ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Στους μεγάλους των κατασκευών περνά η συντήρηση των δρόμων

Απαιτούνται 550 εκατ. ευρώ το χρόνο για τη συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού δικτύου. Η κυβέρνηση εξετάζει την ανάθεση του έργου σε κατασκευαστικές που διαχειρίζονται τους αυτοκινητοδρόμους.

Την πιθανή εμπλοκή των παραχωρησιούχων, που διαχειρίζονται το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, στη συντήρηση και των υπολοίπων εθνικών ή επαρχιακών οδών προτείνουν οι ειδικοί που επεξεργάστηκαν το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών. 

Στο υπουργείο Υποδομών παραδέχονται πως το Δημόσιο δεν έχει ούτε τις οικονομικές, ούτε τις οργανωτικές δυνατότητες για να αντιμετωπίσει τις τεράστιες ανάγκες συντήρησης του οδικού δικτύου, το οποίο, ευτυχώς, βρίσκεται σε «καλή έως πολύ καλή κατάσταση» μέχρι σήμερα.

Στο υπουργείο υπολογίζουν πως απαιτούνται περίπου 550 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την τακτική και περιοδική συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού δικτύου προκειμένου να μην αρχίσει να καταρρέει. Συγκεκριμένα, απαιτούνται 150 εκατ. ευρώ για περίπου 8.500 χιλιόμετρα εθνικών οδών (δηλαδή κατά μέσο όρο γύρω στα 19.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο ετησίως) και 400 εκατ. ευρώ για τα 30.000 χιλιόμετρα επαρχιακών οδών (κατά μέσο όρο περίπου 12.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο ετησίως). 

Τα διαθέσιμα στοιχεία για τους προϋπολογισμούς συντήρησης σε περιφερειακό επίπεδο, όπως επισημαίνεται και στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ), «καταδεικνύουν ότι η υφιστάμενη κατανομή πόρων απέχει μακράν από αυτά τα ποσά».

Το χάσμα μεταξύ των αναγκών και των διαθέσιμων πόρων για τη συντήρηση υποδομών δεν είναι βέβαια ελληνικό φαινόμενο καθώς σε ολόκληρο τον κόσμο φουντώνει η συζήτηση, σε συνέχεια και αρκετών θανατηφόρων ατυχημάτων, καθώς και των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Στην Ελλάδα υπάρχει, όμως, και το γνωστό ζήτημα των οργανωτικών και διαχειριστικών ζητημάτων, ειδικά εξαιτίας των ανεπαρκειών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

Γι’ αυτό το λόγο και προτείνεται να εξεταστεί ένα μοντέλο που θα προβλέπει την εμπλοκή των κατασκευαστικών ομίλων που διαχειρίζονται σήμερα τους μεγάλους οδικούς άξονες. Οι τελευταίοι θα μπορούν να αναλάβουν και τη συντήρηση του υπολοίπου οδικού δικτύου της χώρας, με συγκεκριμένες συμβάσεις και συγκεκριμένες υποχρεώσεις.

Προτείνεται ακόμα, για να αυξηθούν τα κεφάλαια που μπορούν να διατεθούν για συντήρηση, να εξεταστεί η επιβολή νέων τελών, δηλαδή τελών διέλευσης, σε ξένα οχήματα που μπαίνουν στην Ελλάδα. Οι συντάκτες του ΕΣΣΜ θεωρούν πως η νέα υπηρεσία Οδικών Τελών του υπουργείου Υποδομών μπορεί να λειτουργήσει ως «κουμπαράς» για την συγκέντρωση των κεφαλαίων που απαιτούνται για τη συντήρηση του οδικού δικτύου. 

Το χάος με τις αρμοδιότητες συντήρησης

Το θεσμικό και οργανωτικό πλαίσιο που διέπει τη διαχείριση οδικών υποδομών (ανάπτυξη, συντήρηση και λειτουργία) είναι περίπλοκο, όπως επισημαίνεται και στο ΕΣΣΜ.

