ΓΔ: 905.04 -0.05% Τζίρος: 54.65 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Σαλπάρουν για το... ΧΑ οι εφοπλιστές: Έρχονται άλλα δύο ομόλογα

Μετά την ομολογιακή έκδοση από την Capital του ομίλου Μαρινάκη, άλλες δύο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ετοιμάζονται για εκδόσεις στην αγορά ομολόγων του ΧΑ. Στόχος, η κάλυψη μεγάλων επενδυτικών προγραμμάτων.

«Ζεσταίνεται» για τα καλά η αγορά ναυτιλιακών ομολόγων στο ελληνικό χρηματιστήριο, καθώς μετά την επιτυχημένη έκδοση της Costamare τον περασμένο Μάιο, την επόμενη εβδομάδα αρχίζουν οι εγγραφές το μεγάλο ομόλογο της Capital Product Partners (CPLP) συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες του Business Daily, δύο ακόμη μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες δρομολογούν παρόμοιες εκδόσεις. 

Πρόκειται για δύο μεγάλες εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, εισηγμένες στη Wall Street, με την πρώτη –που είναι και η μεγαλύτερη- να δρομολογεί την έκδοση μάλλον στις αρχές του 2022 και η έτερη λίγο αργότερα. 

Όπως γίνεται αντιληπτό, μια νέα «αγορά» χτίζεται σιγά σιγά για το ελληνικό χρηματιστήριο, καθώς αποκτά πλέον απτή σχέση με την ελληνική ναυτιλία, η οποία είναι ηγέτιδα δύναμη στην υφήλιο, ελέγχοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας αγοράς. Πρόκειται για μια εξέλιξη που δείχνει ότι κάτι αλλάζει στο Χ.Α. που μπορεί να υστερεί συγκριτικά με τις αποδόσεις των διεθνών αγορών -αποτελώντας μια μικρή, αναδυόμενη περιφερειακή αγορά- εντούτοις αρχίζει και αποκτά οντότητα ικανή να «σηκώνει» μεγάλες ναυτιλιακές εκδόσεις. 

Toν δρόμο άνοιξε τον περασμένο Μάιο η Costamare Participations PLC της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου που ξεπέρασε κάθε προσδοκία, καθώς ενώ ζητούσε 100 εκατ. ευρώ οι προσφορές έφτασαν στα 655 εκατ. ευρώ, ενώ το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο χαμηλότερο σημείο του εύρους διακύμανσης, στο 2,70%. Ήταν η πρώτη φορά στα χρονικά που μια εταιρεία τόσο μεγάλου εκτοπίσματος, ηγέτιδα στην ποντοπόρο ναυτιλία με 78 πλοία συνολικής χωρητικότητας 559.000 TEUs και εισηγμένη στη Wall Street, άνοιξε «παρτίδες» με το ελληνικό χρηματιστήριο. 

Ύστερα από αυτή την εξέλιξη, το δεύτερο ναυτιλιακό ομόλογο θα εκδοθεί από την Capital Product Partners L.P., συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, όπου οι εγγραφές θα λάβουν χώρα από τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου έως την Τετάρτη 22/10. Πρόκειται για ομόλογο 150 εκατ. ευρώ. Χθες το βράδυ η Επιτροπή Εισαγωγών και Λειτουργίας Αγορών του Χ.Α. ενέκρινε την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση έως και 150.000 κοινών ανώνυμων ομολογιών και σήμερα το απόγευμα αναμένεται να δώσει το πράσινο φως και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. 

Γιατί η ελληνική ναυτιλία «βλέπει» το… ταπεινό Χ.Α. 

Μολονότι το ελληνικό χρηματιστήριο ασφαλώς είναι μικρό μπροστά στα μεγέθη ναυτιλιακών εταιρειών παγκόσμιου διαμετρήματος με θεόρατες κεφαλαιοποιήσεις, εντούτοις ο λόγος που ο κλάδος αναζητά κάθε ευκαιρία νέας ρευστότητας, είναι η παγκόσμια συγκυρία και η φρενίτιδα νέων επενδύσεων.

