Φώτο: Shutterstock

Το Αεροδρόμιο... απογειώνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Ισχυροί επενδυτικοί όμιλοι του τομέα υποδομών και κολοσσοί της διαχείρισης αεροδρομίων βάζουν στο στόχαστρο τα τεράστια αναμενόμενα μερίσματα από την Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και μπορεί να οδηγήσουν το τίμημα πάνω από 1,5 δισ. ευρώ. Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις του ΤΑΙΠΕΔ.

Νέα ορμή στο «βαλτωμένο» πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ δίνει το πρωτοφανώς ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος, το οποίο είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε ένα πολύ υψηλό τίμημα πώλησης του 30% των μετοχών, ίσως και πάνω από 1,5 δισ. ευρώ.

Τα μερίσματα του 1,1 δισ. ευρώ που αναμένεται να εισπράξει ο κάτοχος του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) για το χρονικό διάστημα 2026 – 2046, σε ονομαστικές τιμές, οδήγησαν χθες σε συνωστισμό υποψηφίων στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του ποσοστού που κατέχει στην πρώτη. Ενδιαφέρον για την απόκτηση του 30% της ΔΑΑ, που εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», εκδήλωσαν οι μεγαλύτεροι διεθνείς επενδυτικοί όμιλοι που ειδικεύονται στον τομέα των υποδομών, αλλά και παγκόσμιοι κολοσσοί στη διαχείριση αεροδρομίων.

Οι δέκα όμιλοι που εμφανίστηκαν χθες δημιουργούν στο ΤΑΙΠΕΔ προσδοκίες για σημαντικά έσοδα, με βάση και την απότιμηση που είχε γίνει όταν οι Γερμανοί της Hochtief πώλησαν στον καναδικό όμιλο PSP το 40% της ΔΑΑ μαζί με τη διαχείριση, στις αρχές της δεκαετίας. Στην αεροπορική αγορά μιλούν για νούμερα που ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ και που ενδέχεται να κινηθούν αρκετά υψηλότερα.

Οι Καναδοί, που συμπεριλαμβάνονται στους δέκα υποψηφίους, θα έχουν σοβαρό ανταγωνισμό από ηχηρά ονόματα καθώς η ΔΑΑ προσφέρει ελκυστικότατη μερισματική απόδοση σε σχέση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Στους υποψηφίους για το 30% περιλαμβάνονται πανίσχυρα funds με κυρίαρχη θέση στον τομέα της διαχείρισης υποδομών όπως η αμερικανική GIP και η αυστραλιανή Macquarie, αλλά και διαχειριστές αεροδρομίων όπως οι γαλλικές ADP και Vinci Airport.

Τις επόμενες ημέρες θα γίνει γνωστή και η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την κατάθεση των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, αφού ολοκληρωθεί η εξέταση των δικαιολογητικών συμμετοχής και καταρτιστεί η λίστα των ομίλων που θα περάσει στο τελικό στάδιο. Δεν είναι γνωστό αν εξαιτίας του μεγάλου ενδιαφέροντος η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προχωρήσει σε πλειστηριασμό μεταξύ των τριών – τεσσάρων ομίλων που καταθέσουν τη μεγαλύτερη οικονομική προσφορά. Τη συγκεκριμένη στρατηγική ακολούθησε στην περίπτωση της μαρίνας Αλίμου, διαδικασία κατά την οποία υπήρξαν εκπλήξεις.

Οι ιδιωτικοποιήσεις που ακολουθούν

Τα σημαντικά έσοδα που αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ από την πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) ανοίγουν την όρεξη της κυβέρνησης, καθώς μέσα στην εβδομάδα θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση για την πώληση της ΔΕΠΑ, με τη διάσπαση σε τρεις εταιρείες. Ακόμα και μετά την πώληση του 30% του ΔΑΑ, το Ταμείο εξακολουθεί να διαθέτει σοβαρά περιουσιακά στοιχεία, εκτός από το 65% της ΔΕΠΑ, όπως το 35% των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ), η υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου στα ανοικτά της Καβάλας, τα δέκα μεγαλύτερα περιφερειακά λιμάνια και ορισμένα αξιόλογα ακίνητα.

Στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ παραμένουν, όμως, και κάποια «σαπάκια» όπως η ΛΑΡΚΟ η οποία συνεχίζει να επιβαρύνει με εκατομμύρια ευρώ κάθε μήνα τους Έλληνες φορολογούμενους. Η ζημιογόνος βιομηχανία σιδηρονικελίου έχει ήδη «φορτώσει» την ΔΕΗ με χρέη άνω των 300 εκατ. ευρώ και συνεχίζει να μην πληρώνει παρά τις συνεχείς «ρυθμίσεις» που ανακοινώνουν διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις. Στο συρτάρι του Ταμείου θα μείνουν και αρκετά από τα περιφερειακά λιμάνια που δεν θεωρούνται άμεσα αξιοποιήσιμα ή θα παραχωρηθούν κάποιες δραστηριότητες.

Τα λιμάνια, τα ΕΛΠΕ και ο ΔΕΔΔΗΕ

Μετά τον ΔΑΑ, στην πρώτη γραμμή του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται η πώληση / παραχώρηση των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, πιθανώς μέσω ενιαίου διαγωνισμού. Προτεραιότητα έχει δοθεί και στην παραχώρηση τουριστικών λιμένων (μαρινών) σε Ρόδο, Μύκονο και Ιτέα. Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της τελευταίας προκηρύχθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.

Ωστόσο, αρκετή συζήτηση έχει προκαλέσει η καθυστέρηση στην υπογραφή της σύμβασης για την παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου στον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Η διοίκηση του τελευταίου υποστηρίζει πως μέχρι το τέλος Νοεμβρίου θα έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία με τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση τόσο της δαπάνης για τη σύμβαση παραχώρησης, όσο και της επένδυσης που θα ακολουθήσει.

Προς τα πίσω πάει η πώληση του 35% των ΕΛΠΕ αν και στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είχαν θεωρήσει αρχικά πως η διαδικασία του βιβλίου προσφορών μπορεί να προχωρήσει ταχύτερα. Τελικά βρέθηκαν αντιμέτωποι με την αρνητική διεθνή συγκυρία και την ανάγκη για καλύτερο κλίμα – και πιθανώς καλύτερη τιμή για την μετοχή των ΕΛΠΕ – στο ελληνικό χρηματιστήριο.

Εκτός της ατζέντας του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά εντός του ραντάρ ισχυρών επενδυτών θα βρεθεί τους επόμενους μήνες η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, της θυγατρικής της ΔΕΗ που διαχειρίζεται τα δίκτυα μέσης και χαμηλής τάσης. Σχέδιο προς το παρόν δεν υπάρχει. Έχουν κυκλοφορήσει σενάρια διάσπασης της εταιρείας ανά περιοχή με στόχο να υπάρξει ανταγωνισμός, στο πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα χρυσά μερίσματα 1 δισ. ευρώ από το Αεροδρόμιο και οι διεκδικητές τους

«Μαγνήτης» για μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας σκηνής τα μερίσματα του Αεροδρομίου Αθηνών που αναμένεται να φθάσουν το 1 δισ. ευρώ ως το 2046. Ποιοι ενδιαφέρονται για το 30% των μετοχών.