ΓΔ: 1490.46 -0.08% Τζίρος: 119.96 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Πλήγμα στη βιομηχανία ένδυσης της Ευρώπης από ενέργεια και πρώτες ύλες

Μείωση παραγωγής σε ένδυση/κλωστοϋφαντουργίας το τρίτο τρίμηνο του 2022 πανευρωπαϊκά, αντιστράφηκε η εικόνα του δεύτερου τριμήνου. Στροφή σε εισαγωγές από χώρες της Μεσογείου για απεξάρτηση από την Κίνα.

Οι πληθωριστικές πιέσεις και ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρεάζουν το ισοζύγιο εισαγωγών/εξαγωγών ενδυμάτων αλλά και τη συνολική εικόνα της κλωστοϋφαντουργίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τον δείκτη επιχειρηματικής εμπιστοσύνης να επιδεινώνεται ελαφρά ως προς τις οικονομικές προοπτικές για τους επόμενους μήνες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Euratex, της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας των κλάδων ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας, ο δείκτης παραγωγής ανήλθε στις 117,1 μονάδες το τρίτο τρίμηνο του 2022, υποχωρώντας από το επίπεδο που ήταν το τέταρτο τρίμηνο του 2019. Επιπλέον, η επιδείνωση του δείκτη επιχειρηματικής εμπιστοσύνης κατά το τρίτο τρίμηνο του 2022 σηματοδοτεί μία πιο απαισιόδοξη οπτική σχετικά με την μελλοντική ζήτηση για την παραγωγή ενδυμάτων, απόρροια της αύξησης των τιμών ενέργειας και των πρώτων υλών αλλά και του περιορισμού του διαθέσιμου εισοδήματος και της καταναλωτικής δαπάνης πανευρωπαϊκά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του τρίτου τριμήνου του προηγούμενου έτους, συνολικά για την ΕΕ, η παραγωγή στην κλωστοϋφαντουργία υποχώρησε κατά 3,2% και στην ένδυση κατά 4,2%, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, δημιουργώντας προβληματισμό στους αναλυτές για τις προοπτικές των δύο κλάδων εν μέσω ενός πληθωριστικού περιβάλλοντος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του εννεαμήνου του 2022, το κόστος της ενέργειας αυξήθηκε κατά 112%, οι τιμές των νημάτων κατά 24,5% και των βαφικών κατά 23%, οδηγώντας σε αυξήσεις στις τιμές παραγωγής των κλωστοϋφαντουργικών κατά 10,5% και των ενδυμάτων κατά 3,3%.

Την ίδια περίοδο, η παραγωγή στην κλωστοϋφαντουργία αυξήθηκε κατά 0,8% και στην ένδυση κατά 10,3%, ενώ ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 12,1% στην πρώτη και κατά 18% στην δεύτερη. Παρά ταύτα, αρκετοί κατασκευαστές με έδρα την ΕΕ παραμένουν σχετικά αισιόδοξοι, εκτιμώντας ότι η εικόνα εξισορροπείται σταδιακά μέσα στο 2023 με την αποκατάσταση των προβλημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας. Παράλληλα, ολοένα και περισσότερες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις επιθυμούν να φέρουν την παραγωγή τους κοντά στην περιοχή της Μεσογείου, σηματοδοτώντας μία ευκαιρία συνολικά για τους δύο κλάδους και την ΕΕ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε πρόσφατα το Γαλλικό Ινστιτούτο Μόδας (Institut Francaise de la Mode), το 48% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων δήλωσε ότι προτίθεται να αυξήσει τις προμήθειες από την περιοχή της Μεσογείου τον επόμενο χρόνο, ενώ το 39% σκοπεύει να τις διατηρήσει σταθερές. Συνολικά ο κλάδος φαίνεται να επιθυμεί την μείωση της εξάρτησης από την Κίνα, σε πολύ υψηλό ποσοστό, αναζητώντας κοντινές εναλλακτικές. Σε αυτό το πλαίσιο, η γειτονική Τουρκία φαίνεται να αποκομίζει οφέλη, επιτυγχάνοντας να αυξήσει τις εξαγωγές της προς την ΕΕ στο εννεάμηνο του 2022 κατά 28,9% σε αξία και κατά 13% σε όγκο.

Συνολικά, οι ευρωπαϊκές εξαγωγές στο σύνολο της αλυσίδας ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας ανήλθαν σε 48,8 δισ ευρώ, ενισχυόμενες κατά 19% στην ένδυση και κατά 14,6% στην κλωστοϋφαντουργία, ενώ οι εισαγωγές ενδυμάτων αυξήθηκαν κατά 42% σε αξία το εννεάμηνο του 2022, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, αγγίζοντας τα 103,8 δισ ευρώ και κατά 20% συγκριτικά με το 2019.

