ΓΔ: 867.71 -0.42% Τζίρος: 153.21 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
metaverse-virtual reality
Φώτο: Shutterstock

Τα σχέδια στις τηλεπικοινωνίες για κέρδη 700 δισ. δολ. από το 5G

Πλατφόρμες εικονικής πραγματικότητας που θα βασίζονται στις ταχύτητες του 5G σχεδιάζουν οι πάροχοι, για να μην βγάλουν κέρδη από τη νέα τεχνολογία μόνο κολοσσοί, όπως οι Apple, Google και Facebook.

Πριν από μια δεκαετία οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι επένδυσαν δισεκατομμύρια στην ανάπτυξη του δικτύου 4G και είδαν στο τέλος τους τεχνολογικούς κολοσσούς όπως η Apple, η Google και το Facebook να είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι από την τεχνολογική εξέλιξη, χάρη στα νέα έσοδα που δημιουργήθηκαν. Τώρα, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών ρίχνουν και πάλι πακτωλούς χρημάτων για την ανάπτυξη του δικτύου 5G, όμως είναι αποφασισμένοι να μην χάσουν και πάλι την ευκαιρία για να αυξήσουν τα κέρδη τους.

Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών σχεδιάζουν να δημιουργήσουν τις δικές τους μοναδικές πλατφόρμες και εφαρμογές που θα εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες των δικτύων 5G. Σε συνεργασία με προγραμματιστές παιχνιδιών εταιρείες όπως η China Mobile, η Verizon ή η SK Telecom θέλουν να δημιουργήσουν ένα νέο ψηφιακό κόσμο όπου οι χρήστες θα μπορούν σε περιβάλλον επαυξημένης πραγματικότητας να μπορούν να παίξουν παιχνίδια, να κάνουν τα ψώνια τους, ακόμα και να μιλούν με τους φίλους τους.

Το νέο metaverse περιβάλλον (σ.σ. το metaverse είναι ένας συλλογικός εικονικός κοινόχρηστος χώρος που περιλαμβάνει το άθροισμα όλων των εικονικών κόσμων και του Διαδικτύου) που θα δημιουργηθεί μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά κέρδη τις εταιρείες. Σύμφωνα με έρευνα της Consumer & Industry Lab, που ανήκει στην Ericsson, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι θα μπορούσαν να δουν τα κέρδη τους να φτάνουν μέχρι και τα 712 δισ. δολάρια μέχρι το 2030, αν εισάγουν καινοτόμες εφαρμογές 5G, ενώ παράλληλα θα επεκτείνουν τα δίκτυα. Όπως είχε αναφέρει η Περνίλα Τζόνσον, επικεφαλής της Consumer & Industry Lab «βλέπουμε τις προοπτικές και θα είναι πολύ ενδιαφέρον πώς θα εξελιχθεί. Το ποιοι θα είναι οι νικητές του metaverse είναι ένα ερώτημα που περιμένει να απαντηθεί».

Μια εξέλιξη που μπορεί να μην είναι μακριά καθώς αναμένεται να ξεκινήσει πρώτα με την είσοδο αξεσουάρ όπως ακουστικά και «έξυπνα» γυαλιά μέχρι να φτάσει ο καιρός όπου θα υπάρξουν εφαρμογές που θα λειτουργούν στο metaverse. Ωστόσο όταν γίνουν πραγματικότητα, οι συνεδριάσεις των εταιρειών δεν θα έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας όπου όλοι οι παριστάμενοι βρίσκονται στον χώρο μέσω ολογραμμάτων.

