ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
proionta, trofima, ellada
Φώτο: Shutterstock

«Αμερικανικό όνειρο» για τρεις μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων

Με στόχο τις εξαγωγές στις ΗΠΑ, ενώνουν τις δυνάμεις τους η εταιρεία ρυζιού και οσπρίων Ωμέγα, η βιομηχανία ζυμαρικών Ήλιος και η κονσερβοποιία τοματικών προϊόντων Κύκνος.

Η φράση η ισχύς εν τη ενώσει βρίσκει εφαρμογή στη συνέργεια που ανέπτυξαν τρεις ελληνικές εταιρείες τροφίμων με στόχο να προωθήσουν τη μεσογειακή διατροφή στην άλλη άκρη του Ατλαντικού. Ο λόγος για την εταιρεία ρυζιού και οσπρίων Ωμέγα, την βιομηχανία ζυμαρικών Ήλιος και την κονσερβοποιία τοματικών προϊόντων Κύκνος, οι οποίες ενώνουν τις δυνάμεις τους για να κατακτήσουν το αμερικανικό όνειρο.

Αρωγός σε όλη αυτή την προσπάθεια είναι η καταξιωμένη σεφ Μαρία Λόη, η οποία έχει να επιδείξει μια μακροχρόνια επιχειρηματική δραστηριότητα στις ΗΠΑ. «Αυτό αποτελεί το πρώτο βήμα για μια σειρά δράσεων και ενεργειών που θα ακολουθήσουν και έχουν σαν στόχο την προώθηση των προϊόντων μεσογειακής διατροφής καθώς και την περαιτέρω επέκταση του εμπορικού αποτυπώματος και των τριών επιχειρήσεων σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια στην αμερικανική αγορά», σημειώνει στο Business Daily η marketing manager της Ωμέγα, Όλγα Κωνσταντακοπούλου.

Η αμερικανική αγορά, άλλωστε, αποτελεί διαχρονικά στρατηγικό στόχο για αρκετές ελληνικές εταιρείες τροφίμων. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα γίνεται μια συστηματική προσπάθεια τα ελληνικά τρόφιμα που εξάγονται στην άλλη άκρη του Ατλαντικού να μην απευθύνονται μόνο στα καταστήματα και τα εστιατόρια της εκάστοτε ελληνοαμερικανικής παροικίας αλλά να προορίζονται σε ένα ευρύτερο φάσμα καταναλωτών. Κάτι τέτοιο δε θεωρείται εύκολη υπόθεση καθώς πρόκειται για μια άκρως ανταγωνιστική αγορά με αυστηρές προδιαγραφές, ωστόσο θεωρείται ζωτικής σημασία λόγω του μεγάλου μεγέθους της και του κοσμοπολίτικου χαρακτήρα της ενώ όπως λέει και το ρητό «εάν πετύχει κανείς στην Αμερική, είναι σίγουρο ότι θα πετύχει παντού». 

Η δυσκολία για κάποια ελληνική επιχείρηση όχι μόνο να αποκτήσει πρόσβαση αλλά και για να έχει μια αξιοσημείωτη στη συνέχεια πορεία αποτυπώνεται και στα πιο πρόσφατα επίσημα στοιχεία των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων και ποτών στις ΗΠΑ όπως παρουσιάζονται από το Γραφείο Εμπορικών και Οικονομικών Υποθέσεων της Νέας Υόρκης.

Η εικόνα είναι «ναι μεν, αλλά»: μπορεί αρκετά ελληνικά προϊόντα να σημειώνουν ανοδικές τάσεις ωστόσο η διαχρονική έλλειψη σταθερών καναλιών διανομής λειτουργεί αποτρεπτικά στην ενίσχυση του μεριδίου τους στην αμερικανική αγορά. Τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το εθνικό μας τυρί η φέτα, η οποία μαζί με το ελαιόλαδο συγκαταλέγεται στα βαριά εξαγωγικά χαρτιά της Ελλάδας. Παρά το γεγονός ότι οι εξαγωγές τυροκομικών από το 2015 και μετά ακολουθούν ανοδική πορεία, ωστόσο το μερίδιο των ελληνικών τυροκομικών στις ΗΠΑ σημειώνει χαμηλές πτήσεις, αγγίζοντας μόλις το 3,5%.