Η Κίνα μάλιστα αύξησε κατά 21,6% την αξία και κατά 19% τον όγκο των εξαγωγών της προς την ΕΕ σε σχέση με το 2019, έχοντας όμως οξύ ανταγωνισμό από γειτονικές χώρες, λόγω της πολιτικής zero covid που εφάρμοζε έως πρότινος με ιδιαίτερη αυστηρότητα. Ενδεικτικά αξίζει να σημειωθεί το Μπανγκλαντές, το οποίο αύξησε τις εξαγωγές του προς την ΕΕ κατά 61,5% σε αξία και κατά 28% σε όγκο, το εννεάμηνο του 2022, ενώ σε θετική τροχιά βρέθηκαν το ίδιο διάστημα επίσης οι εξαγωγές γειτονικών χωρών, όπως η Ινδία, το Πακιστάν και η Μιανμάρ, προς την Ευρώπη, καθώς ο επιχειρηματικός κόσμος αναζητούσε λύσεις για γρήγορη παραγωγή και παράδοση των ενδυμάτων.

Σε γενικές γραμμές πάντως και σύμφωνα με τα στοιχεία της ευρωπαϊκής συνομοσπονδίας ένδυσης Euratex, ο κλάδος έχει σαφώς επηρεαστεί από τις πληθωριστικές πιέσεις που συμπιέζουν το διαθέσιμο εισόδημα των Ευρωπαίων, ενώ ο μετα-πανδημικός ενθουσιασμός έχει σαφώς καταλαγιάσει, δίνοντας την θέση του στην ανησυχία για το μέλλον και την αύξηση του κόστους διαβίωσης πανευρωπαϊκά.

Συνέπεια του αβέβαιου οικονομικού κλίματος, η Euratex κατέγραψε επίσης κάμψη του δείκτη εμπιστοσύνης στα στελέχη του κλάδου ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας, σε -6,3 μονάδες, σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από το τέταρτο τρίμηνο του 2019. Σημειώνεται ότι ο ευρωπαϊκός κλάδος ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας απασχολεί σήμερα 1,3 εκατ εργαζόμενους, σε συνολικά 143.000 επιχειρήσεις, ενώ οι εξαγωγές του το 2021 ανήλθαν σε 58 δισ ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στον Πύργο του Πειραιά έστησε η Zara το μεγαλύτερο κατάστημά της

Πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο κατάστημα στην Ευρώπη, το οποίο διαθέτει συλλογές ρούχων σε αποκλειστικότητα και ενσωματώνει τεχνολογικές καινοτομίες για την εξυπηρέτηση του επισκέπτη.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Με όπλο τις σταθερές τιμές, η Pink Woman πετυχαίνει ισχυρή ανάπτυξη

Η εταιρεία γυναικείων ενδυμάτων έχει επιλέξει να κρατά σταθερές τιμές τα τελευταία χρόνια και κερδίζει έδαφος στην αγορά με διψήφια ποσοστά αύξησης πωλήσεων και σημαντική αύξηση κερδών το 2023.
mango stores-emporio
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επιδόσεις ρεκόρ για τη Mango το 2023, κινείται στα χνάρια της Inditex

Ο ισπανικός όμιλος ακολουθεί το παράδειγμα της Inditex, αναβαθμίζοντας τις συλλογές του και κρατώντας αποστάσεις από τον φθηνότερο ανταγωνισμό. Τουλάχιστον 500 νέα καταστήματα μέχρι το 2026, τα έσοδα θα αγγίξουν τα 4 δισ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέες φίρμες στα πολυκαταστήματα Attica, διψήφια αύξηση πωλήσεων το 2023

Διεύρυνση εμπορικών συνεργασιών με νέα διεθνή brands, τόσο στην ένδυση όσο και στα καλλυντικά. Μέχρι τον Σεπτέμβριο η ριζική ανακαίνιση του Attica στο Golden Hall. Αύξηση πωλήσεων 12% και καθαρών κερδών 25% το 2023.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στην... επίθεση η πολωνική Pepco, έφτασε τα 27 καταστήματα στην Ελλάδα

Ο πολωνικός όμιλος είχε αυξημένα έσοδα κατά 11% το πρώτο τρίμηνο της χρήσης, κυρίως χάρη στη συστηματική επέκταση των αλυσίδων του. Προβληματισμός για την Ερυθρά Θάλασσα και τις επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.