Η Amazon αποτελεί έναν τεχνολογικό κολοσσό με αξία που ξεπερνά τα 2,37 τρισ. δολάρια και έχοντας κατακτήσει το ηλεκτρονικό εμπόριο, κοιτάζει πλέον ακόμα και προς το διάστημα. Ωστόσο δεν ήταν πάντα έτσι. Γεννήθηκε στις 5 Ιουλίου του 1994, ως ένας μικρός βιβλιοπώλης. Άλλαξε το όνομα της, πέρασε από δυσκολίες, αλλά γρήγορα βρέθηκε στην κορυφή.
Η Amazon ξεκίνησε σε ένα μικρό γκαράζ στο Bellevue της Ουάσινγκτον έχοντας ένα γραφείο, έναν υπολογιστή, ένα τηλέφωνο. Τα βασικά για να ξεκινήσει μια επιχείρηση. Το Iconic γραφείο του Τζεφ Μπέζος, ήταν μια πόρτα από το Home Depot που είχαν στερεωθεί πόδια επάνω της, αντανακλώντας το πρώτο στοιχείο της κουλτούρας της εταιρείας. «Οικονομία και απλότητα».
Αρχικά ξεκίνησε ως διαδικτυακό βιβλιοπωλείο, με τον Μπέζος να οραματίζεται τη δημιουργία μιας πλατφόρμας που θα μπορούσε να προσφέρει μεγαλύτερη ποικιλία από οποιοδήποτε φυσικό κατάστημα. Στόχευε σε ένα πελατοκεντρικό σύστημα, δίνοντας έμφαση στην ευκολία, τις χαμηλές τιμές και τις πολλές επιλογές.
Το πρώτο βιβλίο που πουλήθηκε ποτέ στην Amazon ήταν το Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought του Douglas R. Hofstadter. Το άστρο του Τζεφ Μπέζος είχε αρχίσει να λάμπει, καθώς μέχρι το τέλος του πρώτου μήνα λειτουργίας, η Amazon είχε στείλει βιβλία σε όλες τις 50 Πολιτείες των ΗΠΑ και σε 45 χώρες.
Σήμερα, η Amazon έχει μετατραπεί σε έναν κολοσσό που υπερβαίνει το ηλεκτρονικό εμπόριο, επηρεάζοντας την καινοτομία παγκοσμίως. Είναι παγκόσμιος ηγέτης στον ηλεκτρονικό εμπόριο, με δραστηριότητες σε δεκάδες χώρες και ετήσια έσοδα που ξεπερνούν τα 630 δισ. δολάρια. Οι υπηρεσίες της καλύπτουν logistics, ηλεκτρονικό εμπόριο, cloud computing, streaming, τεχνητή νοημοσύνη.
Ο δρόμος προς την επιτυχία
Στις 5 Ιουλίου 1994, η Amazon ιδρύθηκε επίσημα με το όνομα «Cadabra» (από τη μαγική λέξη abracadabra), ωστόσο μετά από λίγους μήνες, ο Μπέζος αναγκάστηκε να αλλάξει το όνομα σε Amazon Inc. καθώς θεωρούσε ότι η λέξη cadabra παρέπεμπε περισσότερο στην λέξη cadaver (πτώμα). Το 1995 η ιστοσελίδα της Amazon αποτελούσε επίσημα ένα ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο που εξυπηρετούσε όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ και 45 χώρες, από το ίδιο αυτό γκαράζ.
Το 1996 φάνηκαν τα πρώτα θετικά σημάδια καθώς τα έσοδα της στο τελευταίο τρίμηνο υπερδιπλασιάστηκαν και μειώθηκαν οι ζημιές. Αν και έκλεισε με ζημιές 2,2 εκατ. δολαρίων, φαινόταν ότι καλό έρχεται.
Ξεκινώντας ως απλός βιβλιοπώλης με το όνομα «Cadabra», ακόμα και με την μετονομασία, χρειαζόταν κάτι… «μαγικό» για να πετύχει. Αυτό ήρθε το 1997 με το πρώτο βιβλίο της σειράς Χάρι Πότερ «Ο Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος» που αποτέλεσε και την έμπνευση για την ανάπτυξη μιας διαδικασίας που ονομάζεται «τυχαία αποθήκευση» (random stow).
Με την τυχαία αποθήκευση, οι δημοφιλείς τίτλοι μπορούσαν να αποθηκευτούν σε οποιοδήποτε διαθέσιμο ράφι, εξαλείφοντας τελικά τις καθυστερήσεις στη διαδικασία επιλογής. Η τυχαία αποθήκευση εξακολουθεί να χρησιμοποιείται και σήμερα στα κέντρα διανομής της Amazon σε όλο τον κόσμο, ώστε να παραδίδονται οι παραγγελίες με τον πιο αποδοτικό τρόπο.