Τα σχέδια των τηλεπικοινωνιακών παρόχων

Η China Mobile που αποτελεί τον μεγαλύτερο πάροχο παγκοσμίως βάσει συνδρομητών, η Verizon και η νοτιοκορεάτικη SK Telecom έχουν ήδη καταστρώσει τα πρώτα σχέδια για εφαρμογές στον νέο ψηφιακό κόσμο. Ειδικότερα, η China Mobile ετοιμάζει μια πλατφόρμα όπου οι χρήστες θα μπορούν να έχουν ορατότητα 360 μοιρών για να παρακολουθούν οποιοδήποτε περιεχόμενο θέλουν. Από κινηματογραφικές ταινίες μέχρι τουριστικούς προορισμούς και αθλητικούς αγώνες σε μια πλατφόρμα εικονικής πραγματικότητας όπου οι χρήστες θα μπορούν παράλληλα να ψωνίζουν και να αλληλεπιδρούν.

Ενώ οι περισσότερες πλατφόρμες metaverse είναι για διαδικτυακά παιχνίδια, «αυτό που πρόκειται να κάνει το 5G είναι να μετατρέψει αυτή την εμπειρία σε κάτι το οποίο θα υπάρχει στην καθημερινότητα» είχε αναφέρει τον Φεβρουάριο η Σάρα Τζιλάρσκι, επικεφαλής για τις συνεργασίες της Verizon.

Ήδη η Verizon συνεργάζεται με την NFL (το πρωτάθλημα αμερικάνικου ράγκμπι) για την ανάπτυξη νέων εμπειριών στο μεγάλο γεγονός της χρονιάς, το Super Bowl. Μέσω της πλατφόρμας, οι χρήστες θα μπορούν να επισκεφθούν εικονικά ένα γήπεδο, να παρακολουθούν τα στατιστικά των παικτών σε πραγματικό χρόνο και να βλέπουν τρισδιάστατα replays φάσεων σε 360 μοίρες.

Από την πλευρά της, η SK Telecom θέλει να δημιουργήσει μια εικονική οικονομία βασιζόμενη στην πλατφόρμα της Ifland σύμφωνα με τον αντιπρόεδρό της Cho Ik-hwan, που είχε αναφέρει ότι πλέον οι χρήστες δεν αναζητούν μόνο να διασκεδάσουν αλλά και να κάνουν συναλλαγές και να κλείσουν εμπορικές συμφωνίες.

Η πλατφόρμα Ifland επιτρέπει στους χρήστες να αλληλεπιδρούν σε διάφορες εικονικές τοποθεσίες χρησιμοποιώντας avatar όπου και μπορούν να επισκεφθούν άλλα σπίτια, νυχτερινά μαγαζιά, καφέ ακόμα και γυμναστήρια. Η SK Telecom συνεργάζεται επίσης και με εταιρείες για να δημιουργήσουν avatar για τους σταρ της κορεατικής ποπ (K-pop) όπου και θα δίνουν συναυλίες σε εικονικό περιβάλλον και θα μπορούν να αλληλεπιδρούν με τους θαυμαστές τους δείχνοντας ένα νέο δρόμο για τις συναυλίες του μέλλοντος.

«Το metaverse είναι το μελλοντικό επιχειρηματικό μας μοντέλο. Θα είναι ο βασικός πυρήνας της πλατφόρμας μας», είχε αναφέρει στο Bloomberg ο αντιπρόεδρος της νοτιοκορεάτικης εταιρείας τηλεπικοινωνιών, προσθέτοντας πως «θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα νέο είδος οικονομικού συστήματος. Ένα πολύ μεγάλο εικονικό οικονομικό σύστημα».

Ένα ακριβό στοίχημα για τους παρόχους

Την περασμένη χρονιά, 113 τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι σε όλο τον κόσμο ξεκίνησαν την ανάπτυξη των δικτύων 5G σε 48 χώρες σύμφωνα με την GSMA Intelligence που προβλέπει ότι οι παγκόσμιοι πάροχοι θα ξοδέψουν 720 δισ. δολάρια στα δίκτυα μεταξύ του 2021 και 2025. Γι' αυτό και δεν μπορεί να καθυστερήσει η μετάβαση των χρηστών στο 5G εξαιτίας έλλειψης εφαρμογών, καθώς το οικονομικό βάρος θα είναι δυσανάλογο για τις εταιρείες.

