ΓΔ: 899.42 0.53% Τζίρος: 88.14 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Το μυστήριο με το μεγάλο πακέτο του Απόστολου Βακάκη στην Jumbo

Η αγορά προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει το μήνυμα από την πώληση μεγάλου πακέτου από τον βασικό μέτοχο και απόλυτο αφεντικό της Jumbo. Η μείωση συμμετοχής κάτω από 20% και οι επενδύσεις σε καράβια.

Κύριο θέμα συζήτησης στους χρηματιστηριακούς και επιχειρηματικούς κύκλους έγινε, την περασμένη εβδομάδα, το μεγάλο placement μετοχών της Jumbo από τον ιδρυτή και αφεντικό του ομίλου λιανεμπορίου, καθώς όλοι προσπαθούν να εκτιμήσουν τους λόγους που οδήγησαν τον Απόστολο Βακάκη να προσφύγει στον... μεγάλο κουμπαρά της 7ης μεγαλύτερης σε κεφαλαιοποίηση εταιρείας του ΧΑ για να αντλήσει από θεσμικούς επενδυτές ένα ποσό 77,17 εκατ. ευρώ.

Την Τετάρτη, έγινε γνωστό ότι ο Απόστολος Βακάκης θα προχωρούσε, μέσω της Citi, σε ένα placement 4,8 εκατ. μετοχών της Jumbo, που αντιστοιχούν σε 3,5% του συνόλου των μετοχών, μειώνοντας έτσι τη συμμετοχή του κάτω από το 20%. Τελικά, το πακέτο ήταν ακόμη μεγαλύτερο, καθώς την Πέμπτη άλλαξαν χέρια 5,25 εκατ. μετοχές (3,85% του μετοχικού κεφαλαίου) έναντι 77,174 εκατ. ευρώ, δηλαδή σε τιμή 14,7 ευρώ ανά μετοχή. Σε σχέση με το κλείσιμο της Τετάρτης, η τιμή διάθεσης του πακέτου ενσωμάτωσε μια έκπτωση (discount) 8%.

Μετά τη συναλλαγή αυτή, ο κ. Βακάκης δεν παύει να είναι απόλυτο αφεντικό στον όμιλο που ο ίδιος δημιούργησε, μόνο που πλέον το ποσοστό της συμμετοχής του, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΧΑ, υποχώρησε στο 19,36%. Οι άλλοι δύο κύριοι μέτοχοι, με ποσοστά συμμετοχής άνω του 5%, είναι θεσμικοί επενδυτές: η Fidelity (FMR LLC) με ποσοστό 11,9% και η Capital Group με 5,05%.

Η συναλλαγή αυτή από τον κ. Βακάκη, ακολουθεί ένα γνώριμο, πλέον, μοτίβο, που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι, τουλάχιστον ως μέτοχος της Jumbo (αλλά όχι ως κορυφαίο διοικητικό στέλεχος), ο κ. Βακάκης βρίσκεται σε... αποδρομή. Ένα placement σε θεσμικούς που έμοιαζε πολύ με αυτό που έγινε την Πέμπτη είχε κάνει ο κ. Βακάκης, επίσης μέσω της κυπριακής εταιρείας του Tanocerian Maritime, η οποία ελέγχεται από την παναμέζικη εταιρεία συμφερόντων του, Karpathia, τον Ιούνιο του 2017. Τότε, είχε διαθέσει 4,8 εκατ. μετοχές (όσο ήταν και η αρχική πρόθεση για το placement της Πέμπτης), επίσης σε τιμή χαμηλότερη των 15 ευρώ (14,95), για να αντλήσει σχεδόν 71,8 εκατ. ευρώ.

Έτσι, με αυτές τις δύο συναλλαγές, ο κ. Βακάκης σταδιακά περιόρισε τη συμμετοχή του από το 26,7% του μετοχικού κεφαλαίου σε ποσοστό χαμηλότερο του 20%. Αν και είναι παράδοξο να έχει ένας μέτοχος με τέτοιο ποσοστό απόλυτο διοικητικό έλεγχο σε μια εισηγμένη με κεφαλαιοποίηση που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ, δεδομένο θεωρείται στην αγορά ότι το ιδιότυπο, διοικητικό "one man show" του κ. Βακάκη θα συνεχισθεί, αφού τα αποτελέσματα που έχει φέρει η διοίκησή του επί σειρά ετών δεν δημιουργούν βάση αμφισβήτησης από μετόχους της μειοψηφίας. Αντίθετα, τα θεσμικά χαρτοφυλάκια, προς το παρόν τουλάχιστον, «πίνουν νερό στο όνομά του», ακόμη και μετά τις ατέλειες του επιχειρηματικού και διοικητικού μοντέλου που αναδείχθηκαν από την πανδημία.

Λάθος μήνυμα;

Σε κάθε περίπτωση, όμως, όπως επισημαίνουν χρηματιστηριακοί παράγοντες, το νέο μεγάλο placement ενδέχεται να στέλνει στην αγορά ένα εσφαλμένο μήνυμα, σε μια περίοδο δύσκολη για την Jumbo, όπου θα περίμενε κανείς από τον βασικό μέτοχο και υπεύθυνο για τη διοίκηση, αν όχι να στηρίξει τη μετοχή με κάποιες αγορές, πάντως να αποφύγει την πώληση μετοχών.