Κατά τη διάρκεια των πρώτων οκτώ μηνών του 2021, η αξία των ελληνικών εξαγωγών τυροκομικών ανήλθε στα 34,3 εκατ. ευρώ. Παρόμοια εικόνα εμφανίζει και το ελαιόλαδο όπου η Ελλάδα βρίσκεται καθηλωμένη σε ποσοστό κοντά στην περιοχή του 3% τα τελευταία χρόνια την ίδια στιγμή που οι ανταγωνιστικές Πορτογαλία και Τυνησία κερδίζουν διαρκώς έδαφος. Οι ελληνικές εξαγωγές ελαιόλαδου κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2021 ανήλθαν στα 34,9 εκατ. δολάρια.

Ακόμη πιο απογοητευτική είναι η σχεδόν ανύπαρκτη παρουσία του ελληνικού γιαουρτιού. Μπορεί το λεγόμενο Greek yogurt να έχει όλα αυτά τα χρόνια χτίσει ένα ισχυρό brand name στις ξένες αγορές, ωστόσο οι ελληνικές επιχειρήσεις γιαουρτιού έχουν μείνει σχεδόν εκτός από μια παγκόσμια αγορά αξίας 7 δισ. δολαρίων. Αυτό επιβεβαιώνεται και στις ελληνικές εξαγωγές γιαουρτιού στις ΗΠΑ οι οποίες το 2020 με δυσκολία πλησίασαν τις 900 χιλ. δολάρια ενώ στους πρώτους οκτώ μήνες του 2021 έφτασαν τα 500 χιλ. δολάρια.

Βέβαια σε αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι πρόκειται για ένα αρκετά ευαίσθητο προϊόν με σύντομη ημερομηνία λήξης, παράγοντας που λειτουργεί σε βάρος των ελληνικών εξαγωγών γιαουρτιού. Είναι σημαντικό οι ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ να τύχουν ειδικότερης προσοχής και στόχευσης ενώ μόνο μέσα από την ύπαρξη σταθερών δικτύων διανομής, θα μπορέσουν τα ελληνικά τρόφιμα να οδηγηθούν στην καθαυτό αμερικανική αγορά, αποκτώντας την επιδιωκόμενη καταξίωση και κατά συνέπεια σταθερή ζήτηση. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

HLIOS kiddo pasta
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κρίσιμο τεστ στην αμερικανική αγορά για τα ζυμαρικά της Ήλιος

Να ξεφύγει από τα στενά όρια της ελληνικής παροικίας επιχειρεί η Ήλιος, για να επεκταθεί στην κυρίως αγορά των ΗΠΑ. Άρχισε πιλοτική διάθεση των προϊόντων της σε μεγάλες αλυσίδες και συνεργασία με πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το στοίχημα της Mondelez στην Chipita: Πότε θα συμβάλει στα κέρδη της

Τον Ιανουάριο ολοκληρώθηκε το μεγάλο deal, ενώ από το 2023 θα εμφανιστεί η πλήρης συμβολή της ελληνικής εταιρείας στα μεγέθη του αμερικανικού ομίλου τροφίμων. Δάνειο 325 εκατ. ευρώ στην Chipita για να κλείσουν εκκρεμότητες.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Άνοιγμα της Μέγας Γύρος στα meatless προϊόντα, αναζητεί νέες εγκαταστάσεις

Διαχωρίζονται οι δραστηριότητες των plant-based προϊόντων και αναζητούνται εγκαταστάσεις στην Αττική για να στεγαστεί η παραγωγική διαδικασία. Ισχυρή ανάπτυξη πωλήσεων για την εταιρεία το 2021.
mikel coffee
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η επέλαση του ελληνικού καφέ στο εξωτερικό και τα σχέδια των μεγάλων αλυσίδων

Από το Ντουμπάι μέχρι τη Νέα Υόρκη οι ελληνικές αλυσίδες καφέ δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στις απαιτητικές αγορές του εξωτερικού. Οι κινήσεις Mikel, Coffee Lab, Coffee Island, Coffee Lab και Γρηγόρης.
Thermokipio
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Θερμοκήπια Θράκης: Νέες επενδύσεις 14,6 εκατ. ευρώ σε υδροπονικές καλλιέργειες

Η ενίσχυση της δυναμικότητας θα επιτρέψει την εταιρία να διευρύνει και την εξαγωγική της δραστηριότητα. Στόχος επίσης να διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της με την προσθήκη νέων κατηγοριών αγροτικών προϊόντων.