Επίσης, το 1997, η Amazon βγήκε στην αγορά εκδίδοντας μετοχές, συγκεντρώνοντας σημαντικά κεφάλαια για την επιτάχυνση της ανάπτυξής της. Το 1998, ξεπέρασε τα βιβλία, και διεύρυνε τις προσφερόμενες κατηγορίες προϊόντων, προσθέτοντας ηλεκτρονικά είδη, παιχνίδια, ρούχα και άλλα.
Παρέμενε ωστόσο ζημιογόνα μέχρι το τελευταίο τρίμηνο του 2001, όπου μετά από μια έντονη χριστουγεννιάτικη περίοδο αγορών εκτοξεύτηκε και δεν κοίταξε ποτέ πια πίσω. Το 2003 αποτέλεσε το πρώτο κερδοφόρο έτος κλείνοντας με κέρδη 73 εκατ. δολαρίων έναντι των 149 εκατ. δολαρίων ζημιές το 2002.
Το 2005 η Amazon φέρνει την υπηρεσία που θα αποδειχθεί η «χήνα με τα χρυσά αυγά». Το Amazon Prime λανσάρεται για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο του 2005, με την υπηρεσία να προσφέρει απεριόριστες αποστολές εντός δύο ημερών έναντι 79 δολαρίων ετησίως.
Αν και θεωρήθηκε ακριβή υπηρεσία για την εποχή της, (σ.σ. μην ξεχνάμε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν σχεδόν άγνωστη έννοια τότε), αποτέλεσε ακόμη μια καινοτομία, από τις πολλές που θα έφερνε η Amazon. Στη συνέχεια, η υπηρεσία επεκτάθηκε, προστέθηκε και το Prime Video, το οποίο έχει εξελιχθεί σε κορυφαίο παίκτη στην αγορά streaming.
Με τους συνδρομητές Amazon Prime να ξεπερνούν πλέον τα 200 εκατ., δεν είναι μόνο τα έσοδα από τις συνδρομές που ενισχύουν τον τζίρο της Amazon. Η ποσότητα των αγορών που πραγματοποιούν τα μέλη Prime είναι μεγαλύτερη, αυξάνοντας έτσι και την κερδοφορία της Amazon.
Το 2006, η Amazon έδειξε ότι ξεφεύγει πλέον από το ηλεκτρονικό εμπόριο και μετατρέπεται σε έναν τεχνολογικό γίγαντα με την δημιουργία της Amazon Web Services (AWS) που κατέστησε την εταιρεία του Τζεφ Μπέζος ηγέτιδα στον τομέα του cloud computing και παράγοντας σημαντικά έσοδα.
Το 2014 παρουσίασε την ψηφιακή βοηθό τεχνητής νοημοσύνης Alexa, που λειτουργεί μέσω των έξυπνων συσκευών Echo και άλλων συμβατών συσκευών και έχει εξελιχθεί σε μια από τις πιο δημοφιλείς βοηθούς φωνής παγκοσμίως.
Πλέον η εταιρεία τρέχει δεκάδες μεγάλα και μικρά project, που περιλαμβάνουν από την βελτίωση των υπηρεσιών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, cloud computing, Τεχνητή Νοημοσύνη ακόμα και το διάστημα.
Το μέλλον της Amazon
Το 2017 η Amazon εξαγόρασε την Whole Foods για 13,7 δις. δολάρια στο μεγαλύτερο deal που έχει πραγματοποιήσει, πραγματοποιώντας μια σειρά από αλλαγές. Μείωσε τις τιμές, ενσωμάτωσε νέες τεχνολογίες στα ταμεία, άνοιξε ακόμα 60 νέα καταστήματα και δημιούργησε και ένα «dark store» για την εκτέλεση των online παραγγελιών.
Για να ενισχύσει το πρότζεκτ αυτό η Amazon το 2022 προχώρησε στην εξαγορά μεριδίου στην Grubhub με στόχο να κυριαρχήσει και στην αγορά last mile της παράδοσης τροφίμων σε μια κίνηση που μπορεί να αλλάξει συνολικά τον κλάδο.
Στο ηλεκτρονικό εμπόριο, η Amazon αποτελεί ήδη έναν παγκόσμιο ηγέτη, με τους χρόνους παράδοσης να είναι εξαιρετικά σύντομοι.
