ΓΔ: 901.15 -0.43% Τζίρος: 57.15 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Belharra - Naval Group
Πηγή: Naval Group

Προσδοκίες για deal με Μακρόν για φρεγάτες, τι θα γίνει με τα Ναυπηγεία

Ένα βήμα πριν από την τελική συμφωνία φέρεται να βρίσκεται η χώρα μας με τη Γαλλία για την απόκτηση των φρεγατών Belharra αλλά και κορβετών Gowind. Πώς επηρεάζεται το σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Ένα βήμα πριν τη συμφωνία με τη Γαλλία για την απόκτηση των νέων πολυσυζητημένων, φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού φέρεται να βρίσκεται η χώρα μας. 

Σύμφωνα με τις πληροφορίες και από το «στρατηγείο» της Λεωφόρου Μεσογείων των τελευταίων ωρών και κρατώντας πάντα επιφύλαξη –καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που τα σχέδια έμειναν στα χαρτιά- κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Παρίσι, θα οριστικοποιηθεί και ίσως ανακοινωθεί η προμήθεια τριών γαλλικών φρεγατών (Belharra) και τριών γαλλικών κορβετών (Gowind).

Ανοικτό άφησε το ενδεχόμενο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου να έχουμε ανακοινώσεις στο Παρίσι, κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη γαλλική πρωτεύουσα, σχετικά με τη νέα αμυντική συνεργασία με τη Γαλλία απαντώντας σιβυλλικά «ας κάνουμε λίγη υπομονή».

Την ίδια στιγμή πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδέχεται η διακρατική αυτή συμφωνία να συνοδευτεί από μία ακόμα σημαντικότερη, την υπογραφή διμερούς συμφώνου αμυντικής συνδρομής Ελλάδας – Γαλλίας, η οποία και στο παρελθόν είχε συζητηθεί.

Συγκεκριμένα η νέα γαλλική πρόταση αφορά τη ναυπήγηση τριών φρεγατών Βelharra με option για ακόμα μία, αλλά και τριών κορβετών Gowind. Οι τρεις ελληνικές Belharra πρόκειται να κατασκευαστούν στη Γαλλία στα ναυπηγεία της Naval Group στη Lorient - η πρώτη ήδη κατασκευάζεται για λογαριασμό του Γαλλικού Ναυτικού - ενώ οι τρεις κορβέτες Gowind σε ελληνικά ναυπηγεία. Μάλιστα οι Γάλλοι φέρονται να δεσμεύονται ότι οι δύο πρώτες Belhara θα παραδοθούν μέσα στο 2025.

Τι θα γίνει με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Η πρόσφατη ανακοίνωση του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ για την απόκτηση έξι επιπλέον Rafale έκανε τους περισσότερους να εξάγουν το συμπέρασμα ότι «αφού οι Γάλλοι πήραν κι άλλα Rafale οι Αμερικάνοι θα πάρουν τις φρεγάτες να φτιάξουν και τα ναυπηγεία…» 

Όπως όλα δείχνουν όμως τα γεωστρατηγικά σχέδια για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου έχουν ανατραπεί μετά το τριμερές σύμφωνο AUKUS (ΗΠΑ, Βρετανία και Αυστραλία) με το οποίο η Γαλλία έχασε το συμβόλαιο μαμούθ 50 δισεκατομμυρίων ευρώ για την ναυπήγηση υποβρυχίων για την Αυστραλία.

Η συμφωνία AUKUS προφανώς λειτούργησε ως επιταχυντής για τις ελληνικές φρεγάτες και η ναυμαχία μεταξύ ΗΠΑ και Γαλλία έγειρε πολύ γρήγορα υπέρ της δεύτερης. Το ζήτημα φυσικά δεν είναι μόνο οικονομικό καθώς όπως διαφαίνεται η Γαλλία θα μετατραπεί σε νέο τοποτηρητή στη περιοχή σε συνεννόηση με την Ουάσιγκτον, που μεταφέρει το κέντρο βάρους της πολιτικής της στην Ασία.

Το μεγάλο ερώτημα που γεννάται τώρα και μέχρι τις επόμενες ημέρες σίγουρα θα απαντηθεί, είναι τι θα γίνει με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, η βιωσιμότητα των οποίων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ανάληψη του προγράμματος φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού. 

Να υπενθυμίσουμε ότι ο επικεφαλής του  ελληνοαμερικανικού ομίλου Onex, Πάνος Ξενοκώστας παρουσίασε πριν μερικές ημέρες το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας στους εργαζόμενους των ναυπηγείων.

Μάλιστα φέρεται να είπε ότι «πέρα από τα δικά μας κεφάλαια, έχουμε την απόλυτη στήριξη του αμερικανικού κρατικού αναπτυξιακού ταμείου (DFC)», επιβεβαιώνοντας, εμμέσως πλην σαφώς, ότι οι ΗΠΑ στηρίζουν το συγκεκριμένο project. 

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά  μέχρι σήμερα η προθεσμία κατάθεσης της σχετικής αίτησης εκπνέει στο τέλος του μήνα. Σε διαφορετική περίπτωση, οι μετοχές που ελέγχει η Onex, βάσει των συμφωνητικών μεταβίβασης, με τα οποία έλαβε τον έλεγχο της "Νεώριον Συμμετοχών", επιστρέφουν στους προηγούμενους κατόχους.

