Λήγει αύριο Πέμπτη η προαιρετική δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ που έχει υποβάλει η Leonidsport, εταιρεία συμφερόντων της 62χρονης Μαργκαρίτα Ολέγκοβνα Λουί Ντρέιφους και των τριών από τα πέντε παιδιά της, χωρίς όμως να υπάρχει αγωνία για την κατάληξή της, καθώς η μετοχή κινήθηκε όλο σχεδόν το διάστημα που έτρεχε η δημόσια πρόταση πάνω από τα 27 ευρώ που ήταν το τίμημα το οποίο προσέφερε η Leonidsport, ακυρώνοντας στην πράξη την προσπάθεια απόκτησης του 21%.
Η επόμενη μέρα όμως αναμένεται με ενδιαφέρον, καθώς η πλούσια κληρονόμος του γαλλικού ομίλου Ντρέιφους που εμπορεύεται αγροτικά προϊόντα δύσκολα θα αρκεστεί στο 2,58% του ΟΛΘ το οποίο είχε αποκτήσει τις πρώτες δύο ημέρες από την ενεργοποίηση της δημόσιας πρότασης όπως προκύπτει από τις επίσημες ανακοινώσεις της Leonidsport.
Η αντίδραση του Ιβάν Σαββίδη μεγαλομετόχου του λιμανιού, ο οποίος μέσω της Belterra με ελάχιστες εντολές αγοράς αποκτούσε μετοχές πάνω από τα 27 ευρώ, μαρτυρά ότι μάλλον δεν υπήρξε καμία επαφή των δύο πλευρών πριν την υποβολή της δημόσιας πρότασης.
Όταν υποβλήθηκε η δημόσια πρόταση από την Ολέγκοβνα πολλοί έσπευσαν να υποστηρίξουν ότι δεν έχει λογική η πρωτοβουλία αυτή χωρίς να υπάρχει συμφωνία για μελλοντική συνεργασία με τον Ιβάν Σαββίδη. Στην πράξη αποδείχτηκε το αντίθετο, καθώς ήταν εμφανές πως ο Ιβάν Σαββίδης θεωρούσε τα 27 ευρώ πολύ λίγα για αυτό και με στοχευμένες αγορές ανέβαζε την τιμή της μετοχής ώστε να ακυρώσει επί της ουσίας τη δημόσια πρόταση.
Η κοινοπραξία με επικεφαλής τον Ιβάν Σαββίδη είχε αποκτήσει το 2018 τον ΟΛΘ κατά τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης προς 34,4 ευρώ. Επίσης, η αποτίμηση που έγινε από τη Beta ΑΧΕΠΕΥ για λογαριασμό του ΔΣ του ΟΛΘ με αφορμή την πρόταση της Leonidsport έδινε ένα εύρος τιμών μεταξύ 38,88 έως 44,8 ευρώ για τη μετοχή. Βέβαια, το 2021 όταν ο Ιβάν Σαββίδης έκανε δημόσια πρόταση για τον ΟΛΘ με τίμημα 26,5 ευρώ η αποτίμηση που έγινε πάλι από τη Beta έδινε δίκαιη τιμή τα ...26 ευρώ.
Η Leonidsport είχε επισημάνει όταν έγινε γνωστή η δημόσια πρόταση ότι την ενδιαφέρουν οι επενδύσεις σε υποδομές αλλά είχε διευκρινίσει ότι δεν θα βελτιώσει το τίμημα των 27 που προσέφερε όπως και έπραξε άλλωστε.
Μια ματιά στη μετοχική σύνθεση του ΟΛΘ βοηθά στην εξαγωγή συμπερασμάτων για το τι μπορεί να γίνει από εδώ και πέρα. Το 21% που διεκδικούσε η Leonidsport ήταν ακριβώς το ποσοστό της ελεύθερης διασποράς του ΟΛΘ. Σήμερα, η Leonidsport ελέγχει το 2,58%, το Υπερταμείο το 7,27%, η Belterra άμεσα και έμεσα το 72,89% και η ελεύθερη διασπορά είναι στο 17,27%.
Ειδικότερα, η Belterra ελέγχει άμεσα το 5,89% του ΟΛΘ, ενώ ελέγχει και το 67% της κοινοπραξίας South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) που έχει στην κατοχή της το 67% του ΟΛΘ. Το υπόλοιπο 33% της SEGT ελέγχει η Τerinal Link. Tο 51% της Terminal Link ελέγχεται από τη γαλλική CMA και το 49% από την κινέζικη CM Port. Ουσιαστικά ο όμιλος Σαββίδη μέσω της SEGT ελέγχει 44,89% του ΟΛΘ και μαζί Γάλλοι και Κινέζοι το 22,1% του ΟΛΘ.
Το ένα σενάριο μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας πρότασης είναι η Ολέγκοβνα να σηκώσει λευκή πετσέτα και να περιοριστεί στο 2,58% που κατέχει ήδη. Το άλλο σενάριο είναι να παρατείνει -όπως έχει δικαίωμα από τον νόμο- τη δημόσια πρόταση και να έρθει σε διαπραγματεύσεις με τους άλλους βασικούς μετόχους. Αν επιδιώκει σημαίνοντα ρόλο στον ΟΛΘ αυτό μόνο μέσω του Ιβάν Σαββίδη μπορεί να επιτευχθεί αφού και να συμμαχήσει με την Terminal Link τα κουκιά δεν βγαίνουν.
Μία σοβαρή παράμετρος που μπορεί να επηρεάσει τις εξελίξεις είναι η έγκριση του επικαιροποιημένου Master Plan για το λιμάνι ώστε να προχωρήσουν οι επενδύσεις με κυριότερη την επέκταση του προβλήτα 6. Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης οι υποχρεωτικές επενδύσεις στις οποίες θα έπρεπε να είχε προχωρήσει η SEGT ήταν 180 εκατ. ευρώ.
Από τον Μάρτιο του 2018 μέχρι σήμερα, όπως αναφέρει o ΟΛΘ, έχουν πραγματοποιηθεί υποχρεωτικές και μη υποχρεωτικές επενδύσεις άνω των 71,3 εκατ. ευρώ. Ο ΟΛΘ έχει ταμείο 100 εκατ. ευρώ και μηδενικό δανεισμό οπότε μπορεί να αναλάβει το κόστος των υπολοιπόμενων επενδύσεων, αλλά ενδεχομένως η SEGT να δει με καλό μάτι μια συμμαχία με την Leonidsport ενόψει του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος με αντάλλαγμα μια μετοχική θέση αλλά με τίμημα που θα γίνει αποδεκτό και από τις δύο πλευρές.