Από σύμβολο των χρόνιων παθογενειών της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, σε υπόδειγμα ψηφιακού μετασχηματισμού επιχειρεί να μετατραπεί το Ελληνικό Κτηματολόγιο, σύμφωνα με όσα αναδείχθηκαν στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο Ωδείο Αθηνών παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Χρήστος Δερμεντζόπουλος παρουσίασαν την πρόοδο ενός έργου που επί δεκαετίες παρέμενε ανολοκλήρωτο. Εστίασαν στην ψηφιοποίηση, την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και τη δημιουργία ενός ενιαίου πλαισίου διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας.
Από την πλευρά του φορέα, ο πρόεδρος του Ελληνικού Κτηματολογίου Θανάσης Λίπας και η γενική διευθύντρια Ολυμπία Μαρκέλλου ανέδειξαν τα ποσοτικά και οργανωτικά αποτελέσματα της μεταρρύθμισης, περιγράφοντας τη μετάβαση από ένα κατακερματισμένο και γραφειοκρατικό σύστημα σε μια πλήρως ψηφιακή υποδομή.
Κοινός παρονομαστής των τοποθετήσεων ήταν ότι το Κτηματολόγιο εισέρχεται πλέον σε φάση ολοκλήρωσης και παραγωγικής λειτουργίας, με στόχο έως το τέλος του 2026 να αποτελέσει θεμέλιο για μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου, ταχύτερες συναλλαγές και αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας.
Η «δικαίωση» μιας δύσκολης προσπάθειας
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης χαρακτήρισε την πρόοδο του Κτηματολογίου ως «δικαίωση» μιας πολυετούς προσπάθειας. Όπως ανέφερε, «το έργο περνάει από τη φάση των διαρκών εξαγγελιών στη φάση της ολοκλήρωσης και της παραγωγικής λειτουργίας».
Παραθέτοντας στοιχεία, σημείωσε ότι «η κτηματογράφηση αυξήθηκε από 28% το καλοκαίρι του 2019 στο 65% τον Δεκέμβριο του 2020», ενώ τα αναρτημένα δικαιώματα υπερτριπλασιάστηκαν. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ολοκλήρωση της ανάρτησης στον Δήμο Αθηναίων το 2020, μετά από 12 χρόνια προσπαθειών.
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε τη σημασία της διοικητικής αναδιάρθρωσης: «Μετασχηματίσαμε τα 392 παλαιά υποθηκοφυλακεία σε 79 σύγχρονα κτηματολογικά γραφεία και ξεκινήσαμε την ψηφιοποίηση 600 εκατομμυρίων σελίδων με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης».
Ψηφιακή οργάνωση του εθνικού χώρου
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ανέδειξε τη σημασία του έργου για την οργάνωση του εθνικού χώρου. «Το Κτηματολόγιο, η χωροταξία και η πολεοδομία είναι οι τρεις πυλώνες για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας», τόνισε, χαρακτηρίζοντας το έργο «ιστορική μεταρρύθμιση» που ξεπερνά τα ευρωπαϊκά δεδομένα.
Ανακοίνωσε τη δημιουργία του Εθνικού Οργανισμού Κτηματολογίου και Ελέγχου Δόμησης, ενός One-Stop-Shop ή «Gov.gr» για τις πολεοδομίες, που θα προσφέρει ταχύτερη εξυπηρέτηση και ενιαία εφαρμογή της νομοθεσίας. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι «η πολυνομία λειτουργεί ως αόρατος φόρος στην ιδιοκτησία και την ανάπτυξη», παρουσιάζοντας τον νέο Κώδικα Χωροταξίας και Πολεοδομίας.
Η συμβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου επισήμανε ότι «το Κτηματολόγιο αλλάζει σελίδα με την Τεχνητή Νοημοσύνη». Ανέφερε πως «ψηφιοποιήθηκαν 612 εκατομμύρια σελίδες από τα αρχεία των υποθηκοφυλακείων», ενώ όλα τα δεδομένα και οι εφαρμογές του φορέα έχουν μεταφερθεί στο κυβερνητικό νέφος (G-Cloud).
Σύμφωνα με τον υπουργό, η χρήση AI επιτρέπει την ταχύτερη επεξεργασία νομικών εγγράφων, ενώ η ψηφιοποίηση ενισχύει τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα. «Πρέπει να παραδώσουμε μια χώρα πλήρως ψηφιοποιημένη», κατέληξε.
Το Κτηματολόγιο στην οθόνη του πολίτη
Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Χρήστος Δερμεντζόπουλος χαρακτήρισε το έργο «την πλέον σύνθετη και αναγκαία διοικητική μεταρρύθμιση των τελευταίων δεκαετιών». Όπως ανέφερε, «το 2019 η κτηματογράφηση βρισκόταν στο 38%, ενώ σήμερα έχει φτάσει στο 99%».
Τόνισε ότι «πάνω από 621 εκατομμύρια σελίδες τίτλων μετατρέπονται σε ένα λειτουργικό ψηφιακό σύστημα» και ότι «ο πολίτης μπορεί πλέον να εξυπηρετείται χωρίς γραφειοκρατία». Παρουσίασε επίσης τον Ενιαίο Κόμβο Ακινήτου, που θα συνδέει δεδομένα του Κτηματολογίου με την ΑΑΔΕ και τους δήμους.
Το αποτύπωμα του έργου
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Κτηματολογίου Θανάσης Λίπας υπογράμμισε ότι «το 99% της χώρας διαθέτει αναρτημένα κτηματολογικά στοιχεία». Όπως είπε, «η Ελλάδα αποδεικνύει ότι μπορεί να ολοκληρώνει μεταρρυθμίσεις που για δεκαετίες θεωρούνταν αδύνατες».
Αναφερόμενος στη νέα εποχή, τόνισε ότι «η μετάβαση από τη γραφειοκρατία στο ψηφιακό κράτος είναι το πραγματικό αποτύπωμα του Ελληνικού Κτηματολογίου».
Πλήρης ολοκλήρωση έως το 2026
Η γενική διευθύντρια Ολυμπία Μαρκέλλου σημείωσε ότι «η δημιουργία ενός ενιαίου, ψηφιακού και απλοποιημένου κτηματολογικού οικοσυστήματος είναι πλέον γεγονός». Επισήμανε ότι «καταργήθηκαν 392 υποθηκοφυλακεία και υλοποιείται ένα από τα μεγαλύτερα έργα ψηφιοποίησης της Δημόσιας Διοίκησης».
Όπως ανέφερε, στόχος είναι «η ολοκλήρωση του ψηφιακού Κτηματολογίου έως το τέλος του 2026» και η λειτουργία του «Ενιαίου Κόμβου Ακινήτων», που θα συγκεντρώνει όλα τα κρίσιμα δεδομένα για κάθε ακίνητο. «Λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη εμπιστοσύνη», υπογράμμισε.
Η κ. Μαρκέλλου ευχαρίστησε το προσωπικό του Κτηματολογίου για την προσήλωση και τον επαγγελματισμό τους, τονίζοντας ότι «η επιτυχία αυτή ανήκει στους ανθρώπους που πίστεψαν στο έργο και το υλοποίησαν».