Σύσσωμος ο κλάδος βρίσκεται στα «όπλα» σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, καθώς η ενεργειακή κρίση και η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει εκτοξεύσει τις τιμές, με τις ναυλώσεις να κινούνται σε διαρκώς αυξητικά επίπεδα, είτε για μεταφορά κοντέινερ, είτε για LNG. Οπότε, οι εφοπλιστές σπεύδουν να λάβουν θέσεις σ’ αυτό το χρηματιστήριο τιμών, που κάνει διαρκή limit up.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Capital Maritime, που «τρέχει» ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα στον κόσμο και ρίχνει το βάρος της στις επενδύσεις για αγορές πλοίων μεταφοράς LNG, συνολικής αξίας 1,2 δισ. δολαρίων. Μέσα στο 2021 ενίσχυσε τον στόλο της με τρία τελευταίας τεχνολογίας LNG Carriers, έναντι συνολικού ποσού 600 εκατ. δολαρίων, ενώ το επόμενο διάστημα, αναμένεται να διπλασιάσει την επένδυσή της, ενεργοποιώντας την option για την παραλαβή άλλων τριών αδελφών πλοίων, αντίστοιχης αξίας.

Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση για το έτος 2020-2021 της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως. Με στόλο 4.901 πλοίων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόνους deadweight (dwt). Το 2020, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε περισσότερο από 4% φτάνοντας περίπου τα 364 εκατομμύρια τόνους dwt. 

Η Ελλάδα συνεχίζει να αυξάνει το μερίδιό της στον στόλο που ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 58% της χωρητικότητας της ΕΕ. Περισσότερο από το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου ή 1.706 πλοία, φέρουν σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν:

  • το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων,
  • το 14,64% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου,
  • το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG),
  • το 20,04% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου,
  • το 9,53% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία. Το 2020 οι ελληνικών συμφερόντων παραγγελίες ναυπήγησης ανήλθαν σε 104 πλοία (άνω των 1.000 gt) ή 14,36 εκατ. τόνους dwt, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,54 έτη) να είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου (9,87 έτη).

Η Ελλάδα παραμένει ένα από τα κορυφαία νηολόγια πλοίων παγκοσμίως: Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 685 πλοία (άνω των 1.000 gt), των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 37,98 εκατομμύρια gt. Ο στόλος υπό ελληνική σημαία κατατάσσεται στην 8η θέση διεθνώς και στη 2η θέση στην ΕΕ (σε όρους dwt).

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

capital_maritime
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Capital: Από 2,6% έως 3% το εύρος απόδοσης για το ομόλογο των 150 εκατ.

Η δημόσια προσφορά θα ξεκινήσει στις 18 Οκτωβρίου και θα ολοκληρωθεί στις 20 του μήνα, με το ομόλογο να έχει 5ετή διάρκεια, ενώ ο καθορισμός της απόδοσης θα γίνει με τη διαδικασία του βιβλίου προσφορών.
capital_maritime
ΑΓΟΡΕΣ

Η Capital του Β. Μαρινάκη ετοιμάζει μεγάλη έκδοση ομολόγων στο ΧΑ

Έκδοση ομολόγου που θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ προετοιμάζει ο ναυτιλιακός όμιλος του Βαγγέλη Μαρινάκη, με στόχο να χρηματοδοτήσει το επενδυτικό του πρόγραμμα. Ενδιαφέρον για το ΧΑ εκδηλώνουν και άλλες ελληνόκτητες ναυτιλιακές εταιρείες.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρόσω ολοταχώς για το Χρηματιστήριο Αθηνών βάζει η ποντοπόρος ναυτιλία

Η έκδοση ομολόγου 100 εκατ. ευρώ από την Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου φέρνει για πρώτη φορά μια ναυτιλιακή εταιρεία στο ΧΑ, ενώ ετοιμάζεται και δεύτερη μεγάλη εταιρεία για νέα έκδοση.