Εκ των πραγμάτων κι αν όντως τελικά προχωρήσει η συμφωνία Ελλάδας και Γαλλίας για τις φρεγάτες τίθεται το ερώτημα είναι αν τελικά οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν να στηρίζουν το συγκεκριμένο project και αν οι Γάλλοι θα θελήσουν να συνεργαστούν με την Ελευσίνα για τη συμπαραγωγή των κορβετών Gowind. 

Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν ότι πλέον ίσως πρέπει να εξεταστεί και ένα νέο ενδεχόμενο. Συγκεκριμένα, όπως ανέφεραν, «η Naval Group που θα αναλάβει το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, φτιάχνει εκτός από πλοία, υποβρύχια, κ.α. και …ναυπηγεία».

Αισιοδοξία για τις Ελληνικές Αμυντικές Επιχειρήσεις

Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στον κλάδο των ελληνικών αμυντικών επιχειρήσεων και μόνο με την προσδοκία της ανάληψης του προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού από τη Γαλλία, καθώς αυτή τη φορά όχι μόνο δεν θα λείπουν, αντίθετα θα είναι μέσα σε αυτό το μεγάλο πρόγραμμα.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι το Φεβρουάριο του 2020 είχε υπογραφεί μεταξύ του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού  (ΣΕΚΠΥ) και της GICAN (Σύνδεσμος Ναυτικών Γαλλικών Βιομηχανιών), Σύμφωνο Στρατηγικής Συνεργασίας, το οποίο σηματοδοτούσε και την έναρξη συνεργασίας των δύο συνδέσμων, σε Ευρωπαϊκά Αμυντικά προγράμματα, Ευρωπαϊκά προγράμματα Ασφάλειας, ανταλλαγή τεχνογνωσίας και ανάληψη κοινών ενεργειών μαζί με  Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς.

Ειδικότερα το εν λόγω σύμφωνο προωθεί τη συνεργασία των εταιρειών μελών των δύο συνδέσμων, με βάση τον τομέα εξειδίκευσης κάθε εταιρείας, την προώθηση πρωτοβουλιών με σκοπό την ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας και των δύο χωρών.

Ανεξαρτήτως λοιπόν τι θα προβλέπει η διακρατική συμφωνία για τις φρεγάτες, οι ίδιες οι ελληνικές επιχειρήσεις με τις γαλλικές στο χώρο της ναυτικής βιομηχανίας έχουν αποφασίσει να συνεργαστούν. Κάτι που έλειπε από τη συμφωνία με την DASSAULT για τα Rafale, προκαλώντας γκρίνιες στις ελληνικές επιχειρήσεις και που γίνεται προσπάθεια να διορθωθεί από την κυβέρνηση με την απόκτηση των επιπλέον έξι μαχητικών.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελληνική αμυντική βιομηχανία: Πώς πέτυχε μια ανέλπιστη ανάκαμψη

Μετά από χρόνια στασιμότητας η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία κατακτά υψηλά επίπεδα τεχνολογικής επάρκειας, κερδίζει συμβόλαια και έχει την ευκαιρία ανάπτυξης μέσα από τα νέα εξοπλιστικά προγράμματα.
HPA, USA, ELLADA, SIMAIES, FLAGS
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η νέα συμφωνία για αμερικανικές βάσεις: Ποιες περιοχές έχουν κομβικό ρόλο

Οι τέσσερις προϋπάρχουσες θέσεις (Σούδα, Αλεξανδρούπολη, Αεροπορική Βάση Λάρισας, Βάση της Αεροπορίας Στρατού στο Στεφανοβίκειο) θα διπλασιαστούν, με προσθήκη τεσσάρων κοντινών τοποθεσιών στις ήδη υπάρχουσες.
Belharra - Naval Group
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ένεση» έως 2,5 δισ. από τα deal με Γαλλία στην ελληνική βιομηχανία άμυνας

Τι περιμένει η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία από τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας για την απόκτηση αεροσκαφών Rafale και φρεγατών Belharra. Το τίμημα των 8,5 δισ. ευρώ και οι προσδοκίες για επιστροφή έως 30% σε ελληνικές εταιρείες.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στην τελική ευθεία η «ναυμαχία» των φρεγατών με έπαθλο ύψους 5 δισ. ευρώ

Γαλλία, ΗΠΑ, Ολλανδία και Ιταλία οι κυριότεροι διεκδικητές. Εξελίξεις αναμένονται μέχρι το τέλος του μήνα για το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα των τελευταίων ετών. Πληροφορίες για επίσκεψη Μακρόν στην Αθήνα.
Anastasios Rozolis-SEKPY
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

«Πώς θα πάρει μέρισμα 4,5 δισ. η χώρα από την αμυντική βιομηχανία»

Ο Αν. Ροζολής, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού εξηγεί, σε συνέντευξη στο Business Daily, πώς μπορεί να φέρει κοσμογονία στην οικονομία το εξοπλιστικό πρόγραμμα των 15 δισ. ευρώ.