμμετέχουν ο όμιλος Φάις και η επενδυτική εταιρεία Bluehouse, ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση τμήματος της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου Κρήτης. Ο κ. Ξενόφος υποστήριξε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, πως αναμένεται να χωροθετηθεί στο συγκεκριμένο ακίνητο και άδεια λειτουργίας καζίνο, κάτι που θα ενισχύσει την αξία του.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ethniki Odos-Attiki-apagoreysi fortigon
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η πανδημία «ξηλώνει» τις συμβάσεις για οδικούς άξονες και αεροδρόμια

Αναπόφευκτη η έναρξη δύσκολων διαπραγματεύσεων με τους παραχωρησιούχους των εθνικών οδών και τις εταιρείες που ελέγχουν τα αεροδρόμια, καθώς καταγράφεται μεγάλη πτώση της κίνησης και τίθεται θέμα αποζημιώσεων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δύο μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις «μολύνονται» από τον κοροναϊό

Τα μεγάλα πλήγματα στις διεθνείς αερομεταφορές και στη διεθνή αγορά ενέργειας δημιουργούν αβεβαιότητα για τις πωλήσεις του Αεροδρομίου και της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Πιο «ασφαλής» η περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών.
deals, symfwnies, ependyseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φορτσάρουν οι ιδιωτικοποιήσεις το 2021, ποιοι διαγωνισμοί είναι σε εξέλιξη

Ποιες ιδιωτικοποιήσεις μεταφέρθηκαν για το 2021 εξαιτίας της πανδημίας. Τα μεγάλα projects σε ενέργεια και υποδομές που θα φέρουν έσοδα ύψους 1,79 δισ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ την φετινή χρονιά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σήμερα οι προσφορές για την Εγνατία, αίνιγμα οι υποψηφιότητες

Δυόμιση χρόνια μετά την προεπιλογή επτά κοινοπραξιών υποβάλλονται οι οικονομικές προσφορές και είναι άγνωστο πόσοι υποψήφιοι θα εμφανιστούν στη διεκδίκηση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.