Ωστόσο συνεχίζει να βελτιώνει τις τεχνολογίες παράδοσης, έχοντας πλέον προσθέσει και τα drones, με το Amazon Prime Air, που λειτουργεί στο Lockeford της Καλιφόρνια. Από το 2022 έχει προσθέσει επίσης και το Amazon Scout. Το ρομπότ με τις έξι ρόδες που πραγματοποιεί αυτόνομες παραδόσεις.
Έχει ενισχύσει την υπηρεσία streaming Amazon Prime Video πραγματοποιώντας σημαντικές εξαγορές όπως την MGM Metro-Goldwyn-Mayer) έναντι 8,5 δις. δολαρίων, ενώ έχει προχωρήσει σε παραγωγές που έχουν προκαλέσει αρκετές συζητήσεις, θέλοντας να κοντράρει στα ίσα το Netflix.
Στην Τεχνητή Νοημοσύνη, η Amazon τρέχει το Project Rainier. Το project που ανακοινώθηκε στα τέλη του περασμένο έτους αποτελεί μια από τις πιο φιλόδοξες προσπάθειες της εταιρείας μέχρι σήμερα, καθώς κατασκευάζει μια τεράστια μηχανή που στοχεύει να παρουσιάσει την επόμενη γενιά Τεχνητής Νοημοσύνης.
Σε ένα κολοσσίαιο εγχείρημα, το Project Rainier τρέχει μέσα από τα πολλαπλά data centers της AWS στις ΗΠΑ και σχεδιάζεται ως ένα τεράστιο «EC2 UltraCluster των Trainium2 UltraServers».
Το Trainium2, ένα ειδικά σχεδιασμένο τσιπ υπολογιστή της AWS, κατασκευασμένο αποκλειστικά για την εκπαίδευση συστημάτων AI. Το Trainium2 είναι ειδικά φτιαγμένο για την επεξεργασία τεράστιων ποσοτήτων δεδομένων που απαιτούνται για να «διδάξουν» τα μοντέλα AI πώς να εκτελούν ποικίλες και ολοένα πιο πολύπλοκες εργασίες — και μάλιστα γρήγορα.
Για να μπορέσει να τροφοδοτήσει όλη αυτή την ενεργειακή ανάγκη, η Amazon επενδύει δισεκατομμύρια δολάρια σε πυρηνική ενέργεια και αποθήκευση μπαταριών, και επενδύει σε μεγάλης κλίμακα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε όλο τον κόσμο. Αποτελεί τον μεγαλύτερο εταιρικό αγοραστή ανανεώσιμης ενέργειας παγκοσμίως καθώς στοχεύει να είναι κλιματικά ουδέτερη μέχρι το 2040.
Το Project Rainier αποτελεί μια παγκόσμια πρωτοπορία στην τεχνητή νοημοσύνη, αλλά και μια δέσμευση της Amazon να διατηρεί τις δραστηριότητές της πιο βιώσιμες, ενώ συνεχίζει να επενδύει σε καινοτομίες και πράσινη ενέργεια.
Πέρα από την Τεχνητή Νοημοσύνη η Amazon κοιτάει και προς το διάστημα με το Project Kuiper που είναι το δορυφορικό ευρυζωνικό δίκτυο του τεχνολογικού γίγαντα σε χαμηλή γήινη τροχιά.
Μπήκε σε πλήρη ανάπτυξη τον Απρίλιο του 2025 όταν και πραγματοποιήθηκε η πρώτη από τις περισσότερες από 80 εκτοξεύσεις από τις Arianespace, Blue Origin, SpaceX και United Launch Alliance (ULA) - για την ανάπτυξη του αρχικού δορυφορικού αστερισμού. Οι συμφωνίες αυτές περιλαμβάνουν τη μεγαλύτερη εμπορική προμήθεια χωρητικότητας εκτοξεύσεων στην ιστορία.
Το Project Kuiper συνδυάζει ένα σύμπλεγμα δορυφόρων σε χαμηλή τροχιά, ένα παγκόσμιο δίκτυο επίγειων σταθμών και τις υποδομές που τροφοδοτούνται από την AWS και στοχεύει να βάλει δύσκολα στη Starlink του Έλον Μασκ, που «τρέχει και δεν φτάνει» μετά την εμπειρία του στην κυβέρνηση Τραμπ.
Αν και το μέλλον πάντα κρύβει απρόβλεπτα, είναι σαφές πως η Amazon επιδιώκει να συνεχίσει την ανάπτυξή της μέσω καινοτομιών και επιθυμίας για περαιτέρω εξέλιξη που δείχνει ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά ονόματα παγκοσμίως και στο μέλλον.