Σε Κίνα και Νότιο Κορέα, που ήταν από τις πρώτες χώρες που έχουν προχωρήσει στην εμπορική χρήση των δικτύων 5G, η μέση αύξηση των κερδών για τους έξι βασικούς παρόχους έπεσε στο 15% την τελευταία επταετία μέχρι το 2020 σε σύγκριση με το 50% που ήταν τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια. Για παράδειγμα η China Mobile ξόδεψε περισσότερα από 102 δισ. γουάν στο δίκτυο 5G, όμως τα έσοδα από τον τομέα ήταν περίπου 87 δισ. γουάν.

Αν και είναι δύσκολο να υπολογιστούν τα έσοδα που θα φέρουν οι εφαρμογές στο metaverse περιβάλλον, μακροπρόθεσμα υπολογίζεται πως οι αρχικές εφαρμογές εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας στα media θα αποτελεί το 40% των εφαρμογών 5G μέχρι το 2030, σύμφωνα με την έρευνα της Ericsson.

Προς το παρόν οι προγραμματιστές παιχνιδιών που συνδέονται με την επόμενη εποχή του metaverse βγαίνουν κερδισμένοι από τις εξελίξεις. Όπως η Roblox της οποίας οι μετοχές έχουν σημειώσει άνοδο 90% από τον Μάρτιο που μπήκε η εταιρεία στην αγορά της Νέας Υόρκης. Η τιμής της μετοχής της Unity Software έχει επίσης υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με την αρχική της είσοδο στην αγορά τον Σεπτέμβριο.

Ωστόσο, όλο αυτό το εγχείρημα αποτελεί ένα ιδιαίτερα ακριβό στοίχημα. Δεν πρέπει να λησμονείται εξάλλου πως πριν μια δεκαετία το βιντεοπαιχνίδι Second Life όπου οι παίχτες είχαν ψηφιακές ζωές μέσα από το avatar τους, αν και είχε γνωρίσει μεγάλη εμπορική επιτυχία στην αρχή, στη συνέχεια «ξεφούσκωσε» καθώς οι παίχτες πέρασαν στην εποχή των social media. Επίσης τα Google Glass που αποτέλεσαν μια σημαντική καινοτομία, δεν κατάφεραν να «πιάσουν» στην αγορά, καθώς υπήρξαν ενστάσεις σχετικά με την τιμή τους αλλά και την προστασία της ιδιωτικότητας καθώς και ζητήματα ασφάλειας.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Optiki Ina, Fiber, Internet, Diadiktyo, Tilepikoinonies
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Νέο κουπόνι για επιδότηση δικτύου οπτικής ίνας μέσα στις κατοικίες

Σύμφωνα με το Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο 2021 – 2027, το κουπόνι για την εγκατάσταση οπτικών ινών μέσα στα κτίρια συμπεριλαμβάνεται στο Ταμείο Ανάκαμψης με προσωρινό προϋπολογισμό 131 εκατ. ευρώ.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

«Γονατίζει» δίκτυα - ίντερνετ η μεγάλη αύξηση κίνησης

Το ταυτόχρονο κατέβασμα από χιλιάδες χρήστες μιας ενημέρωσης γνωστού βιντεοπαιχνιδιού έφερε στα όριά τους τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα. Το «Μένουμε σπίτι» αυξάνει την κίνηση, ανησυχία για το διαδικτυακό σχολείο.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Πρωταθλήτρια Ευρώπης η Ελλάδα σε ακριβές χρεώσεις στις τηλεπικοινωνίες

Από 12 πακέτα κινητής που εξέτασε η Κομισιόν, στα 10 η χώρα μας θεωρείται «σχετικά ακριβότερη» ή «ακριβότερη». Μόνο 3% των καταναλωτών έχουν πρόσβαση σε γρήγορες σταθερές συνδέσεις, έναντι 34% στην Ευρώπη.