Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας έως το 2026, σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν στη Βουλή από τον Αναπληρωτή Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη.
Στόχος είναι η αναβάθμιση των υπηρεσιών για το επιβατικό κοινό, με έμφαση στην ενίσχυση των δρομολογίων, την αύξηση του αριθμού των οδηγών και τη διατήρηση καθαρών λεωφορειολωρίδων.
Ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι «υπάρχουν μεγάλα και σοβαρά προβλήματα σε ότι αφορά την μεγάλη καθυστέρηση στις μετακινήσεις των πολιτών», επισημαίνοντας ότι το συγκοινωνιακό πρόβλημα απαιτεί συνεργασία πολλών υπουργείων και αρμόδιων φορέων.
Παράλληλα, απέρριψε τις κατηγορίες για μείωση των δρομολογίων, υποστηρίζοντας πως από τον Μάιο του 2025 έχουν αυξηθεί τόσο τα δρομολόγια όσο και οι οδηγοί λεωφορείων.
Αναγνωρίζοντας τις σημαντικές ελλείψεις σε οδηγούς, ανέφερε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη προκήρυξη για 300 νέες θέσεις, ενώ από τον Ιανουάριο αναμένονται περαιτέρω προσλήψεις.
Επιπλέον, προχωρά η αντικατάσταση των παλαιών λεωφορείων με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, με στόχο μέχρι τον Μάρτιο να φτάσουν τα 1.976 οχήματα και έως το 2027 να προστεθούν άλλα 1.600 νέα λεωφορεία.
Η στρατηγική του υπουργείου επικεντρώνεται στις 15 γραμμές με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση, με εντατικοποίηση των δρομολογίων σε ώρες αιχμής και στόχο τη μείωση της χρονο-απόστασης κατά 50%. Επιπλέον, οι λεωφορειολωρίδες θα επιτηρούνται με κάμερες για την απρόσκοπτη λειτουργία τους.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και του Μετρό, με σημαντικό έργο την επέκταση του Μετρό προς τη Γλυφάδα. Η μελέτη του έργου ξεκινά στις αρχές του 2026, με στόχο την αντιμετώπιση της αυξημένης κυκλοφορίας λόγω της ανάπτυξης του Ελληνικού.
Παράλληλα, για πρώτη φορά πραγματοποιείται αντικατάσταση όλων των ράγων του δικτύου του μετρό, συνολικού μήκους 32.000 χιλιομέτρων.
Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, δύο βασικοί παράγοντες επιβαρύνουν την κυκλοφορία στην Αθήνα: η συνειδητή επιλογή για 12μηνη τουριστική περίοδο, που αυξάνει σημαντικά τους επισκέπτες, και οι εμπορευματικές μεταφορές για την τροφοδοσία των καταστημάτων.
Για την αντιμετώπιση της συμφόρησης, εξετάζονται λύσεις όπως τα μετακυλιόμενα ωράρια τροφοδοσίας, ώστε να αποφεύγεται η κίνηση βαρέων οχημάτων στις βασικές αρτηρίες τις ώρες αιχμής.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει ξεκινήσει διαβούλευση με τα συναρμόδια υπουργεία και ενώσεις οδηγών φορτηγών, με στόχο την προσαρμογή της εφοδιαστικής αλυσίδας και τη βέλτιστη διαχείριση της κυκλοφορίας.
Στα έργα που αναμένεται να συμβάλουν στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση περιλαμβάνονται ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, η ολοκλήρωση της σήραγγας Ηλιούπολης και τα σιδηροδρομικά έργα που θα συνδέουν την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη. Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά εκτιμάται ότι θα μειώσει κατά 25% το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην περιοχή και στον Κηφισό.
Επιπλέον, προχωρά η σιδηροδρομική σύνδεση Ελευσίνας – Θήβας (Θριάσιο – Σφίγγα), με αίτημα χρηματοδότησης της μελέτης στο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο. Το έργο αυτό, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του Θριασίου Πεδίου ως εμπορευματικό κέντρο, θα συμβάλει στη μεταφορά της κίνησης των φορτηγών εκτός του οδικού δικτύου του Κηφισού.
Τα παραπάνω έργα εντάσσονται σε μια συνολική στρατηγική για τη βελτίωση της ποιότητας των μεταφορών στην Αττική, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και την προώθηση βιώσιμων και λειτουργικών λύσεων για τις μετακινήσεις πολιτών και επιχειρήσεων.