Υπενθυμίζεται ότι, στο πρώτο lockdown του Μαρτίου 2020, η μετοχή είχε υποχωρήσει κάτω από τα 10 ευρώ, στο δεύτερο lockdown, στα τέλη Οκτωβρίου, είχε πέσει στα 12 ευρώ, και το τελευταίο διάστημα είχε αρχίσει να ανακάμπτει, ξεπερνώντας και τα 16 ευρώ, καθώς πολλοί επενδυτές «στοιχημάτιζαν» στην επανεκκίνηση του λιανεμπορίου και στα οφέλη που θα έφερνε για την Jumbo, παρά το γεγονός ότι τον Φεβρουάριο οι πωλήσεις ήταν δραματικά μειωμένες και η εταιρεία είχε αναφερθεί στις σοβαρές απώλειες που είχε από το lockdown της αποκριάτικης περιόδου, ενώ άφηνε ανοικτό το ενδεχόμενο να χαθεί και η πασχαλινή περίοδος.

Η πορεία της μετοχής το τελευταίο 12μηνο

jumbo

 

Οι αναλυτές εξακολουθούν να δείχνουν πίστη στην Jumbo και τις προοπτικές της, δίνοντας τιμές στόχους που κυμαίνονται μεταξύ 16 και 20 ευρώ, έχοντας ενθαρρυνθεί και από τις εξαιρετικές επιδόσεις του δικτύου καταστημάτων τον Ιανουάριο, όταν λειτούργησε το λιανεμπόριο, οι οποίες μετρίασαν τις αλγεινές εντυπώσεις που είχε δημιουργήσει νωρίτερα η αδυναμία της Jumbo να λειτουργήσει αποτελεσματικά το ηλεκτρονικό της κατάστημα σε συνθήκες μεγάλης ζήτησης, ή να υιοθετήσει το μοντέλο λειτουργίας του click away.

Σε αυτό το κλίμα, σημειώνουν στελέχη της αγοράς, αν μη τι άλλο δεν στέλνει το καλύτερο μήνυμα μια μεγάλη πώληση μετοχών από τον βασικό μέτοχο, που σίγουρα γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον και την οικονομική κατάσταση της εισηγμένης, καθώς διοικεί την Jumbo ως απόλυτο αφεντικό, γνωρίζοντας ακόμη και τιμές προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων. «Αν βρίσκει καλή τιμή για μια συναλλαγή τόσο μεγάλης αξίας ο Απ. Βακάκης τα 14,7 ευρώ, πώς αισθάνεται άραγε ένας μικρομέτοχος που έχει τοποθετηθεί επειδή θεωρεί δίκαιη αποτίμηση για τη μετοχή τα 20 ευρώ»;, διερωτάται χαρακτηριστικά χρηματιστηριακός αναλυτής.

Η επόμενη επιχειρηματική κίνηση

Αναμφίβολα, πάντως, όταν ένας επιχειρηματίας με το διαμέτρημα του κ. Βακάκη «σηκώνει» δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από την αγορά, εύλογο είναι να προσπαθούν οι περισσότεροι να υποθέσουν ποια μπορεί να είναι η επόμενη κίνηση που θα επιδιώξει να χρημαδοτήσει με αυτά τα κεφάλαια, τα οποία σίγουρα είναι πολύ μεγάλου ύψους για να προορίζονται να καλύψουν προσωπικές ανάγκες.

Το επικρατέστερο σενάριο θέλει τον κ. Βακάκη να προσανατολίζεται σε επενδυτικές κινήσεις μακριά από το αντικείμενο που γνωρίζει καλά, το λιανεμπόριο. Από... σπόντα, ο κ. Βακάκης έχει γίνει, από το 2019, επενδυτής στο χώρο της ποντοπόρου ναυτιλίας, προσφέροντας κεφάλαια που έχουν ξεπεράσει τα 70 εκατ. ευρώ στη νεόκοπη ναυτιλιακή Velos Tankers, την οποία διοικεί ο γαμπρός του (σύζυγος της μεγάλης κόρης του, Σοφίας), Πασχάλης Διαμαντίδης, γιος του μεγάλου εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη.

Αν και δεν είναι γνωστά τα οικονομικά αποτελέσματα της Velos Tankers για το 2020, εκτιμάται ότι ήταν μια δύσκολη χρονιά, λόγω της πανδημίας, για τη νεοσύστατη ναυτιλιακή, που είχε κάνει σημαντικές επενδύσεις σε τάνκερ μεταφοράς πετρελαίου, σε μια περίοδο κατάρρευσης των διεθνών τιμών. Πληροφορίες από το ναυτιλιακό χώρο αναφέρουν ότι ο Π. Διαμαντίδης επιδιώκει αυτόν τον καιρό, με τη βοήθεια και ισχυρής ανάκαμψης των τιμών του πετρελαίου, να καλύψει το χαμένο έδαφος, προχωρώντας ήδη σε μία αγορά μεταχειρισμένου τάνκερ και προγραμματίζοντας πιθανότατα και άλλες. Όλα αυτά συνάδουν με ένα σενάριο νέας χρηματοδότησης των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων Πασχαλίδη από τον Απ. Βακάκη και πιθανόν εξηγούν γιατί «σήκωσε» κεφάλαια από τον «κουμπαρά» της Jumbo.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το shopping έτοιμο για τη ρεβάνς, οι μεγάλοι ανοίγουν καταστήματα

Η επανεκκίνηση του εμπορίου θα φέρει «έκρηξη» της κινητικότητας στα φυσικά καταστήματα και πτώση στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ποιες ισχυρές αλυσίδες ετοιμάζονται να ανοίξουν νέα σημεία πώλησης.