Σε επίπεδο Υπουργείου, υπάρχουν τουλάχιστον 4 Διευθύνσεις και 2 ειδικές υπηρεσίες (ΕΥΔΕ) που ασχολούνται με οδικές υποδομές. Σε επίπεδο Περιφέρειας, «η ευθύνη της οδικής διαχείρισης μοιράζεται μεταξύ των Διευθύνσεων Τεχνικών Έργων κάθε Περιφέρειας και των Περιφερειακών της Ενοτήτων (ΠΕ), οι σχέσεις μεταξύ των οποίων είναι ουσιαστικά οριζόντιες, χωρίς άσκηση ιεραρχικής εξουσίας της Περιφέρειας στις ΠΕ». Επιπλέον, τόσο σε επίπεδο Υπουργείου όσο και σε επίπεδο Περιφέρειας, οι περισσότερες Διευθύνσεις/ Τμήματα έχουν αρμοδιότητες που δεν περιορίζονται στις οδικές υποδομές.

Λόγω αυτής της πολύπλοκης οργάνωσης, «καμία από τις Διευθύνσεις/ Περιφερειακές Υπηρεσίες δεν έχει πλήρη εικόνα των ζητημάτων οδικών υποδομών. Αυτό οδηγεί σε διάχυτες αρμοδιότητες που παρεμποδίζουν τον ορθολογικό προγραμματισμό έργων οδικής ανάπτυξης και συντήρησης. Σε επίπεδο Υπουργείου, τα ζητήματα αυτά δε βελτιώθηκαν από τις δύο διαδοχικές αναδιαρθρώσεις (2014 και 2017), ούτε και από το γεγονός ότι μολονότι ο αριθμός των υπαλλήλων στο ΥΠΥΜΕ είναι σχετικά υψηλός, αυτοί δεν φαίνεται να διαθέτουν επαρκή τεχνογνωσία».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τι σηματοδοτεί το placement της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τα μηνύματα της τιμής

Το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον είχε ως αποτέλεσμα η τιμή διάθεσης να διαμορφωθεί στα 13,2 ευρώ που αντιστοιχεί σε μικρό premium (+2,3%) από την μέση τιμή των τελευταίων 12 μηνών και discount (-5,8%) από το κλείσιμο της Πέμπτης 18.01.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΑΒΑΞ: Έτοιμη και για άλλες πωλήσεις assets εκτός του τομέα κατασκευών

Στόχος η βελτίωση της καθαρής θέσης και της κερδοφορίας του ομίλου, πρότυπο η συναλλαγή για την πώληση των αιολικών πάρκων της Volterra. Στο 1,1 δισ. ευρώ έχει ανέλθει το ανεκτέλεστο στις κατασκευές.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «μάχη» της Ελλάκτωρ για την Αττική Οδό: Έργο «κλειδί» για την επόμενη ημέρα

Κρίσιμη για το μέλλον του ομίλου θεωρεί η διοίκηση της Ελλάκτωρ τη διατήρηση της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων. Σκληρός ανταγωνισμός στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένονται τουλάχιστον επτά διεκδικητές.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί κατεβαίνουν στην οδό Πειραιώς οι ισχυροί κατασκευών και ακινήτων

Το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, η «Πολιτεία Καινοτομίας» στο πρώην ακίνητο της ΧΡΩΠΕΙ και η ανάπλαση του ιστορικού εργοστασίου της Βιοχάλκο θα αλλάξουν το πρόσωπο της οδού Πειραιώς.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Χρυσά» δημόσια κτήρια 1 δισ. ευρώ που θέλουν να κατασκευάσουν ιδιώτες

Οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας μπαίνουν στη «μάχη» για την ανάληψη των εξαιρετικά αποδοτικών συμβάσεων σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Ποιοι διαγωνισμοί προχωρούν, ποιοι μπαίνουν στην